Terug
Gepubliceerd op 27/01/2021

2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/01/2021 - 19:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; José Victoor; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Koen Bentein; Christoph Deraeve; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring 2021_GR_00011 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein 'Omgeving' voor de periode 2021-2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Juridische grond

  • Het decreet over het lokaal bestuur
  • Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2010 betreffende stedenbouwkundige attesten en stedenbouwkundige inlichtingen
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de declaratieve attestering van het bestaan, het niet-bestaan of het verval van het woonrecht in de zin van artikel 5.4.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DAMB)
  • Het decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
  • De wet van 28 mei 1956 betreffende de ontplofbare of voor deflagratie vatbare stoffen en mengsels en de daarmee geladen tuigen
  • Het koninklijk besluit van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen
  • Het Ministerieel Besluit van 3 november 1958, houdende ambachtelijke erkenning en indeling van de springstoffen
  • Het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen

Aanleiding en context

De gemeente heft een retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen “Omgeving” en “Mobiliteit”.  Het huidig reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019 en is geldig tot en met 31 december 2025.

Voor een aantal procedures werd nog geen retributie vastgesteld:

  • Vegetatiewijziging
  • Heropstarten dossier na vergunning op proef

De retributie voor kleinhandelsactiviteiten stond vermeld onder exploitatie van inrichtingen.  De retributie voor verkavelingen stond vermeld onder stedenbouwkundige handelingen.  Voor de duidelijkheid worden deze in aparte artikels vermeld. 

De vrijstellingen worden behouden:

  • voor de nutsmaatschappijen om de distributiekosten voor water, elektriciteit,... zo laag mogelijk te houden
  • stookolie- en gastanks voor particulieren omdat dit routinematige aanvragen zijn die weinig werk met zich meebrengen

De retributie voor signalisatievergunningen wordt uit dit reglement geschrapt.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor een periode van 1 februari 2021 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit het domein "Omgeving".

Artikel 2

§1. Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager.

De retributie is verschuldigd op het ogenblik van het indienen van de aanvraag of de melding en is niet gekoppeld aan het al dan niet verkrijgen van de vergunning of aktename van de melding.

De betaling gebeurt na toezending van de factuur door het gemeentebestuur. 

§2. Alle hieronder vermelde bedragen zijn cumulatief.

Artikel 3

Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

§1. De retributie voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten bedraagt:

  1. 500 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten waarvoor de gewone vergunningsprocedure van toepassing is
  2. 500 euro voor mededelingen met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur
  3. 150 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten waarvoor de vereenvoudigde procedure van toepassing is
  4. 150 euro voor aanvragen voor het bijstellen of afwijken van de milieuvoorwaarden
  5. 150 euro voor het heropstarten van de procedure na een vergunning op proef
  6. 30 euro voor de melding van de exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten
  7. 30 euro voor de melding van de overdracht van een vergunning van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

§2. De retributie bedraagt:

  1. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot bodemsaneringsprojecten
  2. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot milieueffectrapportage
  3. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot de opslag van springstoffen of feestvuurwerk
  4. 30 euro voor aanvragen m.b.t. ioniserende stralen.

Artikel 4

Stedenbouwkundige handelingen

De retributie voor stedenbouwkundige handelingen bedraagt:
  1. 50 euro per woongelegenheid voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij een architect betrokken is
  2. 50 euro voor aanvragen zonder woongelegenheden waar een architect of landmeter bij betrokken is
  3. 30 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij geen architect of landmeter betrokken is
  4. 30 euro voor de melding van een stedenbouwkundige handeling.

Artikel 5

Verkavelingen

​De retributie voor verkavelingsaanvragen bedraagt:
  1. 50 euro per kavel voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
  2. 50 euro per betrokken kavel voor aanvragen voor het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of verkavelingsvergunningen
  3. 30 euro per kavel voor de melding van afstand van een verkaveling.
​​​

Artikel 6

Kleinhandelsactiviteiten

De retributie voor kleinhandelsactiviteiten bedraagt 150 euro.

Artikel 7

Vegetatiewijzigingen

De retributie voor vegetatiewijzigingen bedraagt 30 euro.

Artikel 8

Attesten en inlichtingen

De retributie bedraagt:

  1. 500 euro voor aanvragen voor een planologisch attest
  2. 150 euro voor aanvragen voor het verstrekken van milieugegevens over het exploitatieadres en de omgeving ervan
  3. 50 euro/woning voor aanvragen voor een stedenbouwkundig attest
  4. 50 euro/woning voor aanvragen van een declaratief attest van woonrecht
  5. 30 euro/perceel voor aanvragen van een uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister ter voorbereiding van een transactie van een onroerend goed
  6. 25 euro voor aanvragen tot planafdruk van originelen groter dan A3. Indien de kostprijs meer bedraagt, wordt de kostprijs aangerekend.

Artikel 9

Openbaar onderzoek en bekendmaking

Wanneer voor de meldingen, attesten of vergunningen in de artikelen 3 t.e.m. 8 een openbaar onderzoek of bijzondere bekendmaking nodig is, bedraagt de retributie:

  1. voor het organiseren van het openbaar onderzoek: 25 euro
  2. per beveiligde zending: 10 euro
  3. voor de bekendmaking van het openbaar onderzoek in 1 dag- of weekblad met regionaal karakter: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur
  4. voor de bekendmaking van de beslissing in 1 dag- of weekblad met regionaal karakter: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur
  5. voor de organisatie van een infovergadering: 200 euro
  6. voor een publicatie in het Belgisch Staatsblad: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur.

Artikel 10

Vrijstellingen

§1. Overheden, de intercommunales, de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de nutsmaatschappijen zijn vrijgesteld van deze retributie.

§2. De retributie is niet verschuldigd voor de melding van:

  • opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs, uitgezonderd deze van drukvaten deel uitmakend van compressoren en uitgezonderd buffervaten (reserve aan koelmiddel in een opslagtank waarvan de afnameleiding afgesloten is van het koelcircuit, is wel ingedeeld), met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot en met 3.000 l (rubriek 17.1.2.2.1° van de indelingslijst) horend bij de woonfunctie van een onroerend goed, dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt
  • opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 l tot en met 50.000 l (rubriek 6.4.1° van de indelingslijst - stookolietank) indien de inrichting behoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt

Artikel 11

Opheffingsbepaling

Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 met betrekking tot de retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen “Omgeving” en “Mobiliteit” voor de periode 2020-2025 wordt opgeheven voor alle aanvragen vanaf 1 februari 2021.