Het verslag van de gemeenteraadszitting van 28 maart 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 00:01:54 en eindigt op 01:29:46.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 28 maart 2022 wordt goedgekeurd.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van WVI op 8 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van WVI werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Koen Bentein als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van WVI van 8 juni 2022
Voor de algemene vergaderingen van WVI werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Koen Bentein als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan WVI, wvi@wvi.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Fluvius OV op 8 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging dd 8 juni 2022 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 8 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Indien de coronamaatregelen op termijn een fysieke vergadering niet zouden toelaten, zal de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 8 juni 2022 digitaal gehouden worden.
Voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Fluvius West op 20 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Fluvius West werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 20 juni 2022:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Voor de algemene vergaderingen van Fluvius West werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van TMVS op 21 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan TMVS, Stropstraat 1, 9000 Gent, 20220621AVTMVS@farys.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Gaselwest op 28 juni 2022.
Op de agenda van de algemene vergadering :
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 28 juni 2022:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing. Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Opdrachthoudende Vereniging Gaselwest, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Elk dorp heeft een infokader met plaats voor 4 infoborden. Het reglement over het gebruik van de kaders dateert van 2009 (goedgekeurd in de gemeenteraad van 31/08/2009) en is aan vernieuwing toe.
Wijzigingen ten opzichte van het vorige reglement:
De gemeenteraad keurt volgend reglement goed:
Elk dorp heeft een infokader met plaats voor 4 infoborden. De infokaders vind je terug:
Het lokaal bestuur en plaatselijke verenigingen kunnen infoborden laten maken en plaatsen.
Je dient een aanvraag in
Ten vroegste 6 maanden en ten laatste 6 weken voor de activiteit.
Vul het formulier in op www.langemark-poelkapelle.be/infoborden
We hebben de volgende gegevens van je nodig:
Afmetingen en opmaak van het bord
Kostprijs
Uithangen en bewaring
Aantal
Wat kan niet
Aansprakelijkheid
Dit reglement vervangt het vorige reglement en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 25/04/2022.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 echter opgezegd.
Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS af en heeft het bestuur, naast controlebevoegdheid, ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na.
Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn:
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Er bestaat de mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (dit is een aangeslotene in dienst van het bestuur) & 0% voor passieve aangeslotenen (dit is een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan)) behaald worden.
Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel mogelijk zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt er een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1.000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Op 11/04/2022 heeft het college van burgemeester en schepenen voorgesteld om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Er wordt voorgesteld om met de entiteiten gemeente en OCMW een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
Voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 05/04/2022 besproken. Deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: een protocol van akkoord.
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.
Na de beslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden. De algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
Het protocol van het onderhandelingscomité C1.
De gemeenteraad neemt kennis van en gaat akkoord met
De gemeenteraad neemt kennis van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
De gemeenteraad gaat akkoord om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
De gemeenteraad gaat akkoord met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
De pensioentoezegging bedraagt 2.5 % van het pensioengevend loon.
De gemeente vormt samen met het OCMW van Langemark-Poelkapelle een zogenaamde MIPS-groep.
De heer Laurent Hoornaert wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. De heer Dominique Cool wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
De voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van de arbeidsreglementen, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de arbeidsreglementen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
Het betreft drie arbeidsreglementen: gemeente, OCMW en zorgcampus:
Het arbeidsreglement van de gemeente wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 25/04/2022.
De arbeidsreglementen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de OCMW-raad van 25/04/2022.
De raad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan het arbeidsreglement van het gemeentepersoneel. Het ontwerp-arbeidsreglement wordt toegevoegd als bijlage bij dit besluit evenals de geactualiseerde policy informatieverwerking en gebruik IT-middelen en de policy camera's op de werkplaats.
Er wordt onderzocht hoe meerderjarige kinderen ten laste ook zorgen voor belastingvermindering.
Het gemeentebestuur heft een algemene gemeentebelasting voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025. De tarieven van de algemene gemeentebelasting worden verlaagd:
- tarief gezin: van 150 euro naar 120 euro;
- tarief bedrijf: van 150 euro naar 120 euro;
- éénoudergezin met kinderlast: van 120 naar 60 euro;
- éénpersoonsgezin: van 75 euro naar 60 euro.
Gezinnen die een leefloon genieten of die langdurig en ononderbroken in budgetbeheer met schuldenlast zijn bij het OCMW of waarvan het verzoek tot collectieve schuldenregeling door de arbeidsrechtbank toelaatbaar werd verklaard worden vrijgesteld van deze belasting op voorwaarde dat men niet beschikt over eigen vermogen. Deze voorwaarde wordt toegevoegd in artikel 5.
De belasting is een noodzakelijke aanvulling op de inkomsten van het bestuur in kader van de financiële toestand van de gemeente.
Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt ten voordele van de gemeente, een jaarlijkse algemene gemeentebelasting geheven.
Deze belasting is ten laste van:
a) elk gezin dat op 1 januari van het aanslagjaar ingeschreven is in de bevolkingsregisters van de gemeente;
b) de natuurlijke en rechtspersonen, die op 1 januari van het aanslagjaar op het grondgebied van de gemeente een handels-, nijverheids-of ambachtsonderneming, een land-of tuinbouwbedrijf, een vrij beroep of een zelfstandige activiteit uitoefenen;
c) indien het gezin van de belastingplichtige op hetzelfde adres is gehuisvest, is de belasting evenwel éénmaal verschuldigd.
Onder gezin wordt verstaan:
a) een persoon die gewoonlijk alleen leeft;
b) een vereniging van twee of meer personen, al dan niet door familiebanden verbonden, die gewoonlijk in éénzelfde woning verblijven en er samen leven en ook als dusdanig zijn ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente.
De belasting bedraagt:
Gezinnen die een leefloon genieten of die langdurig en ononderbroken in budgetbeheer met schuldenlast zijn bij het OCMW of waarvan het verzoek tot collectieve schuldenregeling door de arbeidsrechtbank toelaatbaar werd verklaard, worden vrijgesteld van deze belasting. Bijkomende voorwaarde is dat men niet beschikt over eigen vermogen. Om van deze vrijstelling te kunnen genieten, dient het gemeentebestuur over een verklaring van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst van het OCMW te beschikken.
Het kohier wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting kan vastgesteld en ingekohierd worden op naam van één van de gezinsleden, met dien verstande dat alle gezinsleden hoofdelijk de belasting verschuldigd zijn.
De belasting wordt berekend per aanslagjaar. Elk begonnen jaar is volledig verschuldigd, met dien verstande dat de op 1 januari bestaande toestand in aanmerking wordt genomen.
De belasting is in éénmaal eisbaar en betaalbaar binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet , op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Het belastingreglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 april 2020, inzake de algemene gemeentebelasting wordt opgeheven voor wat betreft de aanslagjaren 2022 tot 2025.
De grond gelegen te 8920 Langemark-Poelkapelle, langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek toebehorend aan David Fieuw, Lindenlaan 2A te Langemark-Poelkapelle is te koop gesteld. Het lokaal bestuur wil inspelen op deze opportuniteit in kader van bebossing. De Vlaamse overheid voorziet voor de aankoop van grond subsidies, nl. 75% van het aankoopbedrag (inclusief aankoopkosten) met een plafond van 5€ de vierkante meter. Voor de bebossing kan ook een subsidie aangevraagd worden. De subsidie mag gecumuleerd worden met subsidies van andere overheden, maar de totale subsidie mag niet meer bedragen dan 100 % van het aankoopbedrag, inclusief alle kosten.
Het blok hooiland met drie waterpoelen is gekend in het kadaster onder 1e afdeling (Langemark), Sectie C nrs 523 A, 519, 520, 521 A, 522 A, 524 A en 526 met een totale kadastrale oppervlakte van 1 ha 72 a 97 ca en een niet geïndexeerd K.I. van € 116,00. De grond is gelegen in een overstromingsgevoelig gebied. Sedert 2011 werd het blok landschappelijk en ecologisch ingericht met drie vergunde waterpoelen, het werd deels aangeplant met streekeigen bomen, struiken en hagen langs een deel van de grenzen en het wordt op bepaalde tijdstippen gemaaid. De grond is op vandaag vrij van gebruik.
