Terug
Gepubliceerd op 27/01/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/01/2021 - 19:00 digitaal

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Agendapunten

1.

2021_GR_00004 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00004 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2021_GR_00004 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 - Goedkeuring

2021_GR_00004 - Verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.  De raadszitting start om 00:34:40 en eindigt om 04:00:25.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het verslag van de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 wordt goedgekeurd.

2.

2021_GR_00002 - Ontslag raadslid dhr Johan Vanysacker - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
2.

2021_GR_00002 - Ontslag raadslid dhr Johan Vanysacker - Aktename

2021_GR_00002 - Ontslag raadslid dhr Johan Vanysacker - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Ontslagname van dhr Johan Vanysacker op 28 december 2020
Aanleiding en context

Dhr Johan Vanysacker diende op 28 december 2020 zijn ontslag in als raadslid.

Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad neemt akte van het ontslag van dhr Johan Vanysacker als raadslid.

3.

2021_GR_00009 - Aanstellen van opvolgend raadslid dhr Dominique Vanpeteghem en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
3.

2021_GR_00009 - Aanstellen van opvolgend raadslid dhr Dominique Vanpeteghem en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

2021_GR_00009 - Aanstellen van opvolgend raadslid dhr Dominique Vanpeteghem en onderzoek geloofsbrieven - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2021 waarbij akte genomen wordt van het ontslag  van dhr Johan Vanysacker als raadslid
  • Antwoord van 1ste kandidaat-opvolger, mevr. Sophie Vandenbussche, waarbij zij het mandaat van raadslid niet wenst op te nemen
  • Antwoord van 2de kandidaat-opvolger, dhr Dominique Vanpeteghem, waarbij hij het mandaat van raadslid wenst op te nemen
  • Onderzoek van de geloofsbrieven van dhr Dominique Vanpeteghem
Aanleiding en context

Ten gevolge het ontslag van dhr Johan Vanysacker wordt een vervangend raadslid aangesteld.

Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

De eerste opvolger, mevr. Sophie Vandenbussche, wenst haar mandaat niet op te nemen.  De tweede opvolger, dhr Dominique Vanpeteghem, wenst zijn mandaat wel op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De geloofsbrieven van dhr Dominique Vanpeteghem, kandidaat-opvolger, worden door de voorzitter van de raad geldig verklaard.

Artikel 2

In handen van de voorzitter van de raad legt dhr Dominique Vanpeteghem de grondwettelijke eed af.

Artikel 3

Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.

4.

2021_GR_00014 - Vervanging administratief bediende landbouw - Ter bespreking

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
4.

2021_GR_00014 - Vervanging administratief bediende landbouw - Ter bespreking

2021_GR_00014 - Vervanging administratief bediende landbouw - Ter bespreking

Motivering

Aanleiding en context

Op vraag van raadslid Robert Barthier wordt volgend punt op de agenda van de gemeenteraad geplaatst.

We vingen op dat de ambtenaar die instaat voor landbouw tijdelijk verlof zonder wedde nam. Graag zouden wij weten hoe wij ons als landbouwgemeente zullen voorzien in de administratie ter ondersteuning van de landbouwers?

  • Komt er een gezicht voor landbouw in analogie met de vroegere aangestelde personen over landbouwmaterie als vervanging?
  • Wordt er voorzien dat voldoende competenties en inlevingsvermogen aanwezig zijn in de landbouwproblematieken?
  • Zijn er garanties om voldoende tijd hiervoor te voorzien?
  • Waarom is dit een punt ter discussie; net nu een nieuwe schepen van landbouw de vorige schepen vervangt?
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef99015085326ae50b4c
Regelgeving bevoegdheid
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56 van het decreet lokaal bestuur.
<p>Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het agendapunt wordt besproken.

5.

2021_GR_00006 - Rapportering visum - dienstjaar 2020 - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
5.

2021_GR_00006 - Rapportering visum - dienstjaar 2020 - Aktename

2021_GR_00006 - Rapportering visum - dienstjaar 2020 - Aktename

Motivering

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 177, 266 en 267
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van 29 april 2019 betreffende de voorwaarden voor het uitoefenen van het voorafgaand visum door de financieel directeur
Aanleiding en context

Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 266 dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur.

De financieel directeur onderzoekt, in het kader van zijn opdracht als vermeld in artikel 177, eerste lid, 1°, de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenissen.

De gemeenteraad bepaalde op 29/04/2019 de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle in het kader van de visumverplichting uitoefent.

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Tegelijkertijd wordt een afschrift van het rapport ter beschikking gesteld aan de algemeen directeur (art. 177). Het rapport werd in bijlage toegevoegd.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte van de rapportering van het visum van de financieel directeur voor het dienstjaar 2020.

6.

2020_GR_00154 - Retributie op het gebruik van het openbaar domein 2021-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00154 - Retributie op het gebruik van het openbaar domein 2021-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2020_GR_00154 - Retributie op het gebruik van het openbaar domein 2021-2025 - Goedkeuring

2020_GR_00154 - Retributie op het gebruik van het openbaar domein 2021-2025 - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019
  • Het koninklijk besluit betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
  • Artikel 78 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Zonaal politiereglement van Arro Ieper, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2016
Aanleiding en context

Het openbaar domein kan in gebruik worden genomen voor onder meer: (dit is een niet limitatieve opsomming)

  • werkzaamheden: bv. stapelen van bouwmaterialen, het plaatsen van bouwwerktuigen, containers, afsluitingen, stellingen,...
  • naar aanleiding van de organisatie van evenementen/feestelijkheden: bv. wielerwedstrijden, kermis,...
  • economie: bv. uitstallen van koopwaren voor een handelszaak, plaatsen van een terras voor een horecazaak, ambulante handel, frituurkramen met doorlopende vergunning,...

Voor elke ingebruikname van het openbaar domein is een toelating nodig:

  • toelating inname openbaar domein: geeft toelating tot privatief gebruik van het openbaar domein
  • signalisatievergunning: geeft toelating voor het plaatsen van tijdelijke signalisatie en verkeersborden

De verschillende procedures en verplichtingen die hierin voorzien zijn, brengen soms aanzienlijke kosten met zich mee voor de gemeente, zowel loonkosten als werkingskosten. Om die reden wordt een retributie ingesteld, gebaseerd op de te verwachten kosten voor de gemeente en de omvang van de aanvraag.
De retributie op signalisatievergunningen wordt gevraagd als stimulans om de (verkeers)hinder zo kort mogelijk te houden.

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang van 1 februari 2021 t.e.m. 31 december 2025 een retributie gevestigd op het privatief gebruik van het openbaar domein.

  • In het retributiereglement op de meldingen of de aanvragen om diverse inlichtingen, vergunningen en attesten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 16 december 2019, wordt  artikel 6 'Signalisatie en mobiliteit' geschrapt vanaf 01/02/2021.
  • Volgende belastingreglementen worden opgeheven vanaf 01/02/2021:
    • belastingreglement op de inname van het openbaar domein door ambulante handel buiten openbare markten
    • belastingreglement op de inname van het openbaar domein door frituurkramen

Artikel 2

Voor elke ingebruikname van het openbaar domein dient vooraf een toelating aangevraagd te worden bij de gemeente. 

  • §1. Voor de inname van het openbaar domein voor wegen- en/of bouwwerken (=signalisatievergunning): minimum 5 kalenderdagen voor de inname, met vermelding van de aard, locatie en duur van de inname, schriftelijk of via het e-loket
  • §2. Voor de inname van het openbaar domein in kader van evenementen: minimum 3 maanden voor het evenement of de activiteit, via het voorziene meldingsformulier op de gemeentelijke website.
  • §3. Voor de inname van het openbaar domein voor ambulante handel buiten openbare markten:
    • §3.1. ambulante inname: elk jaar, vóór 1 december, met vermelding van de data waarop de standplaats zal worden ingenomen in het volgende kalenderjaar, schriftelijk of via het e-loket
    • §3.2. permanente inname: vóór 1 december, voor de start van een nieuwe 5-jaarlijkse domeinconcessie, schriftelijk of via het e-loket
  • §4. Voor de inname van het openbaar domein voor een horecaterras: minimum 30 kalenderdagen voor de ingebruikname van het terras, schriftelijk of via het e-loket

De toelatingen omschreven in §1 en §2 worden verleend door de burgemeester of zijn gemachtigde.
De toelatingen omschreven in §3 en §4 worden verleend door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 3

Voor de ingebruikname dient een retributie betaald te worden. De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 4

Leveren en plaatsen van verkeersborden:

  • §1. De gemeentelijke technische dienst kan, bij aanvraag van een parkeerverbod in het kader van een inname zoals vermeld in art.2 §1, parkeerverbodsborden plaatsen en ophalen.
  • §2. De aanvrager is altijd verantwoordelijk voor het plaatsen van de signalisatie zoals vermeld in de vergunning in het kader van een inname zoals vermeld in art.2 §1.
  • §3. De gemeentelijke technische dienst plaatst verkeersborden in het kader van tijdelijke politieverordeningen naar aanleiding van innames openbaar domein zoals vermeld in art.2 §2.

Artikel 5

Schade aan openbaar domein veroorzaakt door de inname wordt afzonderlijk vergoed. Zonder voorafgaande plaatsbeschrijving wordt alle schade aan het openbaar domein geacht te zijn veroorzaakt door de inname.

Artikel 6

Het tarief van de retributie wordt vastgesteld bij de aflevering van de vergunning zoals omschreven in artikel 2.

Artikel 7

De retributie wordt berekend volgens deze tarieven:

  • §1. Voor signalisatievergunningen: 10 euro/dag vanaf de tweede kalenderdag die de inname omvat.
  • §2. Voor inname openbaar domein voor ambulante handel: 
    • 1500 EUR per jaar in geval van een permanente inname (domeinconcessie)
    • 400 EUR voor één jaar in geval de standplaats 1 dag per week wordt ingenomen
    • 15 EUR per inname(dag) indien de standplaats niet-wekelijks of meerdere keren per week wordt ingenomen
  • §3. Voor het leveren en plaatsen van parkeerverbodsborden door de gemeentelijke technische dienst: 25 euro/tussenkomst

Artikel 8

Bij de aflevering van de toelating kan, het college van burgemeester en schepenen of de burgemeester, een waarborg van 250 EUR vragen voor innames op de openbare weg.
Dit wordt toegepast in geval van bv. hobby-, antiek- en rommelbeurzen, sportwedstrijden (bv. rally), circussen, enz. 

Deze waarborg dient door de organisator minimum 14 kalenderdagen voor de inname betaald te worden op de rekening van het gemeentebestuur.

Deze waarborg wordt aan de organisator terugbetaald na de inname op voorwaarde dat

  • voldaan werd aan alle voorwaarden omschreven in de toelating
  • er geen schade aan het openbaar domein werd aangebracht
  • eventueel bijkomende kosten (bv. elektriciteit,...) betaald werden.

Artikel 9

Wanneer de bevoegde ambtenaar vaststelt dat men over geen vergunning/toelating beschikt of dat de toegestane termijn voor het bezetten van het openbaar domein is overschreden zonder dat de schriftelijke aanvraag tot verlenging werd ontvangen:

  • wordt een administratieve geldboete opgelegd zoals bepaald in het zonaal politiereglement.
  • is de retributie verschuldigd vanaf de dag van vaststelling van de inname zonder toelating tot het einde van de inname.

Artikel 10

Zijn vrijgesteld van deze retributie:

  • §1. Werken van openbaar nut, door nutsmaatschappijen, intercommunales, overheden, de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en door haar erkende huisvestingsmaatschappijen
  • §2. Erkende verenigingen van Langemark-Poelkapelle, zolang de inname van het openbaar domein binnen de hoofdactiviteit van de vereniging past.
  • §3. Het uitstallen van koopwaren of publiciteitsstel voor de eigen handelszaak met een totale oppervlakte kleiner dan 2m²
  • §4. De inname van het openbaar domein door een door het college van burgemeester en schepenen vergund terras voor een horecazaak, cfr. het terrasreglement.
  • §5. De inname van het openbaar domein naar aanleiding van de organisatie van feestelijkheden of evenementen, mits hiervoor uitdrukkelijke toestemming werd verleend door de burgemeester.

Artikel 11

De betaling van de retributie dient te gebeuren binnen de 30 dagen na het verzenden van de factuur op het rekeningnummer van de gemeente.

7.

2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring

2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • Het decreet over het lokaal bestuur
  • Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2010 betreffende stedenbouwkundige attesten en stedenbouwkundige inlichtingen
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de declaratieve attestering van het bestaan, het niet-bestaan of het verval van het woonrecht in de zin van artikel 5.4.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DAMB)
  • Het decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
  • De wet van 28 mei 1956 betreffende de ontplofbare of voor deflagratie vatbare stoffen en mengsels en de daarmee geladen tuigen
  • Het koninklijk besluit van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen
  • Het Ministerieel Besluit van 3 november 1958, houdende ambachtelijke erkenning en indeling van de springstoffen
  • Het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen
Aanleiding en context

De gemeente heft een retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen “Omgeving” en “Mobiliteit”.  Het huidig reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 en is geldig tot en met 31 december 2025.

Voor een aantal procedures werd nog geen retributie vastgesteld:

  • Vegetatiewijziging
  • Heropstarten dossier na vergunning op proef

De retributie voor kleinhandelsactiviteiten stond vermeld onder exploitatie van inrichtingen.  De retributie voor verkavelingen stond vermeld onder stedenbouwkundige handelingen.  Voor de duidelijkheid worden deze in aparte artikels vermeld. 

De vrijstellingen worden behouden:

  • voor de nutsmaatschappijen om de distributiekosten voor water, elektriciteit,... zo laag mogelijk te houden
  • stookolie- en gastanks voor particulieren omdat dit routinematige aanvragen zijn die weinig werk met zich meebrengen

De retributie voor signalisatievergunningen wordt uit dit reglement geschrapt.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor een periode van 1 februari 2021 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein "Omgeving".

Artikel 2

§1. Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager.

De retributie is verschuldigd op het ogenblik van het indienen van de aanvraag of de melding en is niet gekoppeld aan het al dan niet verkrijgen van de vergunning of aktename van de melding.

De betaling gebeurt na toezending van de factuur door het gemeentebestuur. 

§2. Alle hieronder vermelde bedragen zijn cumulatief.

Artikel 3

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

§1. De retributie voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten bedraagt:

  1. 500 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten waarvoor de gewone vergunningsprocedure van toepassing is
  2. 500 euro voor mededelingen met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur
  3. 150 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten waarvoor de vereenvoudigde procedure van toepassing is
  4. 150 euro voor aanvragen voor het bijstellen of afwijken van de milieuvoorwaarden
  5. 150 euro voor het heropstarten van de procedure na een vergunning op proef
  6. 30 euro voor de melding van de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten
  7. 30 euro voor de melding van de overdracht van een vergunning van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

§2. De retributie bedraagt:

  1. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot bodemsaneringsprojecten
  2. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot milieueffectrapportage
  3. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot de opslag van springstoffen of feestvuurwerk
  4. 30 euro voor aanvragen m.b.t. ioniserende stralen.

Artikel 4

Stedenbouwkundige handelingen

De retributie voor stedenbouwkundige handelingen bedraagt:
  1. 50 euro per woongelegenheid voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij een architect betrokken is
  2. 50 euro voor aanvragen zonder woongelegenheden waar een architect of landmeter bij betrokken is
  3. 30 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij geen architect of landmeter betrokken is
  4. 30 euro voor de melding van een stedenbouwkundige handeling.

Artikel 5

Verkavelingen

​De retributie voor verkavelingsaanvragen bedraagt:
  1. 50 euro per kavel voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
  2. 50 euro per betrokken kavel voor aanvragen voor het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of verkavelingsvergunningen
  3. 30 euro per kavel voor de melding van afstand van een verkaveling.
​​​

Artikel 6

Kleinhandelsactiviteiten

De retributie voor kleinhandelsactiviteiten bedraagt 150 euro.

Artikel 7

Vegetatiewijzigingen

De retributie voor vegetatiewijzigingen bedraagt 30 euro.

Artikel 8

Attesten en inlichtingen

De retributie bedraagt:

  1. 500 euro voor aanvragen voor een planologisch attest
  2. 150 euro voor aanvragen voor het verstrekken van milieugegevens over het exploitatieadres en de omgeving ervan
  3. 50 euro/woning voor aanvragen voor een stedenbouwkundig attest
  4. 50 euro/woning voor aanvragen van een declaratief attest van woonrecht
  5. 30 euro/perceel voor aanvragen van een uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister ter voorbereiding van een transactie van een onroerend goed
  6. 25 euro voor aanvragen tot planafdruk van originelen groter dan A3. Indien de kostprijs meer bedraagt, wordt de kostprijs aangerekend.

Artikel 9

Openbaar onderzoek en bekendmaking

Wanneer voor de meldingen, attesten of vergunningen in de artikelen 3 t.e.m. 8 een openbaar onderzoek of bijzondere bekendmaking nodig is, bedraagt de retributie:

  1. voor het organiseren van het openbaar onderzoek: 25 euro
  2. per beveiligde zending: 10 euro
  3. voor de bekendmaking van het openbaar onderzoek in 1 dag- of weekblad met regionaal karakter: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur
  4. voor de bekendmaking van de beslissing in 1 dag- of weekblad met regionaal karakter: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur
  5. voor de organisatie van een infovergadering: 200 euro
  6. voor een publicatie in het Belgisch Staatsblad: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur.

Artikel 10

Vrijstellingen

§1. Overheden, de intercommunales, de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de nutsmaatschappijen zijn vrijgesteld van deze retributie.

§2. De retributie is niet verschuldigd voor de melding van:

  • opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs, uitgezonderd deze van drukvaten deel uitmakend van compressoren en uitgezonderd buffervaten (reserve aan koelmiddel in een opslagtank waarvan de afnameleiding afgesloten is van het koelcircuit, is wel ingedeeld), met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot en met 3.000 l (rubriek 17.1.2.2.1° van de indelingslijst) horend bij de woonfunctie van een onroerend goed, dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt
  • opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 l tot en met 50.000 l (rubriek 6.4.1° van de indelingslijst - stookolietank) indien de inrichting behoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt

Artikel 11

Opheffingsbepaling

Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 met betrekking tot de retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen “Omgeving” en “Mobiliteit” voor de periode 2020-2025 wordt opgeheven voor alle aanvragen vanaf 1 februari 2021.

8.

2021_GR_00012 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00012 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2021_GR_00012 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring

2021_GR_00012 - Begraafplaatsen - Wijzigen van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond
  • De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
  • De wet van 20/07/1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging meer bepaald de artikelen 15 bis, §2, tweede lid, 23 bis en 32 en latere wijzigingen
  • Het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging gewijzigd bij decreet van 18/04/2008
  • Het decreet lokaal bestuur van 22/12/2017 en latere wijzigingen
  • Het bestuursdecreet van 07/12/2018 en latere wijzigingen
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria en latere wijzigingen
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 21/10/2005 tot bepaling van de voorwaarden waaraan een doodskist of een ander lijkomhulsel moet beantwoorden
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 02/12/2005 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 14/05/2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 24/02/2006 tot vaststelling van de wijzen van lijkbezorging, de asbestemming en de rituelen van de levensbeschouwing voor de uitvaartplechtigheid die kunnen worden opgenomen in de schriftelijke kennisgeving van de laatste wilsbeschikking die aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden overgemaakt
  • De omzendbrief BA-2006/03 van 10/03/2006 betreffende de toepassing van het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten
  • De omzendbrief BB-2008/04 van 06/06/2008 betreffende de wijziging van het decreet van 16/01/2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, bij het decreet van 18/04/2008
  • De gemeenteraadsbeslissing van 13 maart 2006 inzake het reglement op het gebruik van het urnenveld
  • De gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2014 betreffende het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de gemeentelijke begraafplaatsen
  • De gemeenteraadsbeslissing van 7 maart 2016 inzake het retributiereglement op de gemeente begraafplaatsen, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019               
  • De gemeenteraadsbeslissing van 29 april 2019 betreffende de wijziging van het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaats, gewijzigd door de gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020
  • De gemeenteraadsbeslissing van 14 december 2020 waarin enerzijds de principiële beslissing wordt genomen om geen nieuwe grafconcessies meer toe te staan op de begraafplaats in Bikschote vanaf 1 januari 2021 en anderzijds voor beide parken een datum van sluiting wordt vooropgesteld (park B in 2030, park B in 2050)
Aanleiding en context

In het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen wordt het hoofdstuk I omtrent de lijkbezorging aangevuld met de tijden van begraven en asbezorging.

Het art. 8, Termijn en tijden van begraven en asbezorging, wijzigt hierdoor als volgt: 

§1 De begraving of crematie heeft plaats minstens 24 uur na overlijden.

§2 Voor het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de begraafplaatsen moeten de verantwoordelijke diensten ten laatste 2 werkdagen voor de begrafenis verwittigd worden.

§3 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as vinden plaats van maandag tot en met zaterdagvoormiddag. Het tijdstip van aankomst van de kist/asurne op de begraafplaats is vastgesteld als volgt: 

  1. Op weekdagen (maandag tot vrijdag) tussen 09u00 en 16u30
  2. Op zaterdag tussen 09u00 en 12u30

§4 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as kunnen niet plaatsvinden op zaterdagnamiddag, zondag, wettelijke feestdagen en op 2 januari, 11 juli, 2 november en 26 december.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  1. Kelderconcessie: de concessie op grond voor begraving van lijken en asurnen in grafkelder
  2. Nisconcessie: de concessie op een columbariumnis
  3. Urnenconcessie: de concessie op grond voor begraving van een asurn in een urnenhouder
  4. Sterretjesweide: een zone aangelegd ter nagedachtenis van levenloos geboren kinderen

Artikel 2

Algemene bepalingen

  1. De begravingen hebben plaats op één van de gemeentelijke begraafplaatsen.
  2. De toewijzing van de graven (plaats en volgorde) gebeurt volgens plan in chronologische volgorde per type uitgevoerd. Dat plan wijst de percelen aan met de verschillende zones. 

Artikel 3

Specifieke bepalingen voor de begraafplaats te Bikschote

  1. Voor de begraafplaats te Bikschote wordt voor beide parken een datum van sluiting vooropgesteld. Voor park B (grenzend aan de Sint Janstraat) is die datum 2030, voor Park A (kant school) is die datum 2050. Een definitieve datum van sluiting en de modaliteiten daaromtrent dient later nog door de Gemeenteraad bepaald te worden.
  2. Op de begraafplaats te Bikschote, die een uitdovend karakter krijgt, mogen er vanaf 01 januari 2021 geen nieuwe grafconcessies meer worden toegekend. Er kunnen wel nog nieuwe concessies voor het columbarium of urnenveld worden toegestaan.
    In park A kunnen de voorbehouden grafconcessies verder ingevuld worden door de gerechtigden op deze concessie. Het bijplaatsen van boventallige kist of urnen in een grafconcessie wordt enkel nog toegestaan op park A en niet meer op park B. 
  3. Het hernieuwen van de concessie blijft mogelijk.
    De betrokken nabestaanden van grafconcessies in park B zullen echter de keuze hebben om al of niet te verlengen. Wie zou afzien van een overbrenging bij de toekomstige sluiting, hoeft de concessie niet te verlengen maar krijgt de mogelijkheid het graf (indien nog in goede staat) te laten liggen tot de sluiting.

Artikel 4

Hoofdstuk I: VASTSTELLING VAN OVERLIJDEN EN LIJKBEZORGING

Artikel 5

Aangiftetermijn

Elk overlijden in de gemeente, alsook elke ontdekking van een overledene op het grondgebied van de gemeente moet onverwijld worden aangegeven op de dienst Burgerzaken.

Artikel 6

Ambtshalve gerechtigden:

Komen ambtshalve in aanmerking voor begraving, as verstrooiing en bijzetting van asurn op de gemeentelijke begraafplaatsen:

  1. Overleden of dood aangetroffen op het grondgebied
  2. Overleden of dood aangetroffen buiten het grondgebied, maar bij overlijden ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister
  3. Begunstigden van een concessie
  4. De personen die dit in hun laatste wilsbeschikking hebben opgenomen
  5. Levenloos geboren kinderen op verzoek van de ouders

Artikel 7

Gerechtigden bij uitbreiding:

  1. Alleenstaanden waarvan de ouders in de gemeente gedomicilieerd of begraven zijn
  2. Inwoners van Ieper (Zuidschote), behorend tot parochie Bikschote en inwoners van Houthulst, behorend tot parochie Madonna
  3. Gewezen inwoners die minstens 30 jaar in het bevolkingsregister ingeschreven waren 

Artikel 8

Termijn en tijden van begraven en asbezorging:

§1 De begraving of crematie heeft plaats minstens 24 uur na overlijden.

§2 Voor het bezorgen van de stoffelijke overschotten op de begraafplaatsen moeten de verantwoordelijke diensten ten laatste 2 werkdagen voor de begrafenis verwittigd worden.

§3 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as vinden plaats van maandag tot en met zaterdagvoormiddag. Het tijdstip van aankomst van de kist/asurne op de begraafplaats is vastgesteld als volgt: 

  1. Op weekdagen (maandag tot vrijdag) tussen 09u00 en 16u30
  2. Op zaterdag tussen 09u00 en 12u30
§4 Begravingen, bijzettingen en bezorgen van de as kunnen niet plaatsvinden op zaterdagnamiddag, zondag, wettelijke feestdagen en op 2 januari, 11 juli, 2 november en 26 december.

Artikel 9

Hoofdstuk II. DE CONCESSIES 

Artikel 10

Bevoegdheden

§ 1. De begraving van een stoffelijk overschot in een kelder, de begraving van een asurn in een urnenhouder en de bijzetting van een asurn in een columbarium maken deel uit van een concessie.

§2. De concessies worden verleend door het College van Burgemeester en Schepen onder de in dit huishoudelijk reglement en het retributiereglement bepaalde voorwaarden, zoals die gesteld zijn op het ogenblik van de concessieaanvraag. Ze worden enkel toegestaan op de plaatsen die daarvoor aangewezen zijn op de begraafplaatsen.

§3. De voor concessie in aanmerking genomen gronden worden aangewend, per categorie, in strikte volgorde per concessie en zonder discontinuïteit.

§4. Reservatie van een concessie bij leven is niet toegelaten.

Artikel 11

Concessieaanvraag

De concessieaanvraag en de vraag tot hernieuwing van concessie worden schriftelijk ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen, op een bijzonder daartoe bestemd formulier ter beschikking gesteld bij de dienst Burgerzaken.

Behalve in het geval dat de begunstigde lid is van een religieuze gemeenschap, vermeldt de aanvraag de identiteit van de persoon of personen in wiens voordeel ze wordt ingediend (concessiebegunstigde) en wordt ze voor akkoord ondertekend door de aanvrager en de andere begunstigden, indien minstens één van deze noch de echtgenoot, noch bloed- of aanverwant, is, noch een feitelijk gezin vormde. 

Artikel 12

Concessietermijn 

Nieuwe concessies worden verleend voor 30 jaar.

Artikel 13

Toezegging en ingangsdatum

§ 1. De concessie wordt verleend tegen de in onderhavig reglement en de in het retributiereglement gestelde voorwaarden, bij beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen die aan de aanvrager wordt betekend nà betaling ervan. Eventuele weigering van concessie wordt op dezelfde wijze betekend.

 § 2. De concessie neemt een aanvang op de datum van de voormelde beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 14

Hernieuwing van concessie – aanvragen en termijnen

Voor de hernieuwing van een concessie moet een onderscheid gemaakt worden tussen een hernieuwing zonder bijzetting (wanneer concessie reeds volzet is) en een hernieuwing bij bijzetting of wanneer de laatste bijzetting nog moet gebeuren.

§1. Hernieuwing zonder bijzetting:

Wanneer de concessie reeds volzet is (begunstigden van de concessie zijn overleden), kunnen op aanvraag ingediend door enige belanghebbende, opeenvolgende hernieuwingen van concessie toegestaan worden.
De bekendmaking omtrent het hernieuwen van concessies gebeurt door gedurende 1 jaar voorafgaand aan het verlopen van de concessie aan het betreffende graf en de ingang van de begraafplaats de bekendmaking hiervan te plaatsen. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.

De aanvraag tot hernieuwing moet ingediend worden:

  • vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn, wanneer het gaat om een eerste vernieuwing;
  • vóór het verstrijken van de hernieuwde concessie wanneer het niet om een eerste hernieuwing gaat.

Is geen aanvraag om hernieuwing ingediend vóór het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie.

De termijn van de opeenvolgende concessie bedraagt hierbij telkens 10 jaar.

§2. Hernieuwing, bij bijzetting in een lopende concessie 

De concessie kan op uitdrukkelijke aanvraag voor een nieuwe periode worden hernieuwd naar aanleiding van elke nieuwe bijzetting in de concessie. Hierbij is er de mogelijkheid om een nieuwe concessie te nemen van dezelfde duur van de oorspronkelijke concessie (30 jaar). Bij deze hernieuwing is de toepasselijke retributie verschuldigd, eventueel verminderd met een som in verhouding tot de nog te lopen tijd van de oorspronkelijke concessietermijn, volgens artikel 8 van het decreet van 16 januari 2004.  

§3.  Hernieuwing – uitzondering indien laatste bijzetting nog moet gebeuren

Een aanvraag tot hernieuwing van de concessie kan niet meer ingediend worden na het verstrijken van de termijn van de oorspronkelijke concessie of de hernieuwing ervan.
Wanneer een hernieuwing zich opdringt maar de laatste bijzetting nog moet gebeuren, is er alsnog de mogelijkheid om vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn:

  • een nieuwe concessie te nemen van dezelfde duur van de oorspronkelijke concessie (30 jaar) 
  • of een hernieuwing van de concessie aan te vragen (10 jaar)

Artikel 15

Toezegging van de hernieuwing en ingangsdatum :

  • De toezegging van de hernieuwing wordt aan de aanvrager betekend in de vorm vastgesteld  bij art. 13 §1.
  • Elke hernieuwing wordt toegekend tegen de tarieven en voorwaarden zoals die gesteld zijn op het ogenblik van de concessieaanvraag.
  • De concessie neemt een aanvang op de datum van de voormelde beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 16

Kinderbegraafplaats
Op iedere begraafplaats in onze gemeente is er een kinderbegraafplaats voorzien en dit voor het stoffelijk overschot van levenloos geboren kinderen en kinderen jonger dan 12 jaar. In deze zone worden geen grafkelders geplaatst.

Voor kinderen (vanaf 12 jaar) tot de leeftijd van 18 jaar, waarvan minstens één van de ouders in de gemeente is gedomicilieerd, kan een gratis concessie van 30 jaar bekomen worden, eveneens voor het columbarium of urnenveld. Deze concessies zijn uitsluitend bestemd voor kinderen. Indien er naderhand bijzettingen gewenst zijn, dient een concessie aangekocht te worden.

Artikel 17

Sterretjesweide begraafplaats Langemark

De sterretjesweide is een herdenkingszone voor niet levensvatbare geboren kinderen/foetussen.
De sterretjesweide omvat een strooiweide en een herdenkingsmonument met zones voor het bevestigen van een herdenkingssterretje.
De gemeente staat in voor de aanleg en het onderhoud van de sterretjesweide. Op dit perceeltje mogen dan ook enkel de door de gemeente voorziene tekens worden aangebracht.
Aan het herdenkingsmonument kan daarom, ook retroactief, een uniform sterretje aangebracht worden ongeacht er een uitstrooiing heeft plaatsgevonden in de sterretjesweide. Het sterretje wordt door de gemeente gratis ter beschikking gesteld.
Het sterretje wordt enkel op vraag van de ouders aangebracht. De gemeente voorziet de mogelijkheid om een gravure (naam + datum) aan te brengen in het sterretje. Met het oog op uniformiteit staat de gemeente in voor de aanmaak alsook de bevestiging. De ouders worden door de gemeente op de hoogte gebracht van zodra het sterretje geplaatst is. De aanvraag dient te gebeuren bij de dienst Burgerzaken.
De ouders kunnen dit sterretje, indien gewenst, na verloop van tijd mee krijgen mits hiervoor een aanvraag te doen. 

Artikel 18

Betaling van de concessie, hernieuwing en retributie

De concessie, de hernieuwingen ervan en de retributie zijn verschuldigd op de datum van de aanvraag van de concessie of hernieuwing van de concessie.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de invordering geschieden overeenkomstig de bepalingen van artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur. 

Artikel 19

Hoofdstuk III: RECHTEN EN PLICHTEN VERBONDEN AAN DE CONCESSIES 

Artikel 20

Aard en bestemming der concessies 

§ 1. Het verlenen van een concessie, van welke aard ook, houdt in hoofde van de gemeente noch verkoop in noch verhuring.

§ 2. De verleende concessies zijn onoverdraagbaar.

§ 3. Aan de geconcedeerde grond mag geen andere bestemming gegeven worden dan deze voorzien door de verordening op de begraafplaatsen en door de verleende concessie.

Artikel 21

Lopende altijddurende concessies

De door nog lopende altijddurende concessies verworven rechten, die op wettelijke wijze werden verkregen, worden gerespecteerd binnen de voorwaarden van het decreet van 16 januari 2004, zijn uitvoeringsbesluiten en onderhavig reglement.

Artikel 22

Hernieuwing van lopende altijddurende concessies

Telkens na 50 jaar en zonder retributie, kan de altijddurende concessie op aanvraag van enige belanghebbende hernieuwd worden voor een nieuwe periode van 50 jaar.
Voor de hernieuwing wordt dezelfde procedure toegepast als voor de hernieuwing van niet-eeuwigdurende concessies zonder bijzetting, zie Art. 13 §1. 

De bekendmaking omtrent het hernieuwen van deze concessies gebeurt door gedurende 1 jaar voorafgaand aan het verlopen van de concessie aan het betreffende graf en de ingang van de begraafplaats de bekendmaking hiervan te plaatsen. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.

De aanvraag tot hernieuwing moet ingediend worden: 

  • vóór het verstrijken van de oorspronkelijke concessietermijn, wanneer het gaat om een eerste vernieuwing; 

Is geen aanvraag om hernieuwing ingediend vóór het vervallen van de concessie, dan vervalt de concessie.

Artikel 23

Afmetingen van de concessieruimten

De concessieruimten hebben volgende afmetingen:

  1. Kelderconcessie: 2 m x 1 m
  2. Nisconcessie: kubus met zijde van ca. 40 cm
  3. Urnenconcessie: 75 cm op 75 cm

Artikel 24

Aanwending van de concessie

§ 1. Eenzelfde concessie mag slechts aangewend worden voor de concessionaris begunstigde, zijn echtgenoot en zijn bloed- of aanverwanten, en voor de leden van één of meer religieuze gemeenschappen, evenals voor de personen die ieder hun wil daartoe schriftelijk hebben te kennen gegeven aan de gemeenteoverheid overeenkomstig onderhavig reglement.

§ 2. Voor het bijzetten van een boventallige kleine kist of urne in een concessie wordt een retributie gevraagd. Kosten voor het openen vallen ook ten laste van de aanvrager.

§ 3. De concessieruimten zijn slechts aanwendbaar binnen de volgende beperkingen:

  • Kelderconcessie: maximum 2 of 3 kisten afhankelijk van de aangekochte kelder. Hierbij kan max. 1 extra of boventallige kleine kist of max. 2 boventallige urnen bijgeplaatst worden    
  • Nisconcessie: maximum 2 urnen.  Hierbij kan   max. 1 extra of boventallige urne bijgeplaatst worden.   
  • Urnenconcessie in urnenveld : maximum 2 urnen. Hierbij kunnen max. 2 extra of boventallige urnen bijgeplaatst worden.   

Artikel 25

Graftekens op concessies

§ 1. Grafkelder en grafteken moeten op de geconcedeerde grond aanwezig blijven tijdens de volle concessietermijn.

§ 2. Bij het oprichten van een grafteken is het uitdrukkelijk verboden enig lijk te verplaatsen.

§ 3. Wanneer in opdracht van de concessiehouder werken uitgevoerd worden aan zijn/haar graf is deze ertoe gehouden eventuele schade aangebracht aan het graf van derden te doen herstellen.

§ 4. Grafmonumenten op de gemeentelijke urnenvelden zijn uniform.

Het grafmonument bestaat uit: een zuil, een vloerplaat en een grafopschrift.

De grafmonumenten moeten worden uitgevoerd volgens het plan in bijlage van dit reglement. Het grafopschrift mag uitsluitend aangebracht worden in de zone aangeduid op het plan in bijlage van dit reglement.

Artikel 26

Hoofdstuk IV: WIJZIGINGEN TIJDENS DE CONCESSIETERMIJN 

Artikel 27

Gedwongen terugneming

Ingeval van gedwongen terugneming van een geconcedeerd perceel wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheid, kan de concessiehouder geen aanspraak maken op enige vergoeding en heeft hij enkel recht op het kosteloos bekomen van een perceel van identieke afmetingen. De kosten van overbrenging, herplaatsen of herbouwen van zowel stoffelijke resten als graftekens en grafkelders, zijn in dit geval ten laste van de gemeente.

Artikel 28

Sluiting van de begraafplaats

In geval van sluiting en/of wijziging van de bestemming van de begraafplaats kunnen de concessiehouders geen aanspraak maken op enige vergoeding. In geval van sluiting van de begraafplaats kan de concessiehouder enkel aanspraak maken op het kosteloos bekomen van een perceel grond/nis van identieke afmetingen als de bestaande concessieruimte, op een andere begraafplaats.
De kosten betreffende de overbrenging van de stoffelijke overschotten en asurnen zijn steeds ten laste van het lokaal bestuur. De kosten voor de  overbrenging van de grafmonumenten zijn – volgens de voorziene wetgeving - ten laste van de nabestaanden.
 

Artikel 29

Verstrijken van concessie

Wanneer een concessie verstrijkt om eender welke reden, worden de niet weggenomen graftekens, de nog bestaande ondergrondse constructies en de columbariumnissen de eigendom van de gemeente vanaf het verstrijken van de door het College van Burgemeester en Schepenen gestelde termijn voor verwijdering.

Artikel 30

Hoofdstuk V: ONTGRAVINGEN

Artikel 31

Voorafgaande machtiging

Behalve op bevel van de rechterlijke overheid mag niet tot ontgraving worden overgegaan zonder voorafgaande machtiging van de burgemeester. De aanvraag tot ontgraving moet door de nabestaande schriftelijk worden gericht aan de Burgemeester. Alle kosten verbonden aan een ontgraving zijn ten laste van de aanvrager.

Als een overledene in een andere gemeente wordt herbegraven, moet de Burgemeester van die andere gemeente toestemming geven voor de herbegraving in zijn gemeente vooraleer het stoffelijk overschot wordt ontgraven.

Artikel 32

Verplaatsing van een stoffelijk overschot naar nieuwe kelder, columbarium of urnenveld 

Deze aanvraag tot nieuwe concessie (30 jaar) dient overeenkomstig de bepalingen te worden gericht aan het college.
De aanvragers dienen zelf in te staan voor alle kosten (ondermeer ontgraving, concessie, ev. retributie) gepaard gaande met dergelijke verplaatsing.  

Artikel 33

Tijdstippen – aanwezigheid

De ontgravingen hebben plaats op dag en uur in gemeenschappelijk overleg vastgesteld tussen familie en Burgemeester of diens gemachtigde.
Er moet tot een ontgraving worden overgegaan in tegenwoordigheid van de grafmaker en van een gemachtigde die door de Burgemeester is aangesteld en die er verslag van opmaakt.

Artikel 34

Hoofdstuk VI: GRAFTEKENS, BOUW- EN BEPLANTINGSWERKZAAMHEDEN – UITVOERING VAN BEGRAVINGEN

Artikel 35

Uitsluitend de door de gemeente aangestelde is ertoe bevoegd:

  1. Een graf te delven voor begravingen of bijzettingen in volle grond
  2. De as uit te strooien
  3. Bestaande grafkelders te openen en te sluiten
  4. De kist in de kuil of de grafkelder te plaatsen. De urn in de kuil of het columbarium/urnenveld te plaatsen
  5. De afdekplaat van een columbarium/urnenveld te openen en af te sluiten

Artikel 36

Begraving in niet-geconcedeerde grond

Een niet-geconcedeerd graf wordt volgens het decreet minimum 10 jaar bewaard. De begravingen in niet-geconcedeerde grond geschieden in doorlopende volgorde en zijn ten laste van de aanvrager met uitzondering van de behoeftigen conform art. 14 van het decreet op de lijkbezorging die ten laste komen van gemeente/OCMW. Het niet-geconcedeerd begraven is enkel voorbehouden voor inwoners van de gemeente.
Wanneer niet-geconcedeerde gronden worden ontruimd, dan zal een afschrift van de beslissing tot ontruiming gedurende 1 jaar voor het vervallen van begravingstermijn bekend gemaakt worden aan het betrokken graf en/of in de nabijheid van het te ontruimen perceel en aan de ingang van de begraafplaats. Optioneel kan ook een bekendmaking gebeuren in het infoblad en op de gemeentelijke website.

Artikel 37

Hoofdstuk VII: OPTREDEN VAN DE GEMEENTE 

Artikel 38

De grafkelders, columbariumnissen en urnenhouders maken geen integrerend deel uit van de concessies.
Voor de grafkelders, columbariumnissen en urnenhouders die geplaatst werden door de gemeente wordt aan de concessionarissen een retributie gevraagd.

Artikel 39

De instandhouding van werken uitgevoerd in strijd met onderhavig reglement alsook de werken uitgevoerd zonder inachtneming van de grenzen van de concessieruimte, wordt op bevel van de Burgemeester geschorst.

De afbraak der werken en het herstel in de oorspronkelijke toestand, kan door de Burgemeester bevolen worden, op kosten van de betrokkene.

Artikel 40

Het onderhoud van de graven berust op de belanghebbenden. Bij verwaarlozing en niet herstelling kan de gemeente een einde maken aan de concessie, overeenkomstig de procedure door artikel 10 van het decreet van 16 januari 2004 voorzien.

Verwaarlozing wordt geconstateerd in een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde. De akte wordt een jaar lang bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats uitgehangen. Na het verstrijken van die termijn en bij niet-herstelling kan het college van burgemeester en schepenen een einde maken aan de concessie.

Artikel 41

Gronden waarin tijdens de laatste tien jaar lijken werden begraven, kunnen voor concessie niet in aanmerking komen (grafrust).
 

Artikel 42

Hoofdstuk VIII: SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN 

Artikel 43

Retro-actieve rechtzetting

De nog lopende concessies blijven uitwerking behouden volgens de hieronder opgesomde bepalingen :


Duur
Startdatum
Einde Concessie
Concessie aangegaan vanaf 01.01.2015
30 jaar
Datum Collegebeslissing
30 jaar na datum Collegebeslissing
Concessie aangegaan tussen 01.01.1995 en 31.12.2014
50 jaar
Datum Collegebeslissing
50 jaar na datum Collegebeslissing

Concessie aangegaan vóór 01.01.1995
50 jaar
Datum Collegebeslissing

Onderscheid afhankelijk van datum
laatste bijzetting:

Laatste bijzetting vóór 01.01.1995: concessie eindigt 50 jaar nà datum laatste bijzetting.

Laatste bijzetting vanaf 01.01.1995:
concessie eindigt op 31.12.2044 


Artikel 44

Alle gevallen, niet bepaald in het huidig reglement, worden geregeld door het College van Burgemeester en Schepenen.

Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 26 januari 2021.

9.

2021_GR_00007 - Motie : "een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek na Brexit" - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00007 - Motie : "een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek na Brexit" - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2021_GR_00007 - Motie : "een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek na Brexit" - Goedkeuring

2021_GR_00007 - Motie : "een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek na Brexit" - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Met de Brexit in aantocht is het nu al duidelijk dat de voorspelde moeilijke tijden voor de toeristische sector in de Westhoek naar boven komen. Het einde van de eeuwherdenkingsperiode  rond '14-'18 valt dan nog samen met de Corona uitbraak én het stopzetten van de ferrylijn Hull -Zeebrugge, wat de situatie dramatisch maakt. In vergelijking met de eerste 8 maanden van vorig jaar is er maar liefst een daling van 87% wat het aantal bezoeken uit Groot-Brittannië betreft. Veel bussen jongeren bezoeken de streek niet meer wat rechtstreeks zijn gevolgen heeft, ook voor sommige lokale handelaars.  De staycation in de zomermaanden, ten gevolge van de pandemie, heeft het verlies niet kunnen compenseren. In navolging van het burgemeester overleg van 17 oktober 2020 werd door DVV Westhoek een motie opgesteld voor een Vlaams noodfonds voor toerisme in de Westhoek. Deze motie werd tekstueel aangepast, vergelijkbaar met andere gemeenten in de Westhoek,waarbij de aandacht niet alleen bij de Brexit maar ook bij de coronapandemie wordt gelegd. DVV Westhoek vraagt de motie ter bekrachtigen vanuit de gemeenteraad en die gezamenlijk over te maken aan de Vlaamse Regering. Ook Westtoer werkt aan een motie. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigd de motie.

10.

2021_GR_00013 - Jeugdcampus - Akte van aankoop van de grond en gebouwen Boezingestraat 37 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00013 - Jeugdcampus - Akte van aankoop van de grond en gebouwen Boezingestraat 37 - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 16
José Victoor, Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Tristan Bruynsteen, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Koen Bentein, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2021_GR_00013 - Jeugdcampus - Akte van aankoop van de grond en gebouwen Boezingestraat 37 - Goedkeuring

2021_GR_00013 - Jeugdcampus - Akte van aankoop van de grond en gebouwen Boezingestraat 37 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college toonde de intentie voor de aankoop van Boezingestraat 37 te Langemark in kader van de ontwikkeling van een jeugdcampus.  Deze intentie werd bekrachtigd door de gemeenteraad in zitting van 31 augustus 2020.  

Het college bereidde deze aankoop voor, onder meer door

1. een schattingsverslag te laten opmaken door een erkende landmeter

Voor de aankoop van een goed door een openbaar bestuur, is een recent schattingsverslag (maximum 2 jaar oud) en een bodemattest vereist. De schattingsprijs vormt de minimumprijs bij verkoop of de maximumprijs bij aankoop.  Het bestuur mag enkel afwijken van de voorgaande principes wegens redenen van algemeen belang. De raadsbeslissing vermeldt de redenen. Ondertussen werd de schatting ontvangen van een landmeter, Dries D'Hallewin. Hij schat het aan te kopen goed op een bedrag van 880.000 euro.  Dit is 20.000 euro lager dan de vraagprijs van 900.000 euro. 

2. de risico's te bepalen met betrekking tot een eventuele grondvervuiling of aanwezigheid van asbest;

Omdat het bodemonderzoek uitwees dat er een vermoeden was van vervuilde grond en de aanwezigheid van asbest, werd Envirosoil uitgenodigd door het college voor een toelichting. Daar werd begrepen dat de risico's eerder als beperkt kunnen worden beschouwd.

3. de gevolgen na te trekken van de opstal voor de zonnepanelen. 

Op het dak van de voormalige winkel werden 50 zonnepanelen geplaatst.  De akte van opstal spreekt over 225 panelen.  Met de firma Solaram werden een aantal afspraken hieromtrent gemaakt.


Het college stelt voor om de grond aan te kopen voor de vraagprijs van 900.000 euro.  Deze aankoopprijs valt te verantwoorden doordat het prijsverschil zeer gering is. De aankoop van deze site door het lokaal bestuur is zeer waardevol doordat het pal in het centrum van Langemark ligt, grenst aan het sportcentrum en een nieuwe trage verbinding voorziet tussen centrum en sportcentrum. 

Notaris Ellen Vanslambrouck bereidde ook het ontwerp van akte voor.  Het betreft aankoop van:

  • weiland afdeling 1, sectie H, nr 532Y2 met een oppervlakte van 22a 77ca
  • handelshuis afdeling1, sectie H, nr 531/02R met een oppervlakte van 25a en 5 ca
Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Burgerlijk Wetboek artikel 1582 en volgende

Omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De raad geeft haar goedkeuring voor de aankoop van Boezingestraat 37, zijnde 22a 77ca weiland afdeling 1, sectie H, nr 532Y2  en 25a en 5 ca handelshuis afdeling1, sectie H, nr 531/02R, voor de vraagprijs van 900.000 euro. 

Artikel 2

De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de akte tot aankoop, opgemaakt door notaris Ellen Vanslembrouck. 

11.

2021_GR_00008 - Verlenging besteding middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, sport en jeugd - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00008 - Verlenging besteding middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, sport en jeugd - Goedkeuring
Goedgekeurd
Aanwezig
Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2021_GR_00008 - Verlenging besteding middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, sport en jeugd - Goedkeuring

2021_GR_00008 - Verlenging besteding middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, sport en jeugd - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond
  • Besteding van de middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, sport en jeugd (GR 29/06/2020)
  • Beslissing van de Vlaamse regering met betrekking tot noodfonds
  • Huishoudelijk reglement van de speelpleinwerking (GR 13/03/2017)
  • Jeugdwerkinfrastructuur reglement (GR 1/01/2014)
  • Jeugdwerksubsidies (GR 29/05/2017)
  • Subsidiereglement socio-culturele verenigingen (GR 29/05/2017)
  • Reglement beleidssubsidie sport (GR 22/12/2008)
  • Reglement impulssubsidie sport (GR 22/12/2008)
  • Reglement wielerkoersen (GR 17/11/2014)
  • Huishoudelijk reglement sportcentra (GR16/12/2013)
  • Reglement zalen en lokalen (GR 16/12/2019)
  • Reglement feestmateriaal (GR 29/01/2018)
Aanleiding en context

De coronacrisis treft de sectoren cultuur, jeugd en sport zwaar. Om de lokale besturen te helpen om die sectoren bij te staan, besliste de Vlaamse Regering om hen 87,3 miljoen euro uit het Vlaams noodfonds ter beschikking te stellen.  Het grootste deel van die middelen (83,9 miljoen euro) wordt verdeeld over de lokale besturen op basis van de verdeling van de sectorale middelen voor die drie sectoren (cultuur, jeugd en sport) bij de inkanteling ervan in het gemeentefonds in 2018.  Langemark-Poelkapelle ontvangt 88 979,37 euro uit het noodfonds.   De gemeenteraad wordt gevraagd om een beslissing te nemen over de verdeling van deze middelen. In de gemeenteraad van 29/06/2020 werd  de verdeling van de middelen tot 30/09/2020 een eerste keer besproken.  Het reglement wordt aangepast en verlengd tot 31/12/2020. 

Het college stelt voor om de middelen uit het noodfonds voor de sectoren cultuur, jeugd en sport, in een tweede fase als volgt te verdelen:

  • Gezien de berekening van de subsidies vaak gelinkt wordt aan leden en activiteiten van de verenigingen en in 2020 heel wat activiteiten werden geschrapt, wordt de begroting van de subsidies in 2020 en 2021 een onmogelijke opdracht.  De subsidies voor de jeugdverenigingen 2020 worden berekend op de periode september 2019 tot en met augustus 2020.  Voor hun werkingssubsidies 2020-2021 mogen de jeugdverenigingen rekenen op hetzelfde bedrag als in 2019. De subsidies voor de sport- en cultuurverenigingen worden in 2020 berekend op de periode januari 2019 tot december 2019. Voor de subsidies 2021 zullen de cultuur- en sportverenigingen kunnen rekenen op hetzelfde bedrag als 2020. 
  • De verenigingen die op gemotiveerde wijze kunnen aantonen dat de corona-crisis een grote impact heeft gehad op hun middelen, kunnen een dossier indienen dat individueel wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen, op advies van het team ontspannen. Voor de berekening van eventuele tussenkomsten, wordt rekening gehouden met volgende:
    • Meerkosten voor de verenigingen omwille van de corona-maatregelen: bv. aankoop desinfectiemiddelen, kosten voor locatie of extra begeleiding om de bubbels te garanderen,... 
    • Vaste kosten die dienen worden doorbetaald ondanks het feit dat er geen activiteiten kunnen doorgaan, zoals huur, lonen,... komen in aanmerking. 
    • Vaste kosten die dienen worden doorbetaald voor jeugdwerking en G-sportwerking.
    • Min-inkomsten van commerciële activiteiten en sponsoring komen niet in aanmerking. 
    • De verenigingen moeten op een correcte wijze een overzicht geven van de min-uitgaven omwille van de corona-crisis. 
    • Voor de berekening van de tussenkomst zal de extra tussenkomst in de werkingssubsidie van 50% en de min-uitgaven in mindering worden gebracht van de extra kosten.
    • De dossiers hebben betrekking op de periode 01/01/2020 tot 31/12/2020. De verenigingen dienen hun dossier in tegen 28/02/2021.  Het college kan de termijn van indienen verlengen. 
    • Alle extra uitgaven moeten gestaafd worden met betalingsbewijzen.
    • Het formulier om deze toelage aan te vragen staat op de website : https://eloket.icordis.be/nl/langemark-poelkapelle/eloket/1/59/0?sc=02E41A314D8F43367F3F750ED109C843 
  • De erkende verenigingen van de gemeente kunnen tijdelijk gratis gebruik maken van feestmateriaal, zalen, lokalen en het sportcentrum, vanaf heden tot aanpassing van betrokken reglementen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Verenigingen die op een gemotiveerde wijze kunnen aantonen dat hun extra kosten niet volledig worden gecompenseerd door de verhoging van de werkingssubsidie, kunnen een dossier indienen voor de periode van 01/01/2020 tot 31/12/2020. Het dossier moet gestaafd worden met betalingsbewijzen. Het dossier wordt individueel behandeld door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 2

De erkende verenigingen van de gemeente kunnen tijdelijk gratis gebruik van feestmateriaal, zalen, lokalen en het sportcentrum, vanaf heden tot aanpassing van betrokken reglementen. 

Artikel 3

De subsidies 2021 voor jeugdverenigingen, sport- en cultuurverenigingen moeten niet gemotiveerd worden. Hetzelfde bedrag van 2020 wordt toegekend (exclusief de extra coronasubsidie van 50%)

Artikel 4

Er volgt een evaluatie van dit reglement, ten laatste in april 2021.

12.

2021_GR_00015 - Toegevoegd punt van de TOPE 8920-fractie: ‘Schepen van personeel’ - Ter bespreking

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
12.

2021_GR_00015 - Toegevoegd punt van de TOPE 8920-fractie: ‘Schepen van personeel’ - Ter bespreking

2021_GR_00015 - Toegevoegd punt van de TOPE 8920-fractie: ‘Schepen van personeel’ - Ter bespreking

Motivering

Aanleiding en context

Via pers en sociale media konden wij als gewoon raadslid zicht krijgen op de al dan niet interne strubbelingen over de bevoegdheid ‘personeel’ binnen het college en organisatie.  

Aangezien het voor ons niet duidelijk is wat er aan de hand is, vragen wij hierover een uitvoerige toelichting en bespreking/debat tijdens de raad.  

Desgevallend kan als finaliteit van het debat de raad overgaan tot het nemen van een beslissing ten gunste van de organisatie van het personeelsbeleid.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bespreekt het agendapunt.

13.

2021_GR_00018 - Toegevoegd punt van de TOPE 8920-fractie: Dading Houthulstseweg - stand van zaken - Ter bespreking

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
13.

2021_GR_00018 - Toegevoegd punt van de TOPE 8920-fractie: Dading Houthulstseweg - stand van zaken - Ter bespreking

2021_GR_00018 - Toegevoegd punt van de TOPE 8920-fractie: Dading Houthulstseweg - stand van zaken - Ter bespreking

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Aanleiding en context

In de gemeenteraad van 16 december 2019 werd de dading houdende vroegtijdige beëindiging van uitvoering overheidsopdracht werken 'Herinrichting N301' goedgekeurd. Enkel de data in de overeenkomst werden daarna geactualiseerd en op 20 april 2020 heeft deze gemeenteraad de dading nogmaals bevestigd. 
We zijn alweer 9 maanden (!) verder… In november vroeg onze fractie een laatste keer naar de ‘stand van zaken’. 

Ondertussen is het stil, zeer stil.

Daarom volgende vragen:

    • Wat is de huidige stand van zaken?
    • Komt er nog een dading? Zo neen, wat betekent dit voor onze gemeente en de nog resterende werken?
    • Stuurde de aannemer sinds april 2020 nog vorderingsstaten binnen? Zo ja, wat is het totale bedrag van deze? 
    • Hoe gaat dit nu verder?
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bespreekt het agendapunt.

14.

2021_GR_00005 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel
Secretaris
Sabine De Wandel
Voorzitter
Jos Meersch
14.

2021_GR_00005 - Vragen en antwoord - Aktename

2021_GR_00005 - Vragen en antwoord - Aktename

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid
8a08e5925082ef9901508532e3490b4d
Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt akte.