Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 9 november 2020 wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het audioverslag van deze zitting kan u beluisteren op deze link.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 9 november 2020 wordt goedgekeurd.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 14/12/2020.
Gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan de rechtspositieregelingen van het ocmw-personeel. De gecoördineerde rechtspositieregeling wordt toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht en wordt samen met de rechtpositieregelingen en de bijhorende adviezen bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De gemeente en het OCMW stelden voor om het volgende toe te passen voor de personeelsleden:
1. Vanaf 01/08/2020 gaat de werkgeversbijdrage voor een maaltijdcheque omhoog naar 6.36. Dit betekent dat de waarde van de maaltijdcheque stijgt naar 7.45 euro (werknemersbijdrage is onveranderd 1,09 euro).
2. In 2020 krijgt elke voltijdse medewerker een bedrag van 300 euro minus het bedrag dat in 2020 werd uitbetaald ikv de verhoging maaltijdcheques. Het bedrag wordt bij voorkeur uitbetaald in consumptiecheques. Indien de wettelijke regeling met betrekking tot de consumptiecheque, zoals voorzien door de Vlaamse Regering, niet toelaat dat de cheques besteed worden bij de lokale handel, wordt een handelaarsbon van 40 euro toegekend en een ecocheque van 300 euro minus het bedrag dat werd gegeven in maaltijdcheques en minus 40 euro handelaarsbons.
Als referteperiode voor de berekening van de handelaarscheque in 2020 golden de prestaties (voltijds of deeltijds) tussen 1/09/2019 - 31/08/2020.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt nu voorgesteld afstand te nemen van die referentieperiode en te vertrekken vanaf 01/01/2020. De periode van 01/01/2020 tem 31/07/2020 wordt herzien op basis van de toegekende maaltijdcheques voor die periode. Een opleg van 1.45 per cheque wordt verrekend en uitbetaald door middel van een handelaarsbon en ecocheques. De optie van de consumptiecheque wordt niet langer weerhouden.
Bij de voorbereiding van het sectoraal akkoord werd gekeken om de toepassing voor gemeente en OCMW op elkaar af te stemmen.
De toepassing van het sectoraal akkoord voor het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 14/12/2020.
De toepassing van het sectoraal akkoord voor het OCMW-personeel wordt voor goedkeuring voorgelegd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 14/12/2020.
De raad gaat akkoord met de voorgestelde zichtwaarde van de maaltijdcheques vanaf 01/08/2020 voor het ocmw-personeel. De werkgeversbijdrage wordt bepaald op € 6.36; de zichtwaarde van één maaltijdcheque bedraagt € 7.45 per gewerkte dag.
In 2020 krijgt elke voltijdse medewerker een verhoging van de maaltijdcheques volgens artikel 1 van dit besluit. Voor de periode 01/01/2020 tem 31/07/2020 wordt enerzijds gerekend met een handelaarsbon van 40 euro en anderzijds met ecocheques.
Voor de uitvoering van het sectoraal akkoord in 2020 gelden de prestaties (voltijds of deeltijds) tussen 01/01/2020 - 31/12/2020.
In het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 30/3/99 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering dd. 24/7/97 houdende erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden van initiatieven buitenschoolse opvang bepaalt art. 9 §6: “als de financiële situatie van de ouder(s) daartoe aanleiding geeft kan een sociaal tarief gehanteerd worden. Dit sociaal tarief bedraagt 50 % van de ouderbijdrage. In zeer uitzonderlijke gevallen, wanneer de (kans)armoedesituatie van het gezin daartoe aanleiding geeft kan het organiserend bestuur een gratis opvang toestaan. Jaarlijks dienen de dossiers geëvalueerd te worden”.
Het huidig reglement sociaal tarief BKO werd goedgekeurd op de OCMW raad van 29/03/2000.
In het reglement komen termen voor die niet meer worden gebruikt (bijvoorbeeld: 'de voorkeurregeling'). Voor de duidelijkheid in de termen heeft de sociale dienst het reglement aangepast.
