Het aanpakken van de georganiseerde criminaliteit vereist een goed georganiseerde overheid. Bij de voorkoming en bestrijding van georganiseerde criminaliteit is een belangrijke rol weggelegd voor diverse overheden. Het bundelen van kennis en de optimale aanwending van de bevoegdheden van verschillende openbare besturen en administraties moeten leiden tot complementaire en mogelijk doeltreffender strategieën in de strijd tegen de georganiseerde criminaliteit. Omdat de gevolgen van georganiseerde criminaliteit zich manifesteren op het lokale niveau, neemt het lokale bestuur een bijzondere plaats in. Een effectieve bestuurlijke aanpak vereist echter, naargelang het geval, de samenwerking tussen verschillende partners. De nadruk ligt op de samenwerking tussen de gerechtelijke, bestuurlijke en/of sociale, economische en fiscale diensten.
Deze samenwerking krijgt vorm in het protocolakkoord bestuurlijke handhaving.
Zowel het parket, politie als lokaal bestuur gaan het engagement aan om, binnen de perken van hun budgettaire en personeelsmatige mogelijkheden, maximaal inspanningen te leveren teneinde, binnen het bestaande juridische kader, op de meest ruime wijze informatie uit te wisselen in functie van de strafrechtelijke en/of bestuurlijke handhaving: dagrapporten, bestuurlijke informatieverslagen, enz.
De bespreking van het ontwerp van protocolakkoord tussen het parket en de stad Ieper tijdens de zonale veiligheidsraad
Het positief advies van de politieraad
De gemeenteraad keurt het protocolakkoord bestuurlijke handhaving goed.