Gemeente & OCMW Langemark-Poelkapelle wil de pensioenkloof tussen haar statutair en contractueel personeel verkleinen. Bijgevolg wordt voorzien in een tweede pensioenpijler voor haar contractueel personeel. Het bestuur is sinds 1 januari 2022 aangesloten bij OFP Prolocus met een Defined Contribution of vaste bijdragenformule. De bijdragevoet werd vastgesteld op 2,5% van het aan RSZ onderworpen brutoloon.
Het sectoraal akkoord van 2020 legde een minimaal bijdragepercentage op van 2,5%, maar om niet in aanmerking te komen voor een malus op de responsabiliseringsbijdrage en potentieel te kunnen genieten van een bonus op de responsabiliseringsbijdrage is een bijdragepercentage van minstens 3,0% vereist. De meeste lokale besturen in Vlaanderen hanteren intussen een bijdragepercentage van minstens 3,0%.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen worden ingehouden door de RSZ en daarna doorgestort aan OFP Prolocus. Uitzonderlijk worden de verschuldigde bijdragen ten gevolge van een retroactieve verhoging van het bijdragepercentage manueel gefactureerd.
In de lopende overeenkomst met OFP Prolocus werd bepaald dat het bestuur als bijkomende veiligheid met ingang van 1 januari 2022, de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% op de bijdragen om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
De gemeente vormt een MIPS-Groep (Multi-Inrichter Pensioenstelsel) met het OCMW en beide inrichters van het pensioenplan moeten eenzelfde verhoging doorvoeren om de MIPS-groep te behouden.
Voorstel is besproken op managementteam van 6 oktober en syndicaal overleg van 24 oktober 2025.
De wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid en haar uitvoeringsbesluiten.
De sleuteldocumenten van OFP Prolocus, zijnde de statuten, de beheerovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte.
De raad voor maatschappelijk welzijn besluit de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van het contractueel personeel met ingang van 1 januari 2025 te verhogen van 2,5% tot 3,0% van het aan RSZ onderworpen brutoloon.