Dit huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening, verder genoemd: GECORO, haar bevoegdheden uitoefent overeenkomstig het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2025 waarbij de GECORO werd samengesteld.
In de GECORO van 11 september 2025 werd het huishoudelijk reglement toegelicht. Ten opzichte van het vorige reglement werden volgende aanpassingen goedgekeurd:
Het aangepaste huishoudelijk reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999, artikel 9 ยง 6 waarbij de GECORO haar huishoudelijk reglement moet opstellen en ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad.
Inhoud en wijzigingen
§1. Dit huishoudelijk reglement beschrijft de wijze waarop de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) haar bevoegdheden uitoefent, conform artikel 1.3.3 § 8 van de Vlaamse Codex RO en het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2025 tot oprichting en samenstelling van de commissie.
§2. Wijzigingen aan dit huishoudelijk reglement zijn slechts mogelijk indien het voorstel hiertoe vooraf op de agenda is geplaatst. Hoogdringendheid is in dit geval uitgesloten, overeenkomstig artikel 4 §4 van dit reglement.
§3. Een wijziging van het reglement vereist een goedkeuring door ten minste twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden en moet nadien worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve goedkeuring.
Samenstelling
§1. De GECORO telt 9 effectieve, stemgerechtigde leden:
De secretaris maakt geen deel uit van de stemgerechtigde leden.
§2. Uit haar leden kiest de gemeenteraad een voorzitter en een ondervoorzitter.
§3. De door de gemeenteraad aangeduide plaatsvervangende leden mogen de vergaderingen bijwonen en zijn stemgerechtigd bij afwezigheid van het effectieve lid. Zij ontvangen dezelfde informatie en verslagen als de effectieve leden.§4. Voor elke vergadering worden de fractievertegenwoordigers van de gemeenteraad uitgenodigd. Zij zijn niet stemgerechtigd.
§5. Ook de schepen van ruimtelijke ordening wordt voor elke vergadering uitgenodigd en neemt deel zonder stemrecht.
§6. Indien nodig, kan de voorzitter andere personen of vertegenwoordigers van overheden uitnodigen om een toelichting te geven bij een onderwerp. Zij hebben geen stemrecht.
§7. Iedereen die wordt uitgenodigd, mag deelnemen aan de toelichting en bespreking. Enkel stemgerechtigde leden nemen deel aan de beraadslaging en stemming.
§8. Leden die verhinderd zijn de vergadering bij te wonen dienen zelf hun plaatsvervanger te verwittigen en alle nodige info te bezorgen. Ook het secretariaat (omgeving@lp.be) dient op de hoogte gebracht te worden. Enkel dan wordt het lid als verontschuldigd opgenomen.
§9. Een lid dat zonder geldige reden drie keer afwezig is, wordt ambtshalve geacht ontslag te hebben genomen. De voorzitter verwittigt zowel het betrokken lid als het gemeentebestuur, dat vervolgens de nodige stappen onderneemt om een vervanger aan te stellen.
§9. Officiële briefwisseling bestemd voor het gemeentebestuur wordt gericht aan het college van burgemeester en schepenen. Correspondentie voor de GECORO wordt gericht aan de voorzitter op het adres van het secretariaat.
Samenroeping
§1. De GECORO wordt bijeengeroepen overeenkomstig artikel 5 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 over de organisatie en werkwijze van gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
§2. De commissie komt samen binnen de 15 dagen na een adviesaanvraag van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Een vergadering kan ook worden samengeroepen op vraag van minstens een derde van de leden of op initiatief van de omgevingsambtenaar.
De adviesvraag gebeurt schriftelijk en bevat:
In principe krijgt de GECORO minimaal vier weken om een advies te formuleren. In uitzonderlijke gevallen kan deze termijn worden ingekort, mits een duidelijke motivering van de hoogdringendheid.
§3. De uitnodiging tot vergadering gebeurt door de voorzitter of bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter. De uitnodiging vermeldt datum, locatie, uur, agendapunten en het verslag van de vorige vergadering (indien nog niet eerder bezorgd).
§4. De GECORO komt minstens twee keer per jaar samen.Agenda
§1. De voorzitter stelt de agenda op en bezorgt deze minstens zeven kalenderdagen voor de vergadering aan de leden.
§2. Leden kunnen de voorzitter verzoeken om de volgorde van de agendapunten te wijzigen. De voorzitter beslist hierover.
§3. De agenda kan vergezeld worden van toelichting en bijhorende documenten. Deze liggen minstens vijf kalenderdagen vooraf ter inzage bij de dienst Ruimtelijke Ordening en/of worden digitaal beschikbaar gesteld.
§4. Dringende punten die niet vooraf op de agenda stonden, kunnen enkel worden toegevoegd mits instemming van ten minste twee derden van de stemgerechtigde leden, en dit uiterlijk 7 dagen vooraf.
Vergadering
§1. Vergaderingen vinden normaal plaats in de Raadszaal De Bron op de eerste verdieping van het gemeentehuis (Kasteelstraat 1). De secretaris reserveert de vergaderruimte. De vergaderingen zijn niet openbaar.
§2. De voorzitter leidt de vergadering. Bij afwezigheid wordt deze taak overgenomen door de ondervoorzitter of, bij diens afwezigheid, het oudste aanwezige stemgerechtigde lid.
