Het verslag van de gemeenteraadszitting van 8 januari 2024 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 0:25:44.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 8 januari 2024 wordt goedgekeurd.
In het kader van de noodplanning wordt er gewoonlijk een onderscheid gemaakt tussen drie soorten noodplannen:
Deze plannen dienen een coherent geheel te vormen, zowel verticaal (tussen de verschillende niveaus) als horizontaal (op hetzelfde niveau tussen de verschillende actoren).
Op het lokaal niveau stellen de provinciegouverneurs en de burgemeesters multidisciplinaire nood- en interventieplannen (NIP) op. Ook in dit geval wordt er een onderscheid gemaakt tussen twee soorten plannen:
In bijlage vindt u het GANIP van Langemark-Poelkapelle. Bijlage 10 (Alarmeringslijst PSH) bevat persoonsgebonden gegevens en wordt niet bijgevoegd.
Het GANIP werd geactualiseerd volgens de noodplaneditor in het nationaal veiligheidsportaal van 2023.
Er wordt geen telefoonrepertorium meer weerhouden in het plan. Alle contactgegevens worden ingevoerd in het nationaal veiligheidsportaal en worden geacht steeds up-to-date te zijn.
Het GANIP is ten allen tijde beschikbaar in het nationaal veiligheidsplatform. Elektronische verspreiding van het GANIP (.pdf) gebeurt enkel op vraag en door de noodplanningscoördinator.
De gemeenteraad keurt het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan goed.
De gemeente heft een retributie op diverse materialen die verkocht worden door de gemeente. Het huidig retributiereglement, goedgekeurd op 12 december 2022, wordt opgeheven en opnieuw vastgesteld.
Het volgende werd aangepast:
- toevoegen van de volgende producten:
* laadmat: aan kostprijs
* boek "Onzichtbaar landschap": € 10
- schrappen van het volgende product:
* boek "Een spoorlijn, een bos, een oorlog"
Het retributiereglement op het verkopen van materiaal, goedgekeurd op 12 december 2022, wordt opgeheven.
Er wordt voor een periode van 06/02/2024 tot en met 31/12/2025 een nieuw retributiereglement goedgekeurd voor het verkopen van materiaal door het lokaal bestuur.
Het materiaal dat wordt verkocht en de te heffen retributie wordt als volgt bepaald :
Ontspannen
* De verdeelpunten die meewerken aan de verkoop van de recreatieve routes, wordt een korting van 30% toegestaan voor de fietsnetwerkkaarten en brochures van auto-, wandel- en fietsroutes en een korting van 10% toegestaan voor de fiets- en wandelboxen, waarbij de verkoopprijs die vastgesteld wordt door Westtoer, door de diverse verkooppunten behouden blijft.
Omgeving
Secretariaat en onthaal
Het materiaal dat voor uitleen wordt aangeboden en de te heffen waarborg bedraagt:
Omgeving
De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Er moet contact betaald worden bij het indienen van de vraag. Er wordt een betalingsbewijs afgeleverd.
Een compostvat of een compostbak kan betaald worden door overschrijving op rekening BE92 0910 0023 2223 van de gemeente.
De gemeenteraad machtigt het college om het tarief te bepalen van producten en diensten die eenmalig of beperkt in tijd tot maximum 1 jaar worden aangeboden. Het tarief moet een billijke vergoeding zijn voor het aangeboden product of de dienst.
Context
De Melkerijstraat liep van ooit als buurtweg 36 op de atlas van de buurtwegen van de Bikschotestraat tot de Groenestraat. Een deel van het tracé werd eerder al opgeheven om plaats te maken voor de uitbreiding van het zuivelverwerkend bedrijf Milcobel. Dit is het huidige kadastraal perceel 1ste afdeling, sectie H, nr. 613/03 geworden.
Openbaar onderzoek
De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
Het resterende deel tussen de Bikschotestraat en het eerder afgeschafte deel, dient nagenoeg uitsluitend als ontsluiting voor het bedrijf. Er zijn enkel nog enkele ontsluitingen van tuinen van woningen uit de Bikschotestraat. Deze kunnen ook als een private erfdienstbaarheid verder blijven bestaan. Het af te schaffen deel heeft geen verbindende functie meer maar moet verder door de gemeente onderhouden worden.
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
Het af te schaffen deel van de Melkerijstraat heeft geen verbindende functie meer en speelt geen rol in het netwerk van trage wegen.
