Decreet lokaal bestuur
Klachtenmanagement is het gestructureerd ontvangen, registreren, onderzoeken en afhandelen van klachten. Klachtenmanagement kadert in het organisatiebeheerssysteem van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle en vormt de basis voor continue kwaliteitsverbetering. Door klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken van de klachten naar boven en kan de organisatie verbeteringen doorvoeren. De organisatie streeft zo naar een betere kwaliteit van haar dienstverlening en naar een betere relatie met de burgers.
Omdat elke klacht een kans is om de dienstverlening van het lokaal bestuur te verbeteren, wordt ervoor gezorgd dat burgers en organisaties die niet tevreden zijn over de dienstverlening heel eenvoudig klachten kunnen formuleren.
Het lokaal bestuur (gemeentebestuur en OCMW) dient decretaal te beschikken over een procedure klachtenmanagement. In Langemark-Poelkapelle wordt er voorzien in een klachtenregister voor het gemeentebestuur, het ocmw en het woonzorgcentrum.
De gemeenteraad keurt de procedure klachtenmanagement goed.