Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
Langemark-Poelkapelle is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Westhoek. Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
De Vervoerregio Westhoek is gestart met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02 als studiebureau aan. Voor dit regionaal mobiliteitsplan is momenteel de Oriëntatienota opgesteld en op 13 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. De Vervoerregioraad kwam tot nu samen op 19 september 2019, 13 november 2019, 19 december 2019, 20 februari 2020, en 13 mei 2020. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW (Mobiliteit en Openbare Werken) dat voor deze studie als plangroep optreedt.
Op vraag van de Minister van mobiliteit en openbare werken ontwikkelt de Vervoerregio in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer. Dit OV-plan is een voorafname op het regionale mobiliteitsplan en maakt dus deel uit van het regionale planningsproces. Het OV-plan loopt echter in tijd vooruit op het regionaal mobiliteitsplan: de invoering ervan is voorzien in december 2021. Deze timing werd bevestigd en gecommuniceerd door minister Lydia Peeters op 28 november 2019.
Het OV-plan omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). De Vervoersregio heeft vanuit het decreet een adviserende rol voor wat betreft het kernnet en een bepalende rol voor het aanvullende net en Vervoer op Maat.
De vervoerregioraad gaf op 13 mei 2020 zijn voorlopige goedkeuring aan een globale visie op de 3 lagen van het openbaar vervoernet met het oog op een advisering door de gemeenteraden van de gemeenten in de regio. Het OV-plan werd toegelicht aan de stakeholders.
In het algemeen wenst het gemeentebestuur volgende opmerkingen mee te geven:
Op een lijn van het kernnet rijdt 1 bus per uur in beide richtingen van maandag t.e.m. zaterdag. In Langemark-Poelkapelle passeren volgende lijnen uit het kernnet:
Met betrekking tot het voorstel van kernnet zoals voorgesteld op de Vervoerregioraad van dinsdag 13 mei 2020 heeft het gemeentebestuur nog volgende opmerkingen:
Een lijn van het aanvullend net heeft ook een frequentie van 1 bus per uur in beide richtingen maar deze rijdt in principe enkel op schooldagen en soms in de vakantie. In Langemark-Poelkapelle rijden volgende lijnen van het aanvullend net:
Met betrekking tot het voorstel van aanvullend net zoals voorgesteld op de Vervoerregioraad van dinsdag 13 mei 2020 heeft het gemeentebestuur volgende opmerking:
Het vervoer op maat bestaat uit een systeem van minibusjes en personenwagens, aangevuld met deelfietsen en deelauto's. Ook het doelgroepenvervoer (bvb. voor rolstoelgebruikers) valt hieronder. In de vijf belangrijkste kernen van Langemark-Poelkapelle komt een mobipunt, een halte met de mogelijkheid om aanvullende diensten te voorzien (deelfietsen, pakjeskluis, laadpunt,....).
In Poelkapelle worden twee deelwagens voorzien.
Met betrekking tot het voorstel van Vervoer op Maat zoals voorgesteld op de Vervoerregioraad van dinsdag 13 mei 2020 heeft het gemeentebestuur volgende opmerkingen:
De Raad keurt het voorstel van kernnet goed onder voorwaarden en met de opmerkingen als hierboven weergegeven en stemt dus onder voorwaarden en met deze opmerkingen in met een gunstig advies hierover vanuit de Vervoerregioraad aan de Vlaamse Regering en De Lijn.
De Raad keurt het voorstel van aanvullend net goed onder voorwaarden en met de opmerkingen als hierboven weergegeven en stemt dus onder deze voorwaarden en met deze opmerkingen in met een beslissing hierover in de Vervoerregioraad.
De raad het voorstel van vervoer op maat goed onder voorwaarden en met de opmerkingen als hierboven weergegeven en stemt dus onder deze voorwaarden en met deze opmerkingen in met een beslissing hierover in de Vervoerregioraad.
De Raad vraagt bij de verdere besluitvorming en implementatie rekening te houden met de geformuleerde voorwaarden en opmerkingen.
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitters van de vervoerregioraad.