Het kaderdecreet Vlaamse Handhaving; gericht op de stroomlijning van de Vlaamse Handhavingsregels, voorziet in het verplicht gebruik van het VHP (Vlaams Handhavingsplatform). Het Vlaams Handhavingsplatform start voor alle lokale besturen op 15 december 2023 voor het invoeren van PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van het onroerenderfgoed-en varenderfgoeddereet en op 25 maart 2024 voor de invoer van PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid). Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Alvorens te kunnen aansluiten moet de stad of gemeente een protocol ondertekenen om toegang te kunnen krijgen tot het platform.
Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.
Het Vlaams Handhavingsplatform, ontwikkeld in samenwerking met het Agentschap Digitaal Vlaanderen bevat een aantal toepassingen:
Later voorziet men nog een maatregelenregister, dat gerechtelijke en bestuurlijke publieke herstel- en beveiligingsmaatregelen oplijst. Herstel- en beveiligingsmaatregelen worden opgelegd na het vaststellen van publieke schade of dreigende publieke verliezen. Dit zal beschikbaar zijn voor rechtbanken, het Openbaar Ministerie, de herstelinstanties, de beboetingsinstanties, de burgemeesters, de toezichthouders, de geïntegreerde politie en de openbare overheden.
Ook voor burgers en ondernemingen zal het mogelijk worden om hun eigen definitieve bestuurlijke sancties te raadplegen, dankzij een integratie van het handhavingsplatform met Mijn Burgerprofiel en het e-loketondernemers.be.
Een organisatie kan aansluiten op het platform op 2 manieren
Na onderzoek is gebleken dat de meeste IT integratoren de technische connectie niet kunnen realiseren vóór de go-live datum en dat de meeste steden en gemeenten lage volumes aan dossiers behandelen, voor zoverre dit onze scope betreft. Bijgevolg gaat men ervan uit dat alle lokale besturen zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Hiervoor worden verschillende onboardingssessies voor alle betrokken verbalisanten voorzien. In de administratie van Langemark-Poelkapelle zijn er geen verbalisanten aangesteld. PV's worden opgesteld door de lokale politie of ambtenaren van het Vlaams gewest. De politie zal, als federale organisatie, geen PV’s via UI dienen in te brengen en wordt dan ook niet uitgenodigd om deel te nemen aan de onboardingssessies. Volgens het aansluitersBVR zal de politie in de toekomst wel toegang krijgen tot PV's / verslagen van vaststelling via de handhavingsbibliotheek.
De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het digitaal ondertekenen van het protocol tussen Agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Langemark-Poelkapelle in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens.