Context
Het tracé van voetweg 59 (Langemark-Poelkapelle) en 41 (Zonnebeke) loopt dwars door de hoeve in de Stroombeekstraat 1A. Dit tracé is al 30 jaar niet meer gebruikt en is een hinderpaal bij het verlenen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een bijkomende stal.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing en verlegging van voetweg 59 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
In een landelijke gemeente heeft het trage wegennet verschillende functies. De ligging van de trage wegen past daarom het best in een globale visie die rekening houdt met
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De adviesnota doet geen uitspraak over deze voetweg, maar enkel over dit deel van voetweg 58 dat loopt naar de Stroombeekstraat en de aantakkende voetweg 59. Deze maken deel uit van nr. 17C op de kaart. Daarover stelt de adviesnota: "17A/18D en 17C lopen recht naar het centrum van Poelkapelle. Het is interessant om te onderzoeken of het mogelijk is om 18D of 17C te herstellen. Een herstel van beide parallelle wegen is niet nodig. 17B en C kunnen interessant zijn bij een eventuele bosuitbreiding (cfrGNOP)."
De adviesnota deelt deze weg in bij de categorie wegen waarvoor het belangrijk de verschillende argumenten af te wegen en op basis daarvan te besluiten om deze weg opnieuw open te stellen of niet.
De gevraagde opheffing sluit de realisatie van deze visie niet uit.
Door de ligging op een actief landbouwbedrijf en akkers, is er geen kans op de ontwikkeling van natuurwaarden langs het op te heffen tracé.
Het op te heffen tracé ligt op een landbouwbedrijf en is gedeeltelijk overbouwd. De juridische aanwezigheid belemmert de afgifte van omgevingsvergunningen voor de verdere groei van het bedrijf.
3° plaats van het op te heffen tracé in het plaatselijke netwerk van trage wegen
Het tracé speelt geen rol als verbindingsweg tussen kernen.
Het op te heffen deel van voetweg 78 loopt op het grondgebied van Zonnebeke verder als voetweg 41. Het maakt de verbinding tussen de Stroombeekstraat (Langemark-Poelkapelle) - Ravestraat (Zonnebeke) enerzijds en de O.L. Vrouwstraat (Langemark-Poelkapelle) - Schipstraat (Zonnebeke) anderzijds.
Op korte afstand van elkaar zijn er 3 mogelijke tracés die deze verbinding (kunnen) realiseren:
Het op te heffen fragment van voetweg 58 (L-P) - 41 (Zonnebeke) vormt de verbinding tussen beide niet meer bruikbare tracés.
De verkeersvrije buurtweg 56bis volstaat om de verbinding tussen de Stroombeekstraat-Ravestraat en de O.L. Vrouwstraat-Schipstraat. Beide startpunten in de Stroombeekstraat liggen maar op ongeveer 350 m van elkaar.
4° verkeersveiligheid
Er blijft een verkeersluwe verbindingsmogelijkheid via buurtweg 56bis.
5° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen deel van voetweg 58 loopt op het grondgebied van Zonnebeke verder als voetweg 41. Zoals hierboven uiteengezet, zijn er zowel op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle als Zonnebeke reële (Langemark-Poelkapelle) en juridische (Zonnebeke) tracés die een gelijkwaardig alternatief bieden zonder de ontwikkelingskansen van een actief landbouwbedrijf te hypothekeren.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar verdwenen en overbouwd. De waardevermeerdering door de opheffing van de voetweg wordt dan ook geacht nihil te zijn (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 26 februari 2020 tot en met 26 maart 2020. Er werden geen bezwaren ontvangen tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 58 t.h.v. de Stroombeekstraat 1A.
De gemeenteraad stelt vast dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek.
De gemeenteraad oordeelt op de aangebrachte argumenten dat het wenselijk is om voetweg 58 af te schaffen tussen voetweg 59 en de gemeentegrens en stelt vast dat er niemand bezwaar heeft ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
De gemeenteraad schaft voetweg 58 definitief af tussen voetweg 59 en de gemeentegrens en schrapt de bijhorende rooilijn.