Op 25 februari 2022 werd een schattingsverslag opgemaakt door de landmeter Joël Van Tyghem. Indien een gunstig bodemattest wordt afgeleverd en er geen stedenbouwkundige misdrijven zijn, wordt de normale verkoopwaarde geschat op 145.000 euro. Er is een mondeling akkoord tussen het lokaal bestuur en de verkoper om de grond te verkopen voor 70.000 euro/ha. De totale prijs wordt dan berekend op 121.079 euro.
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt de intentie tot aankoop van de grond langs de Hooyaardstraat en palend aan de Broenbeek te 8920 Langemark-Poelkapelle goed.
De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de voorbereiding van de aankoop.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 6 september 2021 machtiging aan Aquafin nv om de opdracht “Aansluiting Gistelhofstraat en Galgestraat te Madonna - Aquafinproject 22.331” te gunnen aan Persyn nv, Blokellestraat 113A te 8550 Zwevegem tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 7.622.114,67 excl. btw of € 8.084.413,09 incl. btw (€ 462.298,43 btw medecontractant). Het college keurde het gemeentelijk aandeel van € 2.201.421,09 excl. btw of € 2.663.719,52 incl. 21% btw (€ 462.298,43 btw medecontractant) goed.
Aquafin besliste op10 oktober 2021 om de opdracht te gunnen aan Persyn nv.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 22.331.
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
Bijwerken |
+ |
€ 191.068,03 |
Totaal excl. btw |
= |
€ 191.068,03 |
Btw |
+ |
€ 46.367,29 |
TOTAAL |
= |
€ 237.435,32 |
Een deel van de kostprijs is ten laste van Aquafin nv. Dit deel bedraagt - € 29.728,57.
Een deel van de kostprijs is ten laste van Gemeente Langemark-Poelkapelle, Kasteelstraat 1 te 8920 Langemark-Poelkapelle. Dit deel bedraagt € 220.796,60 excl. btw of € 267.163,89 incl. 21% btw medecontractant.
Deze verrekening overschrijdt het bestelbedrag met 2,51%, waardoor het totale bestelbedrag na verrekeningen nu € 7.813.182,70 excl. btw of € 8.321.848,41 incl. btw (€ 46.367,29 btw medecontractant) bedraagt.
De aannemer vraagt daarom een termijnsverlenging van 14 werkdagen.
De aannemer verbindt zich ertoe om geen schadevergoeding te eisen omwille van deze termijnsverlenging.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 1 van de opdracht “Aansluiting Gistelhofstraat en Galgestraat te Madonna - Aquafinproject 22.331” voor het totaal bedrag in meer van € 191.068,03 excl. btw of € 237.435,32 incl. btw (€ 46.367,29 btw medecontractant). Het gemeentelijk aandeel in deze verrekening, zijnde bedraagt € 220.796,60 excl. btw of € 267.163,89 incl. 21% btw medecontractant wordt goedgekeurd, mits het verkrijgen van een positief visum van de financieel directeur.
De termijnverlenging van 14 werkdagen wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat akkoord om het nodige investeringsbudget voor het gemeentelijk aandeel te verschuiven van budgetcode 0200-00/224000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT-16 naar budgetcode 0200-00/224000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT10 (ACT-10).
De Nieuwe Kalsijde is een woonstraat maar ook de verbindingsweg tussen de Melkweg-Bikschotestraat en de Klerkenstraat (Madonna). Het brede, rechte profiel van deze weg maakt dat er hoge snelheden gehaald worden.
Om het verkeer af te remmen heeft de technische dienst een testopstelling met bloembakken geplaatst. De reacties hierop waren erg gemengd. Op basis van deze reacties worden nu volgende maatregelen ingevoerd:
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft een gunstig advies gegeven op 15 maart.
De maximumsnelheid in de Nieuwe Kalsijde wordt beperkt tot 30 km/u.
Deze snelheidsbeperking wordt aan elk kruispunt aangeduid met het bord C43 '30 km/u'.
In de Nieuwe Kalsijde wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.
De wegmarkeringen worden aangebracht overeenkomstig art.75.2 van de wegcode.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Als gemeente willen we het fietsen in de kernen stimuleren. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt om meer mensen en in het bijzonder kinderen op de fiets te krijgen.
Een straat die ingericht is als fietsstraat, biedt meer - naast de snelheidsbeperking tot 30 km/u - meer bescherming aan fietsers doordat auto's geen fietsers mogen inhalen.
