Goedkeuring te verlenen aan de politieverordening op het plaatsen van terrassen en uitstallingen bij horecazaken op het openbaar domein (het terrasreglement).
DEEL 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing voor het volledige grondgebied van de gemeente Langemark-Poelkapelle.
Definities
Constructie: een gebouw, een bouwwerk, een vaste inrichting, een verharding, al dan niet bestaande uit duurzame materialen, in de grond ingebouwd, aan de grond bevestigd of op de grond steunend omwille van de stabiliteit, en bestemd om ter plaatse te blijven staan of liggen, ook al kan het goed uit elkaar worden genomen, worden verplaatst of is het goed volledig ondergronds.
Horecazaak: vergunde hotels, B&B’s, restaurants, cafés, frituren, cafetaria’s, feestzalen en alle andere handelszaken waar ter plaatse voedingswaren of dranken kunnen worden genuttigd. Hiermee worden activiteiten op vaste vestigingsplaatsen bedoeld.
Logo: figuur of tekst, dienend als herkenningsteken voor de betreffende handelszaak.
Obstakelvrije doorgang: het gedeelte van de openbare weg dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor voetgangersverkeer (waaronder ook rolstoelgebruikers, slechtzienden, kinderwagens, …) en dat obstakelvrij moet zijn in één vloeiende lijn.
Er moet voor voetgangers altijd een obstakelvrije loopweg worden voorzien van minimaal 1,5 m breed en 2,2 m hoog. De obstakelvrije loopweg wordt gemeten vanaf elke inname tot de grenslijn en het voetpad. Als straatmeubilair en groenvoorzieningen zoals bomen, heggen, struiken of bodembedekkers de vrije doorgang verkleinen, moet de werkelijk resterende ruimte worden gemeten.
Openbare weg: de wegen en pleinen die openstaan voor verkeer, zowel voetgangersverkeer als ander verkeer.
Openbaar domein: de ruimte buiten de particuliere percelen, meestal voorbij de rooilijnen van een kavel. De gehele openbare wegen- en pleineninfrastructuur met mogelijk toebehoren, beheerd door een bestuurlijke overheid en toegankelijk voor het publiek. Het zijn de onroerende goederen die zonder onderscheid tot het gebruik aan allen bestemd zijn. Iedereen kan er gebruik van maken mits hij/zij de bestemming ervan in acht neemt en zich gedraagt naar de bepalingen van het collectief gebruik.
Reclame: elke mededeling die rechtstreeks of onrechtstreeks het doel heeft de verkoop van producten of diensten te bevorderen met inbegrip van onroerende goederen, rechten en plichten, ongeacht de plaats of de aangewende communicatiemogelijkheden.
Terras: een buiten de besloten ruimte liggend deel van een horecazaak waar zitgelegenheid is en waar tegen vergoeding maaltijden, hapjes en/of dranken worden geserveerd. Dit kan een combinatie zijn van stoelen, tafels en eventueel vrijstaande windschermen, zonneluifels en parasols.
Terrasvergunning: dit is een vergunning voor terrassen die gedurende het ganse jaar van 1 januari tot en met 31 december blijven staan op het openbaar domein.
Terrasvloer: boven op de grond aangebracht beloopbare bedekking of constructie.
Terraszone: de ingenomen en vergunde oppervlakte voor het plaatsen van een terras door de horecazaak op het openbaar domein.
Windschermen: elk scherm dat men in functie van een terras of van een uitstalling plaatst.
Aanvraag vergunning inname openbaar domein voor terras
§1. Het is iedereen verboden om zonder voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke vergunning, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen, het openbaar domein te bezetten voor:
Het terras mag pas worden opgesteld nadat alle vereiste vergunningen van administratiefrechtelijke aard werden bekomen, waaronder de omgevingsvergunning indien dit volgens de wetgeving is vereist.
