Terug Gemeenteraad

ma 31/05/2021 - 19:00 digitaal

Openbare zitting

Algemeen Bestuur

Onthaal en Administratie

  • Het verslag van de gemeenteraadszitting van 26 april 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
    Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 0:00:00 en eindigt om 2:02:35.

  • Dhr Christoph Deraeve diende op 23 april 2021 zijn ontslag in als raadslid.

    Artikel 13 van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt. Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

    De raad wordt gevraagd hiervan akte te nemen.

  • Ten gevolge het ontslag van dhr Christoph Deraeve wordt een vervangend raadslid aangesteld.

    Artikel 14. van het decreet lokaal bestuur stelt: Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

    De eerste opvolger, dhr Jan Halewyck, wenst zijn mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden. 

  • In de gemeenteraad van 29 april 2019 werd de oprichting van de gemeentelijke commissie Openbare Werken en Verkeer goedgekeurd.  

    In de daaropvolgende gemeenteraad van 3 juni 2019 werd ook de samenstelling van deze commissie goedgekeurd.  

    • CD&V : 3 afvaardigingen: dhr Lieven Vanbelleghem, mevr Leen Louwagie, dhr Christoph Deraeve
    • N-VA : 2 afvaardigingen: dhr Robert Barthier, dhr Peter Vantomme
    • TOPE 8920: 1 afvaardiging: dhr Koen Bentein
    • SP.A : 1 afvaardiging met raadgevende stem:  dhr Jean-Marie Callewaert

    In de gemeenteraad van 22 februari 2021 werden volgende plaatsvervangers voor de commissie aangeduid:

    CD&V : mevr Doris Dereyne, mevr Nicole Louwagie en dhr Brecht Bogaert
    N-VA : dhr José Victoor
    TOPE 8920 : dhr Laurent Hoornaert
    SP.a :-

    Door het ontslag van dhr Christoph Deraeve als raadslid, komt het mandaat van effectief vertegenwoordiger bij de CD&V-fractie vrij.  

  • In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Christoph Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Mirom voor de legislatuur 2019-2024.  Mevr Leen Louwagie werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

    Op 23 april 2021 nam dhr Christoph Deraeve ontslag als raadslid.  Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Mirom te verkiezen. 

    Ter info: Mandaat in de Algemene Vergaderingen

    Iedere gemeente wordt geacht een (of meerdere in het geval van de stad Roeselare) vertegenwoordigers op de AV aan te stellen. Voor de vertegenwoordigers gelden dezelfde onverenigbaarheden als voor bestuurders (art. 42), bovendien bestaat er een onverenigbaarheid tussen het mandaat van de vertegenwoordiger op de AV en dat van een lid van een van de andere organen.
    Praktisch: Het mandaat van een vertegenwoordiger is onbezoldigd. Normaliter zijn er 2 vergaderingen per jaar (mei, op verplaatsing/ december, in de lokalen van MIROM Roeselare). Algemene Vergaderingen worden ingepland op dinsdagavond vanaf 17.30u.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Mirom op 25 mei 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

    1. Benoeming commissaris-revisor
    2. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 statuten)
    3. Verslag van de commissaris
    4. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2020
    5. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
    6. Benoeming bestuurders
    7. Varia
    Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd Jan Halewyck aangesteld als vertegenwoordiger en Leen Louwagie als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de agenda van de vergadering.
  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Psilon op 16 juni 2021.

    Op de agenda van de buitengewone algemene vergadering :

    1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2020:
      1.1. Verslag van de raad van bestuur
      1.2. Verslag van de commissaris
    2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2020
    3. Kwijting van bestuurders en commissaris
    4. Vaststelling vervanging raadgevend bestuurder (voordracht door GR Anzegem)

    Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd mevr Doris Dereyne aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

  • In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van DVV op 22 juni 2021.

    Op de agenda van de algemene vergadering :

      1. Goedkeuring verslag algemene vergadering 15 december 2020

      2. Vaststelling van de jaarrekening 2020 aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de revisor (art. 18 statuten)
      a. Ontwerp jaarrekening 2020
      b. Ontwerp jaarverslag 2020
      3. Het verlenen van kwijting aan de bestuurders en revisor (art. 18 statuten)
      4. Varia

    Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Lieven Vanbelleghem aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.

Personeel en Organisatie

  • De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.

    Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

    • De aanpassingen aan de rechtspositieregelingen worden voorgelegd aan het managementteam van 30/04/2021 en 20/05/2021.
    • De aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zijn onderworpen aan onderhandelingen. Het BOC vind plaats op 21/05/2021.
    • De aanpassingen van de rechtspositieregelingen van het gemeente- en het OCMW-personeel werden voorgelegd voor advies aan het college van burgemeester en schepenen op 03/05/2021 en 10/05/2021.

    De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31/05/2021.

    De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 31/05/2021.

  • De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van de arbeidsreglementen, zowel voor gemeente als OCMW.

    Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de arbeidsreglementen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

    • De aanpassingen aan de arbeidsreglementen werden voorgelegd aan het gemengd managementteam van 20/05/2021.
    • De aanpassingen aan de arbeidsreglementen zijn onderworpen aan onderhandelingen. Het BOC vond plaats op 21/05/2021.
    • De aanpassingen van de arbeidsreglementen van het gemeente- en het OCMW-personeel werden voorgelegd voor advies aan het college van burgemeester en schepenen en vast bureau op 17/05/2021.

    Het arbeidsreglement van de gemeente wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 31/05/2021.

    De arbeidsreglementen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 31/05/2021.

  • Een organogram is een schematisch overzicht van de organisatiestructuur. Het uittekenen van een organogram voor het bestuur is een decretale verplichting en schept duidelijkheid voor de medewerkers, de politieke verantwoordelijken en de gebruikers van de diensten. Het geeft de hiërarchie weer en laat zien wie aan het hoofd staat van welke afdeling en wie waarvoor verantwoordelijkheid moet afleggen. Met het uittekenen van een organogram, wordt een visie ontwikkeld over waar we met onze organisatie naar toe willen in de toekomst.

    De organisatie is voortdurend in verandering.  Deze veranderingen worden weerspiegeld in het gezamelijk organogram van gemeentebestuur en OCMW.

    De vorige aanpassing van het organogram dateert van december 2019. 

    Het document 'toelichting wijziging organogram' geeft de voorziene aanpassingen weer binnen de verschillende afdelingen.

  • Naar aanleiding van de selectieprocedure voor de aanwerving van een directeur Zorgcampus, werd contact genomen met Poolstok. Om gebruik te maken van de diensten van Poolstok dient het bestuur vennoot te worden.  Als vennoot van Poolstok kan het bestuur afnemen van de raamcontracten in de portfolio van Poolstok, rond verschillende P&O-thema's zoals werving en selectie, evaluatie, coaching, outplacement, organisatieontwikkeling, etc.  

Financiële dienst

  • Overeenkomstig artikel 55§1 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten wordt de gemeenteraad gevraagd om advies uit te brengen over de rekeningen van 2020.

      Datum Exploitatieresultaat Investeringsresultaat Totaal
    OLV Madonna 26/02/2021  54.868,94  - 363,46  54.505,48 
    OLV Poelkapelle 17/02/2021  39.735,84  52.405,65  92.141,49 
    Sint-Paulus Langemark 09/02/2021  64.822,17  0,00  64.822,17 
    Sint-Andreas Bikschote 16/02/2021  26.817,18  0,00  26.817,18 
    Sint-Juliaan 25/02/2021  38.407,41  0,00  38.407,41 
    TOTAAL   224.651,54  52.042,19  276.693,73 

     

    EXPLOITATIETOELAGEN Budget Rekening Verschil
    OLV Madonna 12.406,38  13.151,38  745,00 
    OLV Poelkapelle 7.500,00  7.500,00  0,00 
    Sint-Paulus Langemark 58.000,00  58.000,00  0,00 
    Sint-Andreas Bikschote 12.983,23  12.983,23  0,00 
    Sint-Juliaan 8.995,22  8.995,22  0,00 
    TOTAAL 99.884,83  100.629,83  745,00 
    INVESTERINGSTOELAGEN Budget Rekening Verschil
    OLV Madonna 2.178,46  1.815,00  - 363,46 
    OLV Poelkapelle 119.636,54  4.750,53  - 114.886,01 
    Sint-Paulus Langemark 0,00  0,00  0,00 
    Sint-Andreas Bikschote 0,00  0,00  0,00 
    Sint-Juliaan 0,00  0,00  0,00 
    TOTAAL 121.815,00 6.565,53  - 115.249,47 
  • De raad stelt de jaarrekening vast voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De beleidsevaluatie geeft het beleid weer dat het lokaal bestuur gedurende het boekjaar heeft gevoerd en evalueert de beleidsdoelstellingen en de mate waarin ze zijn bereikt.

    De financiële nota geeft de financiële gevolgen van het gevoerde beleid weer.

    De toelichting bevat alle informatie over de verrichtingen in het ontwerp van de jaarrekening die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te kunnen nemen. Ze bevat minstens informatie over de schulden en de financiële risico's.

    Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat is 8.466.648 EUR in 2020.

    De geconsolideerde autofinancieringsmarge bedraagt 1.758.102 EUR in 2020.

