Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

2023_RMW_00035 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 13/11/2023 - 20:00 Raadzaal De Bron
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Jochen Vermote

Verontschuldigd

Tristan Bruynsteen

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00035 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Jochen Vermote
Stemmen voor 9
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_RMW_00035 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring 2023_RMW_00035 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement van de dienstencheque onderneming De Wissel wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

1. Algemeenheden

Alle aanvragen tot het verkrijgen van thuiszorg worden gericht aan de dienst Thuishulp De Wissel van het lokaal bestuur: 057/49 08 15 of thuishulp@lp.be

De aanvragen dienen te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur: vooraleer aanspraak te kunnen maken op de gevraagde hulp wordt zo nodig een bezoek gebracht door de maatschappelijk werker teneinde vast te stellen of voldaan wordt aan de veiligheidsvoorwaarden en om de aard van de geboden hulp te bespreken.

Artikel 2

2. De uurregeling 

Sinds 1/01/2019 werken de thuiszorgmedewerkers flexibel. In het kader van flexibel werken wordt aan de thuiszorgmedewerker gevraagd om hun werkuren te registreren via hun smartphone bij aankomst en vertrek. Teneinde de werkuren te kunnen controleren op onregelmatigheden, kunnen onaangekondigde controles gebeuren. Zo kan het dat de dienst onverwachts op huisbezoek komt.

De hulp kan wekelijks of om de 14 dagen worden vastgelegd. Eenmalige hulp of 1 keer hulp in de maand, wordt niet aangeboden.

De thuiszorg wordt steeds aangeboden in een ononderbroken blok van 3 of 4 uren. Het start en eind uur wordt onderling afgesproken tussen klant en thuiszorgmedewerker.

Tijdens de werkprestaties van 4 uren heeft de thuiszorgmedewerker recht op 10 minuten pauze. U mag een niet-alcoholische drank aanbieden.

De vaste thuiszorgmedewerker zal zelf de klant op de hoogte brengen van geplande afwezigheidsdagen (verlof, feestdagen, vakantieperiodes, enz.).

Bij plotse wijzigingen (bv. ziekte van de thuiszorgmedewerkers, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door de dienst.

Voor problemen met de thuiszorgmedewerkers of in verband met verandering in de aard van de hulp kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke van de thuiszorg.

Problemen die zich voordoen naar aanleiding van het werk worden door de thuiszorgmedewerker besproken met de verantwoordelijke, zodat in onderling overleg naar een oplossing kan gezocht worden.

Artikel 3

3. Geplande hulp afzeggen

Indien de hulp niet kan doorgaan dient de klant de verantwoordelijke van de thuisdienst zo snel mogelijk en ten laatste 7 dagen op voorhand telefonisch of schriftelijk te verwittigen.

Indien de thuiszorgmedewerker voor een gesloten deur staat en/of de klant afwezig is zonder tijdig verwittigd te hebben, worden de geplande uren aangerekend via facturatie.

De hulp meer dan 3 keer na elkaar afzeggen, wordt gezien als de hulp stopzetten. Na die periode kan niet gegarandeerd worden dat dezelfde thuiszorgmedewerker op hetzelfde moment opnieuw zal langskomen. Uitzonderingen zoals een ziekenhuisopname kunnen. 

Wenst de klant de hulp definitief stop te zetten, dan moet hij/zij contact opnemen met de verantwoordelijke. De opzeggingstermijn is minimaal 14 dagen.

Artikel 4

4. Het takenpakket

4.1. Schoonmaken

De thuiszorgmedewerker staat in voor de geregelde schoonmaak van de gezinswoning. 

  1. De gewone schoonmaak:
  • Stof afnemen, stofzuigen;
  • Vloeren dweilen en/of schuren;
  • Stoep schoonmaken en goot uitvegen;
  • Schoonmaak van bereikbare vensters, ramen en rolluiken die met een huishoudladder bereikbaar zijn;
  • Schoonmaken van het sanitair in de woning;
  • Bed opmaken en verschonen.
  1. Gelegenheidswerken, volgens afspraak en in verhouding en samenhang tot de gewone schoonmaak:
  • Glasgordijnen wassen;
  • Kleine afwas van ’s morgens;
  • Afwassen van deuren en kasten;
  • Boenen van vloeren en meubels;
  • Koper- en zilverpoets;
  • Hoog stof en poetsen van luchters;
  • Schoonmaak van koelkast, oven, diepvries, gasfornuis;

4.2. Wassen en strijken

  • Huishoudelijke was: was uithangen en binnenhalen;
  • Strijken en opbergen van de was.

Een goed functionerende wasmachine, een strijkijzer en strijkplank moeten bij de klant aanwezig zijn.

4.3. Taken die enkel verricht mogen worden na afspraak met de verantwoordelijke

  • Het reinigen van muren (binnen)

Deze taken zullen enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden toegestaan en op voorwaarde dat deze taken geen gevaar betekenen voor het personeel.

4.4. Niet toegelaten taken:

  • Taken van een gezinshelpster; toilet toedienen, aankleden, voetverzorging, naai- en herstelwerk;
  • Verzorgende taken: verzorgen van wonden, toedienen van medicatie, helpen met bewegingsoefeningen, enz.…
  • Het begeleiden van gewone dagelijkse wandelingen;
  • Elke vorm van kinderopvang of kinderoppas aan huis;
  • Grote en gevaarlijke werken: schilderen, behangen, onderhoud van dakgoten, poetsen van voertuigen, schoonmaak tuinhuisje, enz.…;
  • Administratieve taken: bankverrichtingen, postverrichtingen, invullen van formulieren, enz.…;
  • Er mag geen werk (bv.: was en strijk) worden meegenomen naar huis;
  • Wassen van plafonds
  • Het wassen van de auto
  • Schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten in een appartement, zo er geen onderhoudscontract bestaat met een andere persoon of dienst;
  • Schoonmaken van zolder en kelder.

Artikel 5

5. Boodschappen doen en vergoeding voor dienstverplaatsing 

Op vraag van de klant mogen er kleine boodschappen worden gedaan (bijvoorbeeld een brood halen, naar de apotheek gaan, …), maar dat mag niet de hoofdtaak zijn. De hoofdtaak van de thuiszorgmedewerkers is poetsen.

De personeelsleden die in opdracht van de klant/gebruiker met hun eigen voertuig boodschappen moeten doen, kunnen voor de gemaakte kilometers een vergoeding volgens de geldende regelgeving krijgen.

Zij dienen semestrieel hun onkostenafrekening in bij de dienst Thuishulp De Wissel. De vergoeding voor de dienstverplaatsingen worden semestrieel uitbetaald na ontvangst van de individuele afrekening per personeelslid. 

De klant zal voor de afgelegde kilometers semestrieel een factuur ontvangen van het lokaal bestuur.

Artikel 6

6. Materiaal, producten, werkomstandigheden en werkkledij

 De producten en materialen, nodig voor de dienstverlening, worden door de klant ter beschikking gesteld van de thuiszorgmedewerkers.

Alle materialen moeten veilig zijn en in goede staat.

 Er dient warm water beschikbaar te zijn. De lokalen waar gewerkt wordt, dienen tijdens de winterperiode in de mate van het mogelijke verwarmd te worden.

Er wordt een minimum aan hygiënische omstandigheden vereist.

Indien besmettingsgevaar zou optreden is de klant of de thuiszorgmedewerker verplicht dit te signaleren, dit om de nodige beschermingsmaatregelen te kunnen voorzien. Als de veiligheid van de thuiszorgmedewerker niet gewaarborgd is, kan de dienstverlening tijdelijk of definitief gestopt worden.

 Gevaarlijk werk en het gebruik van bijtende producten zoals zoutzuur en ammoniak zijn uitgesloten.

De thuiszorgmedewerker beschikt over een schort, beschermhandschoenen en werkschoenen. Bij de uitvoering van de dienstverlening dient deze werkkledij gebruikt te worden.

Artikel 7

7. Betalen met dienstencheques

Er wordt betaald met elektronische dienstencheques. Per gewerkt uur betaalt de klant één dienstencheque. De kostprijs en de geldigheid van de dienstencheques volgt de wettelijke regeling.

Om dienstencheques te kunnen bestellen moet de klant zich eerst inschrijven bij SODEXO. Deze inschrijving is gratis en kan gebeuren via de verantwoordelijke van de thuiszorg.

De klant zal een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer worden toegestuurd. Dit inschrijvingsnummer en het rekeningnummer heeft de klant nodig om cheques te bestellen.

Bij openstaande schuld: na 12 niet betaalde dienstencheques wordt de poetshulp opgeschort. Na betaling van deze openstaande tekorten wordt de poetshulp opnieuw opgestart. Echter kan de dienst niet garanderen dat dezelfde vaste thuiszorgmedewerker opnieuw langskomt.

Artikel 8

8. Extra bijdrage 

Een erkende dienstencheque onderneming mag bijkomende kosten vragen aan haar klant bovenop de aan te rekenen dienstencheques. Dit kan omdat het bedrag van een dienstencheque niet de omkadering van de poetshulp of administratieve/organisatiekost dekt.

Per half jaar wordt een extra bijdrage van 25 EUR aangerekend indien er minstens 3 keer poetshulp doorging in de afgelopen periode. De facturatie gebeurt na afloop van de 6 maanden, in januari en in juli.

Artikel 9

9. Beroepsgeheim

Het personeel is gebonden aan het beroepsgeheim.

De klant mag niet verwachten dat er contacten zijn buiten de diensturen.

Artikel 10

10. Ongevallenverzekering

De thuiszorgmedewerker is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de thuiszorgmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. Wij vragen de klant dit in haar plaats te doen wanneer dit voor de thuiszorgmedewerker niet mogelijk is.

De dienst heeft een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ voor het geval de thuiszorgmedewerker schade toebrengt aan de bezittingen van de klant. In dit geval dient de verantwoordelijke op de hoogte gebracht te worden. Er zal een verslag opgemaakt worden dat mee door de klant ondertekend wordt. 

Wij vragen ook de factuur van de herstellingen of een bewijs van nieuwe aankoop. Het bewijsstuk mag ook een bestek zijn van herstel - of aankoopkosten.

Indien er schade toegebracht wordt aan de bezittingen van de klant wordt er een schadevergoeding bepaald:

  • Ofwel door de verzekeringsmaatschappij Ethias die verder oordeelt over een eventuele schadevergoeding (rekening houdend met een franchise van € 120). De eventuele terugbetaling kan enkele maanden duren.
  • Ofwel door het lokaal bestuur indien Ethias geen oordeel kan treffen of geen schadevergoeding bepaalt. Het lokaal bestuur onderzoekt het schadegeval en bij het bepalen van een schadevergoeding wordt er door het bestuur een afschrijvingstermijn en een franchise van € 25 gehanteerd. 

Artikel 11

11. Non-discriminatie code

Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden. 

Thuishulp De Wissel wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.

Artikel 12

12. Praktische afspraken

  • De thuiszorgmedewerker mag niet roken tijdens het werk; er mag wel tijdens de pauze gerookt worden in de ruimte door de klant aangewezen.
  • Indien u rookt, vragen we begrip voor een gezonde werkomgeving. De meeste thuiszorgmedewerkers zullen het waarderen als u roken tijdens hun aanwezigheid probeert te vermijden.
  • Drinken van alcohol tijdens het werk is verboden.
  • Werken met muziek kan enkel mits toestemming van de klant.
  • De thuiszorgmedewerkers mogen noch geschenken noch geld aanvaarden; er mag niets uitgeleend of geleend worden.
  • Indien de klant de thuiszorgmedewerker alleen laat in zijn woning dan is dat op eigen verantwoordelijkheid. Bij afgifte van de sleutel is er een afspraak tussen klant en thuiszorgmedewerker. 

De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor het beheer van de sleutel.

  • Wij zorgen ervoor dat meestal dezelfde thuiszorgmedewerkers hulpverleent bij de klant; om organisatorische redenen kunnen er vervangingen of veranderingen gebeuren.
  • De thuiszorgmedewerker mag geen extra uren verrichten.
  • Als de thuiszorgmedewerker geconfronteerd wordt met ongewenste intimiteiten op het werk, zal zij hiervan meteen aangifte doen bij de verantwoordelijke.
  • Het is de wens van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle dat het personeel op een respectvolle manier wordt behandeld zodat zij ook hun taak op een zorgzame en vriendelijke manier kunnen uitoefenen. 

Artikel 13

13. Inwerkingtreding

 Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 05/09/2022.