Schoolomgevingen is een van de thema's waar het gemeentelijk mobiliteitsplan verbreed en verdiept wordt.
Er wordt daarom in de schoolomgeving van de Korte Ieperstraat een fietsstraat ingevoerd ter vervanging van de huidige schoolomgeving (enkel zone 30).
Voor de leesbaarheid wordt terug één gecoördineerd aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark vastgesteld. Alle betrokken wegen zijn gemeentewegen.
De huidige aanvullende verkeersreglementen worden opgeheven wat betreft de voorschriften over het parkeren, de snelheidsregimes, fietsen de toegelaten rijrichtingen en wegmarkeringen voor:
In de volgende zone gelden de bepalingen voor het verkeer in een woonerf:
Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F12a en F12b.
Er wordt binnen de bebouwde kom een zone 30 ingevoerd met maximumsnelheid van 30 km/u. Tot deze zone behoren:
Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.
Aanvullend wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 km/u:
Deze snelheidsbeperking wordt aan elk kruispunt aangeduid met het bord C43 '30 km/u'.
In de Korte Ieperstraat wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunten met de Markt en de Boezingestraat.
Het verkeer is in volgende straten slechts in één richting toegelaten, met uitzondering voor fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs:
Het eenrichtingsverkeer wordt aangeduid met de verkeersborden F19 met onderbord M18 in de toegestane rijrichting en verkeersbord C3 met onderbord M12 in de verboden rijrichting.
Op het kruispunt van de Zonnebekestraat met de Poelkapellestraat en de Boezingestraat moeten de bestuurders de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen. Er wordt een opstelvak voor fietsers voorzien. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid met:
Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf Markt 16 tot en met het kruispunt met de Boezingestraat en Poelkapellestraat.
Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf de Zonnebekestraat 5 tot en met Markt huisnummer 18 in de richting van de Klerkenstraat.
Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 1 uur
De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 1 h'.
Er worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorbehouden:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met verkeersbord E9a met bijhorend symbool. In de zones voor langsparkeren duidt een onderbord met pijl en opschrift '5 m' de geldigheid aan.
Er worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie bij het lokaal commissariaat in de Klerkenstraat 5.
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord 'Politie'.
Op de volgende kruispunten moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken:
De oversteekplaats wordt aangeduid met de wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
In de Klerkenstraat, t.h.v. de Duitse militaire begraafplaats komt er een oversteekplaats voor fietsers uit de richting Langemark die oversteken naar het dubbelrichtingsfietspad richting Madonna. Deze oversteekplaats wordt aangekondigd met verkeersborden A25 en aangeduid met verkeersborden F50.
De middengeleider wordt verlengd door een verdrijvingsvak in witte arcering.
Het overige verkeer moet rechts van de middengeleider rijden. Dit wordt aangeduid door verkeersborden D1 op de middengeleider.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Als gemeente willen we het fietsen in de kernen stimuleren. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt om meer mensen en in het bijzonder kinderen op de fiets te krijgen.
Een straat die ingericht is als fietsstraat, biedt meer - naast de snelheidsbeperking tot 30 km/u - meer bescherming aan fietsers doordat auto's geen fietsers mogen inhalen.
Er wordt daarom in de volgende schoolomgevingen een fietsstraat ingevoerd ter vervanging van de huidige schoolomgeving (enkel zone 30):
In Bikschote wordt geen fietsstraat ingevoerd omdat de toegang voor fietsers langs het smalle straatje achter de kerk ligt waar inhalen niet mogelijk is.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft een gunstig advies gegeven op 15 maart.
Het aanvullend verkeersreglement wordt opgeheven wat betreft de invoering van een zone 30 schoolomgeving in:
In de Zonnebekestraat tussen het kruispunt met de Boezingestraat en Poelkapellestraat wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunten met de Boezingestraat-Poelkapellestraat en de Eeckhoutmolenstraat.
In de Klerkenstraat tussen het kruispunt met de Gistelhofstraat en nrs 165C (richting Houthulseweg) en nr. 138 (richting Langemark) wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunt met de Gistelhofstraat en ter hoogte van de huisnummers 165C en 138.
In de Sint Juliaanstraat tussen het kruispunten met de Brugseweg en de Hanebeekstraat wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunt met de Brugseweg, Haezeweidestraat en Hanebeekstraat.
