Terug
Gepubliceerd op 03/07/2020

2020_GR_00080 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark na de dorpskernvernieuwing - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 29/06/2020 - 19:00 OC Den Tap
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel

Afwezig

Claudine Muylle

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00080 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark na de dorpskernvernieuwing - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 18
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00080 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark na de dorpskernvernieuwing - Goedkeuring 2020_GR_00080 - Aanvullend verkeersreglement voor het centrum van Langemark na de dorpskernvernieuwing - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Juridische grond

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
  • de bespreking in de commissie 'Openbare Werken en Verkeer' van 2 juni 2020;
  • de zonale politieverordening van Arro Ieper, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 maart 2016;

Aanleiding en context

De werken van de dorpskernvernieuwing in Langemark naderen hun einde. Tegen het bouwverlof zullen de meeste wegen weer voor het verkeer kunnen opengesteld worden. De nieuwe aanleg biedt meer ruimte voor voetgangers en fietsers en de inrichting is meer afgestemd op de functie van verblijfsgebied. Het is daarom ook aangewezen om het verkeersreglement in aan te passen aan de nieuwe inrichting.

Alle wegen waarop dit reglement betrekking heeft, zijn gemeentewegen.

1. Tonnagebeperking

De huidige afbakening van de tonnagebeperking voor 7,5 ton blijft behouden. Wijzigingen hiervan zullen besproken worden bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan en de opmaak van het eerste regionaal mobiliteitsplan voor de vervoersregio Westhoek.

2. Snelheidsregimes

Woonerf

De straten die aansluiten op de groene omgeving van het Vijverpark en de Vrijbosroute worden een woonerf. Dit is de Vijverstraat en de Kasteelstraat tussen de Vrijbosroute en het gemeentehuis. De snelheid is hier beperkt tot 20 km/u. Doorgaand verkeer tussen de Klerkenstraat en de Statiestraat is enkel mogelijk voor voetgangers en fietsers via het Vijverpark, zoals bepaald in artikel 5.1.1.5. van de zonale politieverordening van Arro Ieper.

Veralgemeende invoering van zone 30 in de vernieuwde centrumstraten

In de andere straten in de vernieuwde dorpskern geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.

30 km/u in de Boezingestraat-Poelkapellestraat

De Boezingestraat-Poelkapellestraat-Langemarkstraat is een as voor doorgaand vrachtverkeer. Bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan en de opmaak van het eerste regionaal mobiliteitsplan voor de vervoersregio Westhoek zal de wenselijkheid daarvan opnieuw bekeken worden. In afwachting daarvan wordt de snelheid tussen de Hooyaardstraat en het sportcentrum, net als in het vernieuwde centrum terug gebracht naar 30 km/u.

3. Circulatiemaatregelen

Om het verblijfsgebied tussen de Markt en het Vijverpark verkeersluw te maken, worden enkele circulatiemaatregelen voorzien om gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk te weren of op de breedste straten te concentreren.

Eenrichtingsverkeer

In de Kasteelstraat is enkel bestemmingsverkeer gewenst. Daarom wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd:

  1. Tussen Markt nrs. 1-7, t.h.v. Zwijnemarkt, in de richting van de Kasteelstraat
  2. In de Kasteelstraat, nrs. 1-16: van de Markt in de richting van de Klerkenstraat
  3. In de Kasteelstraat, nrs. 21 tot Vijverstraat: in de richting van het gemeentehuis

Weren van (doorgaand) autoverkeer

Met verkeerspaaltjes wordt het autoverkeer geweerd:

  • op het plein voor het gemeentehuis
  • in het Vijverpark. Overeenkomstig het zonaal politiereglement is hier geen gemotoriseerd verkeer toegelaten. Fietsen zal niet toelaten zijn tussen langs de westelijke kant van de vijver (Kasteelstraat-Statiestraat-Vijverstraat)
  • over de Vrijbosroute
  • tussen de Boezingestraat en de Markt via de Donkerweg

Vijverpark

De zonale politieverordening verbied alle gemotoriseerd verkeer in openbare parken behalve voor dienstvoertuigen en politie (artikel 5.1.1.5). Fietsen is enkel toegelaten op de verharde paden. In het Vijverpark wordt fietsen enkel toegelaten op het breedste deel van het pad rond de vijver.

4. Parkeren

Beperken van de parkeerduur

Parkeren in de vernieuwde dorpskern is mogelijk  op afbakende parkeervakken en op de rijbaan waar nog 3 m vrije breedte overblijft.

Om de toegankelijkheid voor bezoekers van de diensten en het warenhuis in de Kasteelstraat te garanderen, wordt hier een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:

  • tussen Kasteelstraat 1 en 16
  • op de parkeerstrook tgo. nr. 28

Op  de Markt mag niet geparkeerd worden op woensdag van 6 tot 14 u. om de woensdagmarkt mogelijk te maken.

In overleg met de raad lokale economie kunnen later nog bijkomende zones of plaatsen met beperkte parkeerduur ingevoerd worden. Er wordt niet langer getolereerd dat handelaars zelf allerlei parkeerbelemmeringen plaatsen ter hoogte van hun zaak.

