Terug
Gepubliceerd op 03/07/2020

2020_GR_00078 - Openbaar Vervoerplan vervoerregio Westhoek - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 29/06/2020 - 19:00 OC Den Tap
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel

Afwezig

Claudine Muylle

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00078 - Openbaar Vervoerplan vervoerregio Westhoek - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Tristan Bruynsteen, Sabine De Wandel
Stemmen voor 17
José Victoor, Doris Dereyne, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Tristan Bruynsteen, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Jean-Marie Callewaert
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00078 - Openbaar Vervoerplan vervoerregio Westhoek - Goedkeuring 2020_GR_00078 - Openbaar Vervoerplan vervoerregio Westhoek - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 2 en 40, § 1.
  • Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;

Aanleiding en context

Basisbereikbaarheid en vervoerregio's

Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. 

Langemark-Poelkapelle is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Westhoek. Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

De Vervoerregio Westhoek is gestart met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02 als studiebureau aan. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld en op 13 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.

Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. De Vervoerregioraad kwam tot nu samen op 19 september 2019, 13 november 2019, 19 december 2019,  20 februari 2020, en 13 mei 2020. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) dat voor deze studie als plangroep optreedt.

Openbaar Vervoerplan

Op vraag van de Minister van mobiliteit en openbare werken ontwikkelt de Vervoerregio in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer.  Dit OV-plan is een voorafname op het regionale mobiliteitsplan en maakt dus deel uit van het regionale planningsproces. Het OV-plan loopt echter in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de invoering ervan is voorzien in december 2021. Deze timing werd bevestigd en gecommuniceerd door minister Lydia Peeters op 28 november 2019.

Het OV-plan omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De Vervoersregio heeft vanuit het decreet een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een bepalende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat. 

De vervoerregioraad gaf op 13 mei 2020 zijn voorlopige goedkeuring aan een globale visie op de 3 lagen van het openbaar vervoernet met het oog op een advisering door de gemeenteraden van de gemeenten in de regio. Het OV-plan werd toegelicht aan de stakeholders.

Algemene opmerkingen

In het algemeen wenst het gemeentebestuur volgende opmerkingen mee te geven: 

  • Het financiële kader van het OV-plan is nog niet definitief vastgelegd. Er blijven heel wat vraagtekens over, zowel op het vlak van inkomsten als van uitgaven. Er moet een voldoende lange overgangsperiode zijn (bvb. 3 jaar) om de gebruikers vertrouwd te maken met het OV-plan waarbij het aanbod constant blijft en de Vlaamse regering de eventuele tekorten bij past. Er kan pas een bijdrage gevraagd worden van de gemeenten bij de volgende BBC-cyclus na evaluatie van het huidige OV-plan.
  • Om van start te gaan op 1 januari 2022 zal een heel strakke timing aangehouden moeten worden. Er moeten nog belangrijke beslissingen over financiering en tarifering genomen worden, de Vlaamse regering moet nog een mobiliteitscentrale aanduiden, deze moet nog operationeel worden, de private vervoercapaciteit moet opgedreven worden en er zal een doorgedreven informatiecampagne nodig zijn naar bestaande en potentiële gebruikers van het openbaar vervoer.
  • De inkomsten van het OV-plan (minstens van het aanvullend net en het kernnet) moeten in de Vervoerregio gebruikt kunnen worden om het openbaar vervoer verder uit te bouwen

Kernnet

Op een lijn van het kernnet rijdt 1 bus per uur in beide richtingen van maandag t.e.m. zaterdag. In Langemark-Poelkapelle passeren volgende lijnen uit het kernnet:

  1. Lijn 40 (Ieper-Staden-Torhout) die Sint Juliaan, Langemark en Poelkapelle aan doet
  2. Lijn 42 (Langemark - Roeselare) die Langemark en Poelkapelle aan doet.

Met betrekking tot het voorstel van kernnet zoals voorgesteld op de Vervoerregioraad van dinsdag 13 mei 2020 heeft het gemeentebestuur nog volgende opmerkingen:

  • Het OV-plan gaat uit van een sterk kernnet op weekdagen. In het weekend, en zeker op zondag, is het kernnet nagenoeg onbestaande. Het risico bestaat dat er tijdens de daluren op weekdagen een grote overcapaciteit zal bestaan op de lijnen van het kernnet en dat tijdens de weekends een beroep moet gedaan worden op duur vervoer op maat.

Aanvullend net

Een lijn van het aanvullend net heeft ook een frequentie van 1 bus per uur in beide richtingen maar deze rijdt in principe enkel op schooldagen en soms in de vakantie. In Langemark-Poelkapelle rijden volgende lijnen van het aanvullend net:

  1. Lijn 20 (Diksmuide-Ieper-Poperinge): 1 bus per uur in beide richtingen op schooldagen en vakantiedagen
  2. Lijn 43 (Poelkapelle-Ieper): functionele versterking met 1 of 2 bussen per dag

Met betrekking tot het voorstel van aanvullend net zoals voorgesteld op de Vervoerregioraad van dinsdag 13 mei 2020 heeft het gemeentebestuur  volgende opmerking:

  • De kern Madonna wordt niet aangedaan door het kernnet en nauwelijks door het aanvullend net. Gezien de grootte van deze kern is op schooldagen een grotere frequentie nodig in de spitsuren.

Vervoer op maat

Het vervoer op maat bestaat uit een systeem van minibusjes en personenwagens, aangevuld met deelfietsen en deelauto's. Ook het doelgroepenvervoer (bvb. voor rolstoelgebruikers) valt hieronder. In de vijf belangrijkste kernen van Langemark-Poelkapelle komt een mobipunt, een halte met de mogelijkheid om aanvullende diensten te voorzien (deelfietsen, pakjeskluis, laadpunt,....).

In Poelkapelle worden twee deelwagens voorzien.

Met betrekking tot het voorstel van Vervoer op Maat zoals voorgesteld op de Vervoerregioraad van dinsdag 13 mei 2020 heeft het gemeentebestuur  volgende opmerkingen:

  • de kern van Langemark heeft meer inwoners en meer appartementen. Het is dan ook aangewezen om zowel in Langemark als in Poelkapelle een deelwagen te voorzien.
  • er is nu geen financiering voorzien voor de mobipunten. Er moet voldoende aanvullende financiering voorzien worden die het mogelijk maakt om in de hele vervoerregio een uniform aanbod van mobipunten met aangepast uitrustingsniveau per kern te voorzien.

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Raad keurt het voorstel van kernnet goed onder voorwaarden en met de opmerkingen als hierboven weergegeven en stemt dus onder voorwaarden en met deze opmerkingen in met een gunstig advies hierover vanuit de Vervoerregioraad aan de Vlaamse Regering en De Lijn.

Artikel 2

De Raad keurt het voorstel van aanvullend net goed onder voorwaarden en met de opmerkingen als hierboven weergegeven en stemt dus onder deze voorwaarden en met deze opmerkingen in met een beslissing hierover in de Vervoerregioraad. 

Artikel 3

De raad het voorstel van vervoer op maat goed onder voorwaarden en met de opmerkingen als hierboven weergegeven en stemt dus onder deze voorwaarden en met deze opmerkingen in met een beslissing hierover in de Vervoerregioraad.

Artikel 4

De Raad vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met de geformuleerde voorwaarden en opmerkingen.

Artikel 5

Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.