Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 februari 2025 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 1:40:58 en eindigt op 1:58:24.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 17 februari 2025 wordt goedgekeurd.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Cipal dv op 31 maart 2025 op digitale wijze.
Op de agenda:
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd Valerie Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en Lieven Vanbelleghem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Aan de Raad Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025:
De vertegenwoordiger die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Cipal op 31 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad maatschappelijk welzijn van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd Valerie Deraeve aangesteld als vertegenwoordiger en Lieven Vanbelleghem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Cipal, info@cipal.be.
Op 12 december 2022 werd het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek goedgekeurd. Dit reglement was een compilatie van eerdere aparte huishoudelijke reglementen. Op 11 december 2023 werden enkele aanpassingen goedgekeurd.
Er worden enkele aanpassingen en toevoegingen van diensten voorgesteld:
Decreet lokaal bestuur
DOELGROEP
Het lokaal dienstencentrum De Stek richt zich in eerste instantie op alle inwoners van Langemark-Poelkapelle, met bijzondere aandacht voor ouderen, kwetsbare personen en mantelzorgers.
WARME MAALTIJDEN AAN HUIS
1. Doelgroep
Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening moet het domicilieadres van de gebruiker in Langemark-Poelkapelle staan en moet hij voldoen aan één van onderstaande voorwaarden:
Zich in een andere situatie bevinden waardoor men in de onmogelijkheid is om voor de eigen maaltijden in te staan. Deze aanvragen dienen goedgekeurd te worden door het BCSD.
2. Duur en beëindiging
Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker. De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker.
3. Tarieven en betaling
Onderstaande tarieven worden gehanteerd voor een aan huis geleverde maaltijd bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert:
De betaling gebeurt maandelijks via een factuur. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker.
4. Algemene bepalingen
Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten lopen zijn volgende bepalingen en afspraken van kracht:
De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. De levering van de maaltijden gebeurt door de zorgcampus tussen 10u45 en 13u00. Er moet iemand aanwezig zijn om de maaltijd aan te nemen. Indien niemand aanwezig is, wordt de maaltijd aangerekend.
Er worden minstens 3 maaltijden per week afgenomen.
Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts.
De maaltijdbedeler bezorgt het menu 1 week op voorhand.
Een bestelde maaltijd kan ten laatste de dag voordien geannuleerd worden. Deze melding kan gebeuren via de maaltijdbedeler (met briefje) of telefonisch naar de keuken van de zorgcampus (057/49.08.19) of telefonisch naar de sociale dienst van de zorgcampus (057/49.08.11).
Huisdieren dienen te allen tijde aangelijnd te worden of zich in een aparte ruimte bevinden tot na de levering. De gebruiker is aansprakelijk bij lichamelijke of materiële schade aangericht door het huisdier.
De maaltijden worden warm aan huis geleverd. Om verbranding te vermijden, wordt aanbevolen om voorzichtig te zijn bij het vastnemen en openen van de schaaltjes.
De maaltijden worden aangeboden in ecologisch afbreekbare schoteltjes. Via het systeem van ‘sealen’ wordt op het schaaltje een folie gedrukt die ervoor zorgt dat het schaaltje afgesloten wordt.
Schaaltjes moeten niet afgewassen worden en moeten niet teruggegeven worden. In het schaaltje ligt een plastiek folie die verwijderd kan worden: het schaaltje hoort thuis bij papier en karton, de folie hoort bij het restafval.
Een geleverde maaltijd mag één keer opnieuw opgewarmd worden. Het schaaltje mag in de microgolfoven.
Geleverde maaltijden kunnen ingevroren worden of zijn maximum 3 dagen houdbaar in de koelkast.
DORPSRESTAURANT DE STEK
1. Doelgroep
Het dorpsrestaurant De Stek richt zich tot de volgende inwoners van Langemark – Poelkapelle die graag, samen met anderen, van een warme maaltijd wensen te genieten, binnen een gemoedelijk kader:
ouderen (60+)
mantelzorgers
kwetsbare doelgroepen
Voor iemand die zich niet zelfstandig kan verplaatsen, mag één persoon ter ondersteuning aansluiten in het dorpsrestaurant.
2. Duur en beëindiging
Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker.
De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker.
3. Tarieven en betaling
Een maaltijd in het dorpsrestaurant kost 7,50 EUR op weekdagen en 8,00 EUR op zon -en feestdagen. Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert. Water is gratis te verkrijgen. Alle andere dranken zijn te verkrijgen mits betaling.
Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien.
De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties.
De betaling gebeurt maandelijks via een factuur. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker.
Vrijwilligers, stagiairs en jobstudenten kunnen aan personeelstarief eten in het dorpsrestaurant op die dagen waarop beroep gedaan wordt op hun hulp.
4. Vervoer
Indien gebruikers niet zelfstandig tot in het dorpsrestaurant kunnen geraken, kan gebruik worden gemaakt van vervoer geregeld vanuit de zorgcampus.
Van maandag tot zaterdag worden mensen thuis opgehaald en na de maaltijd terug naar huis gebracht door een vrijwilliger. Op feestdagen tijdens de week wordt steeds een bevraging gedaan of er voldoende interesse is voor vervoer.
De kostprijs voor maaltijd én vervoer op weekdagen (maandag - zaterdag) bedraagt 8,00 EUR (vervoer en maaltijd). De kostprijs voor maaltijd én vervoer op feestdagen tijdens de week bedraagt 8,50 EUR (vervoer en maaltijd). De vraag tot ophalen kan tot de dag voordien gesteld worden bij het onthaal (057/49.08.30) of sociale dienst (057/49.08.11) van de zorgcampus.
5. Algemene bepalingen
Het dorpsrestaurant is elke dag open van 11u30 tot 13u. Soep is vanaf 11u30 ter beschikking, de warme maaltijd vanaf 12u. Er wordt gevraagd om na de maaltijd af te ruimen (bord, bestek en glas).
De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. Aan het buffet mag de gebruiker zijn hoofdgerecht halen, een keukenmedewerker schept dit uit. Soep mag de gebruiker zelf halen.
Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts.
Er wordt elke maand een menu bezorgd. Deze zijn ook te verkrijgen aan de bar van het dorpsrestaurant en zijn te bezichtigen op het televisiescherm aan de ingang van het woonzorgcentrum.
Tijdens de week is de cafetaria aansluitend open op het dorpsrestaurant. In het weekend is de cafetaria vanaf 14u open. Gebruikers van het restaurant kunnen na de maaltijd nog steeds vertoeven in het dienstencentrum voor een spelletje biljart, de krant lezen, gezellige babbel, deelname aan een activiteit van het dienstencentrum, …. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel.
Er wordt gevraagd om telkens de dag voordien vóór 16u in te schrijven of te annuleren. Indien het een inschrijving/annulatie voor de maandag betreft, vragen wij dit door te geven vóór vrijdag 15u.
Inschrijven of annuleren kan via mail (deboomgaard@lp.be) of telefonisch via het onthaal (057/49.08.30).
Mensen die maaltijden nuttigen in het dorpsrestaurant, kunnen elke maand op de hoogte gebracht worden van het activiteitenaanbod van De Stek. Inschrijven op de nieuwsbrief kan eenvoudig aangevraagd worden bij het onthaal van het woonzorgcentrum.
CAFETARIA DE KRUNE
1. Tarieven en betaling
Onderstaande prijzen worden gehanteerd in cafetaria De Krune.
Drank | Prijs |
Plat water | 1,00 |
Bruis water | 1,00 |
Cola | 2,00 |
Cola zero | 2,00 |
Tonisteiner | 2,50 |
Schweppes | 2,50 |
Ice Tea | 2,00 |
Sinaasappelsap | 2,00 |
Jupiler | 2,00 |
Palm | 2,50 |
Rodenbach | 2,50 |
Hoegaarden | 2,50 |
Kriek Max | 2,50 |
Leffe | 3,50 |
Omer | 4,00 |
Duvel | 4,00 |
Stoute/Pater Pitte | 3,50 |
Fitte Pitte | 2,50 |
Carlsberg 0,0% | 2,50 |
Liefmans Kriek 0,0% | 2,50 |
Koffie | 2,00 |
Thee | 2,00 |
Chocolademelk | 2,00 |
Witte/rode wijn 25cl Per glas | 6,00 3,00 |
Picon | 7,00 |
Alcoholvrije aperitief | 4,00 |
Cava 20cl | 6,50 |
Chips | 1,50 |
Taartstuk | 3,50 |
Ijsje | 2,50 |
Grote kan koffie | Veelvoud van prijs voor 1 koffie, naargelang grootte van kan. |
De betaling gebeurt aan de kassa met cash geld, via Payconiq of bancontact.
2. Algemene bepalingen
GEBRUIK BADKAMER
De badkamers van het woonzorgcentrum De Boomgaard, met aangepast hulpmateriaal, worden in de namiddag beschikbaar gesteld voor personen buiten het woonzorgcentrum. Dit kan bijvoorbeeld voor de personen van wie de badkamer thuis niet voorzien is van het nodig comfort. De badkamers bevatten o.a. een inloopdouche en een groot met bad met lift. Bij het gebruik van de badkamer kan een externe zorgverlener of familielid meekomen om de gebruiker bij te staan.
De kostprijs bedraagt 5,00 EUR. De badkamer kan gereserveerd worden via het onthaal. De betaling gebeurt maandelijks via een factuur. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker.
GEBRUIK KAPSALON
Gebruikers van het lokaal dienstencentrum kunnen gebruik maken van het kapsalon.
De reservaties van het kapsalon verlopen via het onthaal van het woonzorgcentrum. Het kapsalon kan slechts door één kapper/gebruiker op hetzelfde moment gereserveerd worden. Reservaties gebeuren per halve dag of per uur van maandag t.e.m. zaterdag.
Bij gebruik van het kapsalon wordt 2,50 EUR per kapbeurt aangerekend aan de gebruiker.
VOLKSTUINTJES
Er zijn 9 volkstuintjes gelegen in de tuin van de zorgcampus, elk met een oppervlakte van 14 m².
Een volkstuintje kan gehuurd worden voor 25,00 EUR per jaar. In de prijs is het gebruik van tuinmateriaal (wat aanwezig is) en water inbegrepen.
Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement Volkstuintjes zoals goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 maart 2014.
KRANTENHOEK
De krantenhoek is elke dag open van 8u00 tot 20u00 en bevindt zich in de lounge van het woonzorgcentrum. Er worden drie kranten ter beschikking gesteld: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Het Wekelijks Nieuws. De kranten zijn gratis ter beschikking en mogen niet meegenomen worden.
ACTIVITEITEN
1. Recreatieve activiteiten
Bloemschikken 4 keer per jaar | materiaalprijs |
Maandelijkse crea-activiteit | materiaalprijs |
Brei – en handwerkactiviteit 2 wekelijks | Gratis, eigen materiaal mee te brengen |
Naaiatelier 2 wekelijks | Gratis, eigen materiaal mee te brengen |
Tearoomnamiddag maandelijks (1 warme drank en gebak/zoete lekkernij) | 6,00 EUR per persoon |
2. Informatieve activiteiten
Meermaals per jaar worden informatieve en sensibiliserende activiteiten aangeboden. Deze activiteiten worden gratis aangeboden aan de deelnemers met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Enkele voorbeelden:
3. Vormende activiteiten
Er wordt samengewerkt met diverse onderwijsinstellingen voor het aanbieden van cursussen. De onderwijsinstelling zorgt voor de facturatie, vanuit het lokaal dienstencentrum wordt hiervoor geen retributie geïnd.
4. Eenmalige activiteiten
Voor eenmalige activiteiten wordt het Vast Bureau gemachtigd om de tarieven te bepalen, waarbij uitgegaan wordt van de reële kostprijs en gestreefd wordt naar een break-even-werking.
5. Vervoer van en naar activiteiten
Er kan vervoer aangevraagd en voorzien worden met de eigen minibus voor activiteiten van De Stek op de zorgcampus of op verplaatsing binnen de gemeente. Dit aan 1,00 EUR per enkele rit. Externen kunnen voor dezelfde prijs aansluiten bij bestaande ritten (vb. rit dorpsrestaurant) indien er plaats is in de minibus.
Voor verplaatsingen en uitstappen buiten de gemeente wordt gerekend aan een onkostenvergoeding van 0,50 EUR per kilometer voor de eigen minibus, te delen door 6 deelnemers. De bedragen worden per 0,50 EUR afgerond en met een minimum van 1,00 EUR per enkele rit per gebruiker aangerekend.
INWERKINGTREDING
Het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek, goedgekeurd in de zitting van 11 december 2023, wordt opgegeven.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 april 2025.
Het retributie – en huishoudelijk reglement kapper en pedicure, goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2022, wordt opgeheven vanaf 1 april 2025 en wordt vervangen door samenwerkingsovereenkomsten met de individuele kappers en pedicures.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.