    Het onderdeel van de jaarrekening 2020 voor het OCMW wordt ter vaststelling voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn en ter goedkeuring voorgelegd aan de Gemeenteraad. 

    Het gedeelte van de jaarrekening 2020 van de gemeente wordt ter vaststelling voorgelegd aan de Gemeenteraad. 

Wonen

Omgeving

  • Het tracé van voetweg 78 loopt dwars door de woning in de Klerkenstraat 139.

    De gemeenteraad verplaatst het tracé van de voetweg naar de perceelsgrenzen.

  • Het lokaal bestuur wenst een jeugdkunstcampus te ontwikkelen in het centrum van Langemark. 

    Het gemeentebestuur is eigenaar van een perceel grond achter de gemeenschapsschool te Langemark, palend aan het sportcentrum.   Recent kwam de oude site van de Aveve te koop met achterliggende gronden.  Deze site paalt aan de gronden die al in het bezit waren van het gemeentebestuur.  Gezien de gunstige ligging in het centrum, besliste de gemeenteraad tot aankoop van het goed met de bedoeling een jeugdkunstcampus te ontwikkelen.   De site biedt ook ruimte voor noodwoningen in kader van de sociale dienstverlening van het bestuur. 

    De opdracht behelst in eerste instantie het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek om een betaalbaar en duurzaam project te ontwikkelen op de voornoemde site.  Het lokaal bestuur ziet de oude bedrijfsgebouwen van de Aveve als prioritaire locatie voor de jeugdkunstcampus, maar staat open voor alternatieven (bv. nieuwbouw of combinatie nieuwbouw op dezelfde site).  Bij het haalbaarheidsonderzoek hoort een onderzoek naar synergieën met de naast gelegen basisschool van het gemeenschapsonderwijs en met het sportcentrum.  

    Gekoppeld aan het haalbaarheidsonderzoek dient een participatietraject te worden opgestart met mogelijke gebruikers, de buurt van de site, belanghebbenden en de brede bevolking van de gemeente.  

    Het haalbaarheidsonderzoek en het participatietraject moeten het lokaal bestuur in staat stellen om juiste keuzes te maken voor een multifunctionele, duurzame, financieel haalbare en gebruiksvriendelijke jeugdkunstcampus. 

    De opdrachtgever streeft naar een toekomstbestendige en duurzame ontwikkeling. Het bestuur baseert zich daarvoor tijdens het ontwerptraject op de methodologie ‘GRO – op weg naar toekomstgerichte bouwprojecten - criteria 2020’.

    De opdracht behelst tot slot de opmaak van een finaal ontwerpvoorstel op basis van voorafgaande studies en onderzoeken en een volledige architectuuropdracht voor controle en toezicht op de uitvoering. 

  • De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van fietspaden tussen Langemark en Zonnebeke goed.

Woondienst

Leven

Team Ontspannen

Toegevoegde punten

  • Een kunstgrasveld als ondergrond om op te sporten heeft vele voordelen. Op kunstgras kan men in alle weersomstandigheden (zelfs bij regenweer) voetballen op een perfecte voetbalgrasmat die het hele jaar door groen blijft. 

    Een ander belangrijk voordeel is het beperkte onderhoud. In vergelijking met echt gras heeft een kunstgrasmat vrijwel geen onderhoud nodig. Dus gedaan met uren grasmaaien. Ook het besproeien van het gras is verleden tijd! Kunstgras is onderhoudsvrij en moet alleen zo nu en dan worden geborsteld. Dit zou een besparing betekenen van 5.000 euro op jaarbasis. 

    Eveneens in het kader van duurzaamheid kan er een bufferings- en infiltratiesysteem (wadi) aangesloten worden op de drainage om het regenwater afkomstig van het kunstgrasveldop te vangen. Dit water kan dan gebruikt worden voor het sproeien van de aanpalende trainingsvelden.

    Bij voetbalvelden van echt gras komt het voor dat er kunnen molshopen liggen die voor flinke blessures zorgen.  

    In veel van de ons omliggende gemeenten heeft men al lang gekozen voor de voordelen van kunstgras. 

    Dat er een duidelijke vraag is naar kunstgras, is al gebleken. Niet alleen VK is vragende partij, ook binnen deze raad werd reeds de wens geuit om een kunstgrasveld te realiseren. Ook onze fractie is pro.

    De investeringskost van één kunstgrasveld mag geraamd worden op 400.000 euro. 

    Gezien het om een eenmalige investeringskost gaat en de financiële situatie van de gemeente dit toelaat, vraagt TOPE 8920 - als constructieve fractie - hierover de principiële goedkeuring om de nodige investeringsmiddelen voor een kunstgrasveld voor Langemark in te schrijven bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan op het einde van 2021.

Vragen en antwoord


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst