Als gemeente willen we het fietsen in de kernen stimuleren. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt om meer mensen en in het bijzonder kinderen op de fiets te krijgen.
Een straat die ingericht is als fietsstraat, biedt meer - naast de snelheidsbeperking tot 30 km/u - meer bescherming aan fietsers doordat auto's geen fietsers mogen inhalen.
Schoolomgevingen is een van de thema's waar het gemeentelijk mobiliteitsplan verbreed en verdiept wordt.
Er wordt daarom in de schoolomgeving van de Korte Ieperstraat een fietsstraat ingevoerd ter vervanging van de huidige schoolomgeving (enkel zone 30).
Voor de leesbaarheid wordt terug één gecoördineerd aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark vastgesteld. Alle betrokken wegen zijn gemeentewegen.
De huidige aanvullende verkeersreglementen worden opgeheven wat betreft de voorschriften over het parkeren, de snelheidsregimes, fietsen de toegelaten rijrichtingen en wegmarkeringen voor:
In de volgende zone gelden de bepalingen voor het verkeer in een woonerf:
Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F12a en F12b.
Er wordt binnen de bebouwde kom een zone 30 ingevoerd met maximumsnelheid van 30 km/u. Tot deze zone behoren:
Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.
Aanvullend wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 km/u:
Deze snelheidsbeperking wordt aan elk kruispunt aangeduid met het bord C43 '30 km/u'.
In de Korte Ieperstraat wordt volgende maatregel ingesteld: de weggebruikers moeten de regels zoals die gelden in de fietsstraat respecteren.
De maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord F111 op het kruispunten met de Markt en de Boezingestraat.
Het verkeer is in volgende straten slechts in één richting toegelaten, met uitzondering voor fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs:
Het eenrichtingsverkeer wordt aangeduid met de verkeersborden F19 met onderbord M18 in de toegestane rijrichting en verkeersbord C3 met onderbord M12 in de verboden rijrichting.
Op het kruispunt van de Zonnebekestraat met de Poelkapellestraat en de Boezingestraat moeten de bestuurders de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen. Er wordt een opstelvak voor fietsers voorzien. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeerslicht wordt aangeduid met:
Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf Markt 16 tot en met het kruispunt met de Boezingestraat en Poelkapellestraat.
Er wordt een parkeerverbod ingesteld vanaf de Zonnebekestraat 5 tot en met Markt huisnummer 18 in de richting van de Klerkenstraat.
Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid:
De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 1 uur
De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 1 h'.
Er worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorbehouden:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met verkeersbord E9a met bijhorend symbool. In de zones voor langsparkeren duidt een onderbord met pijl en opschrift '5 m' de geldigheid aan.
Er worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie bij het lokaal commissariaat in de Klerkenstraat 5.
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord 'Politie'.
Op de volgende kruispunten moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken:
De oversteekplaats wordt aangeduid met de wegmarkeringen overeenkomstig art.76.3 van de wegcode.
In de Klerkenstraat, t.h.v. de Duitse militaire begraafplaats komt er een oversteekplaats voor fietsers uit de richting Langemark die oversteken naar het dubbelrichtingsfietspad richting Madonna. Deze oversteekplaats wordt aangekondigd met verkeersborden A25 en aangeduid met verkeersborden F50.
De middengeleider wordt verlengd door een verdrijvingsvak in witte arcering.
Het overige verkeer moet rechts van de middengeleider rijden. Dit wordt aangeduid door verkeersborden D1 op de middengeleider.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.