3° verkeersveiligheid
Door dit deel van de Bikschotestraat af te schaffen, wordt een kruispunt een inrit. Dit is duidelijker dan de huidige voorrangsregeling. Nu geldt op dit kruispunt een afwijking op de algemene voorrangsregeling (voorrang van rechts) binnen de bebouwde kom. Het verkeer in de Bikschotestraat heeft na de afschaffing altijd voorrang op het verkeer dat de inrit naar het bedrijf op- of afrijdt.
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het op te heffen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De opheffing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen deel behoort tot het openbaar domein. Een eventuele waardevermeerdering of waardevermindering is niet van toepassing aangezien de grond na het opheffen van de rooilijn tot het privaat domein van de gemeente zal behoren.
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van buurtweg 36 (Melkerijstraat) tussen de Bikschotestraat en het perceel 1ste afdeling, sectie H, nr. 613/03 voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 231065-I-5.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.
Er worden steeds meer voertuigen ingeschreven die elektrisch worden geladen, bvb. elektrische en plugin-hybride auto's, elektrische scooters en motorfietsen. Deze worden bij voorkeur thuis opgeladen of aan speciaal voorziene parkeerplaatsen bij laadpalen. Het moet ook echter mogelijk zijn dat eigenaars van zo'n voertuig dit opladen op het openbaar domein, ter hoogte van hun woning. Zo kunnen ze bvb. zelf opgewekte stroom van hun zonnepanelen gebruiken.
De laadkabel loopt dan wel in de meeste gevallen over het voetpad. Conform artikel 7.3 van de wegcode is dit zomaar toegestaan. Via een lokale politieverordening openbare orde kan dit toegelaten worden onder bepaalde voorwaarden. De politiezone Arro Ieper heeft beslist om dit niet in de zonale politieverordening op te nemen. Daarom neemt de gemeente Langemark-Poelkapelle een eigen gemeentelijke politieverordening aan.
In het kader van de algemene toegankelijkheid en verkeersveiligheid dient de laadkabel bijkomend te worden beveiligd. Er bestaan daartoe verschillende mogelijkheden, dikwijls met een impact op het openbaar domein: goten in of op het voetpad, uitklapconstructies via verlichtingspalen,.... Om een wildgroei aan beveiligingen te vermijden wordt voorgesteld dat enkel het leggen van een mat over de kabel toegelaten wordt. Deze oplossing laat het openbaar domein ongewijzigd (bvb. na een verhuis van de aanvrager) en heeft door zijn lage hoogte de minste impact op de toegankelijkheid van het voetpad.
De politieverordening legt op dat enkel door de gemeente geleverde laadmatten mogen gebruikt worden. Zo wordt de kwaliteit van de matten (bvb. randen in contrasterende kleuren, anti-slip) verzekerd. De uniformiteit verbetert ook de herkenbaarheid in het donker of voor slechtzienden ten goede. In een afzonderlijk retributiereglement wordt de prijs van deze laadmatten vastgelegd.
Het laden van elektrische voertuigen op openbaar domein vanuit een private eigendom is enkel toegestaan wanneer op de private eigendom geen oprit of autostandplaats (bvb. garage, carport, parkeerplaats) aanwezig is én onder de volgende voorwaarden:
Overtredingen van de bepalingen van deze verordening worden bestraft met een administratieve geldboete van minimum € 50 tot maximum € 125.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2024.
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285-287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit besluit wordt ter kennis gebracht van :
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Langemark-Poelkapelle de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Langemark-Poelkapelle een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi [1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 30 EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Langemark-Poelkapelle en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Langemark-Poelkapelle wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Langemark-Poelkapelle en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Langemark-Poelkapelle via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 5 februari alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform:
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Bloeiende handelszaken zijn belangrijk voor onze dorpskernen. Een vlotte bereikbaarheid met alle vervoersmodi is belangrijk. Langemark-Poelkapelle kent - behalve in de Kasteelstraat bij het gemeentehuis - geen parkeerregimes die kortparkeren bevorderen.
Om te vermijden dat de parkeerplaatsen bij handelszaken ingenomen worden door langparkeerders, kan ter hoogte van handelszaken met een hoge rotatie van klanten, een zone met beperkte parkeerduur van 30 minuten ingesteld worden. De gemeenteraad heeft de principes voor dit kortparkeerbeleid bij handelszaken op 14 november 2022 goedgekeurd.
De volgende handelszaak vraagt in dit kader een specifieke parkeerplaats aan nabij de eigen zaak die langs een gemeenteweg is gelegen:
De handelszaak voldoet aan de voorwaarden voor de inrichting van een parkeerplaats. De handelszaak ligt langsheen een invalsweg in de bebouwde kom van de dorpskern. Een kort bezoek van de klant van maximaal 30 minuten is mogelijk. Het gaat om dagelijkse aankopen. De handelszaak is minimum drie dagen (van 8 uur) per week open voor klanten. Voor of nabij de handelszaak zijn weinig parkeermogelijkheden.
De aangevraagde parkeerplaats kortparkeren kan worden ingericht nabij de handelszaak waar al reglementair geparkeerd kan worden, namelijk voor de woning gelegen Klerkenstraat 142A, te 8920 Langemark.
De uren worden afgestemd op het reglement 'Kortparkeerbeleid bij handelszaken'.
De parkeerduur nabij volgende handelszaak langs gemeentewegen wordt beperkt tot maximaal 30 minuten:
De beperkte parkeerduur geldt:
De beperking van de parkeerduur wordt aangeduid met het verkeersbord E9a met parkeerschrijf en opschrift 'max. 30 min', onderbord Xc met 5 m en een onderbord met vermelding van de periode waarbinnen de beperking van de parkeerduur geldt.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Westtoer is volop bezig met de ontwikkeling van het wandelnetwerk Ieper Oost, waarbij een gedeelte loopt over grondgebied Langemark-Poelkapelle. In een samenwerkingsovereenkomst vraagt Westtoer toelating om het wandelnetwerk te mogen uitwerken op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle onder de gekende voorwaarden, zoals plaatsen van uniforme bordjes, ontwikkelen van kaarten, plaatsen van infobord bij instappunt te Sint- Juliaan (op parking OC Hazebrug)
De gemeenteraad gaat akkoord met de uitbreiding van het wandelnetwerk
HET VOLGENDE WORDT VERKLAARD:
Op het grondgebied van de gemeente Langemark-Poelkapelle is door WESTTOER het wandelnetwerk ‘Ieperboog Oost’ uitgetekend. WESTTOER wil met betrekking tot de tracés, de bewegwijzering, de opmaak van een brochure en de algehele samenwerking enkele afspraken vastleggen met DE GEMEENTE.
EN IS HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:
Art. 1 – Trajecten
DE GEMEENTE en WESTTOER verklaren zich akkoord met de trajecten van het wandelnetwerk ‘Ieperboog Oost’ zoals ingetekend op de kaart in bijlage 1. DE GEMEENTE gaat akkoord met de realisatie van het wandelnetwerk op het grondgebied en op de eigendommen van DE GEMEENTE.
Art. 2 – Bewegwijzering
DE GEMEENTE verklaart zich akkoord met de plaatsing door WESTTOER van palen en borden langs gemeentelijke wegen en paden, dit als bewegwijzering voor het wandelnetwerk. De bewegwijzering gebeurt volgens het knooppuntensysteem, erkend door Toerisme Vlaanderen.
Volgende principes worden overeengekomen:
- De bewegwijzering bestaat uit bordjes van 13 cm breed en 17 à 28 cm hoog (zie bijlage 2).
- De bordjes worden bevestigd op vierkante houten palen van 14,5 cm bij 14,5 cm bij 225 cm die duurzaam verankerd worden in de grond.
- De bestaande houten bewegwijzeringpalen van de provinciale wandelroutes worden waar mogelijk weggenomen en vervangen door vierkante, houten wandelnetwerkpalen. Alle recreatieve bewegwijzering wordt dan op één enkele drager gegroepeerd.
- In natuurgebieden wordt bewegwijzering zoveel als mogelijk beperkt.
Art. 3 - Instappunten
DE GEMEENTE verklaart zich principieel akkoord met de plaatsing door WESTTOER van infoborden bij de instappunten van het wandelnetwerk. Het gaat om thermisch verzinkte metalen informatiedragers type small met hoogwaardige informatieborden (catalogus met het terreinmeubilair van Westtoer) (zie bijlage 3). Waar mogelijk worden de borden aan een vaste wand bevestigd.
De locaties voor de infoborden worden bepaald in onderling overleg tussen WESTTOER en de bevoegde diensten.
