Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 oktober 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 1:39:40 en eindigt op 1:48:00.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 9 oktober 2023 wordt goedgekeurd.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023. Deze vergadering van Cipal gaat digitaal door.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Laurent Hoornaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De raad verleent goedkeuring aan de punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Tristan Bruynsteen aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Laurent Hoornaert als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
De gemeente en het OCMW stellen enkele aanpassingen voor op vlak van rechtspositieregeling, zowel voor gemeente als OCMW.
Bij de voorbereiding werd gekeken om de aanpassingen aan de rechtspositieregelingen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 13/11/2023.
De rechtspositieregelingen van het OCMW worden ter goedkeuring voorgelegd op de RMW van 13/11/2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de voorgestelde aanpassingen aan volgende rechtspositieregelingen van het ocmw-personeel:
De gecoördineerde rechtspositieregelingen worden toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Deze beslissing is onderworpen aan het algemeen bestuurlijk toezicht en wordt samen met de rechtspositieregeling en de bijhorende adviezen bezorgd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Een personeelsformatie is het kader dat de opsomming van het aantal en de soorten betrekkingen voor een lokaal bestuur bevat. De personeelsformatie wordt in het decreet lokaal bestuur sinds 1 janauri 2019 niet meer opgelegd als een verplicht instrument.
Een modern HR-beleid vereist dat er flexibel en snel moet worden omgesprongen met wijzigingen in taken of opdrachten. Aanwervingen moeten steeds kaderen binnen de kredieten voorzien in de beleids- en beheerscyclus BBC. Volgens artikel 78 van het decreet lokaal bestuur kan de raad maatschappelijk welzijn de bevoegdheid met betrekking tot (onder meer) de personeelsformatie en de gemeentelijke reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden delegeren aan het vast bureau.
Gezien de geïntegreerde samenwerking van gemeente en OCMW wordt voorgesteld deze delegatie in beide besturen toe te passen.
De bevoegdheid voor de vaststelling van de personeelsformatie wordt gedelegeerd aan het vast bureau.
Een organogram is een schematisch overzicht van de organisatiestructuur. Het uittekenen van een organogram voor het bestuur is een decretale verplichting en schept duidelijkheid voor de medewerkers, de politieke verantwoordelijken en de gebruikers van de diensten. Het geeft de hiërarchie weer en laat zien wie aan het hoofd staat van welke afdeling of team en wie waarvoor verantwoordelijkheid moet afleggen.
De wijzigingen aan het organogram:
Het organogram is besproken en positief geadviseerd op
Het organogram wordt vastgesteld als in bijlage.
De gouverneur heeft de jaarrekening 2022 goedgekeurd. In bijlage werd het goedkeuringsbesluit opgenomen.
Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele opmerkingen, wel tot enkele technische bemerkingen (zie bijlage).
De raad neemt akte van de goedkeuring van de jaarrekening 2022 door de provinciegouverneur.
Het reglement van de dienstencheque onderneming De Wissel wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.
1. Algemeenheden
Alle aanvragen tot het verkrijgen van thuiszorg worden gericht aan de dienst Thuishulp De Wissel van het lokaal bestuur: 057/49 08 15 of thuishulp@lp.be
De aanvragen dienen te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur: vooraleer aanspraak te kunnen maken op de gevraagde hulp wordt zo nodig een bezoek gebracht door de maatschappelijk werker teneinde vast te stellen of voldaan wordt aan de veiligheidsvoorwaarden en om de aard van de geboden hulp te bespreken.
2. De uurregeling
Sinds 1/01/2019 werken de thuiszorgmedewerkers flexibel. In het kader van flexibel werken wordt aan de thuiszorgmedewerker gevraagd om hun werkuren te registreren via hun smartphone bij aankomst en vertrek. Teneinde de werkuren te kunnen controleren op onregelmatigheden, kunnen onaangekondigde controles gebeuren. Zo kan het dat de dienst onverwachts op huisbezoek komt.
De hulp kan wekelijks of om de 14 dagen worden vastgelegd. Eenmalige hulp of 1 keer hulp in de maand, wordt niet aangeboden.
De thuiszorg wordt steeds aangeboden in een ononderbroken blok van 3 of 4 uren. Het start en eind uur wordt onderling afgesproken tussen klant en thuiszorgmedewerker.
Tijdens de werkprestaties van 4 uren heeft de thuiszorgmedewerker recht op 10 minuten pauze. U mag een niet-alcoholische drank aanbieden.
De vaste thuiszorgmedewerker zal zelf de klant op de hoogte brengen van geplande afwezigheidsdagen (verlof, feestdagen, vakantieperiodes, enz.).
Bij plotse wijzigingen (bv. ziekte van de thuiszorgmedewerkers, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door de dienst.
Voor problemen met de thuiszorgmedewerkers of in verband met verandering in de aard van de hulp kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke van de thuiszorg.
Problemen die zich voordoen naar aanleiding van het werk worden door de thuiszorgmedewerker besproken met de verantwoordelijke, zodat in onderling overleg naar een oplossing kan gezocht worden.
3. Geplande hulp afzeggen
Indien de hulp niet kan doorgaan dient de klant de verantwoordelijke van de thuisdienst zo snel mogelijk en ten laatste 7 dagen op voorhand telefonisch of schriftelijk te verwittigen.
Indien de thuiszorgmedewerker voor een gesloten deur staat en/of de klant afwezig is zonder tijdig verwittigd te hebben, worden de geplande uren aangerekend via facturatie.
De hulp meer dan 3 keer na elkaar afzeggen, wordt gezien als de hulp stopzetten. Na die periode kan niet gegarandeerd worden dat dezelfde thuiszorgmedewerker op hetzelfde moment opnieuw zal langskomen. Uitzonderingen zoals een ziekenhuisopname kunnen.
Wenst de klant de hulp definitief stop te zetten, dan moet hij/zij contact opnemen met de verantwoordelijke. De opzeggingstermijn is minimaal 14 dagen.
4. Het takenpakket
4.1. Schoonmaken
De thuiszorgmedewerker staat in voor de geregelde schoonmaak van de gezinswoning.
4.2. Wassen en strijken
Een goed functionerende wasmachine, een strijkijzer en strijkplank moeten bij de klant aanwezig zijn.
4.3. Taken die enkel verricht mogen worden na afspraak met de verantwoordelijke
Deze taken zullen enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden toegestaan en op voorwaarde dat deze taken geen gevaar betekenen voor het personeel.
4.4. Niet toegelaten taken:
5. Boodschappen doen en vergoeding voor dienstverplaatsing
Op vraag van de klant mogen er kleine boodschappen worden gedaan (bijvoorbeeld een brood halen, naar de apotheek gaan, …), maar dat mag niet de hoofdtaak zijn. De hoofdtaak van de thuiszorgmedewerkers is poetsen.
De personeelsleden die in opdracht van de klant/gebruiker met hun eigen voertuig boodschappen moeten doen, kunnen voor de gemaakte kilometers een vergoeding volgens de geldende regelgeving krijgen.
Zij dienen semestrieel hun onkostenafrekening in bij de dienst Thuishulp De Wissel. De vergoeding voor de dienstverplaatsingen worden semestrieel uitbetaald na ontvangst van de individuele afrekening per personeelslid.
De klant zal voor de afgelegde kilometers semestrieel een factuur ontvangen van het lokaal bestuur.6. Materiaal, producten, werkomstandigheden en werkkledij
De producten en materialen, nodig voor de dienstverlening, worden door de klant ter beschikking gesteld van de thuiszorgmedewerkers.
Alle materialen moeten veilig zijn en in goede staat.
Er dient warm water beschikbaar te zijn. De lokalen waar gewerkt wordt, dienen tijdens de winterperiode in de mate van het mogelijke verwarmd te worden.
Er wordt een minimum aan hygiënische omstandigheden vereist.
