ma 05/10/2020 - 19:00 OC Den Tap
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 31 augustus 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.
Momenteel heerst een pandemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.
Door een verhoogd aantal besmettingen werd er op lokaal niveau op 3 augustus 2020 extra maatregelen opgelegd voor Langemark-Poelkapelle. Ondertussen werden deze cijfers goed opgevolgd en laten de verbeterde gegevens toe deze maatregelen te herzien, en paste de burgemeester op 1 september 2020 de bijkomende maatregelen aan:
1. Het dragen van een mondmasker of van elk ander alternatief in stof blijft een belangrijke rol spelen in de strategie om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan en om de besmettingscijfers niet verder te doen stijgen. Mondmaskers worden ook ten zeerste aanbevolen in elke situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden nageleefd. Het is daarom aangewezen om op het hele openbaar domein en op alle publiek toegankelijke plaatsen van de gemeente ten allen tijde verplicht een mondmasker of elk alternatief in stof bij zich te hebben.
Inbreuken op dit besluit worden overeenkomstig art. 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, zoals gewijzigd bij ministeriële besluiten van 10 juli 2020, 24 juli 2020, 28 juli 2020, 22 augustus 2020 en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 8 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius op 9 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 10 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 15 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Door de toetreding van Koksijde tot DVV Westhoek in 2019 dient de vertegenwoordiging van de vennoten in DVV Westhoek te worden aangepast. De vertegenwoordiging van vennoten in de raad van bestuur is geregeld in de statuten van DVV Westhoek. Deze statutenwijziging is bijgevolg noodzakelijk om opnieuw te komen tot een evenwichtige vertegenwoordiging van vennoten in de raad van bestuur.
De gemeente heft een retributie op het parkeren in een blauwe zone.
Om de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en de lokale handel in de Kasteelstraat te garanderen, wordt een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:
Zonder bijkomende vermeldingen op de verkeersborden, geldt de verplichting om de parkeerschijf te plaatsen elke dag tussen 9 en 18 uur. De retributie is niet verschuldigd op zon- en feestdagen en ook niet door personen met een handicap.
Het overschrijden van de gratis parkeertijd in de blauwe zone werd door het invoeren van deze retributie gedepenaliseerd. De retributie op het parkeren van auto’s in een blauwe zone wordt niet beschouwd als een sanctie, maar wel als een betaling voor een geleverde dienst, namelijk het ter beschikking stellen van een parkeerplaats door de gemeente.
De huidige bestelwagen met open laadbak is aan vervanging toe. Er wordt voorzien om een nieuwe bestelwagen met enkelcabine en open laadbak aan te kopen. Het bestek wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De scholen ontvangen extra middelen voor korte vervangingen.
Om het draagvlak voor dergelijk vervangingsbeleid te vergroten, moet worden samengewerkt in een groter verband (in de regel scholengemeenschappen).
Maar bovenal moet dit beleid lokaal worden gedragen: daartoe moeten afspraken over het vervangingsbeleid worden opgenomen in een convenant die het schoolbestuur/de schoolbesturen afsluit(en) met één of meer vakorganisaties.
Met het oog op de uitvoering van de reglementering inzake reaffectatie of wedertewerkstelling van de personeelsleden die ter beschikking werden gesteld wegens ontstentenis van betrekking in de instellingen van het gewoon en buitengewoon basisonderwijs die behoren tot een scholengemeenschap wordt per scholengemeenschap een reaffectatiecommissie opgericht. Hiervoor werd een huishoudelijk reglement opgesteld.
Wanneer een onderwijsinstelling persoonsgegevens uitwisselt met andere instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming, De Lijn, CLB, ... dan is het schoolbestuur wettelijk verplicht om een protocol af te sluiten met die instantie. Dergelijke uitwisselingen van persoonsgegevens gebeuren veelvuldig. Het OVSG heeft in samenwerking met de andere onderwijsverstrekkers en de Vlaamse Toezichtcommissie een vereenvoudigde procedure met algemene protocollen uitgewerkt. Het schoolbestuur mandateert daarbij OVSG om de onderhandelingen te voeren, het DPO-advies te geven en het protocol te ondertekenen.
Exact 1 jaar geleden bespraken we in deze raad het beleidsplan van Mirom. In de marge van het debat (maar ook later) deed onze fractie TOPE 8920 het voorstel om vuilniszakken te verkopen via een automaat. Toen werd hier niet op ingegaan want dat was moeilijk… Blijkbaar is dit toch geen zo’n zot idee want recent merkten we zo’n toestel op langs de weg in een andere gemeente. Via een automaat worden vuilniszaken en PMD+zakken van Mirom verkocht, naast nog andere zaken.
TOPE 8920 vraagt daarom aan de raad de bereidheid om een dergelijke oplossing voor onze gemeente te onderzoeken en desgevallend ook één (of meerdere) automaat(en) te plaatsen zodat deze dienstverlening voor onze inwoners 24/24 en 7/7 beschikbaar is.
TOPE 8920 vraagt hierover de stemming.