Terug Gemeenteraad

ma 05/10/2020 - 19:00 OC Den Tap

Openbare zitting

Goedkeuring verslag

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Momenteel heerst een pandemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. 

    Door een verhoogd aantal besmettingen werd er op lokaal niveau op 3 augustus 2020 extra maatregelen opgelegd voor Langemark-Poelkapelle. Ondertussen werden deze cijfers goed opgevolgd en laten de verbeterde gegevens toe deze maatregelen te herzien, en paste de burgemeester op 1 september 2020 de bijkomende maatregelen aan:

    1. Het dragen van een mondmasker of van elk ander alternatief in stof blijft een belangrijke rol spelen in de strategie om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan en om de besmettingscijfers niet verder te doen stijgen. Mondmaskers worden ook ten zeerste aanbevolen in elke situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden nageleefd. Het is daarom aangewezen om op het hele openbaar domein en op alle publiek toegankelijke plaatsen van de gemeente ten allen tijde verplicht een mondmasker of elk alternatief in stof bij zich te hebben.

    Inbreuken op dit besluit worden overeenkomstig art. 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, zoals gewijzigd bij ministeriële besluiten van 10 juli 2020, 24 juli 2020, 28 juli 2020, 22 augustus 2020 en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.

    Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 8 december 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Toetreding van deelnemers
    2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolgde toetredingen
    3. Evaluatie 2020, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2021 (cfr. artikel 432 DLB)
    4. Begroting 2021 (cfr. artikel 432 DLB)
    5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
    6. Statutaire benoemingen
    7. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius op 9 december 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Aanpassen van de statuten als volgt:
      - Aanpassen van de titels van hoofdstukken I, II en III en schrappen van hoofdstuk VI
      - Aanpassen van de bestaande artikels 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8ter, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 26bis, 27, 30, 34, 35, 37, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48 en bijlage 1
      - Toevoegen van een artikel 2bis
      - Schrappen van de bestaande artikelen 8bis, 9, 11bis, 27bis, 28, 29, 31, 32 en 33
      - Hernummeren van de volledige statuten
    2. Verlenen van machtiging aan de secretaris van de Raad van Bestuur en/of een medewerker van de directie Secretariaat-generaal van Fluvius System Operator om de beslissingen genomen in de agendapunten 1 en 4 bij authentieke akte te doen vaststellen.
    3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2021 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2021.
    4. Statutaire benoemingen
    5. Statutaire mededelingen
    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger en dhr José Victoor als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West  op 10 december 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Aanpassen van de statuten als volgt:
      a. Wijziging van het doel/voorwerp
      b. - Aanpassen van de titels van Hoofstukken I en II en bijlage 1 en 3
      - Aanpassen van de bestaande artikels 2, 2bis, 3, 3bis, 3ter, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16bis, 17, 19, 23, 24, 26, 28, 29, 30, 33bis, 34, 35, 36bis, 36quater, 37, 40, 41, 42, 44, en bijlage 1, 2 en 3
      - Toevoegen van artikel 7, 8bis, 33ter, 37bis en 46
       - Schrappen van de inleiding bij hoofdstuk IV.
    2.  Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur en/of een medewerker van de directie Secretariaat-generaal van Fluvius System Operator om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 5 en 6 bij authentieke akte te doen vaststellen.
    3.  Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2021 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2021.
    4.  Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
    5.  Statutaire benoemingen.
    6.  a. Aanvaarding van de uitbreiding van de aansluiting van deelnemer(s) voor de activiteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’ - verslag van de raad van bestuur en van de commissaris overeenkomstig het artikel 6:110 WVV houdende de inbreng in natura voor de toetredingen per 1 juli 2020 en per 10 december 2020.
      b. Desgevallend aanvaarding / uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    7. Statutaire mededelingen.
    Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr José Victoor aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 15 december 2020.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Aanpassen van de statuten als volgt:
      a. Wijziging van het doel/voorwerp
      b. - Aanpassen van de titels van Hoofdstukken I en II
      - Aanpassen van de bestaande artikels 2, 2bis, 3, 4, 4bis, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16bis, 17, 19, 24, 27bis, 28, 29bis, 30, 31, 32, 35, 36, 37, 37bis, 38, 40 en bijlage 1bis en 3
      - Toevoegen van artikel 2bis en 29ter
    2.  Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur en/of een medewerker van de directie Secretariaat-generaal van Fluvius System Operator om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 7bij authentieke akte te doen vaststellen.
    3.  Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur houdende de intergemeentelijke samenwerking van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2021 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2021.
    4.  Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
    5. Financiering van de verkrijging van aandelen van de vennootschap door derden.
    6.  Statutaire benoemingen.
    7.  a. Aanvaarding van de uitbreiding van de aansluiting van deelnemer(s) voor de activiteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’ - verslag van de raad van bestuur en van de commissaris overeenkomstig het artikel 6:110 WVV houdende de inbreng in natura voor de toetredingen per 1 juli 2020 en per 15 december 2020.
      b. Desgevallend aanvaarding / uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
    8. Statutaire mededelingen.
    Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
  • Door de toetreding van Koksijde tot DVV Westhoek in 2019 dient de vertegenwoordiging van de vennoten in DVV Westhoek te worden aangepast.  De vertegenwoordiging van vennoten in de raad van bestuur is geregeld in de statuten van DVV Westhoek.  Deze statutenwijziging is bijgevolg noodzakelijk om opnieuw te komen tot een evenwichtige vertegenwoordiging van vennoten in de raad van bestuur.

Financiële dienst

  • De gemeente heft een retributie op het parkeren in een blauwe zone. 

    Om de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en de lokale handel in de Kasteelstraat te garanderen, wordt een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:

    • tussen de Kasteelstraat 1 en 16
    • op de parkeerstrook tgo. nr. 28

    Zonder bijkomende vermeldingen op de verkeersborden, geldt de verplichting om de parkeerschijf te plaatsen elke dag tussen 9 en 18 uur. De retributie is niet verschuldigd op zon- en feestdagen en ook niet door personen met een handicap.

    Het overschrijden van de gratis parkeertijd in de blauwe zone werd door het invoeren van deze retributie gedepenaliseerd. De retributie op het parkeren van auto’s in een blauwe zone wordt niet beschouwd als een sanctie, maar wel als een betaling voor een geleverde dienst, namelijk het ter beschikking stellen van een parkeerplaats door de gemeente. 

Wonen

Technische dienst

Leven

GBS 't Bikschooltje

  • De scholen ontvangen extra middelen voor korte vervangingen.
    Om het draagvlak voor dergelijk vervangingsbeleid te vergroten, moet worden samengewerkt in een groter verband (in de regel scholengemeenschappen).

    Maar bovenal moet dit beleid lokaal worden gedragen: daartoe moeten afspraken over het vervangingsbeleid worden opgenomen in een convenant die het schoolbestuur/de schoolbesturen afsluit(en) met één of meer vakorganisaties.

  • Met het oog op de uitvoering van de reglementering inzake reaffectatie of wedertewerkstelling van de personeelsleden die ter beschikking werden gesteld wegens ontstentenis van betrekking in de instellingen van het gewoon en buitengewoon basisonderwijs die behoren tot een scholengemeenschap wordt per scholengemeenschap een reaffectatiecommissie opgericht.  Hiervoor werd een huishoudelijk reglement opgesteld.

  • Wanneer een onderwijsinstelling persoonsgegevens uitwisselt met andere  instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming, De Lijn, CLB, ... dan is het schoolbestuur wettelijk verplicht om een protocol af te sluiten met die instantie. Dergelijke uitwisselingen van persoonsgegevens gebeuren veelvuldig. Het OVSG heeft in samenwerking met de andere onderwijsverstrekkers en de Vlaamse Toezichtcommissie een vereenvoudigde procedure met algemene protocollen uitgewerkt. Het schoolbestuur mandateert daarbij OVSG om de onderhandelingen te voeren, het DPO-advies te geven en het protocol te ondertekenen.

Toegevoegde punten

  • Exact 1 jaar geleden bespraken we in deze raad het beleidsplan van Mirom. In de marge van het debat (maar ook later) deed onze fractie TOPE 8920 het voorstel om vuilniszakken te verkopen via een automaat. Toen werd hier niet op ingegaan want dat was moeilijk…  Blijkbaar is dit toch geen zo’n zot idee want recent merkten we zo’n toestel op langs de weg in een andere gemeente. Via een automaat worden vuilniszaken en PMD+zakken van Mirom verkocht, naast nog andere zaken. 

    TOPE 8920 vraagt daarom aan de raad de bereidheid om een dergelijke oplossing voor onze gemeente te onderzoeken en desgevallend ook één (of meerdere) automaat(en) te plaatsen zodat deze dienstverlening voor onze inwoners 24/24 en 7/7 beschikbaar is.

    TOPE 8920 vraagt hierover de stemming. 

Vragen en antwoord