Het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 september 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 0:00:00 en eindigt op 1:51:50.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 5 september 2023 wordt goedgekeurd.
Volgens artikelen 14/1 en volgende van Ziekenhuiswet die sinds 2020 van kracht zijn, dient elk algemeen ziekenhuis deel uit te maken van één, en slechts één, locoregionaal klinisch ziekenhuisnetwerk. De erkenningscriteria voor de ziekenhuisnetwerken zijn beperkt:
Er is in de Ziekenhuiswet (art. 14/2) vastgelegd dat er maximaal 25 locoregionale klinische ziekenhuisnetwerken opgericht kunnen worden, met een maximum van 13 op het grondgebied van het Vlaams Gewest. Binnen deze programmatie heeft de Vlaamse Gemeenschap 12 netwerken erkend; er is dus nog één programmatorisch nummer niet toegekend via erkenning.
Na grondig en heel constructief overleg in de voorbije maanden en met de volle steun van beide medische raden hebben de besturen van az West en Jan Yperman Ziekenhuis unaniem beslist zich te organiseren in een verregaande samenwerking. Dit via een ziekenhuisgroepering (zoals in de wetgeving voorzien) en tevens via de aanvraag van een erkenning als ‘locoregionaal klinisch ziekenhuisnetwerk Westhoek’. Aansluitend wordt een (Westhoek) regionaal zorgstrategisch plan ingediend. Voor een dergelijk netwerk zijn twee algemene ziekenhuizen nodig. Bedoeling is om ook de categorale ziekenhuizen in de regio Westhoek, revalidatieziekenhuis het KEI (Oostduinkerke) en psychiatrisch ziekenhuis PZ Heilig Hart (Ieper), hier nauw bij te betrekken alsook een goede afstemming te voorzien met de beide eerstelijnszones binnen de Westhoek.
Er is 1 resterend netwerknummer op grondgebied van het Vlaams Gewest maar er zijn 2 aanvragen voor het oprichten van een extra netwerk. Naast de aanvraag vanuit az West en Jan Yperman Ziekenhuis voor het oprichten van een ZiekenhuisNetwerk Westhoek is er ook een aanvraag vanuit de ziekenhuizen AZ Damiaan (Oostende) en AZ Zeno (Knokke) voor het oprichten van een locoregionaal ziekenhuisnetwerk.
Marktaandelen Jan Yperman Ziekenhuis + az West (2021) - zie bijlage
As is
Jan Yperman maakt nu nog deel uit van het netwerk TRIaz met Sint-Andries Tielt en az Delta. az West is een onderdeel van netwerk KOM (Kust, Ommeland en Meetjesland) waaronder ook AZ Sint-Jan, St Lucas Brugge, AZ Alma, AZ Damiaan, AZ Zeno en revalidatieziekenhuizen KEI en BZIO.
To be
De netwerksamenwerkingen met TRIaz en KOM/Mare zijn on hold gezet om een nieuw locoregionaal ziekenhuisnetwerk Westhoek op te richten. Het nieuwe netwerk wil toegankelijke en kwalitatieve locoregionale zorg dichtbij in en vanuit de Westhoek garanderen. Voor hypergespecialiseerde technieken zal worden doorverwezen naar en samengewerkt met grotere centra in West-Vlaanderen (AZ Sint-Jan Brugge, AZ Delta Roeselare, AZ Groeninge Kortrijk) of naar de universitaire ziekenhuizen. Het nieuwe ZiekenhuisNetwerk Westhoek wil het partnership met die grotere centra actief onderhouden en versterken. Waar dit nieuwe ziekenhuisnetwerk niet zelf voor kan zorgen, reikt het de hand naar supraregionale collega’s met uitgekiende expertises.
Argumentatie en meerwaarde
Match administratieve referentieregio's en match eerstelijnszones - zie bijlage
1. Het ZiekenhuisNetwerk Westhoek is een logisch en aansluitend zorggebied:
2. De Westhoekregio kent de ideale schaalgrootte tot uitbouw van een geïntegreerde zorg-samenwerking met de eerstelijnspartners:
3. De netwerkregio Westhoek valt samen met een consequente politieke en administratieve regio:
Waarom apart netwerk
Het voorstel om een netwerk te vormen met de twee Westhoek-ziekenhuizen, elk met hun eigen centrale (Veurne en Ieper) en decentrale campussen (Poperinge, Diksmuide en Komen-Wervik), artsenbestand en personeel, garandeert betere zorg dicht bij huis, financiële gezondheid op langere termijn en een betere samenwerking met huisartsen, woonzorgcentra, psychiatrische- en revalidatiecentra en eerstelijnspartners in de Westhoek.
De Westhoek kent een relatief vergrijsde bevolking met bovengemiddelde zorgnood in een moeilijk ontsloten regio. Die hoge zorgnood in de streek staat in schril contrast met opvallend minder ziekenhuisbedden per 100.000 inwoners in de Westhoek, wanneer men gaat vergelijken met de rest van Vlaanderen: in de Westhoek zijn er ongeveer 340 ziekenhuisbedden voorzien per 100.000 inwoners, terwijl dat in de gehele provincie West-Vlaanderen gemiddeld over 541 per 100.000 inwoners gaat.
Een netwerk uitbouwen met een ruimere regio (en ziekenhuizen) zal er onvermijdelijk voor zorgen dat de (onder)capaciteit van het zorgaanbod in de Westhoek zal ingezet worden om de overcapaciteit in de andere regio’s in West-Vlaanderen te compenseren. Dit zou als gevolg hebben dat de groeiende zorgnood in de Westhoek niet vanuit de Westhoek, dichtbij de zorgbehoevenden, kan ingevuld worden. Bovendien zou in dergelijk scenario de schaalgrootte van de uitbating krimpen, wat de continuïteit van zorg maar ook de mogelijkheden voor investeringen voor het duurzaam verankeren van de zorg in het gedrang kan brengen. Via een zorgstrategisch plan kan immers een infrastructureel masterplan, zowel voor az West als het Jan Yperman Ziekenhuis, gevalideerd worden zodat de vestigingen in Veurne, respectievelijk Ieper, bestendigd kunnen worden.
De keuze voor een ZiekenhuisNetwerk Westhoek is een keuze om de locoregionale zorg dichtbij, in de Westhoek en vanuit de Westhoek, te verankeren.
Een ander belangrijk argument om tot samenwerking over te gaan is de ‘aanrijtijd’. Volgens een recent koninklijk besluit moet 90% van de inwoners van een netwerkregio voor locoregionale zorg op 30 minuten tijd naar een ziekenhuis kunnen worden gebracht. Dat is voor sommige locoregionale zorgprogramma’s, en binnen de bestaande netwerken, niet het geval voor een pak inwoners in de Westhoek. Dit weegt bovendien nog meer door voor het verouder(en)de profiel van de bewoners in de Westhoek en wordt versterkt door de slechte ontsluiting van de regio, zowel via openbaar vervoer als met de auto.
Daarenboven zal een eigenstandig netwerk het duurzaam verankeren van de ziekenhuizen in Ieper en Veurne garanderen waardoor de dringende geneeskundige hulp, én de (tweedelijns)zorg dichtbij, in het binnenland en aan de kust duurzaam gewaarborgd kan worden. Ook de artsen in beide ziekenhuizen zijn gewonnen voor een eigenstandig netwerk van ziekenhuizen, onder meer omdat dit een troef is in het aantrekken van jonge artsen-specialisten en ander deskundig zorgpersoneel.
Ten slotte zijn Jan Yperman en az West overtuigd dat het verankeren van de zorg in de Westhoekregio de werkgelegenheid in eigen streek ten goede komt. Ziekenhuizen op zich zijn grote werkgevers, en de nabijheid van goede zorg maakt de streek aantrekkelijk voor vestiging van gezinnen en bedrijven.
Risico
Er is een sterke (politieke) lobby om de beide Westhoekziekenhuizen te laten aansluiten bij andere ziekenhuizen in een ruimer netwerk en niet, cfr. de lopende erkenningsaanvraag, in 1 apart en eigenstandig Westhoek-ziekenhuisnetwerk.
De hoofdreden hiervoor is het conflict tussen AZ Damiaan in Oostende en AZ Sint Jan in Brugge, dat een logische indeling en samenwerking van de Oostendse en Brugse (inclusief Knokke) regio in de weg staat. Het kan echter niet aanvaard worden dat de Westhoek-inwoners het slachtoffer zouden worden van de tweespalt in een andere regio.
