ma 14/12/2020 - 19:00 digitaal
Het centraal kerkbestuur verwacht tegen maart 2021 een nieuwe priester in Langemark-Poelkapelle en wenst de pastorie in Poelkapelle te renoveren voor de komst van de nieuwe pastoor. De kerkfabriek van Poelkapelle vraagt aan het lokaal bestuur om een investeringssubsidie te voorzien voor de renovatie van de pastorie. De pastorie is een gebouw van de eredienst. Het gemeentebestuur is verplicht is om bij te dragen in de investeringskosten aan een pastorie.
Tijdens de vergadering met het centraal kerkbestuur werd afgesproken dat het bestuur de investering zou betalen voor zover er een pastoor gehuisvest wordt in de pastorie van Poelkapelle. De kerkfabriek bezorgde op 6 december 2020 de definitieve versie van de overeenkomst.
In België heerst momenteel nog steeds een pandemie. Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, is het opportuun om de werking van de gemeenteraad aan te passen om gezondheidsrisico's te vermijden. Bijgevolg is het aangewezen om de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn volledig digitaal te laten doorgaan zolang de coronamaatregelen van kracht zijn.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 november 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van WVI op 16 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van WVI werd Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en Brecht Bogaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Cipal op 10 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Eddy Vanacker als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De uitnodiging voor deze vergadering werd ons doorgestuurd op 10 november 2020. Gezien de volgende gemeenteraadszitting gepland is op 14 december, dus na de algemene vergadering van Cipal, werd het college gevraagd om deze agenda en vertegenwoordiging goed te keuren. Deze beslissing wordt geagendeerd op de gemeenteraad ter bekrachtiging.
In het kader van de bestrijding van de sociale fraude, stelde de politiezone Arro Ieper een ontwerp van samenwerkingsprotocol op waarin werkafspraken gemaakt worden tussen de politiediensten van Arro Ieper, de gerechtelijke overheden, de gemeentebesturen en de sociale huisvestingsmaatschappijen. Doel van het protocol is het optimaliseren van de strijd tegen domiciliefraude op het grondgebied van Heuvelland, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Mesen, Moorslede, Poperinge, Staden, Vleteren, Wervik, Zonnebeke én de specifieke aanpak van domiciliefraude bij personen die gebruik maken van een sociale woning van een stads- gemeentebestuur of door sociale huisvesting.
De inhoud van het samenwerkingsprotocol wijkt niet af van het wettelijk kader rond de gegevensuitwisseling. Enkel volgende gegevens kunnen door een gemeentebestuur doorgegeven worden aan de politiediensten:
Het samenwerkingsprotocol wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Wet op het Politieambt bepaalt dat een politiedienst camera's kan plaatsen en gebruiken na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad.
Het centraal kerkbestuur verwacht tegen maart 2021 een nieuwe priester in Langemark-Poelkapelle en wenst de pastorie in Poelkapelle te renoveren voor de komst van de nieuwe pastoor. De kerkfabriek van Poelkapelle vraagt aan het lokaal bestuur om een investeringssubsidie te voorzien voor de renovatie van de pastorie. De pastorie is een gebouw van de eredienst. Het gemeentebestuur is verplicht is om bij te dragen in de investeringskosten aan een pastorie.
Tijdens de vergadering met het centraal kerkbestuur werd afgesproken dat het bestuur de investering zou betalen voor zover er een pastoor gehuisvest wordt in de pastorie van Poelkapelle. De kerkfabriek bezorgde op 6 december 2020 de definitieve versie van de overeenkomst.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 14/12/2020.
Het sectoraal akkoord 2020 voorziet 1.1% koopkrachtverhoging voor het personeel van de lokale besturen door een verhoging van de maaltijdcheques of invoering/verhoging eco- en/of andere cheques.
Als referteperiode voor de berekening van de handelaarscheque in 2020 golden de prestaties (voltijds of deeltijds) tussen 1/09/2019 - 31/08/2020.
Aan de gemeenteraad wordt nu voorgesteld afstand te nemen van die referentieperiode en te vertrekken vanaf 01/01/2020. De periode van 01/01/2020 tem 31/07/.2020 wordt herzien op basis van de toegekende maaltijdcheques voor die periode. Een opleg van 1.45 per cheque wordt verrekend en uitbetaald door middel van een handelaarsbon en ecocheque. De optie van de consumptiecheque wordt niet langer weerhouden.
De begrotingswijziging 2020 en de begroting 2021 van de politiezone PZ 5462 Arro Ieper worden ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 10 december 2020.
Hierin is voor 2021 een indexering van de toelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1% t.o.v. 2020, een daling t.o.v. de oorspronkelijk geplande 2%. In de meerjarenplanning wordt momenteel voor de jaren 2022 en 2023 respectievelijk 1,5% en 1,75 % voorzien i.p.v. de oorspronkelijke geplande 2%. Voor de jaren 2024 en 2025 wordt de oorspronkelijke index van 2% aangehouden.
Er is een aanzienlijke verwachte stijging de komende jaren van de loonuitgaven onder meer door stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden, door de te verwachten indexering, door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie en door de nieuwe formatiewijziging. T.o.v. het oorspronkelijk meerjarenplan wordt de stijging echter mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren.
De bijdrage van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper wordt als volgt bepaald voor de begrotingswijziging 2020 en begroting 2021 in de politiebegroting:
Naam stad/gemeente | BW 2020 | Begroting 2021 | |
1 | Ieper | 3.484.014 | 3.518.854 |
2 | Poperinge | 1.623.940 | 1.640.179 |
3 | Wervik | 1.358.806 | 1.372.394 |
4 | Zonnebeke | 824.398 | 832.642 |
5 | Staden | 788.149 | 796.030 |
6 | Moorslede | 738.437 | 745.821 |
7 | Heuvelland | 685.617 | 692.473 |
8 | Langemark-Poelkapelle | 544.766 | 550.214 |
9 | Vleteren | 244.420 | 246.864 |
10 | Mesen | 64.212 | 64.854 |
10.356.759 | 10.460.327 |
Overzicht van de dotaties van de voorbije jaren voor de gemeente Langemark-Poelkapelle:
2009 = € 442.856
2010 = € 451.987
2011 = € 461.027
2012 = € 469.962
2013 = € 488.760
2014 = € 508.311
2015 = € 523.560
2016 = € 523.560
2017 = € 528.796
2018 = € 528.796
2019 = € 534.084
2020 = € 544.766
2021 = € 550.214
De gemeente heft een retributie op diverse materialen die verkocht worden door de gemeente. Het huidig retributiereglement, goedgekeurd op 16 december 2019, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld.
In het aangepast reglement werd de verkoop van een peukenzakje (1 euro) en mondmasker (0,5 euro) toegevoegd*.
* De verkoop van het mondmasker is enkel geldig in het gemeentehuis. In het woonzorgcentrum is het dragen van een stoffen mondmasker niet toegestaan. Hierdoor worden chirurgische mondmaskers gratis ter beschikking gesteld.
In kader van de rioleringswerken Gistelhofstraat-Galgestraat-Klerkenstraat wordt de aanleg van een gracht voorzien langs de Klerkenstraat. Aangezien de onderhandelingen met verschillende eigenaars moeilijk verliep, werd in de gemeenteraad van 27 januari 2020 het onteigeningsplan definitief aanvaard. Na een een laatste bod via de commissaris van de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap, kon toch een akkoord worden gevonden tussen partijen. De gemeenteraad wordt gevraagd om de minnelijke onteigening van percelen 1ste afdeling sectie C 343C, 344C en 347C goed te keuren.
De gemeente past het bestaande reglement inzake de geldigheidsduur van conformiteitsattesten aan op basis van de nieuwe regelgeving (Vlaamse Codex Wonen 2021).
Vanaf 1 januari 2021 wordt de Vlaamse Wooncode omgedoopt tot de Vlaamse Codex Wonen. Het gemeentelijk reglement dd. 29 januari 2018 moet aangepast worden aan de nieuwe regelgeving.
Het reglement registratie en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2021 t.e.m. 2025 wordt aangepast.
Voor de begraafplaats in Bikschote wordt de beslissing genomen om vanaf 1 januari 2021 geen nieuwe grafconcessies meer toe te staan. Nieuwe concessies voor het columbarium of urnenveld worden wel nog toegestaan. De voorbehouden grafconcessies kunnen verder ingevuld worden.
We onderscheiden op de begraafplaats rondom de kerk twee parken: park A (kant van school) en park B (grenzend aan Sint Janstraat).
Voor de beide parken wordt een apart scenario voorgesteld om ze verder uitdovend te maken en – naar de verdere toekomst toe - een richtdatum voor sluiting voorop te stellen. Een definitieve datum van sluiting zal in de toekomst nog door de gemeenteraad moeten beslist worden.
Op het park A zijn er nog een groot aantal grafconcessies voorbehouden. Deze kunnen verder ingevuld worden. Bijzetting van een boventallige urne of kist in een nog lopende concessie blijft er toegestaan. Ook het hernieuwen van de grafconcessie blijft daar mogelijk. Vermits er nog een groot aantal concessies voorbehouden zijn, wordt voorlopig vooropgesteld om dit park in 2050 te sluiten. Rekening houdend met eventuele grafrust zullen vanaf 2040 geen nieuwe begravingen meer toegestaan worden.
Op het park B zijn alle grafconcessies reeds volledig ingevuld. Vanaf 1 januari is bijzetting van een boventallige urne of kist er in een nog lopende concessie niet langer toegestaan. Het hernieuwen van de grafconcessie blijft mogelijk.
Op het park B bevindt zich ook het columbarium en urnenveld. Voor het columbarium of urnenveld blijven nieuwe concessies en bijzettingen toegestaan.
Vermits alle grafconcessies reeds ingenomen zijn, wordt vooropgesteld om dit park in 2030 volledig of gedeeltelijk te sluiten.
Bij een sluiting krijgen de betrokken nabestaanden in een lopende concessie steeds de mogelijkheid tot overbrenging van de stoffelijke overschotten en de grafmonumenten. Voor park B blijft daarom het hernieuwen van de grafconcessie mogelijk. De betrokken nabestaanden van concessies (in park B) die opnieuw hernieuwd moeten worden, zullen echter de keuze hebben om al of niet te verlengen. Wie zou afzien van een overbrenging bij de toekomstige sluiting, hoeft de concessie niet te verlengen maar krijgt de mogelijkheid het graf (indien nog in goede staat) te laten liggen tot na sluiting.
Bij een sluiting zijn de kosten betreffende de overbrenging van de stoffelijke overschotten en asurnen steeds ten laste van het lokaal bestuur. De kosten voor de overbrenging van de grafmonumenten zijn – volgens de voorziene wetgeving - ten laste van de nabestaanden.
Voor de begraafplaats in Bikschote wordt de beslissing genomen om vanaf 1 januari 2021 geen nieuwe grafconcessies meer toe te staan. Nieuwe concessies voor het columbarium of urnenveld worden wel nog toegestaan. De voorbehouden grafconcessies kunnen verder ingevuld worden.
We onderscheiden op de begraafplaats rondom de kerk twee parken: park A (kant van school) en park B (grenzend aan de Sint Janstraat).
Voor de beide parken wordt een apart scenario voorgesteld om ze verder uitdovend te maken en – naar de verdere toekomst toe - een richtdatum voor sluiting voorop te stellen. Een definitieve datum van sluiting zal in de toekomst nog door de gemeenteraad moeten beslist worden.
Op het park A zijn er nog een groot aantal grafconcessies voorbehouden. Deze kunnen verder ingevuld worden. Bijzetting van een boventallige urne of kist in een nog lopende concessie blijft er toegestaan. Ook het hernieuwen van de grafconcessie blijft daar mogelijk. Vermits er nog een groot aantal concessies voorbehouden zijn, wordt voorlopig vooropgesteld om dit park in 2050 te sluiten. Rekening houdend met eventuele grafrust zullen vanaf 2040 geen nieuwe begravingen meer toegestaan worden.
Op het park B zijn alle grafconcessies reeds volledig ingevuld. Vanaf 1 januari is bijzetting van een boventallige urne of kist er in een nog lopende concessie niet langer toegestaan. Het hernieuwen van de grafconcessie blijft mogelijk.
Op het park B bevindt zich ook het columbarium en urnenveld. Voor het columbarium of urnenveld blijven nieuwe concessies en bijzettingen toegestaan.
Vermits alle grafconcessies reeds ingenomen zijn, wordt vooropgesteld om dit park in 2030 volledig of gedeeltelijk te sluiten.
Bij een sluiting krijgen de betrokken nabestaanden in een lopende concessie steeds de mogelijkheid tot overbrenging van de stoffelijke overschotten en de grafmonumenten. Voor park B blijft daarom het hernieuwen van de grafconcessie mogelijk. De betrokken nabestaanden van grafconcessies (in park B) die opnieuw hernieuwd moeten worden, zullen echter de keuze hebben om al of niet te verlengen. Wie zou afzien van een overbrenging bij de toekomstige sluiting, hoeft de concessie niet te verlengen maar krijgt de mogelijkheid het graf (indien nog in goede staat) te laten liggen tot de sluiting.
Bij een sluiting zijn de kosten betreffende de overbrenging van de stoffelijke overschotten en asurnen steeds ten laste van het lokaal bestuur. De kosten voor de overbrenging van de grafmonumenten zijn – volgens de voorziene wetgeving - ten laste van de nabestaanden.
Om alle bepalingen hieromtrent op te nemen, dient het gemeentelijk reglement inzake de concessies op de begraafplaatsen aangepast te worden.
De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019, voor de aanslagjaren 2020-2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld met ingang van 1 januari 2021.
In bijgevoegde tabel vindt u een overzicht van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.
De aanpassingen staan in het rood aangeduid en komen er naar aanleiding van:
Voor 't Bikschooltje zijn op 15/10/2020 vacant:
- in het ambt van kleuteronderwijzer: 2/24
- In het ambt van Rooms katholieke godsdienst: 4/24
- in het ambt van zorgcoördinator: 5/36
- in het ambt van ICT: 1/36
Artikel 49 van het Decreet Lokaal Bestuur:
De akte van voordracht kan ook de einddatum van het mandaat van de kandidaat-schepen vermelden. In dat geval kan op de akte van voordracht de naam van een of meer personen vermeld worden die hem zullen opvolgen voor de resterende duurtijd van het mandaat. In voorkomend geval is de schepen bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend en wordt hij van rechtswege opgevolgd door de persoon die in de akte van voordracht als opvolger is vermeld. Indien het mandaat eindigt voor de einddatum, vermeld in de akte, of indien de persoon die in de akte van voordracht werd vermeld als de persoon die de schepen zou opvolgen, zijn mandaat niet opneemt, neemt de eerstvolgende opvolger vervroegd het mandaat op. Als de persoon die als laatste opvolger is vermeld, het mandaat niet kan opnemen of als er geen opvolger is vermeld, wordt tot vervanging overgegaan overeenkomstig dit artikel. De voorzitter van de gemeenteraad gaat na of de akte van voordracht ontvankelijk is. In voorkomend geval wordt de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen verklaard op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
In de gemeenteraad van 4 januari 2019 legde dhr Johan Vanysacker de eed af als schepen. In de voordrachtsakte waarvan in deze zitting werd kennisgenomen, gaf dhr Vanysacker te kennen dat hij zijn ambt als schepen wenste neer te leggen op 1 januari 2021.
Dhr Eddy Vanacker werd aangeduid als opvolger en neemt vanaf 1 januari 2021 het mandaat van schepen op tot het einde van deze legislatuur. De voorgedragen opvolger moet ononderbroken blijven voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
De raad wordt gevraagd om de geloofsbrieven van dhr Eddy Vanacker goed te keuren en kennis te nemen van zijn eedaflegging in handen van de burgemeester.