Terug Gemeenteraad

ma 14/10/2019 - 19:30 Raadzaal De Bron

Goedkeuring verslag

Openbare zitting

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Overeenkomstig artikel 47 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de budgetten van de kerkbesturen voor 2020 voorgelegd. 

     

    Goedgekeurd MJP exploitatietoelage

    Exploitatietoelagen

    Gemeentelijke investeringstoelagen

    Totaal

    Sint-Paulus Langemark

    58.000,00

    58.000,00 0,00 58.000,00

    Sint-Juliaan

    8.995,22

    8.995,22 0,00 8.995,22

    OLV Madonna

    12.406,38

    12.406,38 0,00 12.406,38

    Gemeente LP 94 %

     

     11.662,00

     

     

    Gemeente Houthulst 6 %

     

    744,38 

     

     

    Sint-Andreas Bikschote

    12.983,23 12.983,23 60.000,00 72.983,23

    OLV Poelkapelle

    7.500,00

    7.500,00 60.000,00 67.500,00

    TOTAAL

    99.884,83 99.884,83 120.000,00 219.884,83
  • De dotaties van de gemeenten van de hulpverleningszone worden vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden.

    Iedere betrokken gemeenteraad dient het akkoord m.b.t. de verdeelsleutel te verlenen voor 1 november, anders wordt de verdeelsleutel opgelegd door de provinciegouverneur volgens de criteria en gewicht ervan opgenomen in artikel 68 §3 van de wet betreffende de civiele veiligheid.

    De overgang inzake de brandweerwerking van de gecorrigeerde verdeelsleutel 2015 naar de definitieve sleutel in 2023 verloopt over een periode van 8 jaar, waarbij ieder jaar 1/8ste wordt overbrugd.

    De bijdrage per inwoner voor de gemeenten zonder ambulancewerking bedraagt vanaf 2018 2 euro per inwoner.

    De inzet van de brandweer bij activiteiten zonder brandweer gerelateerde risico's, wordt vanaf 2018 doorgerekend aan de gemeenten volgens het hiervoor specifiek aangepast retributiereglement.

    In de zoneraad werd bij de bespreking van de verdeelsleutel 2019 gesteld dat de verdeelsleutel, die zoals voorzien een overgangstraject kent om vanaf 2023 tot een definitieve sleutel te komen, op de correct relevante parameters is gebaseerd.

    Voor de goedkeuring van de verdeelsleutel 2020 wordt dan ook voorgesteld om deze, zoals opgenomen in het overgangstraject waarbij vanaf 2023 tot een definitieve sleutel gekomen wordt, voor 1 jaar goed te keuren. De enige minimale wijzigingen die aldus gebeuren zijn de bedragen die de gemeenten zonder eigen ambulancewerking betalen daar deze bepaald worden door het bevolkingscijfer op 1 januari 2019.

    Het uiteindelijke bedrag van de dotatie zal voortvloeien uit de goedkeuring van de zonale begroting.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 7 november 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Samenstelling bureau
    2. Goedkeuring verlenging van de vereniging (bijzondere meerderheid)
    3. Ter kennisname: actualisatie van de aandelen
    4. Goedkeuring ondernemingsplan 2019-2024
    5. Goedkeuring activiteiten en strategie 2020
    6. Goedkuring begroting 2020
    7. Benoeming bestuurders
    8. Varia
    Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd dhr Christoph Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
     
    Bijlagen voor dit agendapunt worden toegevoegd van zodra deze beschikbaar gesteld worden door de Raad van Bestuur van Mirom.
  • De aanleiding voor de raad van bestuur om deze statutenwijziging aan de algemene vergadering voor te leggen, is een wijziging van het wettelijk kader waaraan de vereniging onderworpen is.  

    De voorgestelde wijzigingen werden op hoofdlijnen 22 mei 2019 besproken met de toezichthoudende overheid. Een tweede bespreking met de toezichthoudende overheid vond plaats op 7 augustus 2019. Het huidige, finale ontwerp wordt aan de algemene vergadering voorgelegd.

    De statutenwijziging zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van dinsdag 10 december 2019.  De uitnodiging, met agenda en bijlagen, wordt in de gemeenteraad van 18 november 2019 geagendeerd.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Infrax West op 9 december 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Statutenwijziging
      a. Goedkeuring van de statutenwijzigingen
      b. Verlenen van machtiging om de beslissing genomen in dit agendapunt bij authetieke akte te doen vaststellen en de statuten dienovereenkomstig aan te passen.
    2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het  boekjaar 2020 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2020.
    3. Trekkingsrechten OV - bekrachtiging
    4. Code goed bestuur
    5. Statutaire benoemingen
    6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten / toetreding gemeenten voor (neven)activiteiten
    7. Statutaire mededelingen

    Voor de algemene vergaderingen van Infrax werd dhr José Victoor aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Gaselwest op 12 december 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Statutenwijziging
      a. Goedkeuring van de statutenwijzigingen
      b. Verlenen van machtiging om de beslissing genomen in dit agendapunt bij authetieke akte te doen vaststellen en de statuten dienovereenkomstig aan te passen.
    2. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het  boekjaar 2020 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2020.
    3. Code goed bestuur
    4. Statutaire benoemingen
    5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
    6. Statutaire mededelingen

    Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Financiële dienst

  • De gemeente heeft via Zefier Strategische Participaties onderschreven die Zefier verkregen heeft na een herstructurering van de Vlaamse financieringsverenigingen.

    Op het niveau van de Vlaamse financieringsverenigingen werden deze participaties gefinancierd door thesauriebewijzenprogramma’s en andere vormen van kredietverlening. De betrokken deelnemers van de financieringsverenigingen hebben zich telkens borg gesteld voor de verbintenissen van de financieringsvereniging.

    De raad van bestuur van Zefier heeft nu besloten een thesauriebewijzenprogramma op te zetten voor de eventuele financiering van (de verwerving van) Strategische Participaties. Indien een vennoot van Zefier aan deze laatste verzoekt voor haar rekening een Strategische Participatie te verwerven, financieren of beheren, kan dan voor de financiering gebruik gemaakt worden van dit thesauriebewijzenprogramma. De raad van bestuur van Zefier meent immers dat een thesauriebewijzenprogramma toelaat om met de nodige flexibiliteit en aan de beste marktvoorwaarden te voorzien in de financieringsbehoeften van Zefier.

    Voor dit nieuwe thesauriebewijzenprogramma heeft de raad van bestuur gekozen samen te werken met Belfius.

    Belfius heeft vastgesteld dat alle deelnemende gemeenten van artikel 13 van de statuten reeds borg staan voor hun deel van de financiering die Zefier heeft aangegaan met het oog op de verwerving voor hun rekening van Strategische Participaties en voor het financieren van de ondernemingen waarop deze Strategische Participaties betrekking hebben.

    Belfius heeft voor het opzetten van het thesauriebewijzenprogramma uitdrukkelijk de voorwaarde gesteld dat iedere deelnemende stad of gemeente deze waarborg via een uitdrukkelijk gemeenteraadsbesluit bevestigt.

    In bijlage werd het “Information Memorandum” toegevoegd. Er wordt gevraagd aan de gemeenteraad om hiervan kennis te nemen en dit te aanvaarden zonder voorbehoud.

    De garantieverklaring geldt enkel voor dat deel van de financieringen dat Zefier zal aangaan of heeft aangegaan op verzoek van de gemeente.

  • De gemeente Langemark-Poelkapelle neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

    Steden en gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.
    Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius System Operator (hierna ‘Fluvius’) een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties).
    De raad van bestuur van Gaselwest heeft in zitting van 08 mei 2019 het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’ goedgekeurd. Dit reglement wordt toegevoegd als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit. 

    1.1 Scope: verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen van openbare verlichting

    Er wordt voorgesteld om de per 1 juli 2019 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder. De lokale besturen kunnen ook de openbare verlichting van semi-openbare ruimten en hun netten inbrengen. 

    1.2 Inbreng: maximum 25% van de inbrengwaarde in cash en minimum 75% van de inbrengwaarde in OV-aandelen

    Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties.

    1.3 Dienstverlening na overdracht

    1.3.1 Meerjarig investeringsplan/-budget

    Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken gemeente/stad en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement. 

    1.3.2 Inzet van de door de Fluvius beheerder infrastructuur voor toepassingen Smart City

    Fluvius wil lokale besturen ondersteunen om hun Smart City-infrastructuur (netten, installaties, steunen, …) maximaal te valoriseren. De ondersteuning bestaat uit het beheer van de overeenkomsten met operatoren (bv. telecom) die gebruik willen maken van deze infrastructuur. Fluvius zal ervoor zorgen dat de installatie van applicaties (bv. camera’s, sensoren, verkeersgeleiding, telecominstallaties, …) en aansluiting op de netten veilig en correct uitgevoerd worden.

    1.3.3 Rapportering

    Het lokale bestuur krijgt periodiek diverse rapporteringen (stand van zaken van het overeengekomen actieplan, effecten ervan op het energieverbruik en de CO2-uitstoot, investeringen en onderhoud, nieuwe trends, specifieke Fluvius-projecten m.b.t. openbare verlichting en Smart City-infrastructuur,…).

  • Budgetwijzigingen zijn die kredietaanpassingen aan het budget die niet door middel van een interne kredietaanpassing kunnen worden doorgevoerd. De gemeenteraad stelt de budgetwijziging vast op basis van de voorgelegde cijfers en de verklarende nota ervan. In de verklarende nota worden de aanpassingen toegelicht.

    Het ontwerp van de budgetwijziging 2019_2 gemeente werd op 25/09/2019 digitaal ter beschikking gesteld van de leden van de gemeenteraad.

    Het Managementteam van 16/09/2019 adviseerde de budgetwijziging 2019_2 gemeente positief.

