Terug
Gepubliceerd op 16/10/2019

2019_GR_00190 - RUP - Verkaveling tussen de Zonnebekestraat, Papaverweg, Windeweg en Blikstraat - goedkeuring van het stratentracé en het bestek - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 14/10/2019 - 19:30 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jacqueline Mostaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Sabine De Wandel

Afwezig

Johan Vannoote

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00190 - RUP - Verkaveling tussen de Zonnebekestraat, Papaverweg, Windeweg en Blikstraat - goedkeuring van het stratentracé en het bestek - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jacqueline Mostaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Sabine De Wandel
Stemmen voor 15
José Victoor, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Jacqueline Mostaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Koen Bentein, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00190 - RUP - Verkaveling tussen de Zonnebekestraat, Papaverweg, Windeweg en Blikstraat - goedkeuring van het stratentracé en het bestek - Goedkeuring 2019_GR_00190 - RUP - Verkaveling tussen de Zonnebekestraat, Papaverweg, Windeweg en Blikstraat - goedkeuring van het stratentracé en het bestek - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Juridische grond

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, i.h.b. artikel 31
  • het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015

Aanleiding en context

Project

Een private projectontwikkelaar heeft een aanvraag ingediend voor een woonproject op de site van het vroegere bedrijf Vanhaelewijn. Langs een doodlopende hoofstraat liggen 4 blokjes van 4 geschakelde woningen en 1 vrijstaande woning. Op deze hoofdstraat takken 3 zijstraatjes aan waarlangs 4 blokken van 3 woningen en 2 koppelwoningen liggen. Ten slotte ontsluiten 2 koppelwoningen en één vrijstaande woning rechtstreeks op de Zonnebekestraat.

Het aanzienlijke hoogteverschil op  het terrein wordt opgevangen door keermuren, zowel intern als langs de noordelijke perceelsgrens.

Het wegenisontwerp met bijhorend bestek werd opgemaakt door het studiebureau Geomex.

Mobiliteit

De ontsluiting van de nieuwe verkaveling volgt de principes die vastgelegd zijn in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Reconversiegebieden Zonnebekestraat. De hoofdstraat ontsluit via een bestaande toegangsweg op de Blikstraat. Deze toegangsweg wordt heraangelegd door de verkavelaar maar de grond is eigendom van de gemeente. De gemeenteraad moet daartoe een recht van opstal verlenen op perceel 47T. Dit perceel is breder dan nodig voor de ontsluiting van de nieuwe verkaveling. Er kan dan ook later een stroook grond verkocht worden aan de aangrenzende eigenaars van de Blikstraat nrs. 30 en 32. Er zijn verder geen verbindingen voor auto's tussen de verkaveling en de aangrenzende wijk (Windeweg, Papaverweg).

Op de Windeweg sluit een nieuwe verbinding voor voetgangers en fietsers naar de Zonnebekestraat aan. Ook langs de ontsluitingsweg naar de Blikstraat ligt een vrijliggend voet- en fietspad. Er is tot slot nog een voetgangersverbinding voorzien naar het bestaande pad dat twee takken van de Papaverweg met elkaar verbindt. Via deze verbindingen kunnen de bewoners van de nieuwe verkaveling via autoluwe verbindingen richting centrum en school gaan.

De ontsluitingsweg en de hoofdstraat worden aangelegd in asfalt. De kleinere straten en verbindingen voor voetgangers en fietsers in betonstraatstenen. Behalve deze verbindingen zijn er geen voetpaden voorzien in deze doodlopende straten.

Alle woningen hebben een private autostandplaats. Op de kavels kan een tweede auto op de oprit geparkeerd worden. Daarnaast zijn er nog 18 parkeerplaatsen in grasdallen voor bezoekers voorzien, zowel op de ontsluitingsweg als op de hoofdstraat.

De brandweer vraagt in het advies om ervoor te zorgen dat brandweerwagens overal kunnen passeren en er geen geparkeerde auto's voor hydranten kunnen staan. Er wordt daartoe een parkeerverbod ingevoerd langs die kanten van de straat waar geen parkeerstrook ligt.

