Wijzigingen aan begrip dagelijks bestuur ten opzichte van vorige legislatuur:
Daden van beheer zijn in het verleden niet expliciet bepaald. Deze worden in dit besluit wel opgenomen.
De gemeenteraad keurt bepaling definitie dagelijks bestuur en daden van beheer goed:
Algemene omschrijving
De handelingen van dagelijks bestuur hebben betrekking op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Alle beheersdaden zonder financiële impact die niet expliciet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoren, behoren tot het dagelijks bestuur.
Alle beheersdaden die betrekking hebben op het aangaan van verbintenissen met financiële impact op het exploitatiebudget en die niet onder toepassing van de overheidsopdrachtenwetgeving vallen, behoren tot het dagelijks bestuur. Dit omvat ook de bevoegdheid om leningen aan te gaan en schuldpapier uit te geven met het oog op de financiering van de uitgaven die voorzien zijn in het meerjarig financieel beleidsplan.
Dagelijks bestuur in het kader van Overheidsopdrachten
Het dagelijks bestuur in het kader van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten omvat de hiernavolgende bevoegdheden, die toegewezen worden aan het college van burgemeester en schepenen:
Worden eveneens als dagelijks bestuur beschouwd, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is: alle beslissingen met betrekking tot het aanbrengen van wijzigingen aan een lopende overheidsopdracht, hetzij geïnitieerd door de gemeenteraad hetzij door het college van burgemeester en schepenen, genomen in toepassing van artikel 37 en 38 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
De bepalingen en beperkingen opgenomen in de voorgaande paragrafen van onderhavig artikel kunnen in geen geval afbreuk doen aan de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen om op eigen initiatief de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast te stellen in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden, zelfs indien dit niet valt onder de huidige omschrijving van het begrip “dagelijks bestuur”, voor zover het college van burgemeester en schepenen zich hierbij beroept op de bepalingen van artikel 56 §4 en artikel 269 van het decreet lokaal bestuur.
Daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor alle daden van beheer over onroerende goederen. Hieronder worden begrepen alle daden en handelingen die nuttig en nodig zijn voor het behoud, de goede werking, de opbrengst, … van het goed. Deze daden worden beschouwd als dagelijks bestuur.
Worden eveneens beschouwd als daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen door het college van burgemeester en schepenen, en dus dagelijks beheer, het afsluiten van gebruiksovereenkomsten met betrekking tot onroerende goederen met een maximale duur van 9 jaar.
In afwijking van bovenstaande paragraaf, behoort het verlenen van begraafplaatsconcessies onverminderd tot het dagelijks bestuur.
Rapportage
De besluiten door het college van burgemeester en schepenen genomen met toepassing van onderhavig reglement houdende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur, kunnen door de gemeenteraadsleden worden ingezien in de notulen van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 wordt opgeheven en integraal vervangen door huidig besluit.