    Het College van 23/09/2019 adviseerde de budgetwijziging 2019_2 gemeente positief.

  • Budgetwijzigingen zijn die kredietaanpassingen aan het budget die niet door middel van een interne kredietaanpassing kunnen worden doorgevoerd. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn stelt de budgetwijzigingen vast op basis van de voorgelegde cijfers en de verklarende nota ervan.

    In de budgetwijziging is de overdracht van de investeringen van 2018 naar 2019 opgenomen.
    Het gaat over een globaal bedrag van 213.327,61 EUR. 

    Het ontwerp van de budgetwijziging 01/2019 OCMW werd op 25/09/2019 digitaal ter beschikking gesteld van de leden van de Raad.

    Het Managementteam van 16/09/2019 adviseerde de budgetwijziging 01/2019 OCMW positief.

    Het College van 23/09/2019 adviseerde de budgetwijziging 01/2019 OCMW positief.

    De budgetwijziging 01/2019 OCMW werd vastgesteld door de OCMW-raad op 14/10/2019.

Wonen

Omgeving

Technische dienst

Leven

Sociale dienst

  • Er wordt een subsidieaanvraag ingediend voor het Lokaal netwerk vrijetijdsparticipatie, ter bevordering van de vrijetijdsparticipatie van personen in armoede. De uitvoering van het lokaal netwerk en de verdeling van de subsidie zal vanuit de sociale dienst van het OCMW gebeuren. Er wordt voorgesteld om de subsidie over te dragen.

Team Ontspannen

  • Westtoer is het autonoom provinciebedrijf voor toerisme en recreatie van de Provincie West- Vlaanderen. De hoofdopdracht van Westtoer bestaat in het voorbereiden en adviseren van het toeristisch-recreatief beleid van de provincie en het coördineren en effectief realiseren van dit beleid, met een bijzondere aandacht voor de samenwerking met de partners uit de publieke en private sector.

    Westtoer apb combineert onderzoek, strategische planning, productontwikkeling en marketing met elkaar, met aandacht voor ruimtelijke ordening, natuur, cultuur, milieu, landbouw, ... De partners uit de gemeenten en de privé-sector worden samengebracht in hechte samenwerkingsverbanden, ondersteund door financiële en personele middelen.

    Op 1 januari 2002 werd tussen Westtoer apb en onze gemeente de eerste samenwerkingsovereenkomst voor toerisme en recreatie afgesloten. Sedertdien werd periodiek de samenwerking verlengd tot en met 2019. Een nieuw samenwerkingsvoorstel wordt aangeboden voor  de periode 2020-2025

    In de jaren 2021, 2022 en 2024 organiseert Westtoer nieuwe edities van het weekend van de volkscafés. Een evenenementenbureau staat in voor de organisatie van dit evenement. Aan de deelnemende gemeenten wordt  om een bijdrage van €1200 euro gevraagd. Hiervoor wordt promotie én animatie voorzien voor de participerende cafés.

GBS 't Bikschooltje

Toegevoegde agendapunten

  • Eind juni werd een burgerbevraging gelanceerd in het kader van de opmaak van het meerjarenplan. In het bijhorend Facebookbericht staat te lezen: ‘we hebben jouw input nog nodig om dit meerjarenplan te finaliseren’. Goed zo. TOPE 8920 kan dit alleen maar toejuichen. 

    Op 29 augustus werden de resultaten van burgerbevraging online gezet op de website van onze gemeente. Vervolgens werd dit gedeeld door enkele schepen uit het college. Los van één artikel in de Krant van West-Vlaanderen op 6 september, lezen of horen we verder niks meer over de interpretatie van de resultaten van de burgerbevraging.  

    Daarom volgende vragen:

    • Wat waren de doelstellingen bij de lancering van deze enquête? 
    • In welke mate was/is het college bereid om rekening te houden met resultaten? Of is het gewoon input vragen om input te vragen?
    • Welke van de duidelijke resultaten (bv alles dat beter dan 25%, 30%,… scoort) wordt weerhouden en welke niet? Graag duiding. 
    • Wat met zaken die minder dan 5% of 10% scoren? Zal men die stilleggen, niet uitvoeren of terugschroeven? Indien niet, waarom? 

    TOPE 8920 vraagt een uitvoerige bespreking. 

  • Sinds jaar en dag bestaat er een voedselbank die mensen in moeilijkheden helpt.  Momenteel maken meer dan 50 gezinnen gebruik van de maandelijkse voedselbedeling in onze gemeente.  De hele werking van de voedselbank draait op vrijwilligers die iedere eerste woensdagnamiddag van de maand paraat staan. Proficiat voor hun belangeloze inzet. 

    Momenteel is de voedselbank nog gehuisvest in het oude rusthuis. Maar, in de toekomst wordt het rusthuis afgebroken…

    Daarom volgende vraag: Waar zal vanaf 2020 de voedselbank in onze gemeente haar onderkomen vinden?

Vragen en antwoord


Publicaties