Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 september 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 1:51:50 en eindigt op 2:00:09.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 5 september 2023 wordt goedgekeurd.
Het reglement van de klusjesdienst wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.
Onderstaande zaken worden aangepast:
Elke nieuwe aanvraag wordt chronologisch behandeld. Wanneer de cliënt voor het eerst beroep doet op de klusjesdienst, gaat de maatschappelijk werker van de Thuishulp De Wissel op huisbezoek bij de aanvrager. De maatschappelijk werker voert een sociaal onderzoek en gaat daarbij na of de cliënt voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van de klusjesdienst. Wanneer de cliënt daarna nogmaals beroep doet op de klusjesdienst volstaat een eenvoudige aanvraag via telefoon, email of loketbezoek. Voor alle vragen en problemen neemt de aanvrager contact op met Thuishulp De Wissel.
Bij overschrijding van de capaciteit van de klusjesdienst (maximaal 80 klanten) wordt een wachtlijst aangelegd waarin voorrang geven wordt aan de meest zorgbehoevenden. Thuishulp De Wissel beslist over de graad van zorgbehoevendheid op basis van sociaal onderzoek.
Soort klusjes
De klusjesmedewerker voert kleine klusjes uit zoals beschreven in artikel 7. De klusjeshulp is beperkt tot het afgesproken werk. Bijkomende klusjes moeten steeds vooraf aangevraagd worden bij Thuishulp De Wissel. In bijlage 1 ‘Taken’ vindt u de lijst van toegestane en niet-toegestane klusjes.
Tijdens de zomermaanden heeft tuinonderhoud prioriteit. Andere klusjes worden indien mogelijk uitgesteld tot in de winter. Bij dringende klusjes kan doorverwezen worden naar een andere dienst of zelfstandige.
Het retributie - en huishoudelijk reglement voor BKO Buitenbeentje wordt gewijzigd.
Volgende wijzigingen worden aangebracht:
Documenttoestand | Betalingsuitstel |
Verzending factuur via e-mail | 30 dagen |
Eerste aanmaning via e-mail | 14 dagen |
Tweede aanmaning via aangetekende zending | 14 dagen |
Laatste waarschuwing via e-mail | 7 dagen |
persoonlijk contact via telefoon |
|
Achterstallige factuur wordt geagendeerd op het Vast Bureau | |
Achterstallige factuur wordt doorgegeven aan de deurwaarder |
|
ALGEMEEN
Dit retributie - huishoudelijk reglement is een algemeen document dat wordt opgemaakt door de organisator van buitenschoolse opvang. Het geeft verduidelijking over de werking, de werkwijze en de rechten en plichten van de organisator en het gezin. Het geldt voor alle opgevangen kinderen en hun gezin.
GEGEVENS VAN DE ORGANISATOR EN DE LOCATIES
Het lokaal bestuur van Langemark – Poelkapelle (Kasteelstraat 1, 8920 Langemark) is de organisator van de buitenschoolse opvang.
Coördinator: Lindsay Viaene – 057/49 09 55 lindsay.viaene@lp.be
Pedagogisch medeweker: Lieza Storme – 057/49 09 38 lieza.storme@lp.be
Administratief medewerker: An Hoste – 057/49 09 39 an.hoste@lp.be
Algemeen e-mailadres: bko@lp.be
Noodgevallen: bereikbaar tijdens de openingsuren op 0478 32 74 06
De opvang wordt georganiseerd op 4 locaties:
De opvang staat onder toezicht van Agentschap Opgroeien.
OPENINGSUREN
Schooldagen
Tijdens facultatieve dagen: van 6u45 tot 19u00
Tijdens vakantiedagen: van 7.00 tot 18u30 (vrijdag tot 18u00)
Sluitingsdagen:
VISIE
De kinderopvang is er voor alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en lager onderwijs, vanaf de eerste schooldag of de vakantie voorgaand aan de eerste schooldag, op voorwaarde van inschrijving in een school.
Afwisselende creatieve en speelse activiteiten worden voorbereid, om op woensdagnamiddag en tijdens de schoolvrije dagen een zo gevarieerd mogelijk spelaanbod te bieden. Tijdens het spel wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de kinderen. Kinderen worden uitgenodigd tot groepswerk (gestructureerd pakket) en krijgen tevens de mogelijkheid om individueel te werken (vrije initiatieven). Er is spelmateriaal aanwezig in de opvang zowel voor kleuters als voor de kinderen uit de lagere school. Kinderen worden gestimuleerd in hun zelfvertrouwen, door ze aan te spreken op wat ze al kennen en kunnen.
Tijdens het schooljaar krijgen de oudsten de kans om hun huistaken in alle rust zelfstandig uit te voeren. Dit gebeurt in samenspraak met de ouders van het kind.
De begeleiding gaat informeel en persoonlijk om met de kinderen. Waar nodig worden duidelijke en consequente grenzen getrokken en afspraken gemaakt.
De ouders hebben een permanent bezoekrecht in de kinderopvang. Tijdens de dagelijkse breng- en haalmomenten staan onze begeleidsters open voor alle vragen, suggesties,…
De ouders hebben een vertegenwoordiging in het lokaal overleg van de kinderopvang. Daarnaast werken wij samen met scholen, speelpleinwerking, sportdienst, bibliotheek en andere externe partners.
Als voorziening hebben wij een beleid omtrent preventie, detectie en aanpak van grensoverschrijdend gedrag. Hieronder verstaan wij “ bedreigend of gewelddadig gedrag met zowel actieve of passieve betrokkenheid van het kind, van lichamelijke, emotionele en/ of seksuele aard, en dit door een volwassene die in een vertrouwens- en of/ gezagsrelatie staat waardoor schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan het kind”. Elk signaal of vermoeden van grensoverschrijdend gedrag kan steeds gemeld worden aan de coördinator of pedagogisch medewerker. Elke melding wordt ernstig genomen, onderzocht en opgevolgd.
VERZEKERING
De opvang beschikt over een bewijs van verzekering voor de gebouwen en de burgerlijke aansprakelijkheid voor de kinderen alsook een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de opgevangen kinderen die volledig in orde zijn met de inschrijving. De opvang is NIET verantwoordelijk voor materiële schade (kleren, bril,…).
VRAGEN, PROBLEMEN, KLACHTEN
Vragen, opmerkingen of klachten kunnen steeds doorgegeven worden aan de begeleiding of de coördinator. Je kan een klacht ook telefonisch, per mail of schriftelijk overmaken aan de coördinator, pedagogisch medewerker of het lokaal bestuur. Via https://www.langemark-poelkapelle.be/meldingen-en-klachten kan dit ook online. De klachten worden zo snel mogelijk afgehandeld.
U kan ook steeds terecht bij de klachtendienst van Agentschap Opgroeien, Kind & Gezin:
02 533 14 14
klachtendienst@kindengezin.be
Klachtendienst Kind & Gezin
Hallepoortlaan 27
1060 Brussel
FINANCIEEL
Ouderbijdrage op schooldagen
Ouderbijdrage tijdