Het verslag van de gemeenteraadszitting van 31 augustus 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 31 augustus 2020 wordt goedgekeurd.
Het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en de latere wijzigingen;
De Nieuwe Gemeentewet dd. 24 juni 1988, in het bijzonder artikel 134 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen op te maken en artikel 135 §2 waarin gesteld wordt dat de gemeenten tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen;
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Momenteel heerst een pandemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.
Door een verhoogd aantal besmettingen werd er op lokaal niveau op 3 augustus 2020 extra maatregelen opgelegd voor Langemark-Poelkapelle. Ondertussen werden deze cijfers goed opgevolgd en laten de verbeterde gegevens toe deze maatregelen te herzien, en paste de burgemeester op 1 september 2020 de bijkomende maatregelen aan:
1. Het dragen van een mondmasker of van elk ander alternatief in stof blijft een belangrijke rol spelen in de strategie om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan en om de besmettingscijfers niet verder te doen stijgen. Mondmaskers worden ook ten zeerste aanbevolen in elke situatie waarin de regels van social distancing niet kunnen worden nageleefd. Het is daarom aangewezen om op het hele openbaar domein en op alle publiek toegankelijke plaatsen van de gemeente ten allen tijde verplicht een mondmasker of elk alternatief in stof bij zich te hebben.
Inbreuken op dit besluit worden overeenkomstig art. 22 van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, zoals gewijzigd bij ministeriële besluiten van 10 juli 2020, 24 juli 2020, 28 juli 2020, 22 augustus 2020 en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester dd. 1 september 2020.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 8 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 8 december 2020 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan TMVS, Stropstraat 1, 9000 Gent, 20201208BAVTMVS@farys.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius op 9 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 9 december 2020 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
De raad verleent goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering:
De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 9 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing. Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger en dhr José Victoor als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
In geval van schriftelijke algemene vergadering:
De raad verleent zijn akkoord over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 10 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr José Victoor aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West van 10 december 2020 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
De raad verleent goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging van Fluvius West inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van Fluvius West.
In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering:
De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 10 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing. Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr José Victoor aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
In geval van schriftelijke algemene vergadering:
De raad verleent zijn akkoord over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 15 december 2020.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest van 15 december 2020 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging van Gaselwest met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van Gaselwest.
In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering:
De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest op 15 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 en 2 van onderhavige beslissing. Voor de algemene vergaderingen van Fluvius werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
In geval van schriftelijke algemene vergadering:
De raad verleent zijn akkoord over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen en wijziging van doel/voorwerp. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Algemene Vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De raad van bestuur van 29 april 2019 besprak de toetreding van Koksijde in de Dienstverlenende Vereniging. De algemene vergadering van 18 juni 2019 keurde de toetreding goed.
Op de bijeenkomsten van de raad van bestuur van 18 juni 2020 en 7 september 2020 werd een statutenwijziging voorbereid. Partners van de DVV Westhoek hebben negentig dagen de tijd om dit voorstel van statutenwijziging n.a.v. het decreet lokaal bestuur ter goedkeuring aan de raad voor te leggen.
De wijzigingen hebben betrekking op art. 7 m.b.t. de deelnemers, art. 9 m.b.t. het maatschappelijk kapitaal, en art. 25 m.b.t. de samenstelling van de raad van bestuur.
De samenstelling van de Raad van bestuur van de DVV Westhoek is decretaal beperkt tot maximum 15 bestuursleden. Tegelijk dienen de 17 deelnemende besturen op gelijkwaardige basis te kunnen deelnemen aan de bestuursorganen van de DVV Westhoek, waarbij aandacht wordt besteed aan regionale spreiding en gelijkwaardigheid van kleine en grote gemeenten.
Door deze statutenwijziging treedt Koksijde toe tot de raad van bestuur als permanent lid. De raad van bestuur telt bijgevolg 6 permanente leden, m.n. Veurne, Diksmuide, Ieper, Poperinge, Koksijde en de West-Vlaamse Intercommunale.
De overige 12 deelnemende besturen zijn ingedeeld in drie poules van telkens vier gemeenten. In deze poules dient telkens per periode van twee jaar één gemeente afstand te doen van een bestuurdersmandaat. Een poulegemeente kan slechts één keer gedurende een lokale legislatuur geen deel uitmaken van de raad van bestuur.
De raad keurt de tweede statutenwijziging van de dienstverlenende vereniging Westhoek goed.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de DVV Westhoek p/a Streekhuis Westhoek, Woumenweg 100, 8600 Diksmuide.
De gemeente heft een retributie op het parkeren in een blauwe zone.
Om de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en de lokale handel in de Kasteelstraat te garanderen, wordt een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:
Zonder bijkomende vermeldingen op de verkeersborden, geldt de verplichting om de parkeerschijf te plaatsen elke dag tussen 9 en 18 uur. De retributie is niet verschuldigd op zon- en feestdagen en ook niet door personen met een handicap.
Het overschrijden van de gratis parkeertijd in de blauwe zone werd door het invoeren van deze retributie gedepenaliseerd. De retributie op het parkeren van auto’s in een blauwe zone wordt niet beschouwd als een sanctie, maar wel als een betaling voor een geleverde dienst, namelijk het ter beschikking stellen van een parkeerplaats door de gemeente.
Er wordt voor de periode van 1 november 2020 tot en met 31 december 2025 een retributie gevestigd voor het parkeren van
motorvoertuigen op de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is
en waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.
Onder blauwe zonereglementering verstaat men een zone met beperkte parkeertijd, waar een parkeerschijf die overeenstemt met het door de minister van verkeer bepaalde model moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit. Indien er geen vooruit is, moet de parkeerschijf worden aangebracht op het voorste gedeelte van de auto.
Artikel 3.1 - tarief
Artikel 3.2 - vrijstelling
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis wanneer de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de wegcode, is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder 70.2.1.3°.c) van de Wegcode voorkomt, wordt gelijkgesteld met deze speciale kaart.
De retributie wordt ten laste gelegd van de houder van de nummerplaat.
De agenten van de politie van PZ Arro Ieper worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van dit reglement.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig de tijd heeft overschreden die gratis is of als er geen parkeerschijf werd geplaatst en is betaalbaar
door overschrijving op de rekening van de gemeente.
Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit is geplaatst of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, wordt de gebruiker onweerlegbaar
geacht te kiezen voor de betaling van in artikel 3 bedoeld forfaitair tarief.
Bij toepassing van het forfaitaire systeem plaatsen de aangewezen agenten van PZ Arro Ieper een bericht inzake de verschuldigde retributie achter de ruitenwisser van het voertuig, of indien er geen ruitenwissers zijn, op een duidelijke plaats. De retributie moet binnen de 10 kalenderdagen worden betaald.
In het kader van de opdracht “Aankoop van een bestelwagen met enkelcabine en open laadbak” werd een bestek met nr. 2020915 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestek met nr. 2020915 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een bestelwagen met enkelcabine en open laadbak”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode 0200-00/242000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT23 (ACT-23).
Elke school krijgt een contingent vervangingseenheden dat binnen het samenwerkingsplatform/scholengemeenschap wordt samen gelegd en beheerd. Om de vervangingseenheden te kunnen gebruiken moeten de scholen samenwerken. De afspraken hierover zijn opgenomen in een convenant.
Dit convenant werd goedgekeurd in het ABOC van 7/9/2020.
Het Convenant vervangingen van korte afwezigheden van SG SPOOR 6 wordt goedgekeurd.
Doordat een nieuwe scholengemeenschap SPOOR 6 werd opgericht, dient de reglementering ivm de reaffectatie opgenomen te worden in een huishoudelijk reglement.
Het Huishoudelijk reglement werd voorgelegd aan en goedgekeurd door het ABOC op 7/9/2020.
Het Huishoudelijk Reglement Reaffectatiecommissie Scholengemeenschap interlokale vereniging SG SPOOR 6 wordt goedgekeurd.
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer, artikel 8
Elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid vereist een protocol, gesloten tussen de betreffende instanties. De onderwijsinstelling 't Bikschooltje doet veelvuldig dergelijke mededelingen naar instanties zoals het Ministerie van Onderwijs en Vorming (bv. AGODI), onderwijsinspectie, CLB, ondersteuningsnetwerk, scholengemeenschap, LOP, De Lijn… en vice versa. Deze mededelingen vloeien voort uit reglementaire bepalingen en hebben een wettelijke grondslag.
Het Ministerie van Onderwijs en Vorming, de onderwijskoepels en het GO! hebben in samenwerking met de Vlaamse toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens (hierna VTC), omwille van administratieve vereenvoudiging en planlastvermindering, algemene protocollen ontwikkeld die voor alle onderwijsinstellingen gelden. Er wordt voorzien in een vereenvoudigde procedure waarbij de onderwijskoepels kunnen worden gemandateerd om na de onderhandelingen over het protocol, zowel hun DPO het advies te laten verlenen als het protocol te ondertekenen, in naam en voor rekeningen van de schoolbesturen. De algemene protocollen worden na ondertekening gepubliceerd op de website van OVSG. Na ondertekening heeft het schoolbestuur alsnog drie maanden de tijd om het algemeen protocol te verwerpen na een negatief advies van de eigen DPO.
Om te kunnen mandateren aan OVSG, moet het schoolbestuur verklaren op eer dat het een functionaris voor gegevensbescherming (DPO) heeft aangemeld bij de VTC en over een goedgekeurd informatieveiligheidsplan beschikt.
De gemeenteraad gaat akkoord met het principe van mandatering en de verklaring op eer.
De gemeenteraad machtigt OVSG om te onderhandelen over het algemeen protocol.
De gemeenteraad machtigt de DPO van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, om het verplicht advies te verlenen.
De gemeenteraad machtigt de algemeen directeur van OVSG, de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten, om het protocol in naam en voor rekening van het schoolbestuur te ondertekenen.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de beslissing over het al dan niet goedkeuren van het algemene protocol en de verdere uitvoering van de beslissing.
Exact 1 jaar geleden bespraken we in deze raad het beleidsplan van Mirom. In de marge van het debat (maar ook later) deed onze fractie TOPE 8920 het voorstel om vuilniszakken te verkopen via een automaat. Toen werd hier niet op ingegaan want dat was moeilijk… Blijkbaar is dit toch geen zo’n zot idee want recent merkten we zo’n toestel op langs de weg in een andere gemeente. Via een automaat worden vuilniszaken en PMD+zakken van Mirom verkocht, naast nog andere zaken.
TOPE 8920 vraagt daarom aan de raad de bereidheid om een dergelijke oplossing voor onze gemeente te onderzoeken en desgevallend ook één (of meerdere) automaat(en) te plaatsen zodat deze dienstverlening voor onze inwoners 24/24 en 7/7 beschikbaar is.
TOPE 8920 vraagt hierover de stemming.
De gemeenteraad bespreekt het agendapunt en gaat niet akkoord met de verkoop van vuilniszakken via een automaat.
De gemeenteraad neemt akte.