Parkeerplaatsen voor gehandicapten

Er worden over de hele dorpskern parkeerplaatsen voor gehandicapten voorzien:

  • Op de markt tgo. de apotheek (1 pl.) en tgo. artsenhuis De Linde (2 pl.)
  • Op de parkeerzone bij de luifels: 2 plaatsen tgo. Markt nr. 16 en 1 plaats bij de bushalte
  • In de Klerkenstraat: bij de apotheek en nr. 44
  • Op de parking van Den Tap: 2 plaatsen voor Den Tap en 1 plaats bij de bibliotheek
  • In de Kasteelstraat: bij het gemeentehuis (2 pl.), bij het politiekantoor (1 pl.) en bij het warenhuis (1 pl.)

Voorbehouden parkeerplaatsen

In de Kasteelstraat blijven 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie.

5. Fietsen

In de Klerkenstraat komt er een beveiligde fietsoversteekplaats t.h.v. nr. 107A. Twee middeneilanden die ook zorgen voor een asverschuiving, maken de oversteek voor fietsers veiliger.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De huidige aanvullende verkeersreglementen worden opgeheven wat betreft de voorschriften over het parkeren, de snelheidsregimes, fietsen en de  toegelaten rijrichtingen voor:

  • de Klerkenstraat vanaf de Markt tot aan nr. 107A
  • de Vijverstraat
  • de Kasteelstraat
  • de Statiestraat
  • de Markt
  • de Donkerweg
  • de Zonnebekestraat tussen de Markt en de Boezingestraat
  • de Korte Ieperstraat

Artikel 2

In de volgende zone gelden de bepalingen voor het verkeer in een woonerf:

  • in de Vijverstraat
  • in de Kasteelstraat tussen de Vijverstraat tot aan nr. 21

Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F12a en F12b.


Artikel 3

Er wordt binnen de bebouwde kom een zone 30 ingevoerd met maximumsnelheid van 30 km/u. Tot deze zone behoren:

  • de Klerkenstraat vanaf de Markt tot aan het kruispunt met de Vijverstraat en de Lindenlaan
  • de Kasteelstraat behalve het deel van huisnummer 21 tot aan de Vijverstraat
  • de Statiestraat
  • de Markt
  • de Donkerweg
  • de Zonnebekestraat tussen de Markt en de Boezingestraat
  • de Korte Ieperstraat

Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.

Artikel 4

Aanvullend wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 km/u:

  • in de Boezingestraat vanaf het kruispunt met de Zonnebekestraat tot aan nr. 84
  • in de Poelkapellestraat vanaf het kruispunt met de Zonnebekestraat tot aan het kruispunt met de Hooyaardstraat.

Deze snelheidsbeperking wordt aan elk kruispunt aangeduid met het bord C43 '30 km/u'.

Artikel 5

Het verkeer is in volgende straten slechts in één richting toegelaten, met uitzondering voor fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs:

  • op de Markt, van nr. 1 tot nr. 7, in de richting van de Klerkenstraat
  • in de Kasteelstraat van nr. 1 tot nr. 16, in de richting van de Markt naar de Klerkenstraat
  • in de Kasteelstraat, vanaf de Vijverstraat tot nr. 21, in de richting van het gemeentehuis

Het eenrichtingsverkeer wordt aangeduid met de verkeersborden F19 met onderbord M18 in de toegestane rijrichting en verkeersbord C3 met onderbord M12 in de verboden rijrichting.

Artikel 6

De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 1 uur

  • in de Kasteelstraat, van nr. 1 tot nr. 14.
  • op de parkeerzone tgo. de Kasteelstraat 28

De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 1 h'.

Artikel 7

Er worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorbehouden:

  • 2 plaatsen op de parking op de Markt tgo. nr. 16
  • 1 plaats op de parking op de markt bij de bushalte tgo. nr. 31
  • 2 plaatsen op de parkeerzone bij de kerk, tgo. Markt nr. 8
  • 2 plaatsen bij het gemeentehuis aan de Kasteelstraat nr. 1
  • 1 plaats bij het warenhuis in de Kasteelstraat 3
  • 1 plaats bij het politiekantoor in de Kasteelstraat 5
  • 1 plaats bij de apotheek op Markt 3
  • 1 plaats bij de apotheek in de Klerkenstraat 11
  • 1 plaats op de parking tgo. OC Den Tap in de Klerkenstraat 1
  • 1 plaats op de parking tgo. BKO 'het Buitenbeentje' in de Klerkenstraat 41A
  • 1 plaats op de parking tgo. de bibliotheek in de Klerkenstraat 37A
  • 1 plaats op de parkeerstrook t.h.v. de Klerkenstraat 42-44

Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met verkeersbord E9a met bijhorend symbool. In de zones voor langsparkeren duidt een onderbord met pijl en opschrift '5 m' de geldigheid aan.

Artikel 8

Er worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie bij het lokaal commissariaat in de Klerkenstraat 5.

Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord 'Politie'.

Artikel 9

In de Klerkenstraat, t.h.v. de Duitse militaire begraafplaats komt er een oversteekplaats voor fietsers uit de richting Langemark die oversteken naar het dubbelrichtingsfietspad richting Madonna. Deze oversteekplaats wordt aangekondigd met verkeersborden A25 en aangeduid met verkeersborden F50.

De middengeleider wordt verlengd door een verdrijvingsvak in witte arcering. 

Het  overige verkeer moet rechts van de middengeleider rijden. Dit wordt aangeduid door verkeersborden D1 op de middengeleider.

Artikel 10

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.