De werken van de dorpskernvernieuwing in Langemark naderen hun einde. Tegen het bouwverlof zullen de meeste wegen weer voor het verkeer kunnen opengesteld worden. De nieuwe aanleg biedt meer ruimte voor voetgangers en fietsers en de inrichting is meer afgestemd op de functie van verblijfsgebied. Het is daarom ook aangewezen om het verkeersreglement in aan te passen aan de nieuwe inrichting.
Alle wegen waarop dit reglement betrekking heeft, zijn gemeentewegen.
De huidige afbakening van de tonnagebeperking voor 7,5 ton blijft behouden. Wijzigingen hiervan zullen besproken worden bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan en de opmaak van het eerste regionaal mobiliteitsplan voor de vervoersregio Westhoek.
De straten die aansluiten op de groene omgeving van het Vijverpark en de Vrijbosroute worden een woonerf. Dit is de Vijverstraat en de Kasteelstraat tussen de Vrijbosroute en het gemeentehuis. De snelheid is hier beperkt tot 20 km/u. Doorgaand verkeer tussen de Klerkenstraat en de Statiestraat is enkel mogelijk voor voetgangers en fietsers via het Vijverpark, zoals bepaald in artikel 5.1.1.5. van de zonale politieverordening van Arro Ieper.
In de andere straten in de vernieuwde dorpskern geldt een maximumsnelheid van 30 km/u.
De Boezingestraat-Poelkapellestraat-Langemarkstraat is een as voor doorgaand vrachtverkeer. Bij de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan en de opmaak van het eerste regionaal mobiliteitsplan voor de vervoersregio Westhoek zal de wenselijkheid daarvan opnieuw bekeken worden. In afwachting daarvan wordt de snelheid tussen de Hooyaardstraat en het sportcentrum, net als in het vernieuwde centrum terug gebracht naar 30 km/u.
Om het verblijfsgebied tussen de Markt en het Vijverpark verkeersluw te maken, worden enkele circulatiemaatregelen voorzien om gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk te weren of op de breedste straten te concentreren.
In de Kasteelstraat is enkel bestemmingsverkeer gewenst. Daarom wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd:
Met verkeerspaaltjes wordt het autoverkeer geweerd:
De zonale politieverordening verbied alle gemotoriseerd verkeer in openbare parken behalve voor dienstvoertuigen en politie (artikel 5.1.1.5). Fietsen is enkel toegelaten op de verharde paden. In het Vijverpark wordt fietsen enkel toegelaten op het breedste deel van het pad rond de vijver.
Parkeren in de vernieuwde dorpskern is mogelijk op afbakende parkeervakken en op de rijbaan waar nog 3 m vrije breedte overblijft.
Om de toegankelijkheid voor bezoekers van de diensten en het warenhuis in de Kasteelstraat te garanderen, wordt hier een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:
Op de Markt mag niet geparkeerd worden op woensdag van 6 tot 14 u. om de woensdagmarkt mogelijk te maken.
In overleg met de raad lokale economie kunnen later nog bijkomende zones of plaatsen met beperkte parkeerduur ingevoerd worden. Er wordt niet langer getolereerd dat handelaars zelf allerlei parkeerbelemmeringen plaatsen ter hoogte van hun zaak.
Er worden over de hele dorpskern parkeerplaatsen voor gehandicapten voorzien:
In de Kasteelstraat blijven 2 parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie.
In de Klerkenstraat komt er een beveiligde fietsoversteekplaats t.h.v. nr. 107A. Twee middeneilanden die ook zorgen voor een asverschuiving, maken de oversteek voor fietsers veiliger.
De huidige aanvullende verkeersreglementen worden opgeheven wat betreft de voorschriften over het parkeren, de snelheidsregimes, fietsen en de toegelaten rijrichtingen voor:
In de volgende zone gelden de bepalingen voor het verkeer in een woonerf:
Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F12a en F12b.
Er wordt binnen de bebouwde kom een zone 30 ingevoerd met maximumsnelheid van 30 km/u. Tot deze zone behoren:
Deze zone wordt aangeduid met de verkeersborden F4a en F4b.
Aanvullend wordt de maximumsnelheid beperkt tot 30 km/u:
Deze snelheidsbeperking wordt aan elk kruispunt aangeduid met het bord C43 '30 km/u'.
Het verkeer is in volgende straten slechts in één richting toegelaten, met uitzondering voor fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs:
Het eenrichtingsverkeer wordt aangeduid met de verkeersborden F19 met onderbord M18 in de toegestane rijrichting en verkeersbord C3 met onderbord M12 in de verboden rijrichting.
De parkeerduur wordt beperkt tot maximaal 1 uur
De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met borden met zonale geldigheid E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 1 h'.
Er worden op volgende plaatsen parkeerplaatsen voor personen met een handicap voorbehouden:
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met verkeersbord E9a met bijhorend symbool. In de zones voor langsparkeren duidt een onderbord met pijl en opschrift '5 m' de geldigheid aan.
Er worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor dienstvoertuigen van de politie bij het lokaal commissariaat in de Klerkenstraat 5.
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord 'Politie'.
In de Klerkenstraat, t.h.v. de Duitse militaire begraafplaats komt er een oversteekplaats voor fietsers uit de richting Langemark die oversteken naar het dubbelrichtingsfietspad richting Madonna. Deze oversteekplaats wordt aangekondigd met verkeersborden A25 en aangeduid met verkeersborden F50.
De middengeleider wordt verlengd door een verdrijvingsvak in witte arcering.
Het overige verkeer moet rechts van de middengeleider rijden. Dit wordt aangeduid door verkeersborden D1 op de middengeleider.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.