Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 oktober 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 1:39:38.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 9 oktober 2023 wordt goedgekeurd.
Gezien de aanstelling van een nieuw afdelingshoofd Wonen dient de aanduiding van een waarnemend algemeen directeur te worden herzien. Er is voldoende gekwalificeerd personeel voorhanden maar er kan niet altijd op voorhand worden bepaald wie de waarneming het best kan opnemen. In die zin is de aanduiding van één persoon als permanent waarnemend algemeen directeur niet opportuun.
De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt. Vandaar het voorstel om de aanstellingsbevoegdheid toe te kennen aan de functiehouder voor zover het afwezigheidsperiodes betreft die niet langer duren dan 30 dagen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 166.
De gemeenteraad besluit de aanstellingsbevoegdheid van een waarnemend algemeen directeur te delegeren aan de functiehouder voor zover het afwezigheidperiodes betreft die niet langer duren dan 30 dagen.
De politiezone Arro Ieper stelt voor om een aantal aanpassingen door te voeren aan de zonale verordening van de politiezone Arro Ieper. De wijzigingen zouden - mits goedkeuring door de verschillende gemeenteraden - ingaan vanaf 1 januari 2024 en werden gemarkeerd in de bijlage.
De belangrijkste aanpassingen betreffen:
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de zonale verordening, zoals positief geadviseerd in de politieraad van 12 oktober 2023 en opgenomen in bijlage van dit punt, goed.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van TMVS op 12 december 2023.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger. De vergadering gaat door in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering en de statutenwijziging goed te keuren.
De raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten m.b.t. de statutenwijziging) van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Voor de algemene vergaderingen van TMVS werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Peter Vantomme als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden aan TMVS, Stropstraat 1, 9000 Gent, 20231212BAVTMVS@farys.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV op 6 december 2023.
Op de agenda van de algemene vergadering :
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging dd 6 december 2023 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West op 11 december 2023.
Op de agenda:
Voor de algemene vergaderingen van Fluvius West werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. De vergadering gaat door in het Fluvius-gebouw, Noordlaan 9, 8820 Torhout.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 11 december 2023:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 11 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Voor de algemene vergaderingen van Fluvius West werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius West Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest op 19 december 2023.
Op de agenda:
Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. De vergadering gaat door in het Fluvius-gebouw, P. Kennedypark 12, 8500 Kortrijk.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 december 2023:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Voor de algemene vergaderingen van Gaselwest werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Gaselwest Opdrachthoudende Vereniging, vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Psilon op 6 december 2023 om 19u30 in de ontvangstzaal Horizon bij crematorium Uitzicht.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Psilon van 6 december 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Psilon werd dhr Jean-Marie Callewaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Jos Meersch als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Psilon, Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk, info@crematoriumuitzicht.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van DVV op 13 december 2023.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Heidi Coppenolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger. De vergadering gaat door in Streekhuis Westhoek om 18.00u.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van DVV Westhoek van 13 december 2023:
Voor de algemene vergaderingen van DVV Westhoek werd dhr Dominique Cool aangesteld als vertegenwoordiger en mevr Heidi Coppenolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrrichten aan DVV Westhoek, Woumenweg 100, 8600 Diksmuide, dorine.sioen@dvvwesthoek.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep op 15 december 2023.
Op de agenda:
Voor de algemene vergaderingen van De Watergroep werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Eddy Vanacker als plaatsvervangend vertegenwoordiger. De vergadering gaat door in De Montil, Moortelstraat 8 in Affligem.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergadering goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep van 15 december 2023:
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van De Watergroep op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Voor de algemene vergaderingen van De Watergroep werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Eddy Vanacker als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan De Watergroep, vennoten@dewatergroep.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Mirom op 12 december 2023.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd Heidi Coppenolle aangesteld als vertegenwoordiger en Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger. De vergadering gaat door om 18.00u in de Oostnieuwkerksesteenweg 121, Roeselare.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de agenda van de vergadering.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Mirom van 12 december 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Mirom werd Heidi Coppenolle aangesteld als vertegenwoordiger en Dominique Cool als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Een afschrift van deze beslissing wordt verstuurd naar Mirom, Oostnieuwkerksesteenweg 121, 8800 Roeselare, info@mirom.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking werd de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van WVI op 13 december 2023 in De Magneet, Egemstraat 49, 8740 Pittem.
Op de agenda van de algemene vergadering om 18.30u:
Aansluitend op deze vergadering is er een extra algemene vergadering om 19.00u:
Voor de algemene vergaderingen van WVI werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Koen Bentein als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda voor de vergaderingen goed te keuren.
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van WVI van 13 december 2023 om 18.30u:
De raad verleent goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van WVI van 13 december 2023 om 19.00u:
Voor de algemene vergaderingen van WVI werd dhr Peter Vantomme aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Koen Bentein als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan WVI, wvi@wvi.be.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023. Deze vergadering van Cipal gaat digitaal door.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 13/11/2023.
De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de RMW van 13/11/2023.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel. De gecoördineerde rechtspositieregeling wordt toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht en wordt samen met de rechtpositieregeling en de bijhorende adviezen bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat. De personeelsformatie wordt in het decreet lokaal bestuur sinds 1 janauri 2019 niet meer opgelegd als een verplicht instrument.