De feiten tonen aan dat er in de Westhoek een significant beperkter aanbod is in ziekenhuiscapaciteit dan elders in West-Vlaanderen. Het behoud van de capaciteit naar de toekomst wordt als essentieel gezien. Binnen een groter netwerk ziet men daartoe geen duidelijke en afdwingbare garanties meer mogelijk. En verder is uit analyse van objectieve data gebleken dat zorgregio Westhoek logisch en coherent is, en dat eventuele beperking van de uitbating of de schaal zal leiden tot de vorming van een ‘zorgwoestijn’ met directe impact op gezondheid, wonen en werken in de regio. Het behoud en verankeren van het zorgaanbod dichtbij voor de meest frequente zorgprogramma’s (locoregionale zorgopdrachten) moet dan ook de eerste prioriteit zijn. Dit zal op (middel)lange termijn enkel mogelijk zijn in 1 eigenstandig ZiekenhuisNetwerk Westhoek.
De verankering van de locoregionale zorg in de Westhoek, dichtbij de inwoners van de Westhoek, in 1 ZiekenhuisNetwerk Westhoek kent een groot draagvlak bij de politieke verantwoordelijken van de regio (burgemeesters en parlementairen) én bij de eerstelijnspartners. Deze laatste hebben zich hierover unaniem positief uitgesproken op een toelichting voor de eerste lijn, zowel in ELZ Westhoek (dd. 05.09.2023) als in ELZ Westkust & Polder (dd. 06.09.2023).
De gemeenteraad heeft kennis genomen van:
De gemeenteraad pleit samen met het Westhoekoverleg voor de duurzame verankering van de locoregionale zorg in de Westhoek en is overtuigd dat dit op lange termijn enkel mogelijk is door de oprichting van een ZiekenhuisNetwerk Westhoek, in een samenwerking tussen het Jan Yperman Ziekenhuis en az West.
De gemeenteraad ziet samen met het Westhoekoverleg de oprichting en de erkenning van dit netwerk als een cruciale schakel in het behoud en de uitbouw van de nabije gezondheidszorg in de Westhoek-regio, en ziet dit ook als een belangrijke troef voor de verdere uitbouw van de woon- en werk-functies in deze regio.
In aanvulling van deze verankering van de locoregionale zorg pleit de gemeenteraad evenzeer en gelijktijdig voor de ontsluiting van supraregionale zorg voor de Westhoek door de verdere uitbouw van de samenwerkingen van de Westhoek-ziekenhuizen met de grote ziekenhuizen in West-Vlaanderen, Sint Jan Brugge, AZ Groeninge Kortrijk en AZ Delta Roeselare, en met de universitaire ziekenhuizen, buiten West-Vlaanderen.
De gemeenteraad vraagt met deze motie aan de Vlaamse Overheid, aan de Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en aan de Secretaris-Generaal van het departement Zorg om de erkenningsaanvraag van het Jan Yperman Ziekenhuis en az West tot het vormen van een eigenstandig locoregionaal ziekenhuisnetwerk, het ZiekenhuisNetwerk Westhoek, goed te keuren.
De vervoerregio Westhoek heeft een voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat strategisch plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het Ontwerp plan-MER. Het Ontwerp plan-MER beschrijft de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan. Iedereen kan deze documenten inkijken en opmerkingen meegeven. Het openbaar onderzoek loopt van 17 augustus 2023 t.e.m. 15 oktober 2023.
Het Regionaal Mobiliteitsplan kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat. Voor de realisatie van basisbereikbaarheid werden de driehonderd Vlaamse steden en gemeenten opgedeeld in 15 vervoerregio’s. Binnen deze vervoerregio’s werken de gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio.
Het mobiliteitsplan bestaat uit:
De raad verleent een gunstig advies aan het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voor de vervoerregio Westhoek.
Context
Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:
Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.
Openbaar onderzoek
De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
De verplaatsing van de rooilijn zorgt ervoor dat:
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De verlegging past in dit kader (zie 11A). Het nieuwe tracé laat toe om een fietsvriendelijke uitbreiding van de weg te realiseren, zoals het deel dat tijdens de werken aan de dorpskernvernieuwing werd verbreed. Het laat een fietsvriendelijke route tussen het dorpscentrum en het bufferbekken vanwaar kan aangesloten worden op de functionele fietsroutes richting Ieper en Boezinge.
Het juridische tracé sluit maximaal aan op het historische tracé en de kortste weg. Om trage weggebruikers toe te leiden naar een veiliger oversteekpunt op de Melkweg wordt een deel van de toegangsweg naar de aanzuigplek, aangelegd in comfortabeler asfalt.
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het te verplaatsen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De verplaatsing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van voetweg 98 (Donkerweg) tussen het bufferbekken langs de Steenbeek en de Melkweg voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 22-660-I-3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.
Project
De West-Vlaamse Intercommunale (WVI) heeft een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor de uitbreiding van het lokaal bedrijventerrein Eeckhoutmolenhoek.
Het ontwerp voorziet in de ontwikkeling van een bedrijventerrein (of uitbreiding bestaand bedrijventerrein Eeckhoutmolenhoek) waarbij in de huidige fase een omgevingsaanvraag wordt ingediend voor de realisatie van:
Mobiliteit
De nieuwe ontsluitingsweg met groene zijbermen voorziet in een aansluiting op de bestaande Industriestraat en is doodlopend. Enkel voor de hulpdiensten en trage weggebruikers wordt er een connectie met de Eeckhoutmolenstraat gerealiseerd.
Haaks op de nieuwe centrale hoofdas worden twee haakse doodlopende aantakkingen voorzien die de mogelijkheid bieden om in de toekomst één gesloten lus te vormen. De overmeten breedte van de wegenis bedraagt 7,00m en wordt langs beide zijden voorzien vaan een groene berm van 2,50m.
Waterhuishouding
De aanleg van een nieuwe gescheiden riolering gebeurt volgens de richtlijnen van de rioolbeheerder Fluvius. De afwatering van de nieuwe DWA-riolering wordt voorzien richting de Industriestraat, parallel met de RWA-collector. Gezien de helling van het terrein is een gravitaire afvoer enkel mogelijk richting de Industriestraat. De afwatering van de nieuwe RWA-riolering wordt voorzien richting een open infiltratiebekken ter hoogte van de ontsluiting op de Industriestraat. Op deze manier kan de RWA-riolering de helling van het terrein volgen waardoor een gravitaire afvoer mogelijk wordt. Overstort van het bekken gaat richting Industriestraat.
De aanleg van het open bekken is voldoende ruim voor de opvang en infiltratie van:
Samen met de hierboven vermelde infiltratiefunctie van het bekken, krijgt het bekken tevens een bluswaterfunctie door het realiseren van een verdiept (waterdicht) deel in het bekken.
De bestaande RWA-collector van Aquafin krijgt ter hoogte van de projectzone een aangepast tracé rekening houdend met het tracé van de nieuwe wegenis. Door de aangepaste collector te voorzien onder de nieuwe wegenis, worden de private loten volledig gevrijwaard van deze leiding en ondervinden deze bijgevolg géén ontwikkelingsbeperkingen.
De waterloopbeheerder vraagt om de inbuizing in de Eeckhoutmolenstraat uit te voeren conform de provinciale stedenbouwkundige verordening baangrachten. Dit kan door de overbodige inbuizing in de Eeckhoutmolenstraat op te breken.
Alle hierboven vermelde inrichtingen worden overgedragen aan het openbaar domein. De resterende private loten zullen op basis van interesse en verkoop opgedeeld worden in kavels van 1.500m² à 5.000 m².
Nutsvoorzieningen
De nutsmaatschappijen werd om advies gevraagd.
Fluvius heeft geen advies of offerte uitgebracht.
De Watergroep heeft geen advies of offerte uitgebracht.
Proximus geeft een voorwaardelijk gunstig advies::
Telenet stelde vast dat er een netuitbreiding nodig is om dit project aansluitbaar te maken. De kosten van deze uitbreiding zijn ten laste van de aanvrager. Het technisch ontwerp en de offerte kan de aanvrager verkrijgen bij: Telenet BVBA Coax Build Support Liersesteenweg 4 2800 Mechelen 015/33.20.90, CBS@telenetgroup.be.
Veiligheid
De Brandweer geeft een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden hebben betrekking op:
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek van 7 juni t.e.m. 6 juli 2023, zijn geen bezwaren ingediend.
De gemeenteraad keurt het wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed.
de gemeenteraad legt de ontwikkelaar volgende lasten op:
In de Zone tussen de sporthal (kant judozaal) en de voetbalvelden staan dikwijls auto's geparkeerd. Daarmee blokkeren ze de brandweg. Daarom wordt daar een parkeerverbod ingesteld.
Er gaan daarbij geen 'officiële' parkeerplaatsen verloren.
Het aanvullend reglement op het wegverkeer wordt aangevuld wat betreft het parkeren op de parking tussen de sporthal en de voetbalvelden.
Het aanvullend politiereglement voor het wegverkeer op de parking van het sportcentrum, Boezingestraat 51A, wordt als volgt aangevuld:
Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid met het verkeersbord E1 met opgaande pijl (kant sporthal) of neergaande pijl (kant parking).
Bij de rioleringswerken in Bikschote werd de bushalte Smiske verplaatst. Daarbij werd een deel van de berm verhard om de gelede bussen toe te laten de bocht terug richting Provincieweg te nemen.
De Lijn stelt vast dat deze verharde berm gebruikt wordt als parkeerplaats, bvb. door klanten van de naastgelegen hoevewinkel. Daardoor kan de bus slechts met veel moeite en tijdverlies de bocht nemen.
Om dit te vermijden, wordt een parkeerverbod ingesteld op deze verharde berm.
Alle aanvullende verkeersreglementen voor de Bikschotestraat tussen de Provincieweg en de nrs. 127-131 en 146-152 wordt aangevuld wat betreft het parkeren.
Het parkeerverbod wordt als volgt aangeduid met het verkeersbord E1 met opgaande pijl en neergaande pijl.
Al van bij de goedkeuring van het doven werd door de CD&V-fractie gevraagd om de lichten in het weekend te laten branden. Nu moeten we vaststellen dat we de donkerste gemeente zijn in West-Vlaanderen. We voelen aan dat de geesten toch rijpen om de lichten terug te ontsteken. Daarom vraagt de CD&V-fractie de goedkeuring voor volgende 3 zaken.
1. De lichten blijven aan in het weekend op vrijdag- en zaterdagavond. Dit overal en niet enkel waar led-verlichting al is voorzien. Waar led-verlichting aanwezig is, kan gedimd worden.
2. Tijdens de week kan doven blijvend gehanteerd worden tot alle lichten verled zijn. Dit is normaal tot eind 2028. Daarna moet dit herzien worden.
3. De lichten in de zones rond het sportcentrum, het woonzorgcentrum en de OC’s blijven ’s avonds aan. Waar mogelijk gedimd en lichtpunt-gestuurd. Dit ook tijdens de week zodat het vrijetijdsleven kan verder gaan en iedereen op een veilige manier kan vertrekken.
De gemeenteraad neemt akte.
In kader van het rioolbeleid wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met steden en gemeenten. Voor deze uitwisseling heeft Fluvius niet alleen de toestemming nodig van de betrokkenen zelf maar ze stelden ook een protocol op voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius en het lokaal bestuur met duidelijke voorwaarden.
Dit protocol heeft drie doeleinden:
Op 11/09/2023 werd door de DPO een positief advies gegeven voor ondertekening van het protocol met Fluvius bedoeld voor de toekenning van gemeentelijke premies:
Dit protocol voldoet aan de bepalingen van de GDPR zijnde rechtmatigheid, behoorlijkheid, transparantie, doelbinding, minimale gegevensverwerking, juistheid, opslagbeperking, integriteit, vertrouwelijkheid en verantwoordingsplicht. Daarnaast zijn de beschrijvingen voldoende uitgebreid en helder geformuleerd.
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
Beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2008 m.b.t. de goedkeuring van het samenwerkingsprotocol tussen de politiezone en de gemeente Langemark-Poelkapelle in kader van milieu.
Beslissing van de gemeenteraad van 5 oktober 2009 betreffende de goedkeuring van de gemeentelijke subsidieregeling voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particuliere woningen.
Beslissing van de gemeenteraad van 14 maart 2011 betreffende de beheersoverdracht inzake het opmaken, uitvaardigen, toepassen en beheer premiereglementen RWG naar Infrax, zijnde de werkmaatschappij van Inter-aqua/Infrax-West/Iveg.
Beslissing van de gemeenteraad van 29 maart 2010 betreffende de bijkomende gemeentelijke subsidieregeling voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particuliere woningen.
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 29 mei 2017 betreffende de goedkeuring van het engagement om een handhavingsbeleid inzake milieu en ruimtelijke ordening/stedenbouw te organiseren op niveau van de politiezone met uitzondering van de controles naar aanleiding van een milieuaanvraag.
De gemeenteraad keurt het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius CVBA en het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle i.k.v. activiteiten inzake riolering goed.