Inhoudelijk verandert enkel de voorwaarde "Over een inkomen beschikken dat onder de inkomensgrens ligt van rechthebbende op voorkeurtarief voor terugbetaling geneeskundige verzorging." Dit werd aangepast naar "De verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen genieten."
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het reglement sociaal tarief BKO goed.
De dienstenonderneming is al jaren verlieslatend. De expertise die nodig is voor een financieel optimaal beheer van de dienstenonderneming, baart het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle zorgen. Daarom doet het OCMW een oproep naar een kandidaat of publieke partner die met het openbaar bestuur de schouders kan zetten onder deze uitdaging.
Het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle zal haar dienstverlening in de poetsdienst afbouwen door geen extra personeel aan te werven en personeel die de organisatie verlaat, niet meer te vervangen.
Het lokaal bestuur zoekt een partner die instaat voor het verlenen van poetshulp voor zover het bestuur met de beschikbare personeelsuren, geen antwoord kan bieden op nieuwe of bestaande vragen van klanten.
Het lokaal bestuur staat in voor de regie van de thuishulp. Het lokaal bestuur ontvangt en registreert de zorgvragen van de klanten en staat in voor het eerste intakegesprek. Afhankelijk van de beschikbare personele middelen in de dienstenonderneming van het lokaal bestuur, staat het bestuur zelf in voor de dienstverlening of geeft zij de vraag van de klant door aan de partner.
Omdat geen bijkomend of vervangend personeel in de dienstenonderneming wordt aangeworven, zal naarmate de tijd vordert steeds meer beroep worden gedaan op de dienstverlening van de partner.
De projectdefinitie wordt gepubliceerd via diverse kanalen, zodat elke kandidaat-private partner de mogelijkheid krijgt om in te schrijven. Mogelijke kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.
In de Raad Maatschappelijk Welzijn van 18 november 2019 werd de projectdefinitie voor de samenwerking goedgekeurd. De oproep werd op 21 januari 2020 gepubliceerd via het bulletin der aanbesteding en de eigen lokale website. Op 28 februari 2020, werd de kandidatuurstelling van Familiehulp en I-Mens (Solidariteit voor het Gezin vzw en Vzw Thuishulp) ontvangen. Op 19/06/2020 werd met beide kandidaten een gesprek gevoerd. In het Vast Bureau van 6/7/2020 werd beslist om met Familiehulp het gesprek aan te gaan om te komen tot een samenwerkingsovereenkomst.
In bijlage de samenwerkingsovereenkomst die in samenspraak tussen Familiehulp en het Vast Bureau werd opgemaakt.
De Raad Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst "Kadertekst voor de samenwerking tussen lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle en vzw Familiehulp in het kader van een samenwerking rond huishoudelijke hulp met dienstencheques " goed.
In juli en augustus alsook in de herfstvakantie werkte de buitenschoolse kinderopvang met beperkte openingsuren.
Openingsuren tijdens schooljaar en op losse schoolvrije dagen: 06u45 - 19u
Openingsuren tijdens schoolvakanties: 7u - 18u30, op vrijdag tot 18u.
Corona gaf aanleiding om deze openingsuren uit te proberen. Zowel begeleiding als ouders reageerden positief. Daarom wordt voorgesteld om de openingsuren tijdens vakantie structureel aan te passen, en deze wijziging vast te leggen in het huishoudelijk reglement.
De gebruikers van de BKO moeten 2 maanden op voorhand ingelicht worden over de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het huishoudelijk reglement voor de buitenschoolse kinderopvang goed.
Het huishoudelijk reglement gaat in op 15 februari 2021.
De werking van het centrum van dagverzorging staat niet alleen. Het is ingebed binnen zorgcampus De Boomgaard. De huidige COVID-19 maatregelen voor woonzorgcentra hebben dan ook een belangrijke invloed op de werking van het centrum voor dagverzorging.
Alle maatregelen en acties zijn opgenomen in het outbreakplan.
Om doelgericht te kunnen werken is er nood aan objectieve parameters. Eerder genomen en toekomstige beslissingen zijn hierop geënt. Hieronder vindt u een overzicht van de parameters.
Elke parameter, of een combinatie ervan, kan leiden tot de stopzetting of heropstart van de dienstverlening.
De uitbating van het centrum voor dagverzorging binnen de muren van het woonzorgcentrum stopt als:
De uitbating van het centrum voor dagverzorging op een andere locatie dan het woonzorgcentrum stopt als:
Als aan de parameters voldaan is, dan kan een terugkeer van het centrum voor dagverzorging naar de oorspronkelijke bestemming binnen de muren van het woonzorgcentrum.
Binnen het eigen patrimonium een alternatieve locatie vinden die conform is aan de wetgeving en voldoende kwaliteit biedt voor de zorgbehoevende doelgroep, is niet evident. De enige locatie die, mits enige creativiteit, geschikt is, is De Hazebrug. De verblijfsduur moet wel zo kort mogelijk zijn en andere activiteiten in de zaal kunnen niet doorgaan. Voor deze accommodatie moet toelating gevraagd worden aan het agentschap zorg en gezondheid.
Buiten het eigen patrimonium is ‘De Mast’, de meest geschikte locatie. Het gebouw is aangepast aan zorgbehoevende gebruikers en beschikt over voldoende accommodatie. De uitbaters van ‘De Mast’ hebben niet de intentie om hun dienstverlening op te starten zolang de COVID-19 dreiging er is. Er is toelating van het agentschap zorg en gezondheid om dit gebouw tijdelijk te gebruiken.
Indien de uitbating binnen de muren van het woonzorgcentrum niet kan, en er geen alternatieve locatie beschikbaar is, dan doen we er alles aan om de thuiszorg te maximaliseren. De uitbating stopt dan tijdelijk.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met een contractverlenging tot 15 februari 2021 voor de huur van de Mast .
Decreet Lokaal Bestuur
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 oktober 2018 tot vaststelling van de regels voor het verlenen van een erkennings- of omzettingskalender en tot wijziging van de regels voor de voorafgaande vergunning.
De raad voor maatschappelijk welzijn besliste op 28 januari 2019 om 7 voorafgaande vergunningen te wijzigen van bestemming, ten behoeve van bijkomende gezinszorg in Langemark-Poelkapelle. Hiertoe ging het lokaal bestuur op zoek naar een regionaal actieve partner om in kader van een samenwerkingsovereenkomst de extra uren bijkomende gezinszorg vorm te geven. De omzendbrief "Toelichting bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19/10/2018: nieuw regelgevend kader voor de erkennings- en omzettingskalender" van 5 december 2018 bepaalt immers : "Het werkingsgebied is de geografische afbakening die in dit besluit dient als referentie voor samenwerking en invulling van de programmatie. Het werkingsgebied vervangt hierbij de vroegere zorgregio. De afbakening loopt gelijk met die van de eerstelijnszones maar in afwachting van de formele oprichting en verankering van de eerstelijnszones in het eerstelijnsdecreet, worden de eerstelijnszones werkingsgebieden genoemd".
Vier diensten voor gezinszorg zijn actief binnen de eerstelijnszone/het werkingsgebied.
Het bestuur ging in gesprek met twee aanbieders die zich bereid toonden om samen te werken :
Op 19 januari 2019 keurde het vast bureau de samenwerking met Familiehulp goed en werd beslist om een samenwerkingsovereenkomst op te maken die de samenwerking regelt. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Raad Maatschappelijk Welzijn en heeft als intentie om de extra capaciteit gezinszorg en aanvullende thuiszorg uit de reconversie, met name 3.078 subsidiabele uren gezinszorg aan te wenden in de gemeente Langemark- Poelkapelle in het kader van de volgende innovatieve doelstellingen:
De beoogde klantendoelgroep(en) worden onderling afgestemd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst "Kadertekst voor de samenwerking tussen Lokaal Bestuur Langemark-Poelkapelle en vzw Familiehulp in het kader van een reconversie van voorafgaande vergunningen woonzorgcentrum De Boomgaard" met Familiehulp goed.
Intussen waren er 3 onderhandelingen met de architect. Het huidige plan omvat de voorgestelde programmatie. Het beantwoordt ook de ruimtelijke en organisatorische verwachtingen. Zonder afbreuk te doen aan 1 van deze elementen, kan het plan niet meer (financieel) geoptimaliseerd worden.
De totaalprijs is momenteel geraamd op 4.726.000euro (alle kosten inclusief). De bouw voor het centrum voor dagverzorging en het lokaal dienstencentrum zijn nog deze legislatuur subsidieerbaar. Op basis van de huidige plannen bedraagt het subsidiebedrag 646.000euro. Deze subsidies zijn niet opgenomen in het meerjarenplan. Als deze subsidies in rekening gebracht worden, bedraagt het eigen te financieren bedrag 4.080.000euro. Deze maatregel heeft geen invloed op de autofinancieringsmarge.
De voorgestelde uitbreiding betekent ook een maatschappelijke meerwaarde. Het federaal planbureau schat in dat de vergrijzing zeker nog tot 2040 zal stijgen en dan pas stagneert (maar niet daalt). Dat is ook de reden waarom we extra voorafgaande vergunningen kregen. Door middel van deze vergunningen kunnen we tegemoet komen aan deze steeds stijgende zorgnood.
Inwoners kunnen op deze manier hun oude dag in eigen gemeente doorbrengen. Ze hoeven niet te verhuizen naar buurgemeenten, waar de capaciteit gevoelig hoger ligt dan in Langemark-Poelkapelle. Ter vergelijking (exclusief kortverblijf en herstelverblijf):
Via de erkennings- en omzettingskalender kreeg het bestuur begin 2019 de kans om 43 voorafgaande vergunningen een bestemming te geven. Het bestuur koos ervoor om naast 21 extra woongelegenheden (waarvan 20 nog te realiseren), het zorgaanbod ook te diversifiëren via een centrum voor dagverzorging, een lokaal dienstencentrum, oriënterend kortverblijf en een samenwerking met een dienst voor gezinszorg. Het agentschap zorg en gezondheid gaf daarna groen licht om de erkenning en de omzetting te realiseren. De realisatie moet gebeuren tegen eind 2024. Dit aanbod vanuit Vlaanderen was eenmalig. Wat de toekomst brengt kan niemand voorspellen.
Als het woonzorgcentrum 20 extra woongelegenheden realiseert, bedraagt de verhouding residentiële woongelegenheden ten opzichte van inwoners, 1 op 84. Dit betekent dat we met de realisatie nog altijd minder woongelegenheden in het woonzorgcentrum per inwoner hebben dan de buurgemeenten. Op 26/11/2020 zijn er 30 ouderen wachtend op een plaats in ons woonzorgcentrum. Daarnaast zijn 159 ouderen preventief geregistreerd.
Het risico op leegstand is dus zeer beperkt. Indien er toch een lagere bezetting is (bijvoorbeeld 94% ipv 97% nu), dan betekent dit een jaarlijkse minopbrengst van 86.440euro via de zorgkassen en 80.877euro via de persoonlijke bijdrage van de gebruiker (op een totaalbudget (zorgkas en persoonlijke bijdrage) van 5.296.509euro). Op korte termijn blijven de vaste kosten gelijk.
De uitbreiding van de zorgcampus zorgt naast de maatschappelijke meerwaarde, ook een voor een performantere exploitatie. De grootste winst situeert zich onder andere in de spreiding van een gelijkblijvende overheadkost (onder andere directie, onthaal en secretariaat, sociale dienst, ICT, personeelsdienst, financiële dienst), over meer gebruikers. Daarnaast beschikt de keuken over voldoende capaciteit om extra dienstverlening aan te bieden. Ook het onderhoud van de technische installatie, energiekosten, … zijn gespreid over meer gebruikers.
In bijlage vindt u de laatste plannen en raming.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd of deze cijfers (investeringsbudget en subsidies) mogen aangepast worden in het meerjarenplan.De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de aanpassing van de cijfers (investeringsbudget en subsidies) met betrekking tot de uitbreiding van het woonzorgcentrum in het meerjarenplan.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.