Het college van burgemeester en schepenen kan op elk moment bijkomende voorwaarden in de vergunning opleggen. De titularis van de vergunning draagt de verantwoordelijkheid voor de strikte naleving van de in de vergunning opgelegde voorwaarden.
De vergunning is slechts geldig voor de ruimte gelegen voor de betrokken handelszaak (zonder dat daarbij de openbare weg moet worden over gestoken) en uitsluitend voor de uitbater van de betrokken zaak.
Privaat gebruik van het openbaar domein, strijdig met de in de vergunning opgelegde voorwaarden, wordt geacht een niet-vergunde en dus een onrechtmatige inname van het openbaar domein te zijn.
Indien de constructie gepland is langs een gewestweg dient bovendien een gunstig advies te worden bekomen van de desbetreffende overheid en wegbeheerder.
§2. Aanvraag terrasvergunning
De terrasvergunning dient schriftelijk of via het e-loket te worden aangevraagd op naam van de vestigingseenheid bij het college van burgemeester en schepenen minstens 30 kalenderdagen voor de gewenste ingebruikname van het terras.
Bij een aanvraag voor terrasvergunning dienen volgende documenten te worden bijgevoegd:
§3. Wijzigingen
De terrasvergunning wordt verleend op naam van de vestigingseenheid, is gratis en plaatsgebonden. Iedere wijziging of vervanging van een terras en/of uitbater geeft aanleiding tot een nieuwe vergunningsaanvraag en maakt steeds het voorwerp uit van een afzonderlijke en schriftelijke vergunning.
Aanvragen die betrekking hebben op het openbaar domein waarvan het lokaal bestuur niet de beheerder is, dienen eveneens te worden gericht aan het lokaal bestuur.
Weigering, wijziging of herroeping terrasvergunning
De vergunning kan worden geweigerd om redenen van openbare veiligheid, rust, gezondheid, overlast en om redenen die te maken hebben met de ligging van het terras (zoals gelegen in woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde, beschermd stadsgezicht, op de rijweg, …) en de aard van het pand (zoals monument).
De vergunning kan steeds eenzijdig worden gewijzigd of herroepen door de bevoegde overheid om reden van openbaar nut of wegens het niet naleven van de bepalingen van het huidige reglement. De wijziging of intrekking wordt aan de titularis van de vergunning ter kennis gebracht per aangetekende brief waarin een termijn wordt gesteld voor de wijziging of verwijdering van de inrichting.
De vergunning kan worden ingetrokken of gewijzigd indien het college van burgemeester en schepenen in een gemotiveerde beslissing van oordeel is dat het terras om redenen van verkeersveiligheid gevaar kan opleveren of omwille van redenen van openbare orde zoals lawaai of vervuiling, hinder voor de omwonenden, de uitvoering van openbare werken, werken aan een gebouw of elke andere reden van openbaar nut, of wegens het niet naleven van de bepalingen van het reglement.
Zowel de intrekking van de vergunning als het tijdelijk moeten verwijderen van het terras om redenen van openbare veiligheid of openbaar nut, brengen voor de houder van de vergunning geen recht op schadevergoeding, onder welke vorm ook, met zich mee. Het lokaal bestuur verwittigt één maand op voorhand. Indien hoogdringend kan kortere termijn.
De vergunninghouder dient binnen de gestelde termijn de inrichting te wijzigen. In geval van intrekking van de vergunning dient hij de plaats in de oorspronkelijke staat te herstellen. Hij doet dit op eigen kosten en kan dus geen aanspraak maken op enige vergoeding. Beschadiging aan openbaar domein ten gevolge van het terras kan worden verhaald op de aanvrager.
De titularis van de vergunning die nalaat of weigert gevolg te geven aan het bevel tot wijziging of verwijdering van de inrichting, wordt geacht onrechtmatig gebruik te maken van het openbaar domein. Tegen hem zal toepassing gemaakt worden van artikel 5 van dit reglement.
Onrechtmatige inname openbaar domein door terras
Voorwerpen, terrassen, uitstallen of verkoopstanden zonder vergunning geplaatst of waarvoor de vergunning werd geweigerd, worden beschouwd als onrechtmatig en moeten op bevel van de politie of van de gemachtigde ambtenaren onmiddellijk worden verwijderd. Indien aan het bevel tot verwijdering geen gevolg wordt gegeven, zullen zij op kosten en risico van de eigenaar en/of gebruiker worden weggenomen zonder dat aanspraak kan worden gemaakt op enige schadeloosstelling, van welke aard ook.
Elke onrechtmatige inname die de veiligheid en het gemak van doorgang van de weggebruikers in het gedrang brengt, wordt ambtshalve en zonder aanmaning, op kosten en risico van de eigenaars en/of gebruikers verwijderd.
De vergunninghouder wordt aansprakelijk gesteld voor alle schade aan het openbaar domein. Dit geldt ook voor de schade die het stadsbestuur of een derde lijdt door het verzuim of niet tijdig wegnemen van terras, uitstalling en verkoopstanden.
Duurtijd vergunning
De terrasvergunning moet steeds door de uitbater of zijn aangestelde kunnen worden voorgelegd op eenvoudig verzoek van alle bevoegde personen. Deze vergunning moet dus steeds aanwezig zijn in de zaak.
De terrasvergunning wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd maar vervalt van rechtswege:
Circulatie en toegankelijkheid
Elk terras dient een obstakelvrije breedte van 1,5 meter te laten voor de vlotte doorgang van voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens. Deze vrije zone dient duidelijk aangegeven te zijn in het inrichtingsplan. De vrije zone dient desgevallend aan te sluiten op de vrije zone van aanpalende terrassen. Brandkranen en/of deksels dienen te worden vrijgehouden.
Bepalingen met betrekking tot verantwoordelijkheid
De houder van de vergunning dient er op toe te zien dat de begrenzing van de terraszone, zoals bepaald in de vergunning, steeds wordt gerespecteerd.
De uitbater blijft steeds verantwoordelijk voor een correcte plaatsing, zelfs als bij een terras het meubilair door de klanten wordt verplaatst. Daarom zal het aantal stuks van het uitgezette meubilair nooit groter zijn dan het aantal dat werd vergund.
De houder van de vergunning blijft verantwoordelijk voor alle schade en ongevallen aan derden of aan het openbaar domein, die het gevolg zijn van het plaatsen van het terras.
De houder van de vergunning, eigenaar of uitbater blijft verantwoordelijk voor het naleven van de gestelde maatregelen. Hij staat er voor in dat de in de vergunning vermelde vrije ruimte niet wordt ingenomen door cliënteel, fietsen, bromfietsen en obstakels en dat de klanten en verbruikers de voorbijgangers niet hinderen of lastig vallen.
De houder van de vergunning blijft als een goede huisvader verantwoordelijk voor de geplaatste windschermen, het meubilair, de parasols, …
De vergunninghouder neemt de nodige voorzorgsmaatregelen bij afkondiging van stormweer en hevige wind.
Het lokaal bestuur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor schade of letsels, veroorzaakt door de terrasconstructies, -meubelen, of -aanhorigheden. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het terras ligt volledig bij de uitbater.
Opstelling terras
§ 1. Algemeen
De ingebruikname van het openbaar domein voor het plaatsen van een terras moet gebeuren volgens de verkregen vergunning. Ingangen van particuliere en openbare gebouwen dienen vrij te blijven. De terrassen zijn beperkt tot de breedte van de voorgevel van de horecazaak. Breder dan de voorgevel kan, mits een schriftelijke overeenkomst met de buren.
§ 2. Terrasmeubilair
Het terrasmeubilair mag enkel worden opgesteld binnen de vergunde oppervlakte.
Er is een vrije keuze in meubilair (tafels en stoelen). Op hetzelfde terras moet evenwel alle meubilair van dezelfde vorm, kleur en materialen zijn.
Binnen de zone van de vergunde terras zijn volgende zaken toegelaten:
De gehele constructie dient steeds eenvoudig verwijderbaar te zijn, zodat installaties van openbaar of algemeen nut steeds goed bereikbaar blijven.
Het plaatsen van een vaste constructie is onder voorbehoud van de verkregen omgevingsvergunning.
§ 3. Verlichtings- en verwarmingsinstallaties
Verlichtings- en verwarmingsinstallaties moeten uitdrukkelijk worden aangevraagd in het aanvraagformulier. Uit veiligheidsoverwegingen wordt er bovendien alleen een vergunning verleend om te werken met voedingsbronnen uit gas of elektriciteit voor verwarmingselementen en elektriciteit voor de verlichting van de terrassen. Verlichting en branders worden niet aan de gevel bevestigd. Ze zijn sober op vlak van kleur en materiaalgebruik.
De verlichtingselementen moeten op een veilige afstand van de zonnetent(en) en/of parasol(s) worden aangebracht.
§ 4. Tapinstallatie:
Kan enkel bij uitzondering en mits voorafgaande vergunning van de burgemeester.
DEEL 2: BIJZONDERE BEPALINGEN
Terrasuitbreiding
Wanneer de horecazaak gelegen is in een voor het verkeer tijdelijk afgesloten zone, kan een tijdelijke inname van het openbaar domein worden toegestaan voor een tijdelijke uitbreiding van het vergund terras.
De horeca-uitbater die wenst uit te breiden dient dit één maand op voorhand aan te vragen per manifestatie ter gelegenheid waarvan hij zijn terras wenst uit te breiden.
Er wordt zonder uitzondering gegarandeerd dat er voor de voetgangers en voor de veiligheidskorpsen voldoende obstakelvrije doorgang wordt gelaten. Hiertoe zal de vergunning van het college van burgemeester en schepenen de precieze oppervlakte, die met de uitbreiding van het terras mag worden ingenomen, vermelden. De houder van de vergunning is verplicht zich strikt te houden aan deze afmetingen.
Gelegenheidsterrassen
Wanneer een horecazaak in normale omstandigheden niet over een vergund terras kan beschikken en gelegen is in een voor het verkeer tijdelijk afgesloten zone, kan het college van burgemeester en schepenen uitzonderlijk de plaatsing van een terras toestaan.
Hetzelfde geldt voor verenigingen die in normale omstandigheden niet over een vergund terras kunnen beschikken.
Indien een horecazaak of vereniging van deze mogelijkheid gebruik wenst te maken, dient zij dit uiterlijk één maand voor de bijzondere gelegenheid aan te vragen.
De vergunning van het college van burgemeester en schepenen zal de precieze oppervlakte, die met het plaatsen van het terras mag worden ingenomen, vermelden en de houder van de vergunning is verplicht zich strikt te houden aan deze afmetingen.
DEEL 3: OVERGANGSMAATREGELEN
De huidige stedenbouwkundige vergunde vaste terrassen blijven geldig tot een aanvraag tot wijziging van dat vergund terras.
DEEL 4: STRAF- EN SLOTBEPALINGEN
Sanctiebepalingen
§1.Voor zover in de wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen geen sancties zijn voorzien, kunnen de inbreuken tegen de bepalingen van deze verordening worden gestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro. Voorafgaand aan de geldboete wordt een verwittiging gegeven.
§2. In voorkomend geval kan het college van burgemeester en schepenen:
§3. In geval van schorsing of intrekking van de vergunning moet de overtreder onmiddellijk de betreffende constructie verwijderen. Zo niet zal deze ambtshalve en op kosten van de overtreder worden verwijderd.
Inwerkingtreding
Bovenhavig reglement treedt in werking vanaf 29/06/2020.
Bekendmaking
Deze verordening wordt bekend gemaakt volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.