Terug
Gepubliceerd op 16/12/2020

2020_RMW_00070 - Uitbreiden zorgcampus - uitbreiding woonzorgcentrum: ramingen en subsidies - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 14/12/2020 - 19:30 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Doris Dereyne, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_RMW_00070 - Uitbreiden zorgcampus - uitbreiding woonzorgcentrum: ramingen en subsidies - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Doris Dereyne, Claudine Muylle, José Victoor, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
Jos Meersch, José Victoor, Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Koen Bentein, Laurent Hoornaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_RMW_00070 - Uitbreiden zorgcampus - uitbreiding woonzorgcentrum: ramingen en subsidies - Goedkeuring 2020_RMW_00070 - Uitbreiden zorgcampus - uitbreiding woonzorgcentrum: ramingen en subsidies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Intussen waren er 3 onderhandelingen met de architect. Het huidige plan omvat de voorgestelde programmatie. Het beantwoordt ook de ruimtelijke en organisatorische verwachtingen. Zonder afbreuk te doen aan 1 van deze elementen, kan het plan niet meer (financieel) geoptimaliseerd worden. 

De totaalprijs is momenteel geraamd op 4.726.000euro (alle kosten inclusief). De bouw voor het centrum voor dagverzorging en het lokaal dienstencentrum zijn nog deze legislatuur subsidieerbaar. Op basis van de huidige plannen bedraagt het subsidiebedrag 646.000euro. Deze subsidies zijn niet opgenomen in het meerjarenplan. Als deze subsidies in rekening gebracht worden, bedraagt het eigen te financieren bedrag 4.080.000euro. Deze maatregel heeft geen invloed op de autofinancieringsmarge.

De voorgestelde uitbreiding betekent ook een maatschappelijke meerwaarde. Het federaal planbureau schat in dat de vergrijzing zeker nog tot 2040 zal stijgen en dan pas stagneert (maar niet daalt). Dat is ook de reden waarom we extra voorafgaande vergunningen kregen. Door middel van deze vergunningen kunnen we tegemoet komen aan deze steeds stijgende zorgnood. 

Inwoners kunnen op deze manier hun oude dag in eigen gemeente doorbrengen. Ze hoeven niet te verhuizen naar buurgemeenten, waar de capaciteit gevoelig hoger ligt dan in Langemark-Poelkapelle. Ter vergelijking (exclusief kortverblijf en herstelverblijf):

  • Zonnebeke: 194woongelegenheden tov 12.498 inwoners of 1/64
  • Houthulst: 192 woongelegenheden tov 10.110 inwoners of 1/53
  • Staden:  154 woongelegenheden tov 11.518 inwoners of 1/75
  • Ieper: 591woongelegenheden tov 34.995 inwoners of 1/59
  • Langemark-Poelkapelle: 73 woongelegenheden tov 7.825 inwoners of 1/108

Via de erkennings- en omzettingskalender kreeg het bestuur begin 2019 de kans om 43 voorafgaande vergunningen een bestemming te geven. Het bestuur koos ervoor om naast 21 extra woongelegenheden (waarvan 20 nog te realiseren), het zorgaanbod ook te diversifiëren via een centrum voor dagverzorging, een lokaal dienstencentrum, oriënterend kortverblijf en een samenwerking met een dienst voor gezinszorg. Het agentschap zorg en gezondheid gaf daarna groen licht om de erkenning en de omzetting te realiseren. De realisatie moet gebeuren tegen eind 2024. Dit aanbod vanuit Vlaanderen was eenmalig. Wat de toekomst brengt kan niemand voorspellen.  

Als het woonzorgcentrum 20 extra woongelegenheden realiseert, bedraagt de verhouding residentiële woongelegenheden ten opzichte van inwoners, 1 op 84. Dit betekent dat we met de realisatie nog altijd minder woongelegenheden in het woonzorgcentrum per inwoner hebben dan de buurgemeenten.  Op 26/11/2020 zijn er 30 ouderen wachtend op een plaats in ons woonzorgcentrum. Daarnaast zijn 159 ouderen preventief geregistreerd.

Het risico op leegstand is dus zeer beperkt. Indien er toch een lagere bezetting is (bijvoorbeeld 94% ipv 97% nu), dan betekent dit een jaarlijkse minopbrengst van 86.440euro via de zorgkassen en 80.877euro via de persoonlijke bijdrage van de gebruiker (op een totaalbudget (zorgkas en persoonlijke bijdrage) van 5.296.509euro). Op korte termijn blijven de vaste kosten gelijk.

De uitbreiding van de zorgcampus zorgt naast de maatschappelijke meerwaarde, ook een voor een performantere exploitatie. De grootste winst situeert zich onder andere in de spreiding van een gelijkblijvende overheadkost (onder andere directie, onthaal en secretariaat, sociale dienst, ICT, personeelsdienst, financiële dienst), over meer gebruikers. Daarnaast beschikt de keuken over voldoende capaciteit om extra dienstverlening aan te bieden. Ook het onderhoud van de technische installatie, energiekosten, … zijn gespreid over meer gebruikers. 

In bijlage vindt u de laatste plannen en raming.

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd of deze cijfers (investeringsbudget en subsidies) mogen aangepast worden in  het meerjarenplan. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de aanpassing van de cijfers (investeringsbudget en subsidies) met betrekking tot de uitbreiding van het woonzorgcentrum in het meerjarenplan.