Het verslag van de gemeenteraadszitting van 25 januari 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 00:01:50 en eindigt om 02:45:00.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 25 januari 2021 wordt goedgekeurd.
Het ministerieel besluit van 28 oktober houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en de latere wijzigingen;
Het politiebesluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen van 16 december 2020 houdende de plicht tot het dragen en het bij zich hebben van een mondneusmasker op het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen.
Het politiebesluit van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen van 3 december 2020 houdende aanvullende maatregelen in de strijd tegen het coronavirus Covid-19 op het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen.
De Nieuwe Gemeentewet dd. 24 juni 1988, in het bijzonder artikel 134 betreffende de bevoegdheid van de burgemeester om politieverordeningen op te maken en artikel 135 §2 waarin gesteld wordt dat de gemeenten tot taak hebben het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen;
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Momenteel heerst een pandemie waarbij de federale overheid zich genoodzaakt zag de nodige maatregelen te nemen om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan.
Door een verhoogd aantal besmettingen in een basisschool binnen de gemeente, werden op 28 januari 2021 extra maatregelen opgelegd binnen Langemark-Poelkapelle:
1. Ter voorkoming van de verdere toename van het aantal besmettingen met het Covid-19-virus, worden alle activiteiten binnen de reguliere werking van verenigingen en/of clubs, zowel in de jeugd-, sport en/of cultuursector en het deeltijds kunstonderwijs (academie) voor iedereen in Langemark-Poelkapelle verboden, met inbegrip de activiteiten voor kinderen tot en met 12 jaar.
Dit verbod geldt niet voor het basisonderwijs, de buitenschoolse kinderopvang, Kind & Gezin, de openbare bibliotheek en voor bloedinzamelingen door het Rode Kruis.
2. Dit besluit treedt in werking vanaf 28 januari 2021 om 12:00 uur en blijft van kracht tot en met 14 februari 2021 om 24:00 uur.
Het besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website. Het kan ten allen tijde en onbeperkt herzien worden in het licht van de verdere evolutie van de gezondheidsrisico's.
3. Inbreuken op dit besluit worden overeenkomstig art. 26 van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, en eventuele latere wijzigingen, beteugeld met de straffen bepaald door artikel 187 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid. De lokale politie en de gemeentelijke diensten (en desgevallend de federale politie) zijn belast met het toezicht op de naleving van dit besluit.
Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester dd. 28 januari 2021.
In de gemeenteraad van 29 april 2019 werd de oprichting van de gemeentelijke commissie Openbare Werken en Verkeer goedgekeurd. In de daaropvolgende gemeenteraad (3 juni 2019) werd ook de samenstelling van deze commissie goedgekeurd.
Iedere fractie diende hiervoor een voordrachtsakte in, maar hierbij werden geen plaatsvervangende leden aangeduid. Op vraag van TOPE 8920 worden plaatsvervangende leden aangeduid.
Volgende voordrachten werden ontvangen :
CD&V : mevr Doris Dereyne, mevr Nicole Louwagie en dhr Brecht Bogaert
N-VA : dhr José Victoor
TOPE 8920 : dhr Laurent Hoornaert
SP.a :-
Volgende leden worden als plaatvervanger aangeduid in de Commissie Openbare Werken en Verkeer :
In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als lid van de Raad van Bestuur van CO7 voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Laurent Hoornaert werd in dezelfde zitting aangesteld als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuw lid van de Raad van Bestuur van CO7 te verkiezen.
Ter info: Mandaat in de Raad van Bestuur
De Raad van Bestuur van CO7 neemt de beslissingen over het beleid van CO7. Idealiter is er een vertegenwoordiging in het bestuur vanuit de verschillende beleidsdomeinen waarin CO7 als projectvereniging voor cultuur en erfgoed actief is. Voor de stemgerechtigde leden betekent dit schepenen bevoegd binnen de beleidsdomeinen omgeving (onroerend erfgoed i.k.v. ruimtelijke ordening en stads- en dorpsontwikkeling) en vrije tijd (cultuur, cultureel erfgoed, musea, bibliotheek, archief …).
De vergaderingen van de Raad van Bestuur van CO7 (circa 10 op jaarbasis) worden voorbereid door het personeel van CO7. De bestuursleden ontvangen geen presentiegeld. De Raad van Bestuur van CO7 kiest uit zijn stemgerechtigde leden een voorzitter voor de duur van twee jaar. Voor de opvolging van de dagelijkse werking van de projectvereniging en haar diensten is er een Dagelijks Bestuur dat bestaat uit de huidige, vorige en volgende voorzitter en dat door alle stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur kan bijgewoond worden.
De raad gaat over tot geheime digitale stemming.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Eddy Vanacker aan als stemgerechtigd lid voor de Raad van Bestuur van projectvereniging CO7 voor de legislatuur 2021-2024.
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het IJzerbekken voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Dominique Cool werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur van het IJzerbekken te verkiezen.
