Terug
Gepubliceerd op 12/03/2024

2024_GR_00041 - Omgevingsvergunning - Wegenis- en rioleringswerken in de Zonnebekestraat - goedkeuring van de rooilijn en de weg - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/03/2024 - 19:30 raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00041 - Omgevingsvergunning - Wegenis- en rioleringswerken in de Zonnebekestraat - goedkeuring van de rooilijn en de weg - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00041 - Omgevingsvergunning - Wegenis- en rioleringswerken in de Zonnebekestraat - goedkeuring van de rooilijn en de weg - Goedkeuring 2024_GR_00041 - Omgevingsvergunning - Wegenis- en rioleringswerken in de Zonnebekestraat - goedkeuring van de rooilijn en de weg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Project

De provincie West-Vlaanderen en de gemeenten Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke werken aan de heraanleg van de fietspaden tussen de Brugseweg en het centrum in Zonnebeke. Voorliggende aanvraag is de eerste fase, nl. ter hoogte van het kruispunt van de Zonnebekestraat en de Sint Juliaanstraat (het gehucht gekend als Sebastopol). Omdat hier ook riolering moet aangelegd worden, is ook Fluvius een partner in dit deel van het project. De subsidievoorwaarden vragen dat dit rioleringsproject gegund is tegen de zomer. Om die reden wordt voorliggend project 'Zonnebekestraat-Sint Juliaanstraat' als eerste fase aangevraagd en uitgevoerd. Ondertussen wordt verder gewerkt aan het vervolg, nl. de aanleg van fietspaden en grachten tussen de Brugseweg fase 1 en tussen fase 1 en het centrum van Zonnebeke.

Mobiliteit

Ter hoogte van de werken bedraagt de toegestane maximumsnelheid 50 km/uur. Uit metingen blijkt dat er in de Zonnebekestraat dikwijls veel harder gereden wordt. Om een tragere snelheid af te dwingen, is er een asverschuiving voorzien ter hoogte van de woningen nrs. 84-94. Deze asverschuiving wordt gecombineerd met de aanleg van een viertal parkeerplaatsen voor bezoekers. De woningen nrs. 84-88 hebben immers geen plaats op het eigen perceel hiervoor. Dit deel van de Zonnebekestraat wordt heraangelegd in asfalt. Voor de rest van het project is voorzien om de bestaande betonnen rijbaan maximaal te behouden.

Er worden nieuwe, 2 m brede enkelrichtingsfietspaden voorzien. Deze sluiten langs beide uiteinden van het project aan op de tweede fase van het fietspadproject langs de Zonnebekestraat.

In de Sint Juliaanstraat, waar klachten zijn over snel sluipverkeer wordt de rijbaan versmald en komen de boomvakken in de rijbaan i.p.v. het voetpad.

Waterhuishouding

Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd.

Er wordt een nieuwe afvalwaterriolering aangelegd in de rijbaan die aansluit op de gemengde riolering in de Sint Juliaanstraat.

Langs de oostelijke kant van de Zonnebekestraat wordt een nieuwe, bredere en diepere gracht aangelegd die voor voldoende buffercapaciteit zorgt. Ter hoogte van de hoeve nr. 95 is deze gracht onderbroken. Deze gracht watert af richting Zonnebeke.

De nieuwe hemelwaterriolering in de Sint Juliaanstraat wordt aangesloten op de te behouden gemengde riolering.

Nutsvoorzieningen

De nutsmaatschappijen zijn betrokken bij het project. Er zijn al coördinatievergaderingen geweest. Er worden beperkte aanpassingen aan de netten gedaan. De bovengrondse huisaansluitingen die de straat oversteken, worden ondergronds gebracht.

Openbaar onderzoek

Tijdens het openbaar onderzoek van 18 januari 2024 t.e.m. 16 februari 2024, zijn 7 bezwaren ingediend.

De raad neemt kennis van de opmerkingen en bezwaren en evalueert degene die betrekking hebben op de rooilijn en het wegenisontwerp als volgt:

  1. hinder door vertragende auto's als gevolg van de ligging van de wegversmalling t.h.v. de nrs. 98-100
    er is in het ontwerp geen wegversmalling voorzien. De rijbaan is overal 6,1 m breed wat vlot kruisend verkeer mogelijk maakt. De hinder door de asverschuiving is beperkt omdat de voertuigen nooit moeten afremmen tot stilstand om voorrang te verlenen aan tegenliggers
  2. het ondergronds brengen van kabels voor huisaansluitingen
    dit is voorzien en wordt verder uitgenomen door de nutsmaatschappijen
  3. Nieuwe gracht maakt het onmogelijk om de sleufsilo's efficiënt te vullen
    het ontwerp werd aangepast zodat er voldoende vrije doorgang is om rond de sleufsilo's te rijden zonder dat er extra grondinnames nodig zijn op andere percelen
  4. Vraag tot herstel van de drainage
  5. Geen wil tot verkoop van de nodige grond
  6. Geen zicht op fietsers vanuit inrit naar ondergrondse garage
    het fietspad is iets breder, maar er komen geen nieuwe constructies of beplanting die het zicht slechter maken.
  7. Vraag om een dubbelrichtingsfietspad aan te leggen langs één kant en een parkeerstrook langs de andere kant van de Zonnebekestraat
    dubbelrichtingsfietspad is veel onveiliger voor fietsers (automobilisten verwachten aan kruispunten niet altijd fietsers uit beide richtingen, kruisen op fietspad blijft gevaarlijk, veel meer oversteekbewegingen van de Zonnebekestraat). De meeste woningen hebben plaats voor meerdere auto's op het privaat perceel. In de tweede fase kan onderzocht worden of er nog een parkeerhaven kan voorzien worden voorbij de woning nr. 100.
  8. Vraag naar een bijkomende snelheidsremmer voor het verkeer uit de richting van Zonnebeke
    Dit is voorzien in de 2de fase
  9. Vraag om zelf aangelegde terrastegels te behouden
    De tegels werden zonder toestemming op openbaar domein aangelegd en zijn niet verzoenbaar met de bredere fietspaden. Het is voor werken aan nutsleidingen ook niet mogelijk om voor elk type tegel een gelijkaardige vervanging te vinden
  10. Communicatie over de planning en uitvoering van de werken
  11. Behoud van de parkeerstrook in de Zonnebekestraat
    Zie ook bij 7. 
  12. Onduidelijke plannen
    De innameplannen bevatten de coördinaten. De breedte van de inname is variabel en varieert van ongeveer 7 m tot ongeveer 9 m.
  13. Inname van landbouwgrond
    Het is niet mogelijk om de nodige ruimte voor conforme fietspaden en afvoergrachten te vinden binnen de huidige rooilijnbreedte. Er liggen nu ook al grachten, dus er is geen extra verlies door stroken langs de gracht waar niet of minder mag gesproeid of bemest worden.
  14. Aangepast ontwerp met wegversmallingen waar kruisend verkeer niet mogelijk is
    De Zonnebekestraat een weg met een belangrijke verbindende functie, geselecteerd als lokale weg I. Deze kaarsrechte weg loopt grotendeels door een dun bebouwde landelijke omgeving waardoor hoge snelheden gehaald worden. Het verkeer kan dan ook niet veilig en sterk afgeremd worden tot stilstand door met beurtelings kruisend verkeer te werken. Dit zou ook voor veel meer hinder door remmen en optrekken zorgen
  15. Aangepast ontwerp met maximale snelheid 30 km/uur en gemengd verkeer
    Gezien de verbindende functie van de weg, het vele vrachtverkeer en de hoge snelheden die gemeten werden tussen Zonnebeke en de Sint Juliaanstraat, is het niet veilig om hier gemengd verkeer toe te staan ten voordele van extra parkeermogelijkheden.


Juridische grond

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • het gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, i.h.b. artikel 31
  • het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015
  • het gemeentewegendecreet van 3 mei 2019

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het aangepaste wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed.

Artikel 2

De gemeenteraad vraagt te onderzoeken of er in de tweede fase extra parkeerplaatsen voorzien kunnen worden ter hoogte van Zonnebekestraat 100.