ma 22/02/2021 - 19:00 digitaal
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 25 januari 2021 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link. De raadszitting start om 00:01:50 en eindigt om 02:45:00.
Door een verhoogd aantal besmettingen in een basisschool binnen de gemeente, werden op 28 januari 2021 extra maatregelen opgelegd binnen Langemark-Poelkapelle.
Deze maatregelen dienen bekrachtigd te worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
In de gemeenteraad van 29 april 2019 werd de oprichting van de gemeentelijke commissie Openbare Werken en Verkeer goedgekeurd. In de daaropvolgende gemeenteraad (3 juni 2019) werd ook de samenstelling van deze commissie goedgekeurd.
Iedere fractie diende hiervoor een voordrachtsakte in, maar hierbij werden geen plaatsvervangende leden aangeduid. Op vraag van TOPE 8920 worden plaatsvervangende leden aangeduid.
Volgende voordrachten werden ontvangen :
CD&V : mevr Doris Dereyne, mevr Nicole Louwagie en dhr Brecht Bogaert
N-VA : dhr José Victoor
TOPE 8920 : dhr Laurent Hoornaert
SP.a :-
In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als lid van de Raad van Bestuur van CO7 voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Laurent Hoornaert werd in dezelfde zitting aangesteld als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuw lid van de Raad van Bestuur van CO7 te verkiezen.
Ter info: Mandaat in de Raad van Bestuur
De Raad van Bestuur van CO7 neemt de beslissingen over het beleid van CO7. Idealiter is er een vertegenwoordiging in het bestuur vanuit de verschillende beleidsdomeinen waarin CO7 als projectvereniging voor cultuur en erfgoed actief is. Voor de stemgerechtigde leden betekent dit schepenen bevoegd binnen de beleidsdomeinen omgeving (onroerend erfgoed i.k.v. ruimtelijke ordening en stads- en dorpsontwikkeling) en vrije tijd (cultuur, cultureel erfgoed, musea, bibliotheek, archief …).
De vergaderingen van de Raad van Bestuur van CO7 (circa 10 op jaarbasis) worden voorbereid door het personeel van CO7. De bestuursleden ontvangen geen presentiegeld. De Raad van Bestuur van CO7 kiest uit zijn stemgerechtigde leden een voorzitter voor de duur van twee jaar. Voor de opvolging van de dagelijkse werking van de projectvereniging en haar diensten is er een Dagelijks Bestuur dat bestaat uit de huidige, vorige en volgende voorzitter en dat door alle stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur kan bijgewoond worden.
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger in het bekkenbestuur van het IJzerbekken voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Dominique Cool werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor het bekkenbestuur van het IJzerbekken te verkiezen.
Ter info: Bekkenbestuur IJzerbekken
Het Decreet Integraal Waterbeleid vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen. Het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, de problematiek van overstromingen en verdroging, ecologie van de waterlopen, ... vallen allemaal onder de noemer 'Integraal Waterbeleid'. Op Vlaams niveau wordt het Integraal Waterbeleid gecoördineerd door de CIW (Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid), op meer lokaal niveau door het Bekkenbestuur. In het Bekkenbestuur, dat wordt voorgezeten door de gouverneur, zetelen ook de vertegenwoordigers van gemeente- en provinciebesturen. Vlaanderen is voor het Integraal Waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens. Langemark-Poelkapelle maakt deel uit van het IJzerbekken.
Het bekkenbestuur heeft tot taak:
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV voor de legislatuur 2019-2024. Dhr José Victoor werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV te verkiezen.
Ter info: Mandaat in de Algemene Vergadering:
De gemeenteraad wordt gevraagd om een gemeentelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de Algemene Vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging. Er wordt bijzondere aandacht gevestigd op:
In de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Watergroep voor de legislatuur 2019-2024. Dhr Eddy Vanacker werd in dezelfde zitting aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van De Watergroep te verkiezen.
Ter info : Afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde in de Algemene Vergadering
Naast de vertegenwoordiging in de aandeelhoudersbesturen, dient de gemeente ook een afgevaardigde én een plaatsvervanger in de Algemene Vergadering van De Watergroep aan te duiden. Deze personen hoeven geen lid te zijn van de gemeenteraad. De afgevaardigden in de Algemene Vergadering ontvangen geen presentiegeld of kilometervergoeding. De Watergroep organiseert haar jaarlijkse algemene vergadering in principe op de eerste vrijdag van de maand juni.
In de gemeenteraad van 18 maart 2019 werd dhr Johan Vanysacker aangesteld als vertegenwoordiger in het beheerscomité van de interlokale vereniging De Amfoor iv voor de legislatuur 2019-2024.
Op 1 januari 2021 nam dhr Johan Vanysacker ontslag als raadslid. Als gevolg hiervan dient de raad een nieuwe vertegenwoordiger voor het beheerscomité te verkiezen.
Ter info: beheerscomité De Amfoor
Bij toepassing van artikel 395 van het decreet lokaal bestuur werd overgegaan tot de oprichting van een Beheerscomité dat bestaat uit 4 leden. Elke deelnemende gemeente heeft recht op 1 mandaat. Het gaat hier om de aanduiding van één gemeentelijke mandataris. Bij de samenstelling van het Beheerscomité wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden voorzien in de artikelen 436 en 439 van het decreet lokaal bestuur. De aldus aangeduide burgemeesters/schepenen/raadsleden hebben een beslissende stem. De mandataris van de gemeente Moorslede is voorzitter van het Beheerscomité. Bij het vervullen van zijn taak kan het beheerscomité zich laten bijstaan door technici.
De concessiehouder wekelijkse markt, de heer Danny Priem, vraagt een tegemoetkoming voor de periode van lockdown, in de vorm van een vermindering van het concessiebedrag evenredig aan de woensdagen waarop de markt wel kon doorgaan in het jaar 2020.
Er zijn 51 marktdagen in 2020, waarvan er 9 niet werden ingevuld wegens corona-maatregelen.
Dit betekent concreet 42/51 x 2.677,49 EUR = 2.204,99 EUR : een tegemoetkoming van 472,50 EUR
Er wordt een nieuwe bestelwagen met enkelcabine en open kiplaadbak aangekocht.
In een aantal wegen worden asfalteringswerken voorzien. De werken omvatten het overlagen van de rijweg. Waar nodig zullen gedeelten afgefreesd worden om een betere aansluiting en profilering van de rijweg te bekomen. De te herstellen wegen werden vastgelegd in de commissie openbare werken.
In gemeenteraad van 31/08/2020 werd het infrastructuurreglement voor verenigingen in Langemark-Poelkapelle goedgekeurd. Dit reglement vervangt het subsidiereglement jeugdwerkinfrastructuur goedgekeurd in GR van 16/12/2013. Er wordt gevraagd aan de Raad om het reglement jeugdwerkinfrastructuur op te heffen.
Naar analogie met de provincie West-Vlaanderen die de West-Vlamingen met haar “Oe ist?”-campagne aanzet om meer te praten over hun problemen, stelt onze fractie eenzelfde vraag, maar dit maal aan het college. Uit onderzoek blijkt namelijk dat West-Vlamingen minder goed scoren op vlak van communicatie over hun problemen. Dit geldt bij uitbreiding ook voor het college. Daarom stellen we de vraag aan het college: Oe ist?