Indien besmettingsgevaar zou optreden is de klant of de thuiszorgmedewerker verplicht dit te signaleren, dit om de nodige beschermingsmaatregelen te kunnen voorzien. Als de veiligheid van de thuiszorgmedewerker niet gewaarborgd is, kan de dienstverlening tijdelijk of definitief gestopt worden.
Gevaarlijk werk en het gebruik van bijtende producten zoals zoutzuur en ammoniak zijn uitgesloten.
De thuiszorgmedewerker beschikt over een schort, beschermhandschoenen en werkschoenen. Bij de uitvoering van de dienstverlening dient deze werkkledij gebruikt te worden.
7. Betalen met dienstencheques
Er wordt betaald met elektronische dienstencheques. Per gewerkt uur betaalt de klant één dienstencheque. De kostprijs en de geldigheid van de dienstencheques volgt de wettelijke regeling.
Om dienstencheques te kunnen bestellen moet de klant zich eerst inschrijven bij SODEXO. Deze inschrijving is gratis en kan gebeuren via de verantwoordelijke van de thuiszorg.
De klant zal een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer worden toegestuurd. Dit inschrijvingsnummer en het rekeningnummer heeft de klant nodig om cheques te bestellen.
Bij openstaande schuld: na 12 niet betaalde dienstencheques wordt de poetshulp opgeschort. Na betaling van deze openstaande tekorten wordt de poetshulp opnieuw opgestart. Echter kan de dienst niet garanderen dat dezelfde vaste thuiszorgmedewerker opnieuw langskomt.
8. Extra bijdrage
Een erkende dienstencheque onderneming mag bijkomende kosten vragen aan haar klant bovenop de aan te rekenen dienstencheques. Dit kan omdat het bedrag van een dienstencheque niet de omkadering van de poetshulp of administratieve/organisatiekost dekt.
Per half jaar wordt een extra bijdrage van 25 EUR aangerekend indien er minstens 3 keer poetshulp doorging in de afgelopen periode. De facturatie gebeurt na afloop van de 6 maanden, in januari en in juli.
9. Beroepsgeheim
Het personeel is gebonden aan het beroepsgeheim.
De klant mag niet verwachten dat er contacten zijn buiten de diensturen.
10. Ongevallenverzekering
De thuiszorgmedewerker is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de thuiszorgmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. Wij vragen de klant dit in haar plaats te doen wanneer dit voor de thuiszorgmedewerker niet mogelijk is.
De dienst heeft een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ voor het geval de thuiszorgmedewerker schade toebrengt aan de bezittingen van de klant. In dit geval dient de verantwoordelijke op de hoogte gebracht te worden. Er zal een verslag opgemaakt worden dat mee door de klant ondertekend wordt.
Wij vragen ook de factuur van de herstellingen of een bewijs van nieuwe aankoop. Het bewijsstuk mag ook een bestek zijn van herstel - of aankoopkosten.
Indien er schade toegebracht wordt aan de bezittingen van de klant wordt er een schadevergoeding bepaald:
11. Non-discriminatie code
Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden.
Thuishulp De Wissel wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.
12. Praktische afspraken
De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor het beheer van de sleutel.
13. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 05/09/2022.
Het retributie - en huishoudelijk reglement voor BKO Buitenbeentje wordt gewijzigd.
Volgende wijzigingen worden aangebracht:
Documenttoestand | Betalingsuitstel |
Verzending factuur via e-mail | 30 dagen |
Eerste aanmaning via e-mail | 14 dagen |
Tweede aanmaning via aangetekende zending | 14 dagen |
Laatste waarschuwing via e-mail | 7 dagen |
persoonlijk contact via telefoon |
|
Achterstallige factuur wordt geagendeerd op het Vast Bureau | |
Achterstallige factuur wordt doorgegeven aan de deurwaarder |
|
ALGEMEEN
Dit retributie - huishoudelijk reglement is een algemeen document dat wordt opgemaakt door de organisator van buitenschoolse opvang. Het geeft verduidelijking over de werking, de werkwijze en de rechten en plichten van de organisator en het gezin. Het geldt voor alle opgevangen kinderen en hun gezin.