Een modern HR-beleid vereist dat er flexibel en snel moet worden omgesprongen met wijzigingen in taken of opdrachten. Aanwervingen moeten steeds kaderen binnen de kredieten voorzien in de beleids- en beheerscyclus BBC. Volgens artikel 41 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad de bevoegdheid met betrekking tot (onder meer) de personeelsformatie en de gemeentelijke reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Gezien de geïntegreerde samenwerking van gemeente en OCMW wordt voorgesteld deze delegatie in beide besturen toe te passen.
De bevoegdheid voor de vaststelling van de personeelsformatie wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
Een organogram is een schematisch overzicht van de organisatiestructuur. Het uittekenen van een organogram voor het bestuur is een decretale verplichting en schept duidelijkheid voor de medewerkers, de politieke verantwoordelijken en de gebruikers van de diensten. Het geeft de hiërarchie weer en laat zien wie aan het hoofd staat van welke afdeling of team en wie waarvoor verantwoordelijkheid moet afleggen.
De wijzigingen aan het organogram:
Het organogram is besproken en positief geadviseerd op
Het organogram wordt vastgesteld als in bijlage.
Het Agentschap Facilitair Beheer van de Vlaamse Overheid heeft een raamovereenkomst voor de levering van ICT-materiaal, besteknr. 2022/HFB/OP/93534 opgemaakt.
De opdracht wordt bij wijze van de openbare procedure gegund.
De opdracht heeft een looptijd van 2 jaar en kan stilzwijgend voor 2 jaar verlengd worden.
Het lokaal bestuur kan vrijblijvend en zonder enige aankoopverplichting eenvoudig hardware (laptops, pc's, printers, tablets, smartphones, servers, opslag en nog veel meer) afnemen worden via deze raamovereenkomst.
De totale uitgave voor het lokaal bestuur wordt geraamd € 33.057,86 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57, en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad neemt kennis van het bestek met nr. 2022/HFB/OP/93534 voor de opdracht “Raamovereenkomst voor de levering van ICT-materiaal”, opgesteld door de Vlaamse Overheid, Agentschap Facilitair beheer.
De raming voor het lokaal bestuur bedraagt € 33.057,86 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De raad keurt de deelname in deze overeenkomst goed.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Vlaamse Overheid, Agentschap Facilitair bedrijf optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : Gemeente Langemark-Poelkapelle.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0119-01/241000/BESTUUR/CBS/0/IP-INVEST (actie INVEST-06) en in het budget van de volgende jaren.
Het Agentschap Facilitair Beheer van de Vlaamse Overheid heeft een opdracht “Raaomvereenkomst telefonie”, besteknr. 2022/HFB/MPMP/96984 opgemaakt.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Vaste telefonie, marketingnummers en vaste datacommunicatie);
* Perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor "Machine to Machine" (M2M) en "Internet of Things" (IOT"));
* Perceel 3 (Virtuele telefooncentrale (cloud PBX));
* Perceel 4 (Klassieke PSTN-lijnen).
De opdracht wordt bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling gegund.
De opdracht heeft een looptijd van 7 jaar.
De totale uitgave voor het lokaal bestuur voor deze opdracht wordt geraamd op € 30.578,51 excl. btw of € 37.000 incl. 21% btw per jaar.
Het lokaal bestuur wenst in te stappen in deze raamovereenkomst.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° f) (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad neemt kennis van het bestek met nr. 2022/HFB/MPMP/96984 voor de opdracht “Raaomvereenkomst telefonie”, opgesteld door de Vlaamse Overheid, Agentschap Facilitair bedrijf.
De raming voor het lokaal bestuur bedraagt € 30.578,51 excl. btw of € 37.000 incl. 21% btw per jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
De raad keurt de deelname in deze raamovereenkomst goed.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°a van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Vlaamse Overheid, Agentschap Facilitair bedrijf optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze leveringen en/of diensten verwerft die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : Gemeente Langemark-Poelkapelle.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, op budgetcode 0119-01/615100/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBBG-ICT) en in het budget van de volgende jaren.
Het vroegere AVEVE gebouw, gelegen in de Boezingestraat 37 te 8920 Langemark-Poelkapelle, staat leeg. Een nieuwe bestemming binnen de gemeente is niet voorzien, daarom wordt voorgesteld om het gebouw onderhands te verkopen.
In de gemeenteraad van 20 maart 2023 werd beslist om het gebouw openbaar te verkopen via Biddit. Er werd echter geen enkel bod uitgebracht. Rekening houdend met de huidige economische omstandigheden en het feit dat via Biddit geen enkel bod werd uitgebracht, werd gevraagd om het schattingsverslag te actualiseren.
Het geactualiseerd schattingsverslag van 25 oktober 2023 voor de verkoop van dit gebouw werd opgemaakt door landmeter D'hallewin en in bijlage toegevoegd.
