Terug
Gepubliceerd op 24/12/2019

2019_GR_00208 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen 'Omgeving' en 'Mobiliteit' voor de periode 2020-2025 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 19:30 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jacqueline Mostaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Johan Vannoote, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Sabine De Wandel

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00208 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen 'Omgeving' en 'Mobiliteit' voor de periode 2020-2025 - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jacqueline Mostaert, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Christoph Deraeve, Claudine Muylle, Johan Vannoote, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Sabine De Wandel
Stemmen voor 19
José Victoor, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Johan Vannoote, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jacqueline Mostaert, Jean-Marie Callewaert, Christoph Deraeve, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00208 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen 'Omgeving' en 'Mobiliteit' voor de periode 2020-2025 - Goedkeuring 2019_GR_00208 - Retributie op de meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen 'Omgeving' en 'Mobiliteit' voor de periode 2020-2025 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Juridische grond

  • Het decreet over het lokaal bestuur
  • Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2010 betreffende stedenbouwkundige attesten en stedenbouwkundige inlichtingen
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de declaratieve attestering van het bestaan, het niet-bestaan of het verval van het woonrecht in de zin van artikel 5.4.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
  • Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DAMB)
  • Het Decreet van 27 oktober 2006 betreffende de bodemsanering en de bodembescherming
  • De wet van 28 mei 1956 betreffende de ontplofbare of voor deflagratie vatbare stoffen en mengsels en de daarmee geladen tuigen
  • Het koninklijk besluit van 23 september 1958 houdende algemeen reglement betreffende het fabriceren, opslaan, onder zich houden, verkopen, vervoeren en gebruiken van springstoffen
  • Het Ministerieel Besluit van 3 november 1958, houdende ambachtelijke erkenning en indeling van de springstoffen
  • Het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen
  • Artikel 78 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Aanleiding en context

De gemeente heft een retributie op de meldingen of de aanvragen om diverse inlichtingen, vergunningen en attesten. De einddatum van het huidig reglement, goedgekeurd 6 februari 2017, is 31 december 2019.

De verschillende procedures en verplichtingen die hierin voorzien zijn, brengen soms aanzienlijke kosten met zich mee voor de gemeente, zowel loonkosten als werkingskosten (affiches, advertenties, aangetekende brieven). Om die reden wordt een retributie ingesteld, gebaseerd op de te verwachten kosten voor de gemeente en de omvang van de aanvraag.

Er zijn twee vrijstellingen voorzien:

  • voor de nutsmaatschappijen om de distributiekosten voor water, elektriciteit,... zo laag mogelijk te houden
  • stookolie- en gastanks voor particulieren omdat dit routinematige aanvragen zijn die weinig werk met zich meebrengen

Voor signalisatievergunningen wordt een retributie per dag, vanaf de tweede dag, gevraagd als stimulans om de verkeershinder zo kort mogelijk te houden.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt voor een periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven op meldingen, inlichtingen, vergunningen en attesten uit de domeinen 'Omgeving' en 'Mobiliteit'.

Artikel 2

§1. Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager.

De retributie is verschuldigd op het ogenblik van het indienen van de aanvraag of de melding en is niet gekoppeld aan het al dan niet verkrijgen van de vergunning of aktename van de melding.

De betaling gebeurt na toezending van de factuur door het gemeentebestuur. 

§2. Alle hieronder vermelde bedragen zijn cumulatief.

Artikel 3

Exploitatie van inrichtingen

§1. De retributie voor de exploitatie van inrichtingen bedraagt:

  1. 500 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor de exploitatie van een kleinhandelsactiviteit, een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor de gewone vergunningsprocedure van toepassing is
  2. 500 euro voor mededelingen met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur
  3. 150 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor de exploitatie van een kleinhandelsactiviteit, een ingedeelde inrichting of activiteit waarvoor de vereenvoudigde procedure van toepassing is
  4. 150 euro voor aanvragen voor het bijstellen of afwijken van de milieuvoorwaarden
  5. 30 euro voor de melding van de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit.
  6. 30 euro voor de melding van de overdracht van een vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

§2. De retributie bedraagt:

  1. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot bodemsaneringsprojecten
  2. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot milieueffectrapportage
  3. 30 euro voor aanvragen met betrekking tot de opslag van springstoffen of feestvuurwerk
  4. 30 euro voor aanvragen m.b.t. ioniserende stralen

Artikel 4

Stedenbouwkundige handelingen

§1. De retributie voor stedenbouwkundige handelingen bedraagt:

  1. 50 euro per woongelegenheid voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij een architect betrokken is
  2. 50 euro voor aanvragen zonder woongelegenheden waar een architect of landmeter bij betrokken is
  3. 50 euro per kavel voor aanvragen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden
  4. 50 euro per betrokken kavel voor aanvragen voor het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of verkavelingsvergunningen
  5. 30 euro voor aanvragen van een omgevingsvergunning waarbij geen architect of landmeter betrokken is
  6. 30 euro voor de melding van een stedenbouwkundige handeling
  7. 30 euro per kavel voor de melding van afstand van een verkaveling

Artikel 5

Attesten en inlichtingen

De retributie bedraagt:

  1. 500 euro voor aanvragen voor een planologisch attest
  2. 150 euro voor aanvragen voor het verstrekken van milieugegevens over het exploitatieadres en de omgeving ervan
  3. 50 euro/woning voor aanvragen voor een stedenbouwkundig attest
  4. 50 euro/woning voor aanvragen van een declaratief attest van woonrecht
  5. 30 euro/perceel voor aanvragen van een uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister ter voorbereiding van een transactie van een onroerend goed
  6. 25 euro voor aanvragen tot planafdruk van originelen groter dan A3. Indien de kostprijs meer bedraagt, wordt de kostprijs aangerekend.

Artikel 6

Signalisatie en mobiliteit

De retributie voor signalisatievergunningen bedraagt 10 EUR/dag vanaf de tweede dag voor aanvragen van signalisatievergunningen, geldig twee dagen of langer.

Artikel 7

Openbaar onderzoek en bekendmaking

Wanneer voor de meldingen, attesten of vergunningen in de artikelen 3 t.e.m. 5 een openbaar onderzoek of bijzondere bekendmaking nodig is, bedraagt de retributie:

  1. voor het organiseren van het openbaar onderzoek: 25 EUR
  2. per beveiligde zending: 10 EUR
  3. voor de bekendmaking van het openbaar onderzoek in 1 dag- of weekblad met regionaal karakter: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur
  4. voor de bekendmaking van de beslissing in 1 dag- of weekblad met regionaal karakter: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur
  5. voor de organisatie van een infovergadering: 200 EUR
  6. voor een publicatie in het Belgisch Staatsblad: de effectieve kost aangerekend aan het gemeentebestuur

Artikel 8

Vrijstellingen

§1. Overheden, de intercommunales, de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen en de nutsmaatschappijen zijn vrijgesteld van deze retributie.

§2. De retributie is niet verschuldigd voor de melding van:

  • opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs, uitgezonderd deze van drukvaten deel uitmakend van compressoren en uitgezonderd buffervaten (reserve aan koelmiddel in een opslagtank waarvan de afnameleiding afgesloten is van het koelcircuit, is wel ingedeeld), met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen tot en met 3.000 l (rubriek 17.1.2.2.1° van de indelingslijst) horend bij de woonfunctie van een onroerend goed, dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt
  • opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 l tot en met 50.000 l (rubriek 6.4.1° van de indelingslijst - stookolietank) indien de inrichting behoort bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt