Terug Gemeenteraad

ma 29/04/2019 - 19:00 Raadzaal De Bron

Openbare zitting

Goedkeuring verslag

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Een aftredende burgemeester die gedurende een bestuursperiode of gedurende ten minste 6 jaar in dezelfde gemeente zijn ambt heeft uitgeoefend, kan door Vlaamse Regering de eretitel van dit ambt toegekend krijgen.  Met instemming van de betrokkene kan de gemeenteraad het verzoek tot het verlenen van deze titel indienen.

    Voorwaarden en procedure voor het verlenen van deze eretitel vindt u via deze link (art 53 - 59)

    Dhr Alain Wyffels voldoet aan de toekenningsvoorwaarden.  Hij was burgemeester van 26 juli 2001 tot 31 december 2018.  Daarnaast was hij van 1995 tot 2000 OCMW-voorzitter van Langemark-Poelkapelle.

    Aan de raad wordt gevraagd om een verzoek in te dienen bij de Vlaamse Overheid om de titel van ere-burgemeester te verlenen aan dhr Alain Wyffels.

  • Artitel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een eretitel aan een raadslid kan verlenen.  De bevoegdheid van de Vlaamse Regering wordt beperkt tot het verlenen van de eretitels aan de burgemeester.  De gemeenteraad, die verantwoordelijk is voor de benoeming, wordt zodoende ook bevoegd voor de toekenning van de eretitels.  De gemeenteraad stelt ook de toekenningsvoorwaarden vast.

    Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-schepen toe te kennen aan dhr Antoon Verstraete voor de bekleding van volgende ambten:

    • gemeenteraadslid van 1983 tot 2012
    • schepen van 1995 tot 2000
    • OCMW-raadslid van 2013 - 2018
  • Artitel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een eretitel aan een raadslid kan verlenen.  De bevoegdheid van de Vlaamse Regering wordt beperkt tot het verlenen van de eretitels aan de burgemeester.  De gemeenteraad, die verantwoordelijk is voor de benoeming, wordt zodoende ook bevoegd voor de toekenning van de eretitels.  De gemeenteraad stelt ook de toekenningsvoorwaarden vast.

    Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-schepen toe te kennen aan dhr Frank Gheeraert voor de bekleding van volgende ambten:

    • gemeenteraadslid van 2001 tot 2018
    • schepen van 2013 tot 2018
  • Artitel 17§4 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een eretitel aan een raadslid kan verlenen.  De bevoegdheid van de Vlaamse Regering wordt beperkt tot het verlenen van de eretitels aan de burgemeester.  De gemeenteraad, die verantwoordelijk is voor de benoeming, wordt zodoende ook bevoegd voor de toekenning van de eretitels.  De gemeenteraad stelt ook de toekenningsvoorwaarden vast.

    Aan de raad wordt gevraagd om de titel van ere-schepen toe te kennen aan dhr Luc Vandamme voor de bekleding van volgende ambten:

    • gemeenteraadslid van 2001 tot 2003 en van 2007 tot 2018
    • schepen van 2007 tot 2012
    • OCMW-raadslid van 2004 tot 2006
  • Het lokaal bestuur beschikt over een deontologische code voor zowel haar personeel als voor de politici.    In deze gedragscode worden een aantal richtlijnen vastgelegd.  Deze moeten aan de betrokkenen een houvast geven over wat mag en niet mag, op dat de geloofwaardigheid van het lokaal bestuur niet in het gedrang zou worden gebracht.

    De code hanteert dezelfde waarden als de code van het gemeente – en ocmwpersoneel en is gebaseerd op de deontologische code van de vorige legislatuur, maar uitgebreid met een aantal elementen die de richtlijnen wat concreter moeten maken.  

  • De gemeenteraad kan (maar moet geen) commissies oprichten.  Gemeenteraadscommissies worden samengesteld uit raadsleden en moeten het werk van de gemeenteraad verlichten.  Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om een commissie Openbare Werken en Verkeer op te richten.  Deze commissie vervangt de werkgroep openbare werken en verkeer uit de vorige legislatuur. 

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de  algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2017-2018
    2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2017-2018
    3. Goedkeuring van de jaarrekening 2017-2018 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
    4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
    5. Statutaire benoemingen
     

    Voor de algemene vergaderingen van Zefier werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Brecht Bogaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van WVI op 27 juni 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd 28-02-2019
    2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Jaarrekeningen 2018
    5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
    6. Evaluatierapport 2013-2018
    7. Strategisch plan 2019-2025
    8. Statutenwijziging: artikel 5: verlenging WVI tot 10 november 2037
    9. Mededelingen

    Voor de algemene vergaderingen van WVI werd Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en Brecht Bogaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 28 mei 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Verslag van de Raad van Bestuur (art 24 der statuten)
    2. Verslag van de Commissaris
    3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2018
    4. Kwijting van de Bestuurders en de Commissaris
    5. Goedkeuring van de aanpassing van het geplaatst kapitaal (art 14 der statuten)
    6. Benoeming bestuurders
    7. Varia
    Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd dhr Christoph Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
     
    Bijlagen voor dit agendapunt worden toegevoegd van zodra deze beschikbaar gesteld worden door de Raad van Bestuur van Mirom.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Psilon op 18 juni 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2018:
      1.1. Verslag van de raad van bestuur
      1.2. Verslag van de commissaris
    2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2018
    3. Kwijting van bestuurders en commissaris
    4. Kennisname evaluatieverslag 2013-2018
    5. Vaststelling bedrag presentievergoeding raad van bestuur
    Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd mevr Jacqueline Mostaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werden de mandaten voor Fluvius, opdrachthoudende vereniging, bepaald.  In het besluit stonden echter 2 artikels die in conflict met elkaar kwamen:

    Artikel1: 
    De gemeenteraad wenst de kandidaat-bestuurder die binnen Fluvius System Operator namens Infrax West benoemd wordt in de Raad van Bestuur, ook voor te dragen als kandidaat-bestuurder van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, voor een duur van 6 jaar, vanaf 1 april 2019 tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

    Artikel 2:
    Kandidaat-vertegenwoordiger Raad van Bestuur
    De raad gaat over tot geheime stemming.  Het stembureau wordt samengesteld door de voorzitter van de gemeenteraad, aangevuld met de jongste raadsleden: Brecht Bogaert en Koen Bentein.
    De stemming geeft volgende resultaten:

    • aantal stembiljetten:  19
    • aantal blanco stemmen: 1
    • stemmen Dominique Cool: 15
    • stemmen Johan Vannoote: 1
    • stemmen Jos Meersch: 1
    • stemmen Christoph Deraeve: 1

    Dhr Dominique Cool wordt aangeduid als kandidaat-vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

    In het college van Burgemeester en Schepenen van 1 april 2019 deed Dhr Dominique Cool afstand van zijn kandidaatstelling. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om hiervan akte te nemen.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Fluvius op 23 mei 2019.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Kennisneming van het verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris
    2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2018
    3. Kennisneming van het jaarverslag over het boekjaar 2018
    4. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris
    5. Statutaire benoemingen
    6. Statutaire mededelingen
    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Personeel en Organisatie

  • Het gemeente- en OCMW-bestuur tekenden in 2016 in op het ICT-raamcontract van de Stad Brugge.  Deze overeenkomst eindigde op 31 december 2018.

    Een raamovereenkomst - in dit geval voor ICT – vereenvoudigt sterk de aankoop van middelen en diensten en vermijdt de administratieve overhead van een klassieke overheidsopdracht.

    Het stadsbestuur van Brugge besliste in zitting van 24 april 2018 om een nieuwe raamovereenkomst op te starten voor geïnteresseerde besturen, waarbij Stad Brugge optreedt als aanbestedende overheid en aankoopcentrale. De raamovereenkomst is volledig vrijblijvend, er is dus geen enkele aankoopverplichting en geen budgettaire impact.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de toetreding tot het ICT-raamcontract van de stad Brugge goed te keuren.

  • V-ICT-OR vzw (Vlaamse Organisatie voor ICT bij Openbare Besturen) keurde in het directiecomité op 1 juni 2018 een overheidsopdracht “Microsoftlicenties en aanvullende diensten” goed.  V-ICTOR treedt op als opdrachtencentrale en biedt deze dienst als raamovereenkomst aan zijn leden. Met deze overeenkomst kan V-ICT-OR vanaf 2019 zeer voordelige Microsoft® licenties aanbieden aan V-ICT-OR leden, waartoe de gemeente behoort.

    Dit initiatief kadert in het VlaVirGem verhaal waarin V-ICT-OR van elke stad/gemeente een ‘Smart City’ wil maken. Het is dan ook via dit portaal dat men bestellingen van zowel Microsoft® licenties als additionele services, zoals implementatiebegeleiding en opleiding zal kunnen ingeven.

    Deze raamovereenkomst is niet bindend (er is geen afnameverplichting) en men hanteert het rode prijzen principe: wanneer elders betere prijzen worden afgedwongen zullen deze binnen dit contract gelijk worden gesteld.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld tot deze raamovereenkomst toe te treden

Financiƫle dienst

  • Op 1 januari 2019 trad het decreet lokaal bestuur in werking die een andere invulling geeft aan het begrip "dagelijks bestuur". Het vaststellen van het begrip “dagelijks bestuur” is enkel nog van toepassing bij het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten. De overige zaken dienen geregeld te worden in het organisatiebeheersingssysteem.
    De bepalingen van het begrip "dagelijks bestuur" binnen de gemeente en het OCMW worden voor een gezamenlijke manier van werken op elkaar afgestemd. De wetgeving op de overheidsopdrachten is recent gewijzigd. Hiermee werd rekening gehouden bij de definiëring van het "dagelijks bestuur". 

    Het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten in het exploitatiebudget worden gedelegeerd van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen. 
    Op vandaag is ook een volledige delegatie voorzien van de uitgaven van het exploitatiebudget.

    Het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten in het investeringsbudget worden gedelegeerd van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen tot en met het bedrag van 30.000 euro exclusief btw (dit is het huidige bedrag voor aangenomen factuur, in de beslissing wordt verwezen naar het artikel waarin dit drempelbedrag werd bepaald, dit bedrag kan bijgevolg in de toekomst wijzigen zonder dat hiervoor onderstaande beslissing dient aangepast te worden).

    Worden eveneens als dagelijks bestuur beschouwd, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is, wijzigingen aan een lopende overheidsopdracht tenzij deze bijkomende uitgaven met zich meebrengen van meer dan 10% (vermoedelijke hoeveelheden en prijsherzieningen worden niet meegerekend).

  • De financieel directeur staat, in volle onafhankelijkheid, in voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact (DLB art. 266 en 267).

    De gemeenteraad kan, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden bepalen waaronder de financieel directeur deze taak uitoefent.

    De gemeenteraad kan bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van visumplicht. Deze uitsluiting dient te gebeuren binnen de grenzen die door de Vlaamse Regering zijn vastgelegd. De Vlaamse Regering heeft beslist dat de raad onder andere volgende categorieën van verrichtingen niet kan uitsluiten van de visumverplichting:
    - de aanstelling van statutaire personeelsleden;
    - de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
    - de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
    - de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan vijftigduizend euro;
    - de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan vijfentwintigduizend euro;
    - de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan tienduizend euro.

    Het voorstel van de financieel directeur is om volgende categorieën van verrichtingen uit te sluiten van visumverplichting:
    - de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom tot en met 8.500 euro, excl. BTW. Voor de berekening of een visum al dan niet noodzakelijk is, is steeds de totale duurtijd van belang.  Als de duurtijd niet op voorhand is vastgelegd, dan moet worden uitgegaan van een duurtijd van 4 jaar.

    - aanstellingen van personeel waarvan de duur niet meer bedraagt dan 1 jaar. Contracten van onbepaalde duur worden voor de toepassing van deze bepaling gelijkgesteld met een aanstelling van meer dan 1 jaar. Bij opeenvolgende contracten voor dezelfde functie moet de totale duur worden aangenomen voor de toepassing van deze bepaling.

    - aanstellen van personeel i.k.v. art.60§7.

    - aanstelling van contractuele personeelsleden in vervanging.

    Het organisatiebeheerssysteem moet de nadere voorwaarden bepalen die gelden om advies te kunnen vragen aan de financieel directeur over de wettigheid en regelmatigheid van verrichtingen die van de visumverplichting zijn uitgesloten.

    Overeenkomstig artikel 267 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid een verbintenis viseren als de financieel directeur weigert een visum te geven. De verbintenis kan pas worden aangegaan als de raad kennis heeft genomen van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

  • Budgetwijzigingen zijn die kredietaanpassingen aan het budget die niet door middel van een interne kredietaanpassing kunnen worden doorgevoerd. De gemeenteraad stelt de budgetwijziging vast op basis van de voorgelegde cijfers en de verklarende nota ervan. In de verklarende nota worden alle aanpassingen toegelicht.

    Enkel de investeringsuitgaven en -ontvangsten werden aangepast. De globale aanpassingen hebben geen invloed op het resultaat.
    In de budgetwijziging is de overdracht van de investeringen van 2018 naar 2019 opgenomen. Het gaat over een globaal bedrag van 3.490.602,09 EUR. Het gecumuleerd budgettair resultaat is met hetzelfde bedrag toegenomen. De overdracht van investeringen heeft geen effect op het resultaat. Het resultaat op kasbasis en de autofinancieringsmarge zijn niet gewijzigd.

Wonen

Omgeving

Leven

Sociale dienst

Burgerzaken

  • Recent werd een sterretjesweide aangelegd met een herdenkingsmonument op de begraafplaats te Langemark.
    De sterretjesweide is een herdenkingszone voor niet levensvatbare geboren kinderen/foetussen. De sterretjesweide omvat een strooiweide en een herdenkingsmonument met zones voor het bevestigen van een herdenkingssterretje. Aan het herdenkingsmonument kan een uniform sterretje aangebracht worden ongeacht er een uitstrooiing heeft plaatsgevonden in de sterretjesweide. Het sterretje wordt door de gemeente gratis ter beschikking gesteld. 

    Om alle bepalingen hieromtrent op te nemen dient zowel het gemeentelijk reglement als het retributiereglement op de begraafplaatsen aangepast.

    In het reglement wordt aansluitend ook een bepaling opgenomen omtrent de kinderbegraafplaats.  
    Voor kinderen (vanaf 12 jaar) tot de leeftijd van 18 jaar, waarvan minstens één van de ouders in de gemeente is gedomicilieerd, kan een gratis concessie van 30 jaar bekomen worden, eveneens voor het columbarium of urnenveld. Deze concessies zijn uitsluitend bestemd voor kinderen. Indien er naderhand bijzettingen gewenst zijn, dient een concessie aangekocht te worden.

    Eveneens wordt in het reglement de termijn van begraving niet meer beperkt tot uiterlijk de 7de dag. 

  • Recent werd een sterretjesweide aangelegd met een herdenkingsmonument op de begraafplaats te Langemark.
    De sterretjesweide is een herdenkingszone voor niet levensvatbare geboren kinderen/foetussen. De sterretjesweide omvat een strooiweide en een herdenkingsmonument met zones voor het bevestigen van een herdenkingssterretje. 
    Aan het herdenkingsmonument kan een uniform sterretje aangebracht worden ongeacht er een uitstrooiing heeft plaatsgevonden in de sterretjesweide. Het sterretje wordt door de gemeente gratis ter beschikking gesteld. 

    Om alle bepalingen hieromtrent op te nemen dient zowel het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen als het retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen aangepast.

    In het reglement wordt aansluitend ook een bepaling opgenomen omtrent de kinderbegraafplaats.  
    Voor kinderen (vanaf 12 jaar) tot de leeftijd van 18 jaar, waarvan minstens één van de ouders in de gemeente is gedomicilieerd, kan een gratis concessie van 30 jaar bekomen worden, eveneens voor het columbarium of urnenveld. Deze concessies zijn uitsluitend bestemd voor kinderen. Indien er naderhand bijzettingen gewenst zijn, dient een concessie aangekocht te worden.

Kinderopvang

Team Ontspannen

  • De interlokale vereniging “Vereniging voor Intercommunaal Sport-Overleg” (VISOiv) is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Moorslede, Staden, Houthulst en Langemark-Poelkapelle waarbij diverse sportactiviteiten samen worden georganiseerd.

    Volgens de statuten van deze interlokale vereniging moet het jaarverslag door de diverse gemeenteraden van de 4 gemeenten worden goedgekeurd.

GBS 't Bikschooltje

Toegevoegde punten

  • Langemark-Poelkapelle is een bruisende gemeente met heel wat geëngageerde inwoners. (Jeugd)Verenigingen, wijk- en buurtcomités zijn het kloppend hart van onze gemeente. 

    Daarnaast heeft het gemeentebestuur een traditie om inwoners te betrekken bij haar beleid via adviesraden en werkgroepen. Deze adviesraden/werkgroepen worden door het gemeentebestuur met adviserende stem betrokken bij de voorbereiding van het gemeentelijk beleid ter zake. 

    In al deze raden en werkgroepen (bv. GECORO, milieuraad, cultuurraad,…) samen zetelen tientallen afgevaardigden uit de inwoners die momenteel geheel vrijwillig zich engageren voor onze gemeenschap. Ze doen dit belangeloos en zonder enige vergoeding voor gemaakte kosten of geïnvesteerde uren. 

    Omdat alleen voor niks de zon opgaat, stelt TOPE 8920 voor om voor de aanwezige stemgerechtigde leden van elke adviesraad een presentiegeld in te voeren van 15 euro per vergadering.  

    Hierover vraagt TOPE 8920 de stemming. 

Vragen en antwoord


Publicaties