§3. De voorzitter waakt erover dat elk lid de kans krijgt om bij te dragen, zonder dat de doelgerichtheid van de vergadering in het gedrang komt.
§4. Indien aanwezigen de vergadering ernstig verstoren, kan de voorzitter hen na twee formele waarschuwingen het woord ontnemen en, indien nodig en na overleg met de leden, verwijderen. De motivering wordt opgenomen in het verslag.
Geldigheid van de vergadering
§1. De GECORO kan enkel geldig vergaderen als minstens de helft van de stemgerechtigde leden of hun plaatsvervangers aanwezig is.
§2. Bij onvoldoende aanwezigheid wordt de vergadering uitgesteld. Op de eerstvolgende bijeenkomst mag de commissie, ongeacht het aantal aanwezigen, rechtsgeldig beslissen over de eerder geagendeerde punten. Deze nieuwe vergadering mag niet binnen de 24 uur na de vorige plaatsvinden. Voor eventuele nieuwe agendapunten geldt opnieuw de aanwezigheid van ten minste de helft van de leden.
Beraadslaging en stemming
§1. De commissie streeft naar consensus bij het nemen van beslissingen.
§2. Indien geen consensus wordt bereikt, wordt gestemd bij gewone meerderheid. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
§3. Bij gebrek aan unanimiteit kunnen leden een minderheidsstandpunt laten opnemen in het verslag.
§4. Stemming verloopt geheim in geval van persoonsgebonden aangelegenheden of op verzoek van minstens een derde van de aanwezige stemgerechtigde leden.
§5. Leden nemen geen deel aan de bespreking of stemming over dossiers waarbij zij of hun naaste familieleden (tot tweede graad) een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Zij maken dit zelf bekend bij aanvang van de bespreking.
Notulering
§1. De secretaris stelt binnen de 15 kalenderdagen na de vergadering een ontwerpverslag op en bezorgt dit aan alle leden. Indien binnen tien dagen na ontvangst geen schriftelijke opmerkingen worden ingediend, wordt het verslag geacht te zijn goedgekeurd. Vervolgens wordt het digitaal ondertekend door de voorzitter. In andere gevallen wordt het besproken op de volgende vergadering.
Adviezen
§1. Adviezen van de GECORO worden schriftelijk aan het gemeentebestuur overgemaakt. Elk advies bevat:
Deze adviezen maken deel uit van het dossier dat aan het college of de gemeenteraad wordt voorgelegd.
§2. De schepen voor ruimtelijke ordening geeft terugkoppeling aan de GECORO over de mate waarin het advies werd gevolgd. Bij afwijking worden de redenen hiervoor binnen twee weken na beslissing meegedeeld.
Werkgroepen
§1. De GECORO kan werkgroepen oprichten voor de voorbereiding van agendapunten. Enkel de voltallige GECORO is bevoegd om een advies uit te brengen.
§2. Elke werkgroep bestaat uit minstens evenveel deskundigen als vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen.
§3. Werkgroepen kunnen op dezelfde wijze beroep doen op het secretariaat als de voltallige commissie.
Informatie
§1. Alle leden (effectieve, plaatsvervangende en waarnemende) hebben recht op inzage in documenten die verband houden met de bevoegdheden van de GECORO, tenzij andere regelgeving dit verhindert.
§2. Het gemeentebestuur informeert de GECORO tijdig over beleidsvoornemens en budgetten die relevant zijn. De voorzitter ontvangt de agenda van de gemeenteraad tegelijk met de gemeenteraadsleden.
§3. De leden ontvangen de documenten digitaal, zodat zij deze vóór de zitting kunnen inzien. Alle communicatie verloopt bij voorkeur digitaal. Adviezen worden digitaal ondertekend door de voorzitter en aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Deontologie
§1. De voorzitter, de commissieleden en de (waarnemend) secretaris onderschrijven de beginselen, de gedragsregels en richtlijnen, opgenomen in de deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, zoals vastgesteld door de Vlaamse Regering op 3 juli 2009.
§2. Elk lid van de GECORO gaat op een vertrouwelijke manier om met de verkregen informatie. Het is in deze zin verboden de verkregen informatie te vermenigvuldigen of openbaar te maken. Vastgestelde inbreuken hierop betekenen het ambtshalve ontslag van de leden. Voordat een beraadslaging in de GECORO ten einde is, worden de discussie en mogelijks verschillende standpunten intern gehouden. Dit betekent dat de leden en de mogelijkse externen ertoe gehouden zijn om zowel de te adviseren documenten, als de bespreking binnen de vergadering, niet te verspreiden of publiekelijk kenbaar te maken. Vertegenwoordigers van de maatschappelijke geledingen mogen hun organisatie of achterban raadplegen, waarbij zij instaan voor de discretie van de geraadpleegde personen. Dit evenwel zonder documenten te verspreiden.
Werkingsmiddelen
§1. Het gemeentebestuur voorziet in de nodige middelen voor de werking van de GECORO (financieel, administratief en materieel). De GECORO kan voorstellen doen om deze middelen aan te wenden voor opleiding van haar leden.
§2. De voorzitter en aanwezige stemgerechtigde deskundigen hebben recht op een vergoeding:
Het gemeenteraadbesluit van 20 april 2015 betreffende de goedkeuring van het huishoudelijk reglement Gecoro en vastelling van de vergoedingen voor de deskundigen, wordt opgeheven.