Terug
Gepubliceerd op 10/05/2024

2024_GR_00070 - Woondienst Zonnebeke - Langemark-Poelkapelle - jaarverslag 2023 en evaluatie Wonen in Vlaanderen - Kennisneming

Gemeenteraad
di 21/05/2024 - 20:00 OC De Hazebrug
2024_GR_00070 - Woondienst Zonnebeke - Langemark-Poelkapelle - jaarverslag 2023 en evaluatie Wonen in Vlaanderen - Kennisneming 2024_GR_00070 - Woondienst Zonnebeke - Langemark-Poelkapelle - jaarverslag 2023 en evaluatie Wonen in Vlaanderen - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De woondienst Zonnebeke – Langemark-Poelkapelle is van start gegaan op 1 oktober 2014.

Er werd een Vlaamse subsidie IGS-project lokaal woonbeleid verkregen voor de periode 2020-2025. Deze subsidie werd na een herzieningsaanvraag aangepast voor de periode 2023-2025. 

Het jaarverslag bevat een rapportageverslag van de verplichte en aanvullende activiteiten en het financieel verslag van werkingsjaar 2023. 

Op de stuurgroep van 8 maart 2024 werd het jaarverslag besproken. Zie bijlage voor het verslag van de stuurgroep. 

In het jaarverslag wordt omschreven hoe de verplichte en aanvullende activiteiten in functie van de doelstellingen op vlak van lokaal woonbeleid, werden uitgevoerd:

  1. Zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden;
  2. Werken aan kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
  3. Informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen over wonen;

Op 10 april 2024 ontvingen we de evaluatie van werkingsjaar 2023 van Wonen in Vlaanderen (zie bijlage). Uit de evaluatie van Wonen Vlaanderen: 

  • Alle verplichte en aanvullende activiteiten werden naar behoren uitgevoerd.
  • Bij volgende aanvullende activiteiten zijn er aandachtspunten of opmerkingen:
    • VA 1_4: Voorzien in een aanbod van nood- of doorgangswoningen op lokaal of bovenlokaal niveau, of samenwerken met een partner om in een aanbod nood- of doorgangswoningen te kunnen voorzien
      Aandachtspunt voor Langemark-Poelkapelle: Wonen in Vlaanderen raadt aan om de verkoop van de doorgangswoning in de Poelkapellestraat af te stemmen op de renovatiewerken van de woning in de Zonnebekestraat. Zo blijft er steeds minstens één nood- of doorgangswoning beschikbaar in de gemeente. Verder lijkt het ons goed om afspraken te maken binnen de regionale strategie voor het bestrijden van dak- en thuisloosheid, zodat er indien nodig ook beroep gedaan kan worden op woningen uit de omliggende gemeenten.
    • AA 2_1: Op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren en gratis conformiteitsattesten afgeven
      Opmerking: Er worden heel wat woongelegenheden voor seizoenarbeiders gecontroleerd, zowel op woningkwaliteit als op stedenbouwkundig vlak en met advies van de brandweer. Dit vormt een goed voorbeeld van gerichte lokale samenwerking tussen de actoren
    • AA 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situatie
      Opmerking: Onze felicitaties voor de wijze van uitvoering van deze activiteit. Een groot deel van de huurwoningen die onder de verplichting vallen beschikken reeds over een conformiteitsattest. De woondienst heeft een goed zicht op de huurmarkt en draagt stelselmatig bij tot de verbetering van de woningkwaliteit.
    • AA 3_2: Sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners
      Aandachtspunt: het aantal sociale begeleidingen door de sociale dienst waren bij het indienen van de rapportering voor Zonnebeke nog niet bekend. Graag vernemen we op de volgende stuurgroep het aantal en de aard van deze begeleidingen door de sociale dienst. Voor Langemark-Poelkapelle werd het aantal en de aard van de begeleidingen door de sociale dienst en de woondienst op voldoende wijze vermeld in de rapportering.
  • Besluit: De activiteiten die naar behoren zijn uitgevoerd en waarvoor in deze nota geen aandachtspunten zijn geformuleerd, zijn te beschouwen als goed of zeer goed uitgevoerd. In het bijzonder willen we het project feliciteren met het bespreken van diverse aspecten van wonen op het lokale woonoverleg en de stuurgroep. Er is een goed zicht op de woningmarkt met blijvende aandacht voor de afstemming van vraag en aanbod, sociaal wonen, betaalbaar wonen, woningkwaliteit, premies, leefbaarheid, enz. Zowel op ambtelijk als op politiek vlak staat men dicht bij de praktijk en worden passende acties inzake wonen op touw gezet. Knap werk!

Wat betreft het financiële luik: 

  • Alle kosten en inkomsten worden geboekt bij gemeente Zonnebeke (uitgezonderd de halftijds loketmedewerker die werkt in Langemark-Poelkapelle en één factuur die werd bekostigd door Langemark-Poelkapelle). 
  • De Vlaamse subsidie voor werkingsjaar 2023 bedraagt 72.000 euro. Een voorschot van 50.400 euro werd betaald op 13/02/2023 en het saldo (21.600 euro) werd betaald op 12/04/2024.
  • De afrekening voor Langemark-Poelkapelle voor werkingsjaar 2023 bedraagt 33.943,28 euro. 

Juridische grond

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het Vlaamse Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Boek 2, Deel 2, Titel 4 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van werkingsjaar 2023 van de Woondienst Zonnebeke - Langemark-Poelkapelle en van de evaluatie door Wonen in Vlaanderen.