Terug
Gepubliceerd op 03/07/2019

2019_GR_00138 - Procedure klachtenmanagement - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 01/07/2019 - 19:00 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Sabine De Wandel

Afwezig

Jacqueline Mostaert, Christoph Deraeve, Johan Vannoote, Leen Louwagie

Secretaris

Sabine De Wandel

Voorzitter

Jos Meersch

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00138 - Procedure klachtenmanagement - Goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, José Victoor, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Koen Bentein, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Sabine De Wandel
Stemmen voor 15
José Victoor, Koen Bentein, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Johan Vanysacker, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Lieven Vanbelleghem, Jos Meersch
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00138 - Procedure klachtenmanagement - Goedkeuring 2019_GR_00138 - Procedure klachtenmanagement - Goedkeuring

Motivering

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Aanleiding en context

Klachtenmanagement is het gestructureerd ontvangen, registreren, onderzoeken en afhandelen van klachten.  Klachtenmanagement kadert in het organisatiebeheerssysteem van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle en vormt de basis voor continue kwaliteitsverbetering. Door klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de oorzaken van de klachten naar boven en kan de organisatie verbeteringen doorvoeren. De organisatie streeft zo naar een betere kwaliteit van haar dienstverlening en naar een betere relatie met de burgers.

Omdat elke klacht een kans is om de dienstverlening van het lokaal bestuur te verbeteren, wordt ervoor gezorgd dat burgers en organisaties die niet tevreden zijn over de dienstverlening heel eenvoudig klachten kunnen formuleren.

Het lokaal bestuur (gemeentebestuur en OCMW) dient decretaal te beschikken over een procedure klachtenmanagement.  In Langemark-Poelkapelle wordt er voorzien in een klachtenregister voor het gemeentebestuur, het ocmw en het woonzorgcentrum. 

Regelgeving: bevoegdheid

8a08e5925082ef9901508532e3490b4d

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de procedure klachtenmanagement goed.