Terug Gemeenteraad

ma 17/02/2025 - 19:30 Raadzaal De Bron

Hoogdringende punten

  • Raadslid Dominique Cool is tijdelijk verhinderd wegens verblijf in het buitenland en vraagt om vervangen te worden in de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn met onmiddellijke ingang tot 25/07/2025.  

  • Ten gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Dominique Cool wordt een vervangend raadslid aangesteld.

    Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 14
    Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
    Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt (25/07/2025). 

    Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 68
    § 1. Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad.
    Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.

    De eerste opvolger, dhr Koen Bentein, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.

Openbare zitting

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Raadslid Dominique Cool is tijdelijk verhinderd wegens verblijf in het buitenland en vraagt om vervangen te worden in de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn met onmiddellijke ingang tot 25/07/2025.  

  • Ten gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Dominique Cool wordt een vervangend raadslid aangesteld.

    Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 14
    Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
    De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
    Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt (25/07/2025). 

    Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 68
    § 1. Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad.
    Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.

    De eerste opvolger, dhr Koen Bentein, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.

  • Het verslag van de gemeenteraadszitting van 20 januari 2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 0:00:43 en eindigt op 1:16:42.

  • De gemeenteraad stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast.

  • Een deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De oude deontologische code is aan vernieuwing toe bij de start van deze legislatuur voor de oprichting van de deontologische commissie.

  • Volgens de deontologische code wordt er een deontologische commissie opgericht. Elke fractie kan 2 leden en 2 plaatsvervangende leden voordragen.

    Volgende voordrachten werden ontvangen:

    RESPECT:

    • Effectieve vertegenwoordigers: Elise Carpentier en Ronny Vanderhaeghe
    • Plaatsvervangende vertegenwoordigers: Veerle Masschelein en Leen Louwagie

    Team Nieuw Bestuur:

    • Effectieve vertegenwoordigers: Dominique Cool en Laurent Hoornaert
    • Plaatsvervangende vertegenwoordigers: Peter Vantomme en Jean-Marie Callewaert
  • De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het maken van de beleidskeuzes, het college van burgemeester en schepenen staat in voor het dagelijks bestuur van de gemeente. Het komt aan de gemeenteraad toe om vast te stellen wat er onder het begrip dagelijks bestuur en daden van beheer moet worden verstaan. 

  • Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een schepen of raadslid van de gemeente.
    De raad kan de eretitels van de schepenen of raadsleden toekennen onder de voorwaarden die hij bepaalt. In het verleden zijn deze titels toegekend aan: 

     Toekenning

     Naam

    Raadslid

    Schepen

     Titel

    2007

    Daniël Vanlerberghe

     

     

    Ere-schepen

    2013

    Dirk Deraeve

     1989-2012

    1993-2012 

    Ere-schepen

    2015

    Luc Maddelein

    1983-2006

    2001-2006

    Ere-raadslid

    2019

    Luc Vandamme

    2001-2018

    2007-2012

    Ere-schepen

    2019

    Antoon Verstraete

    1983-2018

    1995-2000

    Ere-schepen

    2019

    Frank Gheeraert

    2001-2018

    2013-2018

    Ere-schepen

    2021

    Johan Vanysacker

    2001-2020

    2001-2020

    Ere-schepen

     

    De raad stelt voor om het toekennen van eretitels via een reglement te regelen. De toekenning van een eretitel aan burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering.

  • Lokale mandatarissen en raadsleden kunnen een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan. De toekenning van een eretitel aan burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De toekenning van een eretitel aan raadsleden (gemeente, OCMW of provincie), schepenen en OCMW-voorzitters is een bevoegdheid van het betrokken bestuur.  De raad keurde hiervoor een reglement goed in de zitting van 17 februari 2025.

    Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-raadslid toe te kennen aan dhr Robert Barthier voor de bekleding van volgende ambten:

    • gemeenteraadslid van 01/01/1983 tot 05/12/2024
    • schepen van 05/01/1989 tot 01/02/1993
  • Lokale mandatarissen en raadsleden kunnen een eretitel toegekend krijgen als beloning voor de loopbaan. De toekenning van een eretitel aan burgemeesters is een bevoegdheid van de Vlaamse Regering. De toekenning van een eretitel aan raadsleden (gemeente, OCMW of provincie), schepenen en OCMW-voorzitters is een bevoegdheid van het betrokken bestuur.  De raad keurde hiervoor een reglement goed in de zitting van 17 februari 2025.

    Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-raadslid toe te kennen aan dhr José Victoor voor de bekleding van volgende ambten:

    • OCMW-raadslid van 03/04/1995 tot 31/01/2013
    • Lid Bijzonder Comité Sociale Dienst van 03/04/1995 tot 31/01/2013
    • Gemeenteraadslid van 02/01/2013 tot 06/09/2021
    • Lid Bijzonder Comité Sociale Dienst van 05/10/2021 tot 16/12/2024
  • Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraden en de samenstelling van het college van burgemeester en schepenen richt OVSG (Onderwijs Vereniging van Steden en Gemeenten) een oproep aan alle gemeenten die lid zijn van OVSG om een afgevaardigde aan te duiden voor de algemene vergadering.  Er gelden geen specifieke criteria behalve dat de afgevaardigde lid dient te zijn van de gemeenteraad.  De algemene vergadering komt jaarlijks minstens één keer samen.  Het mandaat is onbezoldigd.

  • Ingevolge het besluit van de Raad van Bestuur van 19 november 2024 werd door Fluvius West de oproeping voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 18 maart 2025 verstuurd.  Op deze eerste Algemene Vergadering van het jaar 2025 dienen, overeenkomstig artikel 445 van het decreet over het lokaal bestuur, o.a. de voordrachten van de gemeenteraden voor de benoemingen van de leden van de Raad van Bestuur te worden voorgelegd.

    De statuten van Fluvius West (artikel 12 punt6) schrijven voor dat aan de Raad van Bestuur wordt deelgenomen door één afgevaardigde met raadgevende stem.  Hiertoe wordt een rangschikking opgemaakt van elke lijst die deelgenomen heeft aan de gemeenteraadsverkiezingen in een deelnemende gemeente en die niet behoort tot de nieuwe bestuursmeerderheid van de betrokken gemeente, waarvan het totaal aantal stemmen bekomen in de officiële verkiezingsresultaten wordt samengeteld en uitgedrukt in procent van het totaal uitgebrachte stemmen in de betrokken gemeente.

    Op basis van deze percentages werd conform de statuten een rangschikking voor Fluvius West opgesteld.  Uit die rangschikking blijkt dat de deelnemende gemeenten Pepingen, Dentergem en Langemark-Poelkapelle de hoogste percentages behaalden:

    • Pepingen - Lijst van de Burger - 49,8%
    • Dentergem - Focus 8720 - 46,5%
    • Langemark-Poelkapelle - Team Nieuw Bestuur - 43,4%

    Deze drie gemeenten krijgen bijgevolg als eersten en in voornoemde volgorde, de mogelijkheid om desgewenst een gemeenteraadslid aan te  duiden behorende tot de oppositie, die kan worden afgevaardigd naar de Raad van Bestuur van Fluvius West en dit voor 1 maart 2025.  Wanneer meer dan één gemeente een aanduiding voorstelt, zal de Buitengewone Algemene Vergadering overgaan tot de effectieve aanduiding van het lid met raadgevende stem dat werd voorgedragen door de gemeente die het hoogst gerangschikt is in voornoemde rangschikking.

  • Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen wordt de raad gevraagd om de nieuwe mandaten vast te stellen voor Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

    Mandaat in de Raad van Bestuur

    De opdrachthoudende vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van 6 leden (buiten het lid met raadgevende stem), benoemd door de algemene vergadering, wat betekent dat  niet elke gemeente vertegenwoordigd kan zijn.  Drie bestuurders worden benoemd op voordracht van de deelnemende gemeenten van de provincie Limburg, en telkens één bestuurder op voordracht van de deelnemende gemeenten van respectievelijk de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. In het kader van een transparante doorstroming van informatie en beleidsafstemming tussen Fluvius Opdrachthoudende Vereniging en Fluvius System Operator wordt voorgesteld dat, zoveel als mogelijk, zes van de bestuurders van Fluvius System Operator die namens de netbeheerders wiens statutair personeel sinds 1 april 2019 is ondergebracht bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging en die zijn voorgedragen door een deelnemer van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ook zouden worden voorgedragen als bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

    Mandaat in de Algemene Vergaderingen

    De vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten worden door de gemeenteraad aangeduid onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente.  Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van bestuurder.  De onverenigbaarheden voorzien in artikel 16 punt B van de statuten zijn eveneens van toepassing op de leden van de algemene vergadering.

    Elke gemeente dient een effectieve en bij voorkeur ook een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden.

  • Door de bestuurswissel wordt een nieuwe vertegenwoordiger in het Beheerscomité van de Interlokale Vereniging De Amfoor aangeduid.

    Beheerscomité De Amfoor

    Bij toepassing van artikel 395 van het decreet lokaal bestuur werd overgegaan tot de oprichting van een Beheerscomité dat bestaat uit 4 leden.  Elke deelnemende gemeente heeft recht op 1 mandaat.  Het gaat hier om de aanduiding van één gemeentelijke mandataris.  Bij de samenstelling van het Beheerscomité wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden voorzien in de artikelen 436 en 439 van het decreet lokaal bestuur.  De aldus aangeduide burgemeesters/schepenen/raadsleden hebben een beslissende stem. De mandataris van de gemeente Moorslede is voorzitter van het Beheerscomité.  Bij het vervullen van zijn taak kan het beheerscomité zich laten bijstaan door technici.

  • Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen wordt de raad gevraagd om de nieuwe mandaten vast te stellen voor de Vereniging voor Openbaar Groen.

    Algemene vergadering:

    Als werkelijk lid van de Vereniging voor Openbaar Groen beschikt ons bestuur over 1 mandaat in de algemene vergadering.  Er wordt jaarlijks een algemene vergadering georganiseerd uiterlijk op 30 juni.  Ieder werkelijk lid beschikt over één stem.  Deze wordt vertegenwoordigd door één effectieve vertegenwoordiger, bij voorkeur een politiek mandataris.  Daarnaast wordt ook één plaatsvervangende vertegenwoordiger aangeduid.

    Bestuursorgaan:

    Tijdens de eerste algemene vergadering in 2025 wordt een bestuursorgaan verkozen.  Elk werkelijk lid kan één bestuurder voordragen.  Een intern reglement bepaalt de samenstelling.  Het bestuursorgaan bestaat uit 15 bestuurders (3 per provincie) met aandacht voor een genderevenwicht.  Het bestuursorgaan vergadert minstens 3 maal per jaar.  De duur van het mandaat van de leden van het bestuursorgaan is 6 jaar.

  • Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen wordt de raad gevraagd om de nieuwe mandaten vast te stellen voor de Bosgroep IJzer en Leie.

    Bestuursorgaan:

    De vereniging wordt bestuurd door een bestuursorgaan, gekozen uit de effectieve leden door de algemene vergadering voor een periode van maximum drie jaar.  Hun mandaat is hernieuwbaar en onbezoldigd.

    Het bestuursorgaan wordt samengesteld uit een oneven aantal leden, met minimum 3 en maximum 11, waarvan de meerderheid bestaat uit bosbeheerders van privaat bos.  Bij de samenstelling van het bestuursorgaan houdt de algemene vergadering rekening met:

    • 2 verschillende genderidentiteiten
    • een vertegenwoordiger van het Vlaams Gewest
    • een vertegenwoordiger van de provincie West-Vlaanderen
    • een vertegenwoordiger van een gemeente
    • één of meer bosbeheerders van privaat bos van maximum 5ha
    • één of meer bosbeheerders van privaat bos groter dan 5ha
  • Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen wordt de raad gevraagd om de nieuwe mandaten vast te stellen voor het Ijzerbekken.

    Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2023 vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen.  Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.

    Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens.  Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het Ijzerbekken.  Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau.  Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur.  Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen en heeft geen statuten.  Er zijn geen zitpenningen voorzien.

    Het lokaal bestuur moet een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aanduiden.  Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...).  In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepenen of gemeenteraadslid).  Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht.

  • Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit de gemeente aangeduid te worden.

    De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten).  Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.

    Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen.  De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 DLB, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.  Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur is het mogelijk om voor het gemeentebestuur en het OCMW-bestuur dezelfde personen af te vaardigen.

  • Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur worden de bestuursorganen van de VVSG opnieuw samengesteld. Dat gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd.

    Voor de hersamenstelling maken we een onderscheid tussen twee procedures:

    1. Afvaardiging vertegenwoordiger in de algemene vergadering
    Elke gemeente heeft als effectief stemgerechtigd lid van de VVSG recht op een vertegenwoordiger (en eventueel een plaatsvervanger) in de algemene vergadering van de VVSG. Die vertegenwoordiger (en eventuele plaatsvervanger) is bij voorkeur een mandataris.


    2. Kandidaat-leden voor het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies
    De politieke werking (met vooral het innemen van beleidsstandpunten in functie van de belangenbehartiging) van de VVSG gebeurt door het bestuursorgaan  en vijf thematische bestuurlijke commissies. Die laatste bereiden de ontwerpstandpunten voor die aan het bestuursorgaan worden voorgelegd.  Het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies bestaan uit rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen die zich hiervoor kandidaat moeten stellen. Dat gebeurt door dit digitale formulier in te vullen.   

    Bij de toewijzing van de mandaten houdt de VVSG maximaal rekening met de politieke krachtsverhoudingen bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de grote diversiteit van de Vlaamse lokale besturen op het vlak van grootte, typologie, enz. Niet geselecteerde kandidaten komen op een reservelijst terecht voor mandaten die tijdens de legislatuur openvallen.

    Leden van het bestuursorgaan en van de bestuurlijke commissies kunnen alleen zetelen na het uitdrukkelijke akkoord van de gemeenteraad waartoe ze behoren. Deze validatie moet pas gebeuren nadat de VVSG op basis van de ingediende kandidaturen een volledig voorstel klaar heeft voor de samenstelling van het nieuwe bestuursorgaan en de vijf bestuurlijke commissies. Dat wordt verwacht in de loop van de maand april.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV om 18.30u op digitale wijze.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen

    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV werd Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 18 maart 2025. 

    Op de agenda:

    1. Statutaire ontslagnemingen en benoemingen

    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius West werd Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en Thijs Supply als plaatsvervangend vertegenwoordiger.  De vergadering gaat door in Skyline Park, Ambachtenstraat 33, 8870 Izegem.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 25 februari 2025 in Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare. 

    Op de agenda:

    1. Samenstelling bureau
    2. Benoeming bestuurders
    3. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd Veerle Masschelein aangesteld als vertegenwoordiger en Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Financiële dienst

Wonen

Omgeving

  • De gemeenteraad stelt de stedenbouwkundige verordening voor het opleggen van lasten bij omgevingsvergunningen definitief vast.

  • Om het gebied in de Hooyaardstraat te beheren wordt voorgesteld om samen te werken met Natuurpunt afdeling Westland. Net zoals bij het beheer van het Bosseltje wordt voorgesteld om een beheerovereenkomst af te sluiten voor 18 jaar.

  • Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur opnieuw samen gesteld worden.

  • Conform artikel 1.3.3. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening beslist de gemeenteraad welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

  • Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet de gemeentelijke Raad Lokale Economie opnieuw samen gesteld worden.

    De Raad Lokale Economie wordt samengesteld uit:

    Stemgerechtigde leden:

    • Eén afgevaardigde en één plaatsvervanger voor UNIZO Langemark-Poelkapelle
    • Eén afgevaardigde en één plaatsvervanger voor VOKA
    • Eén afgevaardigde en één plaatsvervanger voor de vrije beroepen
    • Eén afgevaardigde en één plaatsvervanger, aangeduid door de landbouwraad.
    • Twee geïnteresseerde leden, aangeduid volgens de procedure beschreven in het huishoudelijk reglement. 

    Niet-stemgerechtigde leden:

    • De schepen bevoegd voor Lokale Economie maakt ambtshalve deel uit van de raad en heeft een raadgevende stem
    • De secretaris
    • Eén afgevaardigde en één plaatsvervanger per fractie uit de gemeenteraad (Respect en Team Nieuw Bestuur). 

    Na goedkeuring van de samenstelling zullen de betreffende geledingen gecontacteerd worden met de vraag om een vertegenwoordiger voor te dragen. Alsook zal een oproep gepubliceerd worden in de "Info uit LP" voor de vrije beroepen en geïnteresseerde leden. Vervolgens zal de vaststelling van de samenstelling van de Raad Lokale Economie opnieuw ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.

  • Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet de gemeentelijke Landbouwraad opnieuw samengesteld worden. Het reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 05/11/2001, omschrijft dat de landbouwraad samengesteld wordt uit vertegenwoordigers van verenigingen die volgens hun doelstellingen georiënteerd zijn op het behartigen van de landbouwbelangen of een specifieke werking voor de landelijke bevolking ontplooien.

    De landbouwraad wordt samengesteld uit:

    • Schepen van landbouw, lid van ambtswege.
    • Eén vertegenwoordiger of plaatsvervanger van de landbouworganisaties.
      • ABS
      • Bedrijfsgilde
      • KLJ Langemark
      • FERM Bikschote, Langemark, Poelkapelle en Sint-Juliaan
      • LG Bikschote, Langemark en Poelkapelle
      • VABS Langemark
    • Alle leden hebben stemrecht, met uitzondering van de Schepen van landbouw.

    Na goedkeuring van het voorstel samenstelling zullen de betreffende landbouworganisaties gecontacteerd worden met de vraag om een vertegenwoordiger of plaatsvervanger voor te dragen. Vervolgens zal de vaststelling van de samenstelling van de Landbouwraad opnieuw ter goedkeuring voorgelegd worden aan gemeenteraad.

Leven

Team Ontspannen

  • Sinds 2022 werd het regelement straat- en buurtfeesten ingevoerd. In de eerste wijziging van dit reglement werd een regel toegevoegd om lokaal aan te kopen te stimuleren. Het doel van het reglement is om sociale contacten te bevorderen binnen Langemark-Poelkapelle en op een laagdrempelige manier initiatieven te ondersteunen waarbij mensen uit een buurt of straat elkaar ontmoeten. 

    De regel om minstens 50% lokaal aan te kopen is niet altijd realistisch.  Het voorstel is bijgevolg om minstens het bedrag van de subsidie lokaal te spenderen. Dus in geval van een straatfeest 150€ en in geval van een buurtfeest 400€. Indien het aanvaarde bedrag van de aankopen lager ligt, dan wordt de berekende subsidie verlaagd tot het bedrag van de lokale aankopen. 

  • In 2019 richtte werd het Vredesplatfform Westhoek -Vredeshoek opgericht. Het vredesplatform Westhoek - Vredeshoek wil de krachten bundelen van alle vredesspelers die actief zijn in de Westhoek: vzw Moeders voor Vrede, vzw Peace Village, Wakker voor vrede, Vredesfonds en Vredesdienst Ieper, Netwerk Oorlog en Vrede en de Ijzertoren, met het opzet hun vredesmissie te realiseren. Dit overleg wordt aangevuld met een aantal stichtende leden die zich persoonlijk engageren. Elk lid erkent en onderschrijft de missie – de droom- van het platform. Het Platform is een feitelijke vereniging die een onafhankelijke werking nastreeft en een kritische vredesstem wil laten horen in actuele debatten over ‘oorlog en vrede’. Bevoorrechte partner is het provinciebestuur van West-Vlaanderen samen met 18 Westhoek gemeenten, waaronder Langemark-Poelkapelle.

    Het Vredesplatform Westhoek-Vredeshoek vraagt terug het engagement aan te gaan voor de beleidsperiode 2025-2030.

  • In 2010 werd het Tank Memorial Ypres Salient (TMYS)  opgericht in het centrum van Poelkapelle, meer bepaald op het Guynemerplein waar tot 1942 de gestrande Mark IV tank stond. 

    Dit op initiatief van het TMYS-comité. In 2010 werd een eerste overdrachtsdocument ondertekend, waarbij het lokaal bestuur mede-eigenaar werd van het monument. 

    15 jaar na datum is het monument uitgebreid onder meer:

    • een TMYS garden, onlangs uitgebreid met 15 nieuwe kruisjes (symboliserend voor 15 ontdekte tank slachtoffers van WO1), 
    • een vlaggenstandaard gemaakt uit houten treindwarsligger uit WO1, 
    • een lessenaar, 
    • een register, 
    • het Tank Corps Garden of Remembrance, wat duidt op de struiken rond het monument.  

    In het nieuwe overdrachtsdocument wordt voorgesteld om al die zaken onder de noemer TMYS te benoemen. Het lokaal bestuur engageert zich om dit als een geheel te zien.

    Nu staan deze extra’s opgesteld in Hotel Oude Abdij te Lo - Reninge maar moet daar weg om persoonlijke redenen.  Er wordt ook gevraagd om zowel de Garden of Remembrance, de standaard en de standaardhouder, alsook de lessenaar en het register in bewaring te mogen houden in het gemeentehuis. Het lokaal bestuur engageert zich om de extra’s, voorgesteld als een geheel onder de noemer TMYS, in bruikleen te aanvaarden. 

    In het overdrachtsdocument van 2010 stonden de leden van het lokaal bestuur ook met naam genoteerd. Nu zijn de leden van Langemark-Poelkapelle alleen nog maar benoemd bij functie.

Vragen en antwoord