Terug
Gepubliceerd op 27/04/2022

2022_GR_00053 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark - invoeren van fietsstraat in de Korte Ieperstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 19:00 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Tristan Bruynsteen; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Dominiek Vancolen

Afwezig

Sabine De Wandel

Secretaris

Dominiek Vancolen

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00053 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark - invoeren van fietsstraat in de Korte Ieperstraat - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Dominiek Vancolen
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00053 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark - invoeren van fietsstraat in de Korte Ieperstraat - Goedkeuring 2022_GR_00053 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark - invoeren van fietsstraat in de Korte Ieperstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Als gemeente willen we het fietsen in de kernen stimuleren. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt om meer mensen en in het bijzonder kinderen op de fiets te krijgen.

Een straat die ingericht is als fietsstraat, biedt meer - naast de snelheidsbeperking tot 30 km/u - meer bescherming aan fietsers doordat auto's geen fietsers mogen inhalen.

Schoolomgevingen is een van de thema's waar het gemeentelijk mobiliteitsplan verbreed en verdiept wordt.

Er wordt daarom in de schoolomgeving van de Korte Ieperstraat een fietsstraat ingevoerd ter vervanging van de huidige schoolomgeving (enkel zone 30). 

Voor de leesbaarheid wordt terug één gecoördineerd aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark vastgesteld. Alle betrokken wegen zijn gemeentewegen.

Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
  • de bespreking in de commissie 'Openbare Werken en Verkeer' van 2 juni 2020;
  • de zonale politieverordening van Arro Ieper, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2016;

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De huidige aanvullende verkeersreglementen worden opgeheven wat betreft de voorschriften over het parkeren, de snelheidsregimes, fietsen de  toegelaten rijrichtingen en wegmarkeringen voor:

  • de Klerkenstraat vanaf de Markt tot aan nr. 107A
  • de Vijverstraat
  • de Kasteelstraat
  • de Statiestraat
  • de Markt
  • de Donkerweg
  • de Zonnebekestraat tussen de Markt en de Boezingestraat
  • de Korte Ieperstraat

Artikel 2

In de volgende zone gelden de bepalingen voor het verkeer in een woonerf:

  • in de Vijverstraat
  • in de Kasteelstraat tussen de Vijverstraat tot aan nr. 21

Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F12a en F12b.


Artikel 3

Er wordt binnen de bebouwde kom een zone 30 ingevoerd met maximumsnelheid van 30 km/u. Tot deze zone behoren:

  • de Klerkenstraat vanaf de Markt tot aan het kruispunt met de Vijverstraat en de Lindenlaan
  • de Kasteelstraat behalve het deel van huisnummer 21 tot aan de Vijverstraat
  • de Statiestraat
  • de Markt
  • de Donkerweg
  • de Zonnebekestraat tussen de Markt en de Boezingestraat

Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.

Artikel 4

Aanvullend wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 km/u:

  • in de Boezingestraat vanaf het kruispunt met de Zonnebekestraat tot aan nr. 84
  • in de Poelkapellestraat vanaf het kruispunt met de Zonnebekestraat tot aan het kruispunt met de Hooyaardstraat.

Deze snelheidsbeperking wordt aan elk kruispunt aangeduid met het bord C43 '30 km/u'.

Artikel 5

In de Korte Ieperstraat wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunten met de Markt en de Boezingestraat.

Artikel 6

Het verkeer is in volgende straten slechts in één richting toegelaten, met uitzondering voor fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs:

  • op de Markt, van nr. 1 tot nr. 7, in de richting van de Klerkenstraat
  • in de Kasteelstraat van nr. 1 tot nr. 16, in de richting van de Markt naar de Klerkenstraat
  • in de Kasteelstraat, vanaf de Vijverstraat tot nr. 21, in de richting van het gemeentehuis

Het eenrichtingsverkeer wordt aangeduid met de verkeersborden F19 met onderbord M18 in de toegestane rijrichting en verkeersbord C3 met onderbord M12 in de verboden rijrichting.

Artikel 7

Op het kruispunt van de Zonnebekestraat met de Poelkapellestraat en de Boezingestraat moeten de bestuurders de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen. Er wordt een opstelvak voor fietsers voorzien. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid met:

  • verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 en 77.6 van de wegcode

Artikel 8

Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf Markt 16  tot en met het kruispunt met de Boezingestraat en Poelkapellestraat.

  • Marktplein tgo. Markt 16: begin van het parkeerverbod aangeduid door verkeersbord E1 met onderbord met opgaande pijl
  • Marktplein tgo. Markt 29: verkeersbord E1 met onderbord met neergaande pijl
  • Markt 29: verkeersbord E1 met onderbord met opgaande pijl
  • Kruispunt Zonnebekestraat - Boezingestraat: einde van het parkeerverbod aangeduid door verkeersbord E1 met neergaande pijl

Artikel 9

Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf de Zonnebekestraat 5 tot en met Markt huisnummer 18 in de richting van de Klerkenstraat.

Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:

  • begin van het parkeerverbod: kruispunt Zonnebekestraat - Poelkapellestraat met verkeersbord E1 en onderbord met opgaande pijl
  • herhaling van het parkeerverbod: tussen Markt 22 en Markt 23 met verkeersbord E1 en onderbord met dubbele pijl
  • einde van het parkeerverbod: Markt 18: verkeersbord E1 en onderbord neergaande pijl

Artikel 10

De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 1 uur

  • in de Kasteelstraat, van nr. 1 tot nr. 9.
  • op de parkeerzone tgo. de Kasteelstraat 28

De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 1 h'.

Artikel 11

Er worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorbehouden:

  • 2 plaatsen op de parking op de Markt tgo. nr. 16
  • 1 plaats op de parking op de markt bij de bushalte tgo. nr. 31
  • 2 plaatsen op de parkeerzone bij de kerk, tgo. Markt nr. 8
  • 2 plaatsen bij het gemeentehuis aan de Kasteelstraat nr. 1
  • 1 plaats bij het warenhuis in de Kasteelstraat 3
  • 1 plaats bij het politiekantoor in de Kasteelstraat 5
  • 1 plaats bij de apotheek op Markt 3
  • 1 plaats bij de apotheek in de Klerkenstraat 11
  • 1 plaats op de parking tgo. OC Den Tap in de Klerkenstraat 1
  • 1 plaats op de parking tgo. BKO 'het Buitenbeentje' in de Klerkenstraat 41A
  • 1 plaats op de parking tgo. de bibliotheek in de Klerkenstraat 37A
  • 1 plaats op de parkeerstrook t.h.v. de Klerkenstraat 42-44

Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met verkeersbord E9a met bijhorend symbool. In de zones voor langsparkeren duidt een onderbord met pijl en opschrift '5 m' de geldigheid aan.

Artikel 12

Er worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie bij het lokaal commissariaat in de Klerkenstraat 5.

Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord 'Politie'.

Artikel 13

Op de volgende kruispunten moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken:

  1. in de Zonnebekestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Boezingestraat en Poelkapellestraat
  2. In de Korte Ieperstraat, ter hoogte van het kruispunt met de Boezingestraat
  3. In de Klerkenstraat, tussen de kruispunten met de Nieuwe Kalsijde en de Lindenlaan, ter hoogte van de Vrijbosroute
  4. in de Statiestraat, ter hoogte van huisnummer 63

De oversteekplaats wordt aangeduid met de wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.


Artikel 14

In de Klerkenstraat, t.h.v. de Duitse militaire begraafplaats komt er een oversteekplaats voor fietsers uit de richting Langemark die oversteken naar het dubbelrichtingsfietspad richting Madonna. Deze oversteekplaats wordt aangekondigd met verkeersborden A25 en aangeduid met verkeersborden F50.

De middengeleider wordt verlengd door een verdrijvingsvak in witte arcering. 

Het  overige verkeer moet rechts van de middengeleider rijden. Dit wordt aangeduid door verkeersborden D1 op de middengeleider.

Artikel 15

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.