In de Nieuwplaats tussen de kruispunten met de Brugseweg en Kwellestraat - Lange Molenstraat wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunten met de Brugseweg en de Kwellestraat - Lange Molenstraat.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
De parking van de Duitse militaire begraafplaats wordt regelmatig gebruikt voor het lang parkeren voor vrachtwagens. Dit zorgt voor minder plaats voor auto's en bussen van bezoekers.
Om te vermijden dat steeds meer vrachtwagens gebruik maken van deze parking, wordt hij voorbehouden voor personenwagens en vrachtwagens.
De gemeenteraadscommissie voor openbare werken en verkeer heeft gunstig advies gegeven op 15 maart 2022.
Het aanvullend politiereglement voor het wegverkeer in de Klerkenstraat wordt als volgt aangevuld: de parking bij de Duitse militaire begraafplaats (Klerkenstraat 86A) wordt voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik, minibussen of autocars.
Dit reglement wordt aangegeven met de verkeersborden E9b (motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbelgebruik, minibussen) en E9d (autocars).
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
In de gemeenteraad van 29 april 2019 werd de oprichting van de gemeentelijke commissie Openbare Werken en Verkeer goedgekeurd.
In de daaropvolgende gemeenteraad van 3 juni 2019 werd ook de samenstelling van deze commissie goedgekeurd.
Volgende plaatsvervangers zijn aangeduid:
Mevrouw Leen Louwagie werd verkozen als voorzitter van de commissie. Gezien de gewijzigde samenstelling van de meerderheid in de gemeenteraad, is het aangewezen om een nieuwe voorzitter te kiezen uit de raad.
De meerderheid draagt Koen Bentein voor.
De raad gaat over tot geheime stemming voor de verkiezing van de voorzitter van de Commissie Openbare Werken en Verkeer. Het stembureau wordt samengesteld door de voorzitter van de gemeenteraad, aangevuld met de jongste raadsleden : Brecht Bogaert en Tristan Bruynsteen.
De stemming geeft volgende resultaten:
Dhr. Koen Bentein wordt aangeduid als voorzitter van de Commissie Openbare Werken en Verkeer.
In kader van het project Wonen met Zorg heeft De Mandel 8 woongelegenheden gebouwd in de Poelkapellestraat. Voor de verhuring van de appartementen wordt samengewerkt met vergunde zorgaanbieders in de regio. Na een oproep hebben De Lovie vzw en Vondels vzw zich kandidaat gesteld om de appartementen in te huren.
In de samenwerkingsovereenkomst worden afspraken gemaakt tussen de partners betreffende de verhuring van de appartementen, o.a. doelgroep van het project, toewijzing van de appartementen, afspraken rond begeleiding, opvolging, communicatie en leegstand.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 6, deel 11: verhuring buiten het sociale huurstelsel.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex van 2021, artikel 6.71 t.e.m. 6.75.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst betreffende het woonproject Poelkapellestraat Langemark en de verwerkersovereenkomst goed.
Het reglement is van toepassing op de plaatselijke verenigingen. Hiermee worden de verenigingen bedoeld die hun werking hebben op grondgebied Langemark-Poelkapelle en die zich voornamelijk richten op de inwoners van Langemark-Poelkapelle.
Je kan erkend worden binnen de volgende categorieën, naargelang de nadruk van de activiteiten blijkens de statuten of doelstellingen van de vereniging:
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad is akkoord met het erkenningsreglement voor verenigingen van Langemark-Poelkapelle:
Nu het archeologisch bureau de rapportage van het onderzoek heeft afgerond wordt het archeologisch ensemble overgedragen naar de eigenaar, vaak de bouwheer, dus in deze situatie WVI. WVI wil echter afzien van hun zorgplicht en het volledig ensemble schenken aan gemeente Langemark-Poelkapelle. Zo blijft het erfgoed lokaal verankerd.
Omwille van het belang van de objecten en de noden tot goede bewaartechnieken is het belangrijk om deze schenking te aanvaarden en te bewaren.
De gemeenteraad keurt de schenking goed.
De objecten worden in het gemeentehuis in de archiefruimte in bewaring genomen.
De gemeenteraad neemt akte.