Bepalingen in verband met de verkoop en de voorwaarden:
- Beschrijving van het goed: handelshuis gelegen in de Boezingestraat 37 te langemark-Poelkapelle,
gekend ten kadaster sectie H;
- perceelnummer 0531/02RP0000 en een deel van een perceelnummer 0532Y2P0000, met een oppervlakte van 31 are en 36 ca;
- Wijze van verkoop: onderhandse verkoop via notaris. De verkoopprocedure en de voorwaarden zullen ook voldoende bekendgemaakt worden via de gemeentelijke informatiekanalen;
- Reden verkoop: leegstand en geen nieuwe bestemming in de gemeente;
- Verkoopsvoorwaarden: een instelprijs van € 550.000 (waarde schattingsverslag).
Decreet over het lokaal bestuur.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop goed.
Het betreft de verkoop van het handelshuis gelegen in de Boezingestraat 37 te 8920 Langemark-Poelkapelle. Het perceel is kadastraal gekend als Sectie H, perceelnummer 0531/02RP0000 en een deel van een perceelnummer 0532Y2P0000, met een totale oppervlakte van 31 are en 36 ca.
Notaris Ellen Vanslambrouck wordt aangesteld om de verkoop te organiseren en de verkoopakte te verlijden.
De gouverneur heeft de jaarrekening 2022 goedgekeurd. In bijlage werd het goedkeuringsbesluit opgenomen.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele opmerkingen, wel tot enkele technische bemerkingen (zie bijlage).
De raad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de provinciegouverneur.
De derde begrotingswijziging 2023 en de begroting 2024 van de politiezone PZ 5462 Arro Ieper worden ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 14 december 2023.
Vorig jaar werd de nieuwe verdeelsleutel goedgekeurd die vanaf 2025 wordt gehanteerd. In afwachting daarvan is er een geleidelijke jaarlijkse overgang naar de definitieve verdeelsleutel van 2025:
Reeds in 2020 werd de evolutie van de exploitatietoelage bepaald op basis van de toen gekende gegevens. In de evolutie van het meerjarenplan was voor 2022 een indexering van de exploitatietoelagen van de steden/gemeenten aan de politiezone Arro Ieper voorzien van 1,5% t.o.v. 2021, voor het jaar 2023 1,75 % en voor de jaren 2024 en 2025 2%, dit om de exploitatietoelagen zo constant mogelijk te laten evolueren in combinatie met gedeeltelijke inbreng van het eigen vermogen.
Daarnaast werd vanaf 2023 een investeringstoelage gevraagd om de investeringen te financieren, dit eveneens volgens de verdeelsleutel.
Ook de politiezones ontsnapten echter niet aan de kosten van gestegen inflatie met de opeenvolgende spilindexen voor de lonen en aan de evolutie van de energie- en materiaalkosten. De stijging van de personeelskosten volgen, net zoals steden en gemeenten, de inflaties van het planbureau waardoor er de voorbije jaren een aanzienlijke verhoging is geweest van het totaal volume aan lonen gezien de lonen 90% van de politiebegroting vertegenwoordigen. Bovendien is voor de komende jaren een te verwachte stijging van de loonuitgaven onder meer door stijging in de geldelijke loopbaan, door een verhoging van de patronale pensioenbijdragen voor statutaire personeelsleden en door de in voege treding van het nieuw sectoraal akkoord van de geïntegreerde politie dat eind 2023 in voege is getreden.
De federale dotatie ligt slechts voor 1 jaar vast waardoor het onzeker is wat de evolutie van de federale dotatie op termijn zal zijn.
In de diverse begrotingswijzigingen 2023 wijzigen de bijdragen van de steden en gemeenten voor de politiezone Arro Ieper niet gezien het deficit wordt opgevangen met de eigen gecumuleerde middelen van voorbije jaren.
In de begroting 2024 (politieraad op 14 december 2023) blijven de vooropgestelde percentages van de exploitatietoelage van het meerjarenplan aangehouden (dus + 2% t.o.v. 2023), doch aangepast aan de evolutie van de nieuwe goedgekeurde verdeelsleutel. De stijging van de kosten wordt mee gefinancierd door het gecumuleerd resultaat van vorige boekjaren. De totale investeringen bedragen voor 2024 1,330 mio euro maar dankzij een desinvestering wordt de investeringstoelage herleid tot 1,015 mio euro netto.
Voor 2024 zijn de dotaties dan als volgt:
Overzicht van de dotaties van de voorbije jaren voor de gemeente Langemark-Poelkapelle:
2009 = € 442.856
2010 = € 451.987
2011 = € 461.027
2012 = € 469.962
2013 = € 488.760
2014 = € 508.311
2015 = € 523.560
2016 = € 523.560
2017 = € 528.796
2018 = € 528.796
2019 = € 534.084
2020 = € 544.766
2021 = € 550.214
2022 = € 558.467
2023 = € 629.405
2024 = € 660.672
De bijdragen van de gemeente zoals ingeschreven in de begrotingswijziging 2023 en in de begroting 2024 van de politiezone Arro Ieper en hierboven vermeld in de tabel van de verklarende nota goed te keuren en in te schrijven in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente.
Dit besluit ter goedkeuring over te maken aan de heer gouverneur van de provincie West-Vlaanderen en een afschrift te bezorgen aan de bijzonder rekenplichtige van de politiezone en aan de financieel directeur.
De gemeente staat enkele stukjes openbaar domein af waarop de woonmaatschappij Thuiwest delen van 3 nieuwe woningen zal herbouwen. In ruil zal Thuiswest enkele stukjes tuingrond van de te slopen woningen afstaan aan het openbaar domein.
In vergelijking met de principiële goedkeuring (GR 24/4/2023) van de ruil is de oppervlakte, perceelsnummers en tegenpartij (eengemaakte woonmaatschappij Thuiswest en niet De Mandel) gewijzigd.
De 4 perceeltjes staan aangeduid op het plan 2307278P van landmeter Feys uit Poperinge.
Decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad gaat akkoord om volgende percelen te onttrekken uit het openbaar domein:
De gemeenteraad gaat akkoord met de kosteloze ruil van volgende percelen tussen de gemeente en sociale huisvestingsmaatschappij De Mandel:
De percelen met precadnummers 3de afdeling, sectie E, nrs. 584 L 2 P0000 (lot 1) en 584 H 2 P0000 (lot 3) worden toegevoegd aan het openbaar domein.
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte.
De gemeente wordt voor de ondertekening vertegenwoordigd door de Vlaamse commissaris van Vastgoedtransacties.
In de gemeenteraad van 3 oktober 2022 werd de aankoop van een perceel akkerland te Langemark (1e Afdeling Sectie G nr. 69 X2), toegankelijk zowel vanuit de Boezingestraat als vanuit de Cayennestraat, principieel goedgekeurd. In kader van de ACT-05-Meer groen in de gemeente uit het gemeentelijk meerjarenplan zal dit perceel akkerland op zaterdag 16 december bebost worden. In de gemeenteraad van 20 maart 2023 werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de Bosgroep IJzer en Leie om de bosaanleg te realiseren. De bijkomende samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de begeleiding van de plantactie en de opvolging van de nazorg wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De Bosgroep verbindt zich ertoe om onderstaande deeltaken uit te voeren:
De gemeente geeft de Bosgroep toestemming om de percelen waarop deze overeenkomst betrekking heeft te betreden en staat in voor de randanimatie, voorafgaandelijke communicatie naar inwoners/buurt, tenten, catering,..
De overeenkomst loopt tot 31/12/2025.
Gemeenteraadsbeslissing van 3 oktober 2022 betreffende de principiële goedkeuring van de aankoop van een perceel akkerland te Langemark (1e Afdeling Sectie G nr. 69 X2), toegankelijk zowel vanuit de Boezingestraat als vanuit de Cayennestraat.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 maart 2023 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met de Bosgroep IJzer en Leie m.b.t.de bosaanleg 'Boezingestraat-Cayennestraat'.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst betreffende de begeleiding van de plantactie en opvolging van de nazorg op het perceel 1e Afdeling Sectie G nr. 69 X2 'Boezingestraat-Cayennestraat' goed.
De gemeenteraad besliste in zitting van 1 juli 2019 om de lastvoorwaarden en gunningswijze van de opdracht “Studieopdracht riolering en wegenis – R001732 – Riolering in de Gistelhofstraat en Galgestraat en RWA-afvoer tussen Galgestraat en Broenbeek”, opgemaakt door Infrax (nu Fluvius) goed te keuren.
De raming van het gemeentelijk aandeel bedroeg € 17.507,80 excl. btw of € 21.184,44 incl. 21% btw.
De opdracht werd gegund bij wijze van de open offerteaanvraag.
Het college nam in zitting van 8 augustus 2019 kennis van de gunning van bovenvermelde opdracht door Fluvius aan Cnockaert bureau nv, Hoogweg 40 te 8940 Wervik.
Op heden werd de raming van het gemeentelijk aandeel met meer dan 10% overschreden. Er werd al € 75.541,63 incl. 21% btw betaald.
Tussen de Galgestraat en Klerkenstraat ligt de voetweg 85/86. Een heraanleg van deze trage weg dringt zich ook op voornamelijk door de staat van de weg en beperkte breedte voor fietsers.
Aangezien de riolerings- en wegeniswerken momenteel lopende zijn, is het aangewezen om de studieopdracht uit te breiden voor de heraanleg van de trage weg.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 15.947,51 excl. btw of € 19.269,49 incl. 21% btw.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad neemt kennis en beslist om de uitbreiding van de studieopdracht riolering en wegenis – R001732 – Riolering in de Gistelhofstraat en Galgestraat en RWA-afvoer tussen Galgestraat en Broenbeek voor de heraanleg van de trage weg 85/86 goed te keuren. De raming bedraagt € 15.947,51 excl. btw of € 19.269,49 incl. 21% btw.
Het college wordt belast met de uitvoering van de opdracht.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224000/BESTUUR/GR/0/IP-ACT10 (ACT-10).
Agentschap Wegen en Verkeer heeft een bestek voor de opdracht "Levering, plaatsing en het onderhouden van Hoppinzuilen”, besteknummer PCO/TOP/2022/1 opgemaakt.
De opdracht wordt bij wijze van de openbare procedure gegund.
Een Hoppinzuil is een informatiezuil, die als doel heeft de reizigers te informeren omtrent de vervoers- en overstapmogelijkheden die op de locatie van de zuil voorhanden zijn. Desgevallend kan ook andere informatie (vb. toeristische informatie,…) via de zuil getoond worden. De informatie wordt analoog weergegeven op basis van kaartmateriaal gecombineerd met iconen.
De aanbesteder beoogt met dit contract een gelijkvormigheid in Hoppinzuilen op Hoppinpunten in Vlaanderen te bekomen ten voordele van de deelnemende entiteiten en de reiziger.
Voor de gemeente zijn er 5 locaties gedefinieerd als Hoppinpunt, waarvan 2 langs gewestwegen (Sint-Juliaan en Poelkapelle) volledig ten laste van AWV zijn.
Het bestuur kan toetreden tot de raamovereenkomst voor de inrichting van de Hoppinpunten langs gemeentewegen.
De uitgave van het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht wordt geraamd op € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw.
Het inrichten van de hoppinpunten wordt volledig gesubsidieerd door AWV.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 57, en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De raad neemt kennis van het bestek met nr. PCO/TOP/2022/1 voor de opdracht “Levering, plaatsing en onderhoud van hoppinzuilen”, opgesteld door het Agentschap Wegen en Verkeer.
De uitgave van het gemeentelijk aandeel voor deze opdracht wordt geraamd op € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw en wordt volledig gesubsidieerd door het Agentschap Wegen en Verkeer.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De raad keurt de deelname in deze raamovereenkomst goed.
In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Agentschap Wegen en Verkeer optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : Gemeente Langemark-Poelkapelle.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het meerjarenplan onder invest-16 (mobiliteit).
Brief dd. 4 oktober 2023 vanwege Energiehuis Westhoek (zie bijlage): aanbod tot deelname aan het gevelthermografieproject in de periode 2024-2026.
Deze actie sluit aan bij volgende engagementen die de gemeente heeft genomen bij de ondertekening van het Lokale Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 en het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030:
De gevelthermografie kan voor bewoners een opstap vormen om hun woning te renoveren. Het Energiehuis kan mensen met vragen nadien begeleiden voor de renovatie van hun woning.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy), ondertekening in groep met collectief engagement (optie 2), waarbij de gevormde groep Van Zee tot IJzer bestaat uit Diksmuide, Koekelare, Koksijde, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Nieuwpoort en Veurne
Gemeenteraadsbeslissing van 4 oktober 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.
Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Gemeenteraadsbeslissing van 6 februari 2023 betreffende de goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 (SECAP optie 2) voor de groep Van Zee tot IJzer in kader van het Burgemeestersconvenant 2030
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en DVV Westhoek betreffende het thermografieproject goed.
Het lokaal bestuur krijgt een uitgebreide rol in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang.
Een organisator moet een opportuniteitsadvies aanvragen bij het lokaal bestuur voor:
Op basis van de vragen die gesteld worden aan het Lokaal Loket Kinderopvang werden de criteria vastgelegd voor het opportuniteitsadvies, alsook vanuit het oogpunt de samenwerking met de voorschoolse opvang te versterken:
Op 12 oktober gaf het Lokaal Overleg Kinderopvang positief advies over de procedure en criteria.
Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters van 22 november 2013: zie art 2, 3° + art. 13.
Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de procedures voor de aanvraag en de toekenning van de vergunning en de subsidies voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters : zie art. 8. 1f + art. 9. 3°C + art 10 1b + art. 12. 4/1 + art. 52.
Het Besluit van 24 mei 2013 houdende het lokaal beleid kinderopvang: zie art. 7
De gemeenteraad gaat akkoord met de criteria en de procedure voor het opportuniteitsadvies Kinderopvang:
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
Hoofdstuk 1 | Infrastructuur
Artikel 1
Lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle stelt onder bepaalde voorwaarden volgende gemeentelijke zalen en lokalen ter beschikking aan het verenigingsleven, particulieren en lokale handelaars.
Zalen :
Lokalen :
Het gebruik van de gemeentelijke sporthallen voor wat betreft sportactiviteiten en het Dorpshuis in Poelkapelle vallen niet onder dit reglement.
Hoofdstuk 2 | Activiteiten
Artikel 2
De infrastructuur laat een gevarieerd aanbod aan activiteiten toe. Deze activiteiten worden onderverdeeld in verschillende categorieën.
A | Niet-dynamische activiteiten:
Activiteiten met een zittend publiek of constante doorloop van bezoekers zoals podiumactiviteiten, concerten, theatervoorstellingen, quizzen, lezingen, beurzen, take-away, tentoonstellingen, vrijzinnige rouwdiensten, ceremonie,...
B | Maaltijden:
Recepties, soupers of maaltijden aangeboden aan derden zoals verenigingsmaaltijden, borrels, communiefeesten, …
C | Dynamische activiteiten:
Activiteiten met bewegend karakter zoals (kinder)fuiven, bals, dansfeest, megafuiven, …
D | Activiteiten met educatief, sportief of recreatief karakter:
Activiteiten van verenigingen met een beperkte publieksopkomst zoals een kaarting, vergaderingen, workshops, cursussen, ledenbijeenkomsten, lessenreeksen, repetities, …
Artikel 3 | Definities (mega)fuiven en privéfeesten
Hoofdstuk 3 | Gebruikers
Artikel 4 | Categorieën gebruikers
Het gebruik van de gemeentelokalen wordt toegelaten voor verschillende gebruikers. Deze worden onderverdeeld in volgende categorieën.
Categorie gebruiker 1
Categorie gebruiker 2
Categorie gebruiker 3
Categorie gebruiker 4
Categorie gebruiker 5
Artikel 5 | uitsluiting dynamische activiteiten
Gebruikers uit categorie 3, 4 en 5 kunnen geen dynamische activiteiten organiseren in de gemeentelijke zalen en lokalen.
Artikel 6 | Voorrangsregels
Hoofdstuk 4 | Reservatie
Artikel 7 | Reservaties.lp.be
Artikel 8 | Periode reservaties
De aanvraag dient minstens 7 kalenderdagen en maximaal 18 maanden vooraf ingediend te worden via reservaties.lp.be. Bij betwisting of onduidelijkheden met betrekking tot de aanvraag neemt het College van Burgemeester en Schepenen een beslissing.
Een vereniging heeft nooit “verworven rechten” op een bepaalde datum..
Artikel 9 | Optie
De aanvrager kan een optie nemen op één of meerdere zalen en lokalen. Deze geldt maximum 14 dagen. Een optie vervalt automatisch als er geen bevestiging van de boeking komt.
Artikel 10 | Annuleren reservatie
Annuleren kan via reservaties.lp.be. Wanneer je de reservatie wil annuleren, dan kan dat kosteloos tot en met 7 kalenderdagen voor het gebruik. Indien de reservatie van de aangevraagde zaal geannuleerd wordt minder dan 8 kalenderdagen voor het gebruik, dan wordt een vergoeding aangerekend voor de reeds gedane administratieve en interne organisatiekosten die het gebruik van de infrastructuur voorafgaan.
Artikel 11 | Dringende reservaties
Voor dringende aangelegenheden kan de toelating verleend worden door de bevoegde schepen of zijn afgevaardigde, die de aanvraag ter regularisatie en bekrachtiging voorlegt aan het College van Burgemeester en Schepenen in de eerstvolgende zitting.
Hoofdstuk 5 | Betalingswijze
Artikel 12 | Betaling
De aanvrager krijgt afhankelijk van zijn gebruikerscategorie een factuur toegestuurd op het e-mailadres of per post, zoals opgegeven in het reservatieprogramma. De factuur moet onmiddellijk betaald worden bij reservatie.
Artikel 13 | Annulatiekost
Bij niet-gebruik van de zaal of het lokaal of bij laattijdige annulatie, zoals omschreven in artikel 10, wordt er € 50 aangerekend.
Artikel 14 | Waarborg
Indien een waarborg wordt aangerekend, dient deze op voorhand te worden betaald via online betaling op reservaties.lp.be.
Indien aan voorwaarden voldaan is, wordt de waarborgsom na afloop van het gebruik aan de aanvrager terugbetaald op het rekeningnummer die de aanvrager heeft doorgegeven. De vergoedingen, bepaald in Hoofdstuk 6, artikel 16 en artikel 17 kunnen van de waarborgsom afgehouden worden, onverminderd de mogelijkheid om toegebrachte schade na schatting door een deskundige in rekening te brengen aan de aanvrager.
Hoofdstuk 6 |Aansprakelijkheid
Artikel 15 | Verzekering
De aanvrager dient in te staan voor de verzekering inzake eventuele tentoongestelde voorwerpen en eigen gebruikte materialen, alsook voor wat betreft de burgerlijke aansprakelijkheid.
Het lokaal bestuur of de zaalverantwoordelijke kan niet worden verantwoordelijk gesteld voor verlies of diefstal van persoonlijke bezittingen van de gebruikers of voor gebeurlijke ongevallen van welke aard ook.
Artikel 16 | Verlichting en verwarming
De aanvrager is wegens het gebruik aansprakelijk voor alle veroorzaakte schade. Hij dient te zorgen voor het rein houden van de gebruikte lokalen en zalen, voor het doven van de lichten en van de verwarming, voor het sluiten van de vensters en deuren, voor het uitvoeren van een preventieronde ter voorkoming van brand en ervoor te zorgen dat geen huisdieren in zalen en lokalen komen. Indien hieraan geen gevolg gegeven is, zullen de meerkosten inzake verlichting of verwarming worden aangerekend, met een minimum van € 25.
Artikel 17 | Melden van gebreken
Indien de aanvrager gebreken aan de zaal niet meldt aan de zaalverantwoordelijke of via de QR-code die in de zaal hangt, voor de start van de activiteit, wordt de aangebrachte schade als van de vereniging beschouwd en aangerekend.
Artikel 18 | Evenementen meer dan 100 personen
Voor publiek toegankelijke evenementen met meer dan 100 verwachte bezoekers, moeten de gebruikers voldoen aan de voorwaarden die opgelegd worden in de goedkeuring van het evenement. De machtiging kan verkregen worden na invoeren van het evenement op het digitaal platform EagleBe.
Hoofdstuk 7 | Algemene en bijzondere bepalingen
Artikel 19 | Uitzonderingen
Het College beslist in alle niet binnen dit reglement bepaalde gevallen en kan eventuele uitzonderingen op het reglement toestaan. Uitzonderingsmaatregelen worden schriftelijk aangevraagd aan het College van Burgemeester en Schepenen, Kasteelstraat 1 te 8920 Langemark-Poelkapelle, onthaal@lp.be. Het College van Burgemeester en schepenen behoudt zich het recht om bepaalde activiteiten te weigeren.
Artikel 20 | Misbruik reservaties
Indien er privégebruik van de gemeentelijke infrastructuur wordt vastgesteld door aanvragers namens een vereniging van categorie 1 en 2, wordt overgegaan tot het opleggen van een geldboete van € 500 en een schrapping van gebruik door de vereniging voor 1 jaar. De zalen of de lokalen kunnen niet worden doorverhuurd aan derden. Doorverhuring geeft aanleiding tot schorsing van de aanvrager.
Artikel 21 | Schoonmaak
Artikel 22 | Muzieklicentie
Artikel 23 | Geluidsniveau
Artikel 24 | Affichering
Aankondigingen, prijslijsten e.d. dienen uitsluitend op de daartoe voorziene prikborden te worden aangebracht, of op de mobiele wand in cafetaria De Krune. Er mogen geen affiches op andere plaatsen in de zaal rondgehangen worden. Kosten van herstel na beschadiging worden à rato doorgerekend aan de aanvrager. (Zie art. 17)
Artikel 25 | Vergoeding toiletgebruik
In de zalen of lokalen kan geen toegangsgeld of vergoeding worden gevraagd om de toiletten te gebruiken, met uitzondering van megafuiven. In andere gevallen zijn de toiletten openbaar.
Artikel 26 | Verbod wagens, heftruck, ...
Om de vloer niet te beschadigen is het ten strengste verboden om met wagens, heftrucks, e.d. in de gebruikte accommodatie te rijden. Bakken, podiumelementen, e.d. kunnen op geen enkel ogenblik verplaatst worden zonder deze op te tillen.
Artikel 27 | Afval
Alle afval wordt meegenomen door de gebruiker. Afval dat in de zalen of lokalen achter gelaten wordt, wordt geregistreerd als sluikstorten.
Artikel 28 | Bijzondere bepaling vergaderzaal sportcentrum
Artikel 29 | Bijzondere bepaling sporthal Den Tap
Bij verhuringen van sporthal Den Tap voor niet-sportgebonden activiteiten wordt enkel de volledige sportzaal verhuurd. Nevenverhuringen van zaalgedeelten zijn niet mogelijk.
Artikel 30 | Bijzondere bepaling gebruik Cafetaria De Stek
Artikel 31 | Bijzondere bepaling gebruik VIP-ruimte voetbal
De aanvrager kan via reservaties.lp.be een aanvraag tot gebruik van de ruimte doen. Verdere afspraken omtrent drankverbruik, sleutels, ... gebeuren dan via de zaalverantwoordelijke van VIP-ruimte voetbal.
Hoofdstuk 8 |Tarieven
Grote zalen (volgens bepaling artikel 1)
| Act Cat A Niet- dynamisch | Act Cat B Maaltijden | Act Cat C Dynamische | Act Cat D Educatief, sportief en recreatief karakter |
Gebruiker Cat 1 | 0,00 € | 0,00 € | 0,00€ | 0,00€ |
Gebruiker Cat 2 | 0,00 € | 0,00 € | 0,00 € 300€ waarborg bij fuif 500 € waarborg megafuif | 0,00 € |
Gebruiker Cat 3 | 50 € | 50 € | Niet mogelijk | 50 € per gebruik Vanaf meer dan 25 gebruiken per jaar: 1300 € per jaar |
Gebruiker Cat 4 | 330 € | 330 € | Niet mogelijk | 330€ |
Gebruiker Cat 5 | 330 € | 330 € | Niet mogelijk | 330 € |
Kleine zalen (volgens bepaling artikel 2) (’t Klasje en polyvalente zaal Den Tap, VIP Ruimte voetbal)
| Act Cat A Niet- dynamisch | Act Cat B Maaltijden | Act Cat C Dynamische | Act Cat D Educatief, sportief en recreatief karakter |
Gebruiker Cat 1 | 0,00€ | 0,00€ | 0,00€ | 0,00€ |
Gebruiker Cat 2 | 0,00€ | 0,00€ | 0,00€ | 0,00€ |
Gebruiker Cat 3 | 40€ | 40€ | Niet mogelijk | 40€ per gebruik Vanaf meer dan 10 gebruiken per jaar: 600 € per jaar |
Gebruiker Cat 4 | 130€ | 130€ | Niet mogelijk | 130€ |
Gebruiker Cat 5 | 130€ | 130€ | Niet mogelijk | 130€ |
Lokalen (volgens bepaling artikel 2) (Bovenlokaal De Hazebrug en Vergaderzaal sportcentrum en bovenlokaal ‘t Madointje)
| Act Cat A Niet- dynamisch | Act Cat B Maaltijden | Act Cat C Dynamische | Act Cat D Educatief, sportief en recreatief karakter |
Gebruiker Cat 1 | 0,00 € | 0,00 € | Niet mogelijk | 0,00 € |
Gebruiker Cat 2 | 0,00 € | Niet mogelijk | Niet mogelijk | 0,00 € |
Gebruiker Cat 3 | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk | 15 € |
Gebruiker Cat 4 | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk | 25 € |
Gebruiker Cat 5 | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk | 25 € |
Cafetaria De Krune, LDC De Stek (in Zorgcampus Langemark-Poelkapelle)
| Act Cat A Niet- dynamisch | Act Cat B Maaltijden | Act Cat C Dynamische | Act Cat D Educatief, sportief en recreatief karakter |
Gebruiker Cat 1 | 0,00€ | 0,00€ | Niet mogelijk | 0,00€ |
Gebruiker Cat 2 | 0,00€ | Niet mogelijk | Niet mogelijk | 0,00€ |
Gebruiker Cat 3 | 330€ | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk |
Gebruiker Cat 4 | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk |
Gebruiker Cat 5 | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk | Niet mogelijk |
Artikel 32
De tarieven gelden per gebruik voor de duur van de activiteit volgens goedkeuring van reservatie. Uitgezonderd voor de dynamische activiteiten, indien de gebruikte tijd voor het klaarzetten van de zaal (maximum een halve dag) en de opkuis van de zaal (maximum een halve dag) werden aangevraagd via reservaties.lp.be. Zoniet worden bijkomende huurgelden gevraagd aan het tarief van de dynamische activiteiten in de zaal.
Artikel 33 | Capaciteit
Het maximum aantal toegelaten personen per aard van de activiteit staat geafficheerd aan de inkom van elke zaal en lokaal en op de website www.lp.be. Deze kunnen onder geen enkel beding worden overschreden.
Artikel 34 | Inwerkingtreding reglement
Dit reglement treedt in werking na de goedkeuring van de gemeenteraad d.d. 13 november 2023. Het reglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 maart 2023 wordt opgeheven.
Na goedkeuring zullen er gedurende 2 weken geen nieuwe boekingen kunnen ingevoerd worden wegens aanpassingen aan het reservatiesysteem.
Bestaande boekingen tot eind 2023 worden behouden, bestaande boekingen vanaf 01/01/2024 worden aangepast aan de nieuwe tarieven.
Volgende zaken worden gewijzigd aan het regelement:
Er moet geen ledenlijst meer ingediend worden.
Nieuwe voorwaarde: de vereniging moet 1 jaar actief zijn, en moet 5 activiteiten per jaar aantonen in plaats van 1 activiteit.
Het bestuur moet minimaal uit 3 personen bestaan.
Team ontspannen toetst de aanvraag aan reglement en vraagt extra info op indien nodig.
Het decreet lokaal bestuur.
Definities en toepassingsgebied
Dit reglement regelt de erkenning van de jeugd-, senioren-, socio-culturele-, en sportverenigingen van Langemark-Poelkapelle.
Bij toepassing van dit reglement wordt volgende definitief van een vereniging gehanteerd:
“Een vereniging ontstaat wanneer twee of meer mensen beslissen om samen een bepaald belangeloos doel na te streven in een niet-economische context op vrijwillige basis. Er mag winst worden gerealiseerd, maar deze moet worden gebruikt om het gemeenschappelijk doel te realiseren en mag niet worden uitgekeerd aan de oprichters, leden, bestuurders of anderen. ‘Winstuitkering’ is de scheidingslijn: zodra er wel winst wordt uitgekeerd is de organisatie geen vereniging meer maar wel een onderneming.”
Concreet gaat het over feitelijke verenigingen, vzw’s, ivzw’s en stichtingen.
Algemene erkenningsvoorwaarden
Om erkend te worden en te blijven moet een vereniging voldoen aan de volgende voorwaarden:
Aanvraagprocedure
De aanvraag tot erkenning dient gericht te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen van het Lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle en kan op twee manieren:
Een aanvraag wordt gedocumenteerd met een bestaand activiteitenoverzicht, uitnodigingen, persmededelingen, tijdschrift, verzekeringsbewijzen, affiches, ...
Een nieuwe erkenning wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de respectievelijke adviesraad en aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Einde van de erkenning
Het lokaal bestuur heeft het recht om de gegeven informatie en bewijsstukken te controleren.
Indien blijkt dat de vereniging doelbewust onjuiste gegevens heeft verstrekt en daardoor onterecht de erkenning heeft verkregen of behoudt, kan het college van burgemeester en schepenen de erkenning van de vereniging tijdelijk of permanent intrekken, eventueel na advies van de desbetreffende adviesraad.
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad van maandag 13 november 2023. Door de goedkeuring wordt het voorgaande erkenningsreglement van 25 april 2022 opgeheven.
Alle nieuwe aanvragen worden getoetst aan het nieuwe reglement.
Alle reeds erkende verenigingen worden getoetst aan het nieuwe reglement. Wanneer de dienst over onvoldoende informatie beschikt, dan wordt deze informatie opgevraagd teneinde de erkenning te kunnen verlengen. Deze overgangsperiode loopt tot 31/1/24.
De gemeenteraad neemt akte.