Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

2024_GR_00018 - Gemeentelijke politieverordening met betrekking tot het gebruik van het openbaar domein voor het opladen van voertuigen vanuit een private eigendom - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 05/02/2024 - 19:30 raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00018 - Gemeentelijke politieverordening met betrekking tot het gebruik van het openbaar domein voor het opladen van voertuigen vanuit een private eigendom - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00018 - Gemeentelijke politieverordening met betrekking tot het gebruik van het openbaar domein voor het opladen van voertuigen vanuit een private eigendom - Goedkeuring 2024_GR_00018 - Gemeentelijke politieverordening met betrekking tot het gebruik van het openbaar domein voor het opladen van voertuigen vanuit een private eigendom - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er worden steeds meer voertuigen ingeschreven die elektrisch worden geladen, bvb. elektrische en plugin-hybride auto's, elektrische scooters en motorfietsen. Deze worden bij voorkeur thuis opgeladen of aan speciaal voorziene parkeerplaatsen bij laadpalen. Het moet ook echter mogelijk zijn dat eigenaars van zo'n voertuig dit opladen op het openbaar domein, ter hoogte van hun woning. Zo kunnen ze bvb. zelf opgewekte stroom van hun zonnepanelen gebruiken. 

De laadkabel loopt dan wel in de meeste gevallen over het voetpad. Conform artikel 7.3 van de wegcode is dit zomaar toegestaan. Via een lokale politieverordening openbare orde kan dit toegelaten worden onder bepaalde voorwaarden. De politiezone Arro Ieper heeft beslist om dit niet in de zonale politieverordening op te nemen. Daarom neemt de gemeente Langemark-Poelkapelle een eigen gemeentelijke politieverordening aan.

In het kader van de algemene toegankelijkheid en verkeersveiligheid dient de laadkabel bijkomend te worden beveiligd. Er bestaan daartoe verschillende mogelijkheden, dikwijls met een impact op het openbaar domein: goten in of op het voetpad, uitklapconstructies via verlichtingspalen,.... Om een wildgroei aan beveiligingen te vermijden wordt voorgesteld dat enkel het leggen van een mat over de kabel toegelaten wordt. Deze oplossing laat het openbaar domein ongewijzigd (bvb. na een verhuis van de aanvrager) en heeft door zijn lage hoogte de minste impact op de toegankelijkheid van het voetpad.

De politieverordening legt op dat enkel door de gemeente geleverde laadmatten mogen gebruikt worden. Zo wordt de kwaliteit van de matten (bvb. randen in contrasterende kleuren, anti-slip) verzekerd. De uniformiteit verbetert ook de herkenbaarheid in het donker of voor slechtzienden ten goede. In een afzonderlijk retributiereglement wordt de prijs van deze laadmatten vastgelegd.

Juridische grond

  • Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder de artikelen 40, 41, 286 ยง1, 287 en 330,
  • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
  • het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 7 maart 2016;
  • Beslissing van de politieraad van 12 oktober 2023, waarbij gunstig advies werd verleend aan de gewijzigde zonale politieverordening;
  • Goedkeuring van de zonale verordening in de gemeenteraad van 7 maart 2016, 3 juli 2017, 6 september 2021  en 13 november 2023;
  • Gelet op het Koninklijk Besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie over het wegverkeer, in het bijzonder de artikelen 7.2 en 7.3;

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het laden van elektrische voertuigen op openbaar domein vanuit een private eigendom is enkel toegestaan wanneer op de private eigendom geen oprit of autostandplaats (bvb. garage, carport, parkeerplaats) aanwezig is én onder de volgende voorwaarden:

  • het voertuig moet reglementair geparkeerd zijn
  • openbare parkeerplaatsen kunnen niet geprivatiseerd of voorbehouden worden om te kunnen laden
  • er mag moet geladen worden bij voldoende zichtbaarheid. Bij duisternis mag enkel geladen worden als de openbare verlichting in de nabijheid van het voertuig brandt
  • de laadkabel moet voldoen aan de specificaties van het voertuig en mag niet beschadigd zijn. De gebruiker van het voertuig blijft verantwoordelijk voor alle schade aan het openbaar domein of eigendommen van derden;
  • de laadkabel mag nooit over de rijweg of het fietspad liggen. Bij een woonerf mag de kabel tussen de gevel en parkeerstrook gelegd worden als deze zone niet door auto's of fietsers moet gebruikt worden
  • de kabel wordt zoveel mogelijk tegen de rooilijn (gevel, grens tussen voortuin en openbaar domein) gelegd. De kruising met het voetpad of begaanbare berm gebeurt haaks.
  • Op het voetpad wordt de kabel afgedekt met een kabelmat zodat gebruikers van het voetpad of berm geen hinder van de kabel ondervinden en er niet over kunnen struikelen. Hiervoor mogen enkel de laadmatten worden gebruikt die het gemeentebestuur ter beschikking stelt. Deze laadmatten beschikken over een contrasterende geel-zwarte rand én uitsparing voor de laadkabel. De kostprijs van deze kabelmatten wordt vastgelegd in een retributiereglement.
  • na het laden worden de kabel en kabelmat verwijderd van het openbaar domen.

Artikel 2

Overtredingen van de bepalingen van deze verordening worden bestraft met een administratieve geldboete van minimum € 50 tot maximum € 125.

Artikel 3

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2024.

Artikel 4

Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in de artikelen 285-287 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Artikel 5

Dit besluit wordt ter kennis gebracht van :

  • de toezicht houdende overheid;
  • de referentiemagistraat GAS bij het parket;
  • de korpschef van de Lokale Politie Arro Ieper;
  • de griffie van de provincie;
  • de griffie van de rechtbank van eerste aanleg;
  • de griffie van de politierechtbank;
  • de sanctionerend ambtenaar.