Ter info: Bekkenbestuur IJzerbekken
Het Decreet Integraal Waterbeleid vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, de problematiek van overstromingen en verdroging, ecologie van de waterlopen, ... vallen allemaal onder de noemer 'Integraal Waterbeleid'. Op Vlaams niveau wordt het Integraal Waterbeleid gecoördineerd door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid), op meer lokaal niveau door het Bekkenbestuur. In het Bekkenbestuur, dat wordt voorgezeten door de gouverneur, zetelen ook de vertegenwoordigers van gemeente- en provinciebesturen. Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het IJzerbekken.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
De raad gaat over tot geheime digitale stemming.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Dominique Cool aan als vertegenwoordiger in het Bekkenbestuur IJzerbekken voor de legislatuur 2021-2024.
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de legislatuur 2019-2024. Dhr José Victoor werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV te verkiezen.
Ter info: Mandaat in de Algemene Vergadering:
De gemeenteraad wordt gevraagd om een gemeentelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de Algemene Vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging. Er wordt bijzondere aandacht gevestigd op:
De raad gaat over tot geheime digitale stemming.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Dominique Cool aan als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de legislatuur 2021-2024.
In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Watergroep voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Eddy Vanacker werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Watergroep te verkiezen.
Ter info : Afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering
Naast de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersbesturen, dient de gemeente ook een afgevaardigde én een plaatsvervanger in de Algemene Vergadering van De Watergroep aan te duiden. Deze personen hoeven geen lid te zijn van de gemeenteraad. De afgevaardigden in de Algemene Vergadering ontvangen geen presentiegeld of kilometervergoeding. De Watergroep organiseert haar jaarlijkse algemene vergadering in principe op de eerste vrijdag van de maand juni.
De raad gaat over tot geheime digitale stemming.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Jos Meersch aan als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van De Watergroep voor de legislatuur 2021-2024.
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging De Amfoor iv voor de legislatuur 2019-2024.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor het beheerscomité te verkiezen.
Ter info: beheerscomité De Amfoor
Bij toepassing van artikel 395 van het decreet lokaal bestuur werd overgegaan tot de oprichting van een Beheerscomité dat bestaat uit 4 leden. Elke deelnemende gemeente heeft recht op 1 mandaat. Het gaat hier om de aanduiding van één gemeentelijke mandataris. Bij de samenstelling van het Beheerscomité wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden voorzien in de artikelen 436 en 439 van het decreet lokaal bestuur. De aldus aangeduide burgemeesters/schepenen/raadsleden hebben een beslissende stem. De mandataris van de gemeente Moorslede is voorzitter van het Beheerscomité. Bij het vervullen van zijn taak kan het beheerscomité zich laten bijstaan door technici.
De raad gaat over tot geheime digitale stemming.
De stemming geeft volgende resultaten:
De gemeente Langemark-Poelkapelle stelt Eddy Vanacker aan als vertegenwoordiger in het Beheerscomité voor de interlokale vereniging De Amfoor voor de legislatuur 2021-2024.
De concessiehouder wekelijkse markt, de heer Danny Priem, vraagt een tegemoetkoming voor de periode van lockdown, in de vorm van een vermindering van het concessiebedrag evenredig aan de woensdagen waarop de markt wel kon doorgaan in het jaar 2020.
Er zijn 51 marktdagen in 2020, waarvan er 9 niet werden ingevuld wegens corona-maatregelen.
Dit betekent concreet 42/51 x 2.677,49 EUR = 2.204,99 EUR : een tegemoetkoming van 472,50 EUR.
De gemeenteraad gaat akkoord met de vraag van de concessiehouder om het concessiebedrag 2020 aan te passen aan het werkelijk aantal marktdagen.
Het bedrag voor boekjaar 2020 wordt verrekend op schaal 42/51. Dit betekent een tegemoetkoming van 472,50 EUR.
In het kader van de opdracht “Aankoop van een bestelwagen met enkelcabine en open kiplaadbak” werd een bestek met nr. 2021944 opgesteld door de Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 35.950,41 excl. btw of € 43.500,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2021944 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een bestelwagen met enkelcabine en open kiplaadbak”, opgesteld door de Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 35.950,41 excl. btw of € 43.500,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/242000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT23 (ACT-23).
In het kader van de opdracht “Aanbrengen van asfalt” werd een bestek met nr. 2021946 opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 138.950,00 excl. btw of € 168.129,50 incl. 21% btw (€ 29.179,50 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek met nr. 2021946 en de raming voor de opdracht “Aanbrengen van asfalt”, opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 138.950,00 excl. btw of € 168.129,50 incl. 21% btw (€ 29.179,50 btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT16 (ACT-16).
In gemeenteraad van 31/08/2020 werd het infrastructuurreglement voor verenigingen in Langemark-Poelkapelle goedgekeurd. Dit reglement vervangt het subsidiereglement jeugdinfrastructuur, goedgekeurd in GR 16/12/2013. Er wordt gevraagd aan de Raad om het reglement jeugdinfrastructuur op te heffen.
De raad verdaagt het punt.
De raad heft het reglement subsidie jeugdwerkinfrastructuur op.
Naar analogie met de provincie West-Vlaanderen die de West-Vlamingen met haar “Oe ist?”-campagne aanzet om meer te praten over hun problemen, stelt onze fractie eenzelfde vraag, maar dit maal aan het college. Uit onderzoek blijkt namelijk dat West-Vlamingen minder goed scoren op vlak van communicatie over hun problemen. Dit geldt bij uitbreiding ook voor het college. Daarom stellen we de vraag aan het college: Oe ist?
De raad bespreekt het agendapunt.
De gemeenteraad neemt akte.