ma 25/01/2021 - 19:00 digitaal
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 00:34:40 en eindigt om 04:00:25.
Dhr Johan Vanysacker diende op 28 december 2020 zijn ontslag in als raadslid.
Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.
Ten gevolge het ontslag van dhr Johan Vanysacker wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De eerste opvolger, mevr. Sophie Vandenbussche, wenst haar mandaat niet op te nemen. De tweede opvolger, dhr Dominique Vanpeteghem, wenst zijn mandaat wel op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.
Op vraag van raadslid Robert Barthier wordt volgend punt op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.
We vingen op dat de ambtenaar die instaat voor landbouw tijdelijk verlof zonder wedde nam. Graag zouden wij weten hoe wij ons als landbouwgemeente zullen voorzien in de administratie ter ondersteuning van de landbouwers?
Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.
De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.
De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.
De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.
In het kader van administratieve vereenvoudiging en het afstemmen van deze administratie op de actuele werking, worden alle reglementen met betrekking tot 'inname openbaar domein' in één nieuw reglement vervat.
Het betreft volgende reglementen:
De gehanteerde tarieven worden niet gewijzigd.
De gemeente heft een retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen “Omgeving” en “Mobiliteit”. Het huidig reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 en is geldig tot en met 31 december 2025.
Voor een aantal procedures werd nog geen retributie vastgesteld:
De retributie voor kleinhandelsactiviteiten stond vermeld onder exploitatie van inrichtingen. De retributie voor verkavelingen stond vermeld onder stedenbouwkundige handelingen. Voor de duidelijkheid worden deze in aparte artikels vermeld.
De vrijstellingen worden behouden:
De retributie voor signalisatievergunningen wordt uit dit reglement geschrapt.
In het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen wordt het hoofdstuk I omtrent de lijkbezorging aangevuld met de tijden van begraven en asbezorging.
Het art. 8, Termijn en tijden van begraven en asbezorging, wijzigt hierdoor als volgt:
§1 De begraving of crematie heeft plaats minstens 24 uur na overlijden.
§2 Voor het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de begraafplaatsen moeten de verantwoordelijke diensten ten laatste 2 werkdagen voor de begrafenis verwittigd worden.
§3 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as vinden plaats van maandag tot en met zaterdagvoormiddag. Het tijdstip van aankomst van de kist/asurne op de begraafplaats is vastgesteld als volgt:
§4 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as kunnen niet plaatsvinden op zaterdagnamiddag, zondag, wettelijke feestdagen en op 2 januari, 11 juli, 2 november en 26 december.
Met de Brexit in aantocht is het nu al duidelijk dat de voorspelde moeilijke tijden voor de toeristische sector in de Westhoek naar boven komen. Het einde van de eeuwherdenkingsperiode rond '14-'18 valt dan nog samen met de Corona uitbraak én het stopzetten van de ferrylijn Hull -Zeebrugge, wat de situatie dramatisch maakt. In vergelijking met de eerste 8 maanden van vorig jaar is er maar liefst een daling van 87% wat het aantal bezoeken uit Groot-Brittannië betreft. Veel bussen jongeren bezoeken de streek niet meer wat rechtstreeks zijn gevolgen heeft, ook voor sommige lokale handelaars. In navolging van het burgemeester overleg van 17 oktober 2020 werd door DVV Westhoek een motie opgesteld voor een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek. Deze motie werd tekstueel aangepast waarbij de aandacht niet alleen bij de Brexit maar ook bij de coronapandemie wordt gelegd. DVV Westhoek vraagt de motie ter bekrachtigen vanuit de gemeenteraad en die gezamenlijk over te maken aan de Vlaamse Regering. Ook Westtoer werkt aan een motie.
Het college toonde de intentie voor de aankoop van Boezingestraat 37 te Langemark in kader van de ontwikkeling van een jeugdcampus. Deze intentie werd bekrachtigd door de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2020.
Het lokaal bestuur heeft de intentie om het goed aan te kopen tegen vraagprijs, om volgende te realiseren:
Het college bereidde deze aankoop voor, onder meer door
Het college stelt voor om de grond aan te kopen voor de vraagprijs van 900.000 euro.
De coronacrisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaams noodfonds ter beschikking te stellen. Het grootste deel van die middelen (83,9 miljoen euro) wordt verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport) bij de inkanteling ervan in het gemeentefonds in 2018. Langemark-Poelkapelle ontvangt 88 979,37 euro uit het noodfonds. De gemeenteraad wordt gevraagd om een beslissing te nemen over de verdeling van deze middelen.
In de gemeenteraad van 29/06/2020 werd de verdeling van de middelen tot 30/09/2020 een eerste keer besproken. Het reglement wordt aangepast en verlengt tot 31/12/2020.
Via pers en sociale media konden wij als gewoon raadslid zicht krijgen op de al dan niet interne strubbelingen over de bevoegdheid ‘personeel’ binnen het college en organisatie.
Aangezien het voor ons niet duidelijk is wat er aan de hand is, vragen wij hierover een uitvoerige toelichting en bespreking/debat tijdens de raad.
Desgevallend kan als finaliteit van het debat de raad overgaan tot het nemen van een beslissing ten gunste van de organisatie van het personeelsbeleid.
In de gemeenteraad van 16 december 2019 werd de dading houdende vroegtijdige beëindiging van uitvoering overheidsopdracht werken 'Herinrichting N301' goedgekeurd. Enkel de data in de overeenkomst werden daarna geactualiseerd en op 20 april 2020 heeft deze gemeenteraad de dading nogmaals bevestigd.
We zijn alweer 9 maanden (!) verder… In november vroeg onze fractie een laatste keer naar de ‘stand van zaken’.
Ondertussen is het stil, zeer stil.
Daarom volgende vragen: