Het verslag van de gemeenteraadszitting van 11 maart 2024 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 01:55:45.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 11 maart 2024 wordt goedgekeurd.
Vanaf 1 januari 2024 wijzigde de aanvraagprocedure voor het vernietigen van bestuurs- en archiefdocumenten. Waar tot eind 2023 de procedure nog liep via de expliciete toestemming van de Algemeen Rijksarchivaris of zijn gemachtigde, zullen de vernietigingen vanaf 1 januari 2024 nog uitsluitend kunnen verlopen via het Serieregister, een dienstverlening van Digitaal Archief Vlaanderen, overeenkomstig het Bestuursdecreet van 7 december 2018 waarin de toezichthoudende rol op het bewaren en beheren van bestuursinformatie overgaat van de federale naar de Vlaamse overheid.
Digitaal Archief Vlaanderen is een gemeenschappelijke dienstverlening van de Vlaamse Overheid voor Vlaamse overheidsinstanties die instaat voor het beheren, bewaren en ontsluiten van digitale overheidsinformatie die het digitale proces heeft doorlopen. Digitaal Archief Vlaanderen bestaat uit vier verschillende dienstverleningen: het Serieregister, het E-Depot, de Documentenkluis en het Depotbeheer. Enkel het gebruik van de dienstverlening Serieregister werd verplicht op 1 januari 2024 en wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd (delen 1, 2 en 6 van de hoofdovereenkomst).
Het Serieregister is het centrale register waarin alle Vlaamse overheidsinstanties de categorieën van bestuursdocumenten (dit zijn de zogenaamde series) waarvoor ze bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen, samen met de overeenkomstige selectieregels, moeten publiceren. Na goedkeuring van de series en de bijhorende selectieregels door de bevoegde selectiecommissie, worden ze gepubliceerd in het Serieregister en is het betreffende bestuur gemachtigd om over te gaan tot de vernietiging van tijdelijk te bewaren series. Een van de doelstellingen van het Serieregister is het standaardiseren van het beheer van (digitale) overheidsinformatie.
De Vlaamse overheid stelt het Serieregister digitaal ter beschikking. De aansluiting is gratis.
Bestuursdecreet van 7 december 2018, art. III.87 §1 en 2
De raad keurt de toetredingsovereenkomst Dienstverlening Serieregister van Digitaal Archief Vlaanderen goed.
De archivaris binnen het lokaal bestuur Langemark -Poelkapelle is momenteel langdurig ziek. Niemand anders binnen de organisatie bezit de nodige kennis van archivering.
In het voormalig woonzorgcentrum bevindt zich een oud archief dat moet worden verwerkt voor de afbraak van het gebouw. Het verwerken en behandelen van dit archief vereist specifieke kennis van archivering.
Om deze uitdaging aan te gaan en het archief tijdig te verwerken, is het noodzakelijk om externe expertise in te schakelen. De intergemeentelijke archiefdienst van DVV Westhoek biedt deze expertise aan.
Er werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met de intergemeentelijke archiefdienst van de DVV, waarbij een intergemeentelijke archivaris gedurende 8 maanden, 2 dagen per maand, ons zal bijstaan in het verwerken van dit archief.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met DVV Westhoek in kader van de intergemeentelijke archiefdienst goed.
Het aanpakken van de georganiseerde criminaliteit vereist een goed georganiseerde overheid. Bij de voorkoming en bestrijding van georganiseerde criminaliteit is een belangrijke rol weggelegd voor diverse overheden. Het bundelen van kennis en de optimale aanwending van de bevoegdheden van verschillende openbare besturen en administraties moeten leiden tot complementaire en mogelijk doeltreffender strategieën in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit. Omdat de gevolgen van georganiseerde criminaliteit zich manifesteren op het lokale niveau, neemt het lokale bestuur een bijzondere plaats in. Een effectieve bestuurlijke aanpak vereist echter, naargelang het geval, de samenwerking tussen verschillende partners. De nadruk ligt op de samenwerking tussen de gerechtelijke, bestuurlijke en/of sociale, economische en fiscale diensten.
Deze samenwerking krijgt vorm in het protocolakkoord bestuurlijke handhaving.
Zowel het parket, politie als lokaal bestuur gaan het engagement aan om, binnen de perken van hun budgettaire en personeelsmatige mogelijkheden, maximaal inspanningen te leveren teneinde, binnen het bestaande juridische kader, op de meest ruime wijze informatie uit te wisselen in functie van de strafrechtelijke en/of bestuurlijke handhaving: dagrapporten, bestuurlijke informatieverslagen, enz.
De bespreking van het ontwerp van protocolakkoord tussen het parket en de stad Ieper tijdens de zonale veiligheidsraad
Het positief advies van de politieraad
De gemeenteraad keurt het protocolakkoord bestuurlijke handhaving goed.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Zefier op 13 juni 2024.
Op de agenda van de algemene vergadering :
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
5. Statutaire benoemingen
Het digitaal jaarverslag kan u raadplegen via https://www.jaarverslag.zefier.be/2023.
Voor de algemene vergaderingen van Zefier werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de algemene vergadering van Zefier van 13 juni 2024 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
5. Statutaire benoemingen
Voor de algemene vergaderingen van Zefier werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger. Er wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Zefier cvba, info@zefier.be.
Perceelnummer | Voortuintje voor adres: | Eigenaar | Opp | Prijs |
---|---|---|---|---|
33014 A 1001 X 4 0 | Eikenlaan 10 | Renaat Vanoplynes | 38 ca | 234,71 |
33014 A 1001/W4 P0000 | Eikenlaan 11 | bvba OBJHA /Ria Haghedooren | 39 ca | 240,59 |
33014 A 1001/02R6 P0000 | Berkenlaan 19 | bvba OBJHA /Ria Haghedooren | 78 ca | 559,58 |
De raad gaat akkoord met de verkoop van volgende percelen:
Perceelnummer | Voortuintje voor adres: | Eigenaar | Opp | Prijs |
---|---|---|---|---|
33014 A 1001 X 4 0 | Eikenlaan 10 | Renaat Vanoplynes | 38 ca | 234,71 |
33014 A 1001/W4 P0000 | Eikenlaan 11 | bvba OBJHA /Ria Haghedooren | 39 ca | 240,59 |
33014 A 1001/02R6 P0000 | Berkenlaan 19 | bvba OBJHA /Ria Haghedooren | 78 ca | 559,58 |
De raad bevestigt dat het gemeentebestuur de kosten van overschrijving van de diverse akten voor zich neemt.
De raad gaat akkoord met de akten opgemaakt door Alain Maricou, commissaris van de dienst vastgoedtransacties van de Vlaamse Gemeenschap.
De gemeente wordt voor de ondertekening vertegenwoordigd door de Vlaamse commissaris van Vastgoedtransacties.
Het perceel 47M2 is gelegen in projectzone C van de zone voor woonlint (art. 3) van het RUP ‘Reconversiegebieden Zonnebekestraat’. Na de aanleg van het openbaar domein voor de verkaveling Flandriastraat (rijbaan, verbinding voor voetgangers en fietsers, parkeerstrook en groenzone) blijft langs beide kanten nog een reststrook over die niet langer nodig is voor openbaar nut. De ene reststrook is gelegen naast de woning in de Blikstraat 30 te 8920 Langemark-Poelkapelle. De aanpalende eigenaars vragen om het perceel aan te kopen.
De heer Alain Maricou, commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, werd aangesteld voor de opmaak van de akte. Hij vraagt de gemeenteraad om de ontwerpakte goed te keuren.
Het bestuur heeft een geldig en recent schattingsverslag nodig voor de objectieve waardebepaling van onroerende transacties. Er werd op 17 januari 2021 een schattingsverslag opgemaakt door de heer Dries D'Hallewin. Het schattingsverslag wordt als "recent" beschouwd als het niet ouder is dan twee jaar. Vandaar dat een actualisering van het schattingsverslag werd gevraagd. Het geactualiseerd verslag dateert van 13 september 2023 en werd in bijlage toegevoegd.
In het college van 7 augustus 2023 werd beslist om de Dienst Vastgoedtransacties te gelasten met de organisatie van de verkoop.
Bepalingen in verband met de verkoop en de voorwaarden:
- Beschrijving van het goed:
Kadastrale gegevens van het restperceel: afdeling 1, Sectie G, nr. 47/N2 P0000, oppervlakte 96 vierkante meter. Het gaat om een restperceel na aanleg van wegenis.
- Wijze van verkoop: Onderhandse verkoop aan de aanpalende eigenaar.
De dienst vastgoedtransacties werd gelast met de organisatie van de verkoop. De verkoopkosten zijn volledig ten laste van de koper.
- Reden verkoop: het betreft een restperceel dat de aanpalende eigenaars wensen te kopen.
- Verkoopsvoorwaarden: De prijs bedraagt 4.800 euro (= waarde schattingsverslag: venale waarde = 50 euro per vierkante meter). De verkoopkosten zijn volledig ten laste van de koper.
De gemeenteraad keurt de verkoop aan de heer Vuylsteke Davy en mevrouw Candry Saskia goed.
Het betreft de verkoop van een restperceel na wegeniswerken nabij Blikstraat 30 met volgende kadastrale gegevens: afdeling 1, Sectie G, nr. 47/N2 P0000, oppervlakte 96 vierkante meter.
De verkoopprijs bedraagt 4.800 euro (= waarde schattingsverslag). Alle kosten verbonden aan de verkoop zijn ten laste van de koper.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, zoals gehecht aan dit besluit, opgemaakt door de heer Alain Maricou, commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, goed.
De gemeente wordt voor de ondertekening vertegenwoordigd door de Vlaamse commissaris van Vastgoedtransacties.
Het perceel 47M2 is gelegen in projectzone C van de zone voor woonlint (art. 3) van het RUP ‘Reconversiegebieden Zonnebekestraat’. Na de aanleg van het openbaar domein voor de verkaveling Flandriastraat (rijbaan, verbinding voor voetgangers en fietsers, parkeerstrook en groenzone) blijft langs beide kanten nog een reststrook over die niet langer nodig is voor openbaar nut. De ene reststrook is gelegen naast de woning in de Blikstraat 32 te 8920 Langemark-Poelkapelle. De aanpalende eigenaars vragen om het perceel aan te kopen.
De heer Alain Maricou, commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, werd aangesteld voor de opmaak van de akte. Hij vraagt de gemeenteraad om de ontwerpakte goed te keuren.
Het bestuur heeft een geldig en recent schattingsverslag nodig voor de objectieve waardebepaling van onroerende transacties. Er werd op 17 januari 2021 een schattingsverslag opgemaakt door de heer Dries D'Hallewin. Het schattingsverslag wordt als "recent" beschouwd als het niet ouder is dan twee jaar. Vandaar dat een actualisering van het schattingsverslag werd gevraagd. Het geactualiseerd verslag dateert van 13 september 2023 en werd in bijlage toegevoegd.
In het college van 7 augustus 2023 werd beslist om de Dienst Vastgoedtransacties te gelasten met de organisatie van de verkoop.
Bepalingen in verband met de verkoop en de voorwaarden:
- Beschrijving van het goed:
Kadastrale gegevens van het restperceel: afdeling 1, Sectie G, nr. 47/P2 P0000, oppervlakte 72 vierkante meter. Het gaat om een restperceel na aanleg van wegenis.
- Wijze van verkoop: Onderhandse verkoop aan de aanpalende eigenaar.
De dienst vastgoedtransacties werd gelast met de organisatie van de verkoop. De verkoopkosten zijn volledig ten laste van de koper.
- Reden verkoop: het betreft een restperceel dat de aanpalende eigenaars wensen te kopen.
- Verkoopsvoorwaarden: De prijs bedraagt 3.600 euro (= waarde schattingsverslag: venale waarde = 50 euro per vierkante meter). De verkoopkosten zijn volledig ten laste van de koper.
De gemeenteraad keurt de verkoop aan de heer Soenen Kris en mevrouw Kuypers Conny goed.
Het betreft de verkoop van een restperceel na wegeniswerken nabij Blikstraat 32 met volgende kadastrale gegevens: afdeling 1, Sectie G, nr. 47/P2 P0000, oppervlakte 72 vierkante meter.
De verkoopprijs bedraagt 3.600 euro (= waarde schattingsverslag). Alle kosten verbonden aan de verkoop zijn ten laste van de koper.
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte, zoals gehecht aan dit besluit, opgemaakt door de heer Alain Maricou, commissaris bij de dienst Vastgoedtransacties, goed.
De gemeente wordt voor de ondertekening vertegenwoordigd door de Vlaamse commissaris van Vastgoedtransacties.
In de Korte Ieperstraat is parkeren mogelijk op de parkeerstrook langs de kant van de even huisnummers. Voor de heraanleg van de straat in het kader van de dorpskernvernieuwing gold er een parkeerverbod langs de overkant. Na de heraanleg werd dit parkeerverbod opgeheven aangezien de straat geen verbindende functie heeft. Sindsdien parkeren heel wat bewoners hun wagen ook op de rijbaan langs de kant van de oneven nummers (kant Ter Berken).
Hierover ontving de gemeente twee klachten:
De Lijn meldt dat de lijnbussen nog erg moeilijk de straat kunnen in- en uitdraaien van en naar de Boezingestraat.
De lokale politie meldt dat de rijbaan te smal is om auto's te laten parkeren. Volgens art. 25.1.7° van de wegcode mag er niet geparkeerd worden als twee voertuigen elkaar niet vlot kunnen kruisen. Dit wil zeggen dat er tussen 2 geparkeerde voertuigen 5 à 6 m vrije ruimte moet zijn.
De commissie Openbare Werken en Verkeer heeft de problematiek besproken op haar zitting van 19 maart 2024. De commissie adviseert om een parkeerverbod in te voeren.
Er wordt gekozen om het parkeerverbod met verkeersborden aan te duiden. Dit is onderhoudsvriendelijker dan een geschilderde streeplijn.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het aanvullend verkeersreglement betreffende het parkeren in de Korte Ieperstraat wordt opgeheven.
Er staan regelmatig auto’s geparkeerd op het straatje bij het driehoekig pleintje in de Schiethoek. Dit straatje is ontworpen als een verkeersluw straatje waar enkel laden en lossen mogelijk is. Er zijn geen parkeerplaatsen voorzien. De woningen hebben achteraan een garage die toegankelijk is via een kruiwagenpaadje achter de tuinen. Vooraan is er voor elke woning een overdekte fietsenstalling. Voor bezoekers zijn er parkeerhavens tegen de Langemarkstraat.
Geparkeerde auto’s hinderen hulpdiensten en andere bewoners. Zo waren er onlangs problemen bij een brandweerinterventie.
Het straatje wordt daarom aangeduid als woonerf.
De commissie Openbare Werken en Verkeer heeft de invoering op 19 maart 2024 een gunstig advies gegeven.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het aanvullend verkeersreglement in de Schiethoek wordt aangevuld als volgt.
In de Schiethoek, vanaf nr. 9 tot en met nr. 25 wordt een woonerf wordt afgebakend. Het begin van het woonerf wordt aangeduid; ook het einde van het (woon)erf wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
F12a
F12b
In de gemeenteraad van 28 maart 2022 werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd. Deze was opgesteld door de Provincie om het engagement vanwege de Provincie, Fluvius en de gemeente vast te leggen.
In de gemeenteraad van 11 maart 2024 werd het bestek voor de riolerings- en wegeniswerken in de Langemarkstraat en Poelkapellestraat goedgekeurd en werd machtiging aan Fluvius gegeven om de procedure te voeren. Fluvius staat in voor de rioleringswerken, het gemeentebestuur voor de wegeniswerken.
Gezien de trekkende rol die Fluvius nu opneemt in het dossier, werd door Fluvius een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst voor dit project opgemaakt en ter goedkeuring voorgelegd.
Beslissing van de gemeenteraad van 25 mei 2009 om afstand van bevoegdheid te doen aan de intercommunale WVEM inzake het beheer van afvalwater en hemelwater, en om haar rioleringsnet in te brengen in de intercommunale Infrax.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed tussen Fluvius, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente Langemark-Poelkapelle. Deze samenwerkingsovereenkomst legt de wederzijdse verbintenissen vast betreffende:
WVI staat in voor de realisatie van het lokaal bedrijventerrein Industriestraat op het grondgebied van de gemeente Langemark-Poelkapelle. De intergemeentelijke vereniging WVI, waarvan de gemeente Langemark-Poelkapelle vennoot is, uit hoofde van haar statutaire doelstelling in deze de geëigende partij voor de uitgifte en het beheer van dit bedrijventerrein. WVI treedt in deze op als het verlengstuk van de gemeente Langemark-Poelkapelle.
De Vlaamse decreetgever heeft geopteerd om naast de ontwikkelaar-verkoper, ook altijd de gemeente aan te duiden als begunstigde van het recht van terugkoop/wederovername. Dit weliswaar in tweede orde. Overeenkomstig art. 32 van het decreet heeft de initiële verkoper/ verlener (WVI) immers steeds het recht als eerste over te gaan tot terugkoop/wederovername. De wetgever heeft deze mogelijkheid willen voorzien vanuit de vaststelling dat tot nog toe, vooral bij private ontwikkelingen, de mogelijkheden voor de lokale overheid om op te treden bij niet naleving van de voorwaarden (bebouwing, activiteit, …) zeer beperkt zijn.
Deze bepaling houdt evenwel in concreto in dat bij iedere doorverkoop of transactie waarbij de eigenaar een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik of persoonlijke gebruiks- of genotsrechten wenst over te dragen, het bedrijf voorafgaandelijke toestemming van de verkoper en de gemeente moet krijgen.
Bij de realisatie van bedrijventerreinen door publieke ontwikkelaars leidt het aanduiden van twee publieke begunstigden tot een bijkomende administratieve last voor de bedrijven, notarissen en de gemeente.
Bij haar realisaties neemt de intercommunale WVI deze rol nauwgezet op zich voor al haar bedrijventerreinen en dit reeds vanaf haar ontstaan.
De wetgever (art. 27, §2) heeft voorzien dat de gemeente kan beslissen om in haar plaats haar intergemeentelijk samenwerkingsverband aan te wijzen voor deze taak, net om deze extra last te vermijden. Dit moet evenwel gebeuren vooraleer de initiële verkoopakten worden verleden.
Titel 3, Hoofdstuk 1, Afdeling 4 van het Decreet Ruimtelijke Economie van 13 juli 2012
De gemeenteraad wijst WVI, dienstverlenende onderneming, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge, aan als enige begunstigde van het terugkooprecht of het recht van wederovername voor de uitbreiding van het lokale bedrijventerrein in de Industriestraat.
Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan WVI.
Context
Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:
Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.
Openbaar onderzoek
De gemeenteraad heeft de nieuwe rooilijn voorlopig vastgesteld op 11 december 2023.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 5 januari 2024 tot en met 4 februari 2024. Alle aangelanden werden aangeschreven en het openbaar onderzoek werd op de gebruikelijke wijzen aangekondigd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend. Eén aanpalende landbouwer uitte mondeling zijn bezorgdheid over de toegankelijkheid van zijn perceel vanop de voetweg en vroeg om geen haag te planten tussen de voetweg en zijn perceel.
Het perceel 381C wordt wordt samen met perceel 380 uitgebaat en beschikt al over 4 opritten langs de Melkweg. Zelfs al zou er een haag aangeplant worden, dan kan nog altijd een opening voorzien worden zodat ook vanuit voetweg 98 een toegang mogelijk is.
Adviezen
Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid
Het advies van de provinciale Dienst Integraal Waterbeleid is voorwaardelijk gunstig.
"Geldende regelgeving:
Beschrijving van de vergunningsaanvraag:
Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:
Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.
Het nieuwe tracé is grotendeels auto-arm.
Gegevens en bemerkingen met betrekking tot de watertoets
Gegevens en bemerkingen met betrekking tot de waterloop
Volgens art. 17 van de wet op de ‘Onbevaarbare Waterlopen’, daterend van 28 december 1967, zijn de aangelanden, gebruikers en eigenaars van kunstwerken, verplicht doorgang te verlenen, de nodige materialen, gereedschap en werktuigen voor de uitvoering van werken te laten plaatsen, en ook producten die voortkomen van de ruimingswerken binnen een 5-meterstrook vanaf de oever te aanvaarden.
Ook in art. 6 van het decreet van Het Vlaams Parlement van 19 juli 2013 tot wijziging van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het “integraal waterbeleid” worden de onderhoudsstrook en de rechten en plichten van de aangelanden naast de waterloop uitgebreid beschreven.
1) Vrije strook 5 m
Langs de waterloop dient in alle omstandigheden vanaf de oeverrand (open profiel) of vanaf de rand van de overwelving (gesloten profiel) steeds een vijf meter brede strook volledig vrij te blijven van elke bebouwing en aanplantingen (rekening houdend met de te verwachten volume van de aanplantingen) zodat de toegang tot de waterloop onder meer voor personen en materieel bij uitvoering van werken aan deze waterloop altijd is verzekerd.
Ook opslag of tijdelijke opslag mag niet in de 5m-strook (indien van toepassing).
2) Afrasteringen
De afrasteringen in de langsrichting van de beek dienen geplaatst op
Bij afrasteringen in de dwarsrichting ten opzichte van de waterloop dienen de nodige voorzieningen getroffen om een vrije doorgang binnen de 5 m. strook mogelijk te maken door middel van een opening of een poort met een minimum breedte van 4 m.
3) Onderhoudslast
De bestaande erfdienstbaarheid met betrekking tot de onderhoudslast van de waterloop blijft behouden.
De provincie kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele schade aan de verharding aangelegd binnen de 5m-strook t.g.v. onderhoudswerken aan de waterloop.
De provincie kan niet instaan voor de kosten voor het verwijderen van maai- en ruimingsspecie die normaal binnen de 5m-strook mag worden gedeponeerd.
4) Grondbewerkingen
Het bewerken van de grond gelegen langs een ingeschreven waterloop mag slechts vanop een afstand van 1 m vanaf de taludinsteek van de waterloop.
5) (Her)aanplanting
Bij (her)aanplantingen langs de betrokken waterloop dienen de bomen, omwille van het mechanisch onderhoud van de waterloop, min. 12 meter van elkaar te staan, geplant op 1 m landinwaarts vanaf de taludinsteek van de waterloop. De bestaande bomen mogen niet ontworteld worden om schade aan het talud te voorkomen.
6) Ophogingen
Ophogingen binnen de 5 m-onderhoudsstrook worden niet toegelaten. Teneinde onderhoudswerken aan de waterloop uit te voeren dient de onderhoudsstrook vanaf de huidige taludinsteek een vlak verloop (horizontaal) te hebben en dit over de volledige breedte van deze 5 m-onderhoudsstrook. (huidige taludinsteek = plaats van de kop van de talud zoals nu vastgesteld).
7) Toekomstige ontwikkelingen
Onze dienst wenst hierbij tevens op te merken dat ook bij verdere ontwikkelingen op het terrein deze regelgeving ten allen tijde dient nageleefd te worden.
De 5m-erfdienstbaarheidszone wordt gerekend vanaf de taludinsteek. Er moet vertrokken worden vanuit de bestaande situatie.
De Martjevaart/Steenbeek met nr. WY.7.3. vormt één van de belangrijkste waterlopen op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. Het is niet ondenkbaar dat de huidige taludinsteek van de waterloop zich met de tijd gaat verleggen (meer projectinwaarts/minder projectinwaarts). Cf. de beginselen en doelstellingen uit het Decreet Integraal Waterbeleid kan het niet de bedoeling zijn om de natuurlijke bedding van de waterloop ‘in te betonneren’.
Op betrokken locatie is op linkeroever van de waterloop een captatiemogelijkheid (4 aanzuigpunten). Het gemeentebestuur moet er zich van bewust van zijn dat in periodes met omvangrijke irrigatiebehoefte er zeker conflictsituaties tussen tractoren en zwakke weggebruikers zullen optreden; met problemen van o.a. veiligheid tot gevolg. Ook zal aangelegde voetweg-infrastructuur zwaar te lijden krijgen. (foto van tractoren bij vulpunten in het advies in bijlage)
Advies Dienst Integraal Waterbeleid met betrekking tot de watertoets en de waterlopen:
Het advies van onze dienst voor voorliggende aanvraag is VOORWAARDELIJK GUNSTIG. Er dient rekening gehouden te worden met bovenstaande voorwaarden."
Advies van de Deputatie van West-Vlaanderen
Het advies van de Deputatie van West-Vlaanderen is voorwaardelijk gunstig.
"Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:
Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.
Het nieuwe tracé is grotendeels auto-arm.
In bijlage treft u het voorwaardelijk gunstig advies van de Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid.
Advies:
Het advies voor voorliggende aanvraag is VOORWAARDELIJK GUNSTIG.
Er dient rekening gehouden te worden met de voorwaarden uit het advies van de Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid.'"
Departement Omgeving
Het departement Omgeving werd via het Loket Lokale besturen om advies gevraagd. Het departement heeft geen advies uitgebracht.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
De verplaatsing van de rooilijn zorgt ervoor dat:
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De verlegging past in dit kader (zie 11A). Het nieuwe tracé laat toe om een fietsvriendelijke uitbreiding van de weg te realiseren, zoals het deel dat tijdens de werken aan de dorpskernvernieuwing werd verbreed. Het laat een fietsvriendelijke route tussen het dorpscentrum en het bufferbekken vanwaar kan aangesloten worden op de functionele fietsroutes richting Ieper en Boezinge.
Het juridische tracé sluit maximaal aan op het historische tracé en de kortste weg. Om trage weggebruikers toe te leiden naar een veiliger oversteekpunt op de Melkweg wordt een deel van de toegangsweg naar de aanzuigplek, aangelegd in comfortabeler asfalt.
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het te verplaatsen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De verplaatsing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
5° Watertoets
Bij werken zal het advies van de dienst Waterlopen gevolgd worden worden. Er lijkt op het eerste zicht geen tegenspraak tussen het advies en de geplande werken (bvb. afstand tot de taludinsteek, hemelwaterverordening, veiligheid fietsers). Dit wordt verder bekeken bij de voorbereiding van de werken.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van voetweg 98 (Donkerweg) tussen het bufferbekken langs de Steenbeek en de Melkweg definitief vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 22-660-I-3.
Context
De Melkerijstraat liep van ooit als buurtweg 36 op de atlas van de buurtwegen van de Bikschotestraat tot de Groenestraat. Een deel van het tracé werd eerder al opgeheven om plaats te maken voor de uitbreiding van het zuivelverwerkend bedrijf Milcobel. Dit is het huidige kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie H, nr. 613/03 geworden.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 maart 2024 tot en met 3 april 2024. Alle aangelanden werden aangeschreven en het openbaar onderzoek werd op de gebruikelijke wijzen aangekondigd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend. Eén aanpalende eigenaar vroeg informatie over zijn uitweg achteraan die uitgeeft op de Melkerijstraat en de mogelijkheid tot bouwen van bijkomende woningen.
Na het onttrekken van het de Melkerijstraat aan het openbaar domein kan het perceel verkocht worden aan de aanpalenden. Tot nu toe heeft enkel Milcobel zijn interesse laten blijken. Bij verkoop kunnen de huidige ontsluitingen voor aanpalende eigendommen als eeuwig durende erfdienstbaarheden opgenomen worden.
Het zou echter niet getuigen van goede ruimtelijke ordening om langs de Melkerijstraat bijkomende woningen te laten bouwen. Dit zou dan de enige woning in de Melkerijstraat zijn, en die zou net naast het bedrijfsterrein staan met hinder en mogelijke conflicten tussen bewoners en bedrijf. Nieuwe woningen of inbreidingsprojecten kunnen enkel langs de Bikschotestraat. Het afschaffen van de rooilijn van dit deel van de Melkerijstraat heeft hierop geen invloed.
Adviezen
Advies van de Deputatie van West-Vlaanderen
De deputatie werd om advies gevraagd. De deputatie heeft geen advies uitgebracht
Departement Omgeving
Het departement Omgeving werd via het Loket Lokale besturen om advies gevraagd. Het departement heeft geen advies uitgebracht
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
Het resterende deel tussen de Bikschotestraat en het eerder afgeschafte deel, dient nagenoeg uitsluitend als ontsluiting voor het bedrijf. Er zijn enkel nog enkele ontsluitingen van tuinen van woningen uit de Bikschotestraat. Deze kunnen ook als een private erfdienstbaarheid verder blijven bestaan. Het af te schaffen deel heeft geen verbindende functie meer maar moet verder door de gemeente onderhouden worden.
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
Het af te schaffen deel van de Melkerijstraat heeft geen verbindende functie meer en speelt geen rol in het netwerk van trage wegen.
3° verkeersveiligheid
Door dit deel van de Bikschotestraat af te schaffen, wordt een kruispunt een inrit. Dit is duidelijker dan de huidige voorrangsregeling. Nu geldt op dit kruispunt een afwijking op de algemene voorrangsregeling (voorrang van rechts) binnen de bebouwde kom. Het verkeer in de Bikschotestraat heeft na de afschaffing altijd voorrang op het verkeer dat de inrit naar het bedrijf op- of afrijdt.
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen deel behoort tot het openbaar domein. Een eventuele waardevermeerdering of waardevermindering is niet van toepassing aangezien de grond na het opheffen van de rooilijn tot het privaat domein van de gemeente zal behoren.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van buurtweg 36 (Melkerijstraat) tussen de Bikschotestraat en het perceel 1ste afdeling, sectie H, nr. 613/03 definitief vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 231065-I-5.
Fluvius heeft het subsidiereglement voor aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particulier woningen gewijzigd. Vroeger werd een subsidie gegeven van 50% van de bewezen kosten met een maximum van 400 euro. Nu geeft Fluvius 500 euro onafhankelijk van de kosten. De premie wordt toegekend op basis van een conform keuringsattest. De kosten van de keuring worden betaald door de aanvrager.
Het gemeentelijk reglement voor de bijkomende subsidie voor afkoppeling moet hieraan nog aangepast worden. De huidige premieregeling voorziet een gemeentelijke subsidie van zodra de factuur hoger was dan 800 euro. Voor het gedeelte boven de 800 euro werd een subsidie gegeven van 50% van de bewezen kosten met een maximum van 400 euro. Er wordt voorgesteld om een subsidie te geven indien de kosten hoger zijn dan 1.000 euro. De subsidie bedraagt 50% van de bewezen kosten boven de 1.000 euro met een maximum van 500 euro. De subsidieaanvragen moeten ingediend worden bij Fluvius en worden per kwartaal doorgestuurd naar de gemeente voor de bijkomende gemeentelijke premie. Het voorstel werd besproken in de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur op 19 maart 2024.
Voor aanvragen die deel uitmaken van een rioleringsproject dat al vóór 1 januari 2023 werd opgestart, gelden het subsidiebedrag en de voorwaarden van 2022.
Besluit van de gemeenteraad van 29 maart 2010 betreffende de goedkeuring van de bijkomende gemeentelijke subsidieregeling voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particuliere woningen
Er wordt een subsidie verleend voor het scheiden van het rioleringsstelsel voor bestaande particuliere woningen. Het subsidiereglement zoals goedgekeurd bij beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2010 wordt ingetrokken.
De gemeente verleent een subsidie van 50% van de kostprijs boven 1.000 euro met een maximum van 500 euro.
De toekenningsvoorwaarden, aanvraagprocedure en controle, zoals gehanteerd door Fluvius bij het toekennen van een subsidie voor gescheiden afvoer, worden integraal overgenomen.
De gemeentelijke premie wordt uitbetaald indien de afkoppeling technisch en administratief werd goedgekeurd door Fluvius en op voorlegging van de uitbetalingsbrief met het bedrag van de Fluvius-premie en het totale factuurbedrag.
Dit subsidiereglement treedt in werking vanaf de datum van goedkeuring.
De gemeente Langemark-Poelkapelle heeft het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekend op 4 oktober 2021 en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 14 november 2022. Binnen het pact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden.
Na het voorleggen aan de gemeenteraad moet het bij het Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend worden. De deadline hiervoor ligt op 1 mei 2024. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De Internationale Conferentie inzake milieu en ontwikkeling van Rio de Janeiro 1992;
Het Internationaal Verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
De ondertekening van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
De beslissing van het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) dat in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd heeft dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden. Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;
Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy), ondertekening in groep met collectief engagement (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne;
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024:
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 8 juli 2022;
Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 25 februari 2018 meer bepaald artikel 2:
De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
Art 5. Annuleren
Annuleren is gratis tot 1 week voor de inschreven activiteit.
Annuleren tussen 1 week en 1 dag voor de werking of activiteit wordt een forfaitaire annuleringskost van €5 per dag per kind aangerekend. Voor het annuleren op de dag van de activiteit of niet annuleren wordt volledige bedrag van de werking of activiteit aangerekend.
Een inschrijving kan enkel kosteloos geannuleerd worden in uitzonderlijke situaties (vb. Flexibele uurregeling op het werk, ziekte binnen het gezin, …). Hiervoor is een attest van de werkgever of de dokter noodzakelijk.
De raad keurt volgende werkingsreglement 'Jeugd en Sport' goed.
A. Algemeen
Art 1. Inrichtende macht
Lokaal bestuur Langemark‐Poelkapelle - Kasteelstraat 1 – 057/49.09.10
Organisatie: Team Ontspannen - Kasteelstraat 1 – 057/49 09 45 - teamontspannen@lp.be
Art 2. Doel
De gemeentelijke werkingen streven naar gedeelde visie van inclusiviteit & creativiteit, met als doel om kinderen en jongeren, ongeacht hun achtergrond of vaardigheden een zinvolle invulling voor hun vrijetijd aan te bieden en de mogelijk om deel te nemen aan het aanbod.
Dit sluit aan op de gemeentelijke visie waarin er aandacht is voor het creëren van leefbare en aangename dorpen.
Art 3. Vrijwilligers & animatoren
Vrijwilliger worden mag vanaf je 15 jaar bent en de eerste 2 opleidingsjaren van het secundair onderwijs achter de rug hebt. Vanaf 16 jaar mag het sowieso.
Er wordt rekening gehouden met de uitzonderingen en voorwaarden zoals omschreven in “De vrijwilligerswet”, te raadplegen op www.vlaanderenvrijwilligt.be.
Hoofdanimatoren worden aangesteld binnen artikel 17 – verenigingswerk, occasioneel sociocultureel werker.
Art 4. Inschrijving
Inschrijvingen openen ten laatste 4 weken voor de start van de vakantie.
Inschrijvingen verlopen via ons online inschrijfprogramma ‘reservaties.lp.be’.
Art 5. Annuleren
Annuleren is gratis tot 1 week voor de inschreven activiteit.
Annuleren tussen 1 week en 1 dag voor de werking of activiteit wordt een forfaitaire annuleringskost van €5 per dag per kind aangerekend. Voor het annuleren op de dag van de activiteit of niet annuleren wordt volledige bedrag van de werking of activiteit aangerekend.
Een inschrijving kan enkel kosteloos geannuleerd worden in uitzonderlijke situaties (vb. Flexibele uurregeling op het werk, ziekte binnen het gezin, …). Hiervoor is een attest van de werkgever of de dokter noodzakelijk.
Art 6. Kortingen
Bij deelname van meerder kinderen uit hetzelfde gezin aan de speelpleinwerking of het sport of combikamp wordt er een gezinskorting van 25% toegepast op het totaal bedrag van de inschrijvingen. Dit op voorwaarde dat de deelname aan de activiteit op hetzelfde moment plaatsvinden.
Art 7. Infofiche
Voor ELK kind moet jaarlijks een infofiche volledig ingevuld worden. De fiche moet een handtekening bevatten van de ouders/voogd en moet afgegeven worden op de eerste dag dat het kind naar de werking komt. Deze fiches bieden aanvullende informatie op de info die te vinden is op het inschrijfprogramma.
Art 8. Fiscaal- en mutualiteitsattesten
Na betaling van de volledige factuur worden de vereiste fiscale- en mutualiteitsattesten opgesteld in het online reserveringsysteem. Zodra deze zijn gegenereerd kunnen de attesten worden geraadpleegd en gedownload worden in het persoonlijk account.
Art 9. Rechten en plichten van gebruikers
Rechten
Plichten
Art 10. Kledij en verloren voorwerpen
Kinderen moeten bij voorkeur gemakkelijke losse speelkledij aan hebben die vuil mag worden.
Zorg voor aangepaste kledij bij regenweer zoals regenjas en stevige schoenen of laarzen. Bij zonnig weer brengen de kinderen best hoofdbescherming (hoedje, petje,…) en zonnecrème mee. Gelieve uw kind van ’s morgens al in te smeren.
Voor de kleintjes gelieve ook reservekledij te voorzien, een ongelukje is immers snel gebeurd.
Alle persoonlijke spullen dienen voorzien te worden van een naamteken. Verloren voorwerpen worden tot één maand na de werking bijgehouden.
Art 11. Verzekering
Het lokaal bestuur verzekert animatoren en deelnemers voor ongevallen en lichamelijke letsel tijdens de werking.
Bij ongeval verwittigt men onmiddellijk de hoofdanimator. Die zorgt voor eerste hulp en desgevallend voor het oproepen van een arts en de hulpdiensten. Een verzekeringsformulier wordt opgemaakt en doorgegeven aan Team Ontspannen.
B. Sport- en combikamp
Art 12. Kostprijs
De kostprijs voor het sportkamp bedraagt €8 per dag. In deze prijs is begeleiding, verzekering, aanbod en een drankje over de middag inbegrepen.
Art 13. Locaties
De sportkampen gaan door tijdens de schoolvakanties, in het gemeentelijk sportcentrum (Boezingestraat). In bepaalde omstandigheden en in functie van de werking kan afgeweken worden van deze locatie.
Art 14. Doelgroep
Deelnemen aan het sport- en combikamp kan vanaf het jaar dat het kind 6 jaar wordt tot met het jaar dat het kind 12 jaar wordt. Uitzonderingen kunnen door de dienst toegestaan worden.
Art 15. Periodes
De focus voor de organisatie van het sport- en combikamp ligt voornamelijk tijdens de zomer- en paasvakantie. Afhankelijk van de noden kan ook in andere vakanties (herfst-, krokus- en kerstvakantie) werking voorzien worden.
Art 16. Dag indeling
Uur | Programma |
08u00-09u00 | Vooropvang |
09u00-10u00 | Activiteit 1 |
10u00-11u00 | Activiteit 2 |
11u00-11u15 | Pauze |
11u15-12u15 | Activiteit 3 |
12u15-13u00 | Middag opvang (eigen lunchpakket meenemen) |
13u00-13u30 | Vrij spel |
13u30-14u45 | Activiteit 4 |
14u45-15u00 | Pauze |
15u00-16u00 | Activiteit 5 |
16u00-17u30 | Na opvang (niet op vrijdag) |
Art 17. Facturatie
De deelnemers van het sport- en combikamp ontvangen bij inschrijving de factuur, voor deze is een betaaltermijn van 14 dagen voorzien. Inschrijvingen dienen altijd vooraf te gebeuren en zijn pas volledig wanneer het volledige bedrag is overgemaakt.
C. Speelpleinwerking
Art 18. Kostprijs
De kostprijs voor de speelpleinwerking bedraagt €3 per halve dag. In deze prijs is begeleiding, verzekering en aanbod inbegrepen.
Art 19. Locaties
De speelpleinwerking gaan door tijdens de schoolvakanties, op gemeentelijk speelpleinen en accommodaties. In bepaalde omstandigheden en in functie van de werking kan afgeweken worden van deze locaties.
Art 20. Doelgroep
Deelnemen aan de speelpleinwerking kan vanaf het jaar dat het kind 5 jaar wordt tot met het jaar dat het kind 14 jaar wordt.
Art 21. Periodes
De focus voor de organisatie van de speelpleinwerking ligt voornamelijk tijdens de zomervakantie. Afhankelijk van de noden kan ook in andere vakanties werking voorzien worden.
Art 22. Dag indeling
Uur | Programma |
08u00-09u00 | Vooropvang |
09u00-10u00 | Activiteit 1 |
10u00-11u00 | Activiteit 2 |
11u00-11u15 | Pauze |
11u15-12u15 | Activiteit 3 |
12u15-13u00 | Middag opvang (eigen lunchpakket meenemen) |
13u00-13u30 | Vrij spel |
13u30-14u45 | Activiteit 4 |
14u45-15u00 | Pauze |
15u00-16u00 | Activiteit 5 |
16u00-17u30 | Na opvang (niet op vrijdag) |
Art 23. Facturatie
Inschrijving voor de speelpleinwerking kan zowel vooraf via het reservatieplatvorm als op de dag zelf. De facturatie van de speelpleinwerking wordt gedurende de zomer tweemaal opgemaakt (eind juli en eind augustus).
D. Activiteiten en workshops
Hieronder plaatsen we alle activiteiten en workshops die niet onder de vaste werking omschreven in B en C vallen.
Art 24. Kostprijs
De kostprijs voor activiteiten en workshops wordt afhankelijk van de aard van de activiteit bepaald. Deze houdt rekening met de kostprijs voor de reservatie, begeleiding en het eventuele transport.
Art 25. Doelgroep
De sport- en jeugddienst focussen bij de organisatie van het vrijetijdsaanbod op inwoners van Langemark-Poelkapelle en probeert met het aanbod van activiteiten en workshops een breed publiek binnen de gemeente aan te trekken. De leeftijden worden naar gelang de aard van de activiteit of workshop aangepast.
Art 26. Facturatie
Inschrijvingen gebeuren via het reservatieplatvorm, voor deze is een betaaltermijn van 14 dagen voorzien. Inschrijvingen dienen altijd vooraf te gebeuren en zijn pas volledig wanneer het volledige bedrag is overgemaakt.
Art 27. Inwerkingtreding en opheffing
Dit reglement treedt in werking vanaf goedkeuring gemeenteraad 15 april 2024 en vervangt de reglementen van 16 december 2013 en 13 maart 2017.
De gemeenteraad neemt akte.