Waterhuishouding

Het hemelwater wordt via gesloten afvoerleidingen afgevoerd naar een bufferbekken in het noordwesten van de verkaveling. Een deel van dit bufferbekken wordt gebruikt als permanente blusvoorraad voor de brandweer. De overloop van het bufferbekken sluit aan op de riolering in de Windeweg. Een bestaande buis die achter de woningen van de Blikstraat loopt, zal onderbroken worden t.h.v. de toegangsweg en aangesloten op de hemelwaterafvoer. Uit een camera-onderzoek van deze buis is gebleken dat er ook vuil water op geloosd wordt. Fluvius zal daarom met de betrokken bewoners van de Blikstraat contact opnemen om dit afvalwater af te koppelen.

Het afvalwater wordt gravitair afgevoerd naar de riolering in de Papaverweg. Fluvius neemt later de aangelegde riolering over en vraagt in zijn advies enkele aanpassingen aan het bestek en de constructie van de drains die het grondwater afvoeren.

Nutsvoorzieningen

De nutsmaatschappijen werd om advies gevraagd.

Fluvius voorziet de uitbreiding van de netten voor elektriciteit, aardgas en openbare verlichting.  Ook De Watergroep voorziet een uitbreiding van het drinkwaternet. 

Telenet en Proximus voorzien een uitbreiding van zijn netwerk maar werken dit niet verder uit.

Openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek van 5 juni 2019 tot 4 juli, hebben 41 bewoners of  gezinnen uit de Blikstraat een petitie ondertekend tegen de nieuwe verkaveling. Zij hebben bezwaar tegen het feit dat 31 van de 34 loten van de nieuwe verkaveling ontsluiting nemen via de Blikstraat en niet via de aangrenzende wijk, zoals voorzien in het RUP. Daarom vragen zij een andere verkeersafwikkeling. Zij vragen daarnaast maatregelen tegen het vele doorgaand verkeer in de Blikstraat.

De initiatiefnemers van de petitie vragen ook dat er een muur of groenscherm komt tussen de tuinen van de Blikstraat en de nieuwe verkaveling.

In de Papaverwijk zijn er vandaag 145 woningen (12 in de Korenbloemstraat, 21 in de Boterbloemstraat, 78 in de Papaverweg, 16 in de Windeweg  en 18 in de Meibloemweg) die ofwel via de Cayennestraat ofwel via de Zonnebekestraat ontsluiten. Deze beide ontsluitingswegen zijn nu geen drukke wegen. Via de Blikstraat ontsluiten nu al 91 percelen (53 woningen in de Blikstraat, 20 in de Clevenstraat, 17 en 1 bedrijf in de Duivenstraat). Zelfs met de bijkomende verkaveling erbij, blijft het aantal ontsluitingen via de Blikstraat lager dan via de Papaverweg.

Het voorstel van ontsluiting heeft bovendien andere voordelen:

  • geen extra kruispunt op de Zonnebekestraat waar nu al verschillende kruispunten dicht bij elkaar liggen: Lekkerboterstraat (2x) en iets verder de straat naar de bejaardenwoningen Zonnebekestraat 71 bus 1 - 6 en de Papaverweg

  • de vele doodlopende straten in de Papaverwijk zorgen nu al voor een uiterst moeilijke oriëntatie voor hulpdiensten. Het ontwerp van de verkaveling zorgt niet voor een nog grotere complexiteit

De bewoners hebben wel een punt wat betreft het vele sluipverkeer dat de Blikstraat gebruikt als alternatief voor de verkeerslichten in de Boezingestraat. Hieraan kan tegemoet gekomen worden door een andere inrichting van de Blikstraat. Hiermee wordt beter gewacht tot na de aanleg van de nieuwe straten.

Hoe de afsluiting tussen twee tuinen eruit ziet, moet niet opgelegd worden. Een groenscherm is enkel nodig rond een bedrijventerrein, niet als scheiding tussen twee straten.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het bestek goed mits de volgende aanpassingen:

  • de wijzigingen m.b.t. riolering en afwatering en werforganisatie, gevraagd in het rioleringsadvies van Fluvius
  • 6 verkeersborden E1 met onderbord (pijl)

Artikel 3

De nutsleidingen worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager volgens het bestek en de offertes van de nutsmaatschappijen.

Artikel 4

De gemeenteraad verleent de verkavelaar een recht van opstal voor de wegenis en nutsleidingen op perceel 47 T.

Artikel 5

De aangelegde wegen, groenzones en nutsleidingen worden door de aanvrager kostenloos overgedragen naar het openbaar domein, ten laatste voor de definitieve oplevering.