Art. 4 – Onderhoud en verantwoordelijkheid
DE GEMEENTE staat in voor het onderhoud van de wegen en paden die deel uitmaken van het wandelnetwerk en die in eigendom/beheer zijn van DE GEMEENTE. Hieronder wordt onder meer begrepen: het maaien van onverharde paden, onderhoud van de bermen langs smalle wegen en het vrijwaren van de doorgang, het dempen van putten, herstellen van voetpaden en kerkwegels, … , dit alles in die mate dat paden en wegen vlot en veilig toegankelijk blijven voor de wandelaars.
WESTTOER staat in voor het onderhoud van de bewegwijzering en de infoborden op het hele wandelnetwerk.
Wijzigingen aan de tracés, om wat voor reden ook, gebeuren in onderling overleg tussen de PARTIJEN. DE GEMEENTE kan voorstellen tot wijziging formuleren aan WESTTOER en omgekeerd. Bij herdruk van de wandelnetwerkkaart is het noodzakelijk dat de PARTIJEN eventuele wijzigingen aan elkaar melden.
Art. 5 – Kaart
WESTTOER geeft een viertalige kaart uit voor het wandelnetwerk ‘Ieperboog Oost’. Deze kaart zal gedrukt worden op waterbestendig en scheurvrij papier en zal verkocht worden aan €10,00 per stuk (verkoopprijs 2024). Bij iedere bestelling krijgt DE GEMEENTE/Dienst voor Toerisme een korting op de verkoopprijs. DE GEMEENTE engageert zich om mee te werken aan de opmaak van de kaart: aanleveren van tekst- en fotomateriaal en nalezen/aanvullen van de proefdrukken.
De lusvormige routes worden aangeduid op de wandelnetwerkkaart en zullen geen aparte brochure meer hebben.
Art. 6 – Aanspreekpunten
Beide PARTIJEN hebben één centraal aanspreekpunt voor de ontwikkeling van het wandelnetwerk ‘Ieperboog Oost’.
Voor WESTTOER is dit: Glenn Putman, Coördinator Recreatie,
T: 050/30 55 21, glenn.putman@westtoer.be
Voor DE GEMEENTE is dit: Jo Lottegier, Team Ontspannen,
T: 057/ 49 09 41, jo.lottegier@lp.be
De PARTIJEN verwittigen elkaar per mail wanneer hun aanspreekpunt wijzigt.
Art. 7 – Financiering
De financiering van de ontwikkeling, de bewegwijzering, de infoborden en het drukwerk van het wandelnetwerk gebeurt door WESTTOER.
WESTTOER staat eveneens in voor de financiering van de gebruiksovereenkomsten met particuliere terreinbeheerders indien van toepassing.
Art. 8 – Opening
De opening van het wandelnetwerk is voorzien in het voorjaar van 2024. Indien het eigenlijke padennet, de bewegwijzering of de kaart door onvoorziene omstandigheden niet tijdig kunnen afgewerkt worden, wordt de opening verschoven naar een latere datum.
Art. 9 - Materiële of immateriële schade die te wijten is aan het gedeelte van het netwerk dat eigendom is van een private eigenaar en waarvoor de betrokkene burgerlijk aansprakelijk wordt gesteld, wordt afgedekt door de verzekeringspolis ‘Burgerlijke Aansprakelijkheid exploitatierisico’ van WESTTOER. Deze dekking is geldig op voorwaarde dat WESTTOER toezicht kan houden op het privétraject en op voorwaarde dat de particuliere eigenaar gevolg geeft aan eventuele opmerkingen van WESTTOER.
Art. 10 – Deze overeenkomst gaat in op datum van ondertekening en blijft van toepassing gedurende minstens 10 jaar vanaf de openingsdatum van het wandelnetwerk. De PARTIJEN engageren zich om het wandelnetwerk minstens 10 jaar in stand te houden.
Na die 10 jaar wordt de overeenkomst onder dezelfde voorwaarden jaarlijks stilzwijgend verlengd voor de duur van één jaar, tenzij een van de PARTIJEN de overeenkomst eenzijdig opzegt. Deze opzegging dient uiterlijk 6 maand voor de jaarlijkse vervaldag bij aangetekende brief verstuurd aan de andere partij.
Art. 11 - De PARTIJEN zullen deze overeenkomst te goeder trouw uitvoeren. In geval van betwisting zullen zij zoeken naar een minnelijke schikking.
Art. 12 – De verbintenissen van de PARTIJEN zijn ondeelbaar.
Het schoolbestuur neemt kennis van het verslag van de doorlichting onderwijsinspectie.
De gemeenteraad neemt akte.