Context
De Melkerijstraat liep van ooit als buurtweg 36 op de atlas van de buurtwegen van de Bikschotestraat tot de Groenestraat. Een deel van het tracé werd eerder al opgeheven om plaats te maken voor de uitbreiding van het zuivelverwerkend bedrijf Milcobel. Dit is het huidige kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie H, nr. 613/03 geworden.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 4 maart 2024 tot en met 3 april 2024. Alle aangelanden werden aangeschreven en het openbaar onderzoek werd op de gebruikelijke wijzen aangekondigd.
Tijdens het openbaar onderzoek werden geen bezwaren ingediend. Eén aanpalende eigenaar vroeg informatie over zijn uitweg achteraan die uitgeeft op de Melkerijstraat en de mogelijkheid tot bouwen van bijkomende woningen.
Na het onttrekken van het de Melkerijstraat aan het openbaar domein kan het perceel verkocht worden aan de aanpalenden. Tot nu toe heeft enkel Milcobel zijn interesse laten blijken. Bij verkoop kunnen de huidige ontsluitingen voor aanpalende eigendommen als eeuwig durende erfdienstbaarheden opgenomen worden.
Het zou echter niet getuigen van goede ruimtelijke ordening om langs de Melkerijstraat bijkomende woningen te laten bouwen. Dit zou dan de enige woning in de Melkerijstraat zijn, en die zou net naast het bedrijfsterrein staan met hinder en mogelijke conflicten tussen bewoners en bedrijf. Nieuwe woningen of inbreidingsprojecten kunnen enkel langs de Bikschotestraat. Het afschaffen van de rooilijn van dit deel van de Melkerijstraat heeft hierop geen invloed.
Adviezen
Advies van de Deputatie van West-Vlaanderen
De deputatie werd om advies gevraagd. De deputatie heeft geen advies uitgebracht
Departement Omgeving
Het departement Omgeving werd via het Loket Lokale besturen om advies gevraagd. Het departement heeft geen advies uitgebracht
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
Het resterende deel tussen de Bikschotestraat en het eerder afgeschafte deel, dient nagenoeg uitsluitend als ontsluiting voor het bedrijf. Er zijn enkel nog enkele ontsluitingen van tuinen van woningen uit de Bikschotestraat. Deze kunnen ook als een private erfdienstbaarheid verder blijven bestaan. Het af te schaffen deel heeft geen verbindende functie meer maar moet verder door de gemeente onderhouden worden.
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
Het af te schaffen deel van de Melkerijstraat heeft geen verbindende functie meer en speelt geen rol in het netwerk van trage wegen.
3° verkeersveiligheid
Door dit deel van de Bikschotestraat af te schaffen, wordt een kruispunt een inrit. Dit is duidelijker dan de huidige voorrangsregeling. Nu geldt op dit kruispunt een afwijking op de algemene voorrangsregeling (voorrang van rechts) binnen de bebouwde kom. Het verkeer in de Bikschotestraat heeft na de afschaffing altijd voorrang op het verkeer dat de inrit naar het bedrijf op- of afrijdt.
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen deel behoort tot het openbaar domein. Een eventuele waardevermeerdering of waardevermindering is niet van toepassing aangezien de grond na het opheffen van de rooilijn tot het privaat domein van de gemeente zal behoren.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van buurtweg 36 (Melkerijstraat) tussen de Bikschotestraat en het perceel 1ste afdeling, sectie H, nr. 613/03 definitief vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 231065-I-5.