GEGEVENS VAN DE ORGANISATOR EN DE LOCATIES
Het lokaal bestuur van Langemark – Poelkapelle (Kasteelstraat 1, 8920 Langemark) is de organisator van de buitenschoolse opvang.
Coördinator: Lindsay Viaene – 057/49 09 55 lindsay.viaene@lp.be
Pedagogisch medeweker: Lieza Storme – 057/49 09 38 lieza.storme@lp.be
Administratief medewerker: An Hoste – 057/49 09 39 an.hoste@lp.be
Algemeen e-mailadres: bko@lp.be
Noodgevallen: bereikbaar tijdens de openingsuren op 0478 32 74 06
De opvang wordt georganiseerd op 4 locaties:
De opvang staat onder toezicht van Agentschap Opgroeien.
OPENINGSUREN
Schooldagen
Tijdens facultatieve dagen: van 6u45 tot 19u00
Tijdens vakantiedagen: van 7.00 tot 18u30 (vrijdag tot 18u00)
Sluitingsdagen:
VISIE
De kinderopvang is er voor alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en lager onderwijs, vanaf de eerste schooldag of de vakantie voorgaand aan de eerste schooldag, op voorwaarde van inschrijving in een school.
Afwisselende creatieve en speelse activiteiten worden voorbereid, om op woensdagnamiddag en tijdens de schoolvrije dagen een zo gevarieerd mogelijk spelaanbod te bieden. Tijdens het spel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de kinderen. Kinderen worden uitgenodigd tot groepswerk (gestructureerd pakket) en krijgen tevens de mogelijkheid om individueel te werken (vrije initiatieven). Er is spelmateriaal aanwezig in de opvang zowel voor kleuters als voor de kinderen uit de lagere school. Kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen, door ze aan te spreken op wat ze al kennen en kunnen.
Tijdens het schooljaar krijgen de oudsten de kans om hun huistaken in alle rust zelfstandig uit te voeren. Dit gebeurt in samenspraak met de ouders van het kind.
De begeleiding gaat informeel en persoonlijk om met de kinderen. Waar nodig worden duidelijke en consequente grenzen getrokken en afspraken gemaakt.
De ouders hebben een permanent bezoekrecht in de kinderopvang. Tijdens de dagelijkse breng- en haalmomenten staan onze begeleidsters open voor alle vragen, suggesties,…
De ouders hebben een vertegenwoordiging in het lokaal overleg van de kinderopvang. Daarnaast werken wij samen met scholen, speelpleinwerking, sportdienst, bibliotheek en andere externe partners.
Als voorziening hebben wij een beleid omtrent preventie, detectie en aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Hieronder verstaan wij “ bedreigend of gewelddadig gedrag met zowel actieve of passieve betrokkenheid van het kind, van lichamelijke, emotionele en/ of seksuele aard, en dit door een volwassene die in een vertrouwens- en of/ gezagsrelatie staat waardoor schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan het kind”. Elk signaal of vermoeden van grensoverschrijdend gedrag kan steeds gemeld worden aan de coördinator of pedagogisch medewerker. Elke melding wordt ernstig genomen, onderzocht en opgevolgd.
VERZEKERING
De opvang beschikt over een bewijs van verzekering voor de gebouwen en de burgerlijke aansprakelijkheid voor de kinderen alsook een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de opgevangen kinderen die volledig in orde zijn met de inschrijving. De opvang is NIET verantwoordelijk voor materiële schade (kleren, bril,…).
VRAGEN, PROBLEMEN, KLACHTEN
Vragen, opmerkingen of klachten kunnen steeds doorgegeven worden aan de begeleiding of de coördinator. Je kan een klacht ook telefonisch, per mail of schriftelijk overmaken aan de coördinator, pedagogisch medewerker of het lokaal bestuur. Via https://www.langemark-poelkapelle.be/meldingen-en-klachten kan dit ook online. De klachten worden zo snel mogelijk afgehandeld.
U kan ook steeds terecht bij de klachtendienst van Agentschap Opgroeien, Kind & Gezin:
02 533 14 14
klachtendienst@kindengezin.be
Klachtendienst Kind & Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
FINANCIEEL
Ouderbijdrage op schooldagen
Ouderbijdrage tijdens vakantieperiode en schoolvrije dagen
Voeding
* Warme maaltijd
Wanneer de kinderen op woensdagmiddag ingeschreven zijn, wordt een warme maaltijd aangerekend van € 2,80. Dit gebeurt niet als de ouders vooraf verwittigen dat de kinderen geen maaltijd hoeven te nemen en hun kinderen over de middag komen ophalen om thuis een maaltijd te nemen. De maaltijd wordt ook aangerekend op vakantiedagen indien het kind aanwezig is over de middag.
Bij medische redenen, voedselintoleranties of geloofsovertuiging wordt gevraagd om zelf alle maaltijden te voorzien, ook het vieruurtje. Zo kunnen geen misverstanden gebeuren bij allergieën. De vervangmaaltijd moet bij voorkeur een warme maaltijd zijn, en geen boterhammen. Ter plaatse is een microgolf aanwezig om de maaltijd op te warmen.
* Tussendoortjes
Op woensdagnamiddag en tijdens vakantiedagen en schoolvrije dagen is er tijd voor een tussendoortje. Je kind brengt een tussendoortje mee, in de opvang wordt geen verkoop van koek en drank gedaan. We streven naar een gezond en gevarieerd aanbod. Kinderen kunnen op elk ogenblik kraantjeswater drinken.
Wie geen tussendoortje meegeeft, kan uitzonderlijk een tussendoortje krijgen in de opvang. Dit wordt aangerekend, de kostprijs bedraagt € 1,00.
* Ontbijt
’s Morgens is het toegestaan om gezond ontbijt met de kinderen mee te geven.
Bijkomende info en afspraken
Indien meerdere kinderen uit hetzelfde gezin op eenzelfde dag aanwezig zijn in de kinderopvang, wordt er 25% korting verleend op de totale ouderbijdrage.
In uitzonderlijke gevallen kan door de sociale dienst van het lokaal bestuur een sociaal tarief of gratis tarief worden toegestaan. Het sociaal tarief is 50% van de ouderbijdrage. Dit wordt enkel toegekend na een sociaal onderzoek van de inkomenssituatie of aan mensen die reeds in budgetbegeleiding of budgetbeheer zijn bij de sociale dienst. Het dossier wordt afzonderlijk behandeld op het Bijzonder comité voor de sociale dienst. De sociale dienst van het lokaal bestuur is te bereiken via sociale.dienst@lp.be, of 057 49 08 36.
Voor speciale activiteiten op woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen wordt de eventuele kostprijs op voorhand meegedeeld.
De ouderbijdragen worden elk jaar geïndexeerd volgens de richtlijnen van Agentschap Opgroeien.
Ieder jaar worden er in de maand juni fiscale attesten afgeleverd aan de ouders die gebruik maakten van de opvang voor kinderen tot 14 jaar. Het attest wordt enkel afgeleverd voor facturen die effectief betaald zijn.
De ouders betalen bij voorkeur via domiciliëring of via overschrijving. Facturen worden verstuurd per mail. Op vraag kan dit per post.
Bij niet betaling van de facturen kan het dossier worden overgemaakt aan de sociale dienst die een sociaal onderzoek doet. Het Bijzonder Comité Sociale Dienst beslist op basis van het sociaal onderzoek of de kinderen van het gezin de opvang ontzegd worden.
Bij het niet-betalen, na het versturen van een laatste kennisgeving, kan de vordering worden overgemaakt aan de deurwaarder in het kader van een minnelijke invordering.
Kinderen moeten om 19u00 ten laatste worden opgehaald. Indien niet, wordt een boete van € 15,00 aangerekend tenzij kan aangetoond worden dat het om een geval van overmacht gaat.
Overzicht procedure uitgaande facturen: deze procedure is gelijklopend aan de andere diensten van het lokaal bestuur Langemark – Poelkapelle:
Documenttoestand | Betalingsuitstel |
Verzending factuur via e-mail | 30 dagen |
Eerste aanmaning via e-mail | 14 dagen |
Tweede aanmaning via aangetekende zending | 14 dagen |
Laatste waarschuwing via e-mail | 7 dagen |
persoonlijk contact via telefoon |
|
Achterstallige factuur wordt geagendeerd op het Vast Bureau | |
Achterstallige factuur wordt doorgegeven aan de deurwaarder |
|
INSCHRIJVING
Algemeen
Nieuwe kinderen worden vooraf ingeschreven. Bij de inschrijving worden de ouders en de kinderen rondgeleid in de opvang. Zij kunnen kennis maken met de begeleidsters. Het huishoudelijk reglement, de schriftelijke overeenkomst en de inlichtingenfiche worden meegegeven, getekend en terugbezorgd. Enkel daarna is de inschrijving definitief. We vragen om wijzigingen steeds tijdig door te geven.
Inschrijven voor de woensdagen, schoolvrije dagen en vakantiedagen gebeurt online via het digitaal platform (ouderportaal.tjek.be). Via mail en via de opvang wordt bekend gemaakt vanaf welke datum kan ingeschreven worden.
Schooldagen
Op gewone schooldagen dient niet vooraf ingeschreven te worden, behalve op woensdag en dit ten laatste dinsdagmorgen om 8u30.
Schoolvrije dagen
Inschrijven kan vanaf 10 dagen voor de schoolvrije dag tot uiterlijk 8u30 de dag voor de schoolvrije dag.
Vakantiedagen
Ouders worden via e-mail uitgenodigd om online via het ouderportaal in te schrijven voor de vakantiedagen. Wanneer de online inschrijvingen afgesloten zijn, kan er nog via e-mail worden ingeschreven tot ten laatste donderdag 8u30 voor de volgende vakantieweek. Bijkomende inschrijving tijdens de lopende vakantieweek is enkel mogelijk in uitzonderlijke situaties (bv. flexibele uurregeling op het werk, bijkomend werkuren moeten presteren op vraag van de werkgever, ziekte binnen het gezin waarbij opvang voor kinderen noodzakelijk is, …).
Voorrangsbeleid
Voorrang wordt gegeven in volgende rangorde:
De inschrijving gebeurt volgens datum. Bij overbezetting worden de oudste kinderen indien mogelijk doorverwezen naar sportkamp of speelpleinwerking, of een andere locatie.
ANNULEREN
Schooldagen
Annuleren op woensdagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde warme maaltijd. Annuleren kan tot daags voordien 8u30.
Bij niet tijdige annulatie wordt de maaltijd aangerekend.
Schoolvrije dagen
Annuleren op schoolvrije dagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde plaats en warme maaltijd. Annuleren kan gratis tot daags voordien 8u30.
Bij annulatie vanaf dag ervoor 8u30 wordt er een forfaitaire vergoeding van € 5,00 per kind aangerekend. Annuleren op de dag van de opvang of niet annuleren: gereserveerde opvang en eventueel gereserveerde maaltijd worden aangerekend.
VakantiedagenAnnuleren op vakantiedagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde plaats en warme maaltijd. Annuleren voor vakantiedagen kan gratis tot de donderdag 8u30 voorafgaand aan de week waarin de opvang gereserveerd werd.
Voor niet tijdige annulaties wordt er een forfaitaire vergoeding van € 5,00 per kind aangerekend. Annuleren op de dag van de opvang of niet annuleren: gereserveerde opvang en eventueel gereserveerde maaltijd worden aangerekend.
Hoe annuleren
Annuleren gebeurt steeds via e-mail naar bko@lp.be.
Bij laattijdig annuleren of annuleren op de dag zelf kan er enkel nog kosteloos geannuleerd worden in uitzonderlijke situaties (v.b. flexibele uurregeling op het werk, ziekte binnen het gezin,..). Hiervoor is een attest van de werkgever of de dokter noodzakelijk. Dit attest dient binnen de 7 kalenderdagen bezorgd te worden.
WEDERZIJDSE AFSPRAKEN
Aanwezigheidsregister
In de opvanglocatie is er een aanwezigheidsregister. In het aanwezigheidsregister wordt per dag genoteerd welk kind aanwezig is met de tijd van aankomst en vertrek. De tijdsaanduiding wordt genoteerd met uren en minuten zodat er achteraf geen discussie ontstaat over de totale aanwezigheidsduur per opvangdag.
Breng- en haalmomenten
Kinderen worden steeds afgehaald door hun ouders of personen die hiervoor de schriftelijke toelating krijgen van hun ouders bij de inschrijving van hun kinderen. Indien iemand anders de kinderen afhaalt, moet dit vooraf schriftelijk gemeld worden. Wanneer de kinderen alleen naar huis mogen gaan, dan is schriftelijke toestemming van de ouders noodzakelijk.
Wanneer het kind zijn of haar verblijf in de opvang onderbreekt om deel te nemen aan sport- of culturele activiteiten of om het even welke andere reden, dan moet dit schriftelijk bevestigd worden door de ouders met dag en uur. De opvang kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen tijdens afwezigheid van de kinderen.
De begeleiding van de buitenschoolse opvang verzorgen de verplaatsing van en naar de school en dit zowel ’s morgens als ’s avonds.
Bij het organiseren van gezamenlijke activiteiten gebeurt het vervoer met een bus van De Lijn of een ingehuurde bus.
Reservekledij
De opvang beschikt over reservekledij. Er wordt gevraagd om de kledij zo snel mogelijk gewassen terug te bezorgen.
Verzorging
Wanneer het kind enige verzorgingsproducten nodig heeft wordt het aangeraden om deze zelf te voorzien. Luiers worden meegebracht van thuis. Indien er geen luiers voorzien worden, dan wordt per luier € 0.15 aangerekend.
Ziekte of ongeval
Ingeval van ziekte, ongevallen of onverwachte omstandigheden worden de ouders of de opgegeven noodnummers opgebeld. Indien niemand bereikbaar is wordt een dokter gecontacteerd. Indien een kind te ziek is om naar school te gaan kan het ook niet naar de opvang.
Medicatie
Er wordt geen medicatie toegediend. Uitzonderlijk kan hiervan worden afgeweken. Een koortswerend middel is niet aanwezig in de opvang.
Als een arts een geneesmiddel voorschrijft dat tijdens de opvanguren toegediend moet worden, kan dit alleen als dit geneesmiddel voorzien is van een attest van die arts of of een etiket van de apotheker op de verpakking.
Het attest of etiket bevat volgende informatie:
Zonder bovengenoemd attest kan voorgeschreven medicatie niet worden toegediend in de opvang.
Privacy
Tijdens activiteiten, uitstappen,… worden foto’s genomen van de kinderen. Deze kunnen op facebook worden geplaatst en uitgehangen in de opvang. Op vraag van de ouders kunnen ze ook doorgestuurd worden. Bij inschrijving van uw kind, wordt nagevraagd of u toestemming geeft voor het nemen van foto’s en/of het publiceren van foto’s.
Uw verstrekte persoonsgegevens worden door het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle verwerkt voor de uitvoering van de dienstverlening, volgens de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze gegevens kunnen door andere diensten of overheidsinstanties verwerkt worden indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de dienstverlening.
Voor het privacy beleid verwijzen we naar www.lp.be.
Invoege
Dit reglement treedt in voege op 01/12/2023.
Het reglement dat werd goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12/12/2022 wordt opgeheven.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.