In het kader van de bestrijding van de sociale fraude, stelde de politiezone Arro Ieper een ontwerp van samenwerkingsprotocol op waarin werkafspraken gemaakt worden tussen de politiediensten van Arro Ieper, de gerechtelijke overheden, de gemeentebesturen en de sociale huisvestingsmaatschappijen. Doel van het protocol is het optimaliseren van de strijd tegen domiciliefraude op het grondgebied van Heuvelland, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Mesen, Moorslede, Poperinge, Staden, Vleteren, Wervik, Zonnebeke én de specifieke aanpak van domiciliefraude bij personen die gebruik maken van een sociale woning van een stads- gemeentebestuur of door sociale huisvesting.
De inhoud van het samenwerkingsprotocol wijkt niet af van het wettelijk kader rond de gegevensuitwisseling. Enkel volgende gegevens kunnen door een gemeentebestuur doorgegeven worden aan de politiediensten:
Het samenwerkingsprotocol wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten, gewijzigd door de wet van 25 november 2018 (wet houdende diverse bepalingen met betrekking tot het Rijksregister en de bevolkingsregisters)
Omzendbrief van 30 augustus 2013 betreffende de aandachtspunten voor een correcte registratie in de bevolkingsregisters, het oordeelkundig toepassen van de afvoering van ambtswege en de strijd tegen domiciliefraude
Omzendbrief van 21 augustus 2019 betreffende bestrijding van domiciliefraude: personen die zijn ingeschreven in een Belgische gemeente, maar effectief in het buitenland wonen
Decreet van 15 juli 1997 - Vlaamse Wooncode, en volgende wijzigingen
De gemeenteraad keurt het samenwerkingsprotocol tot het optimaliseren van de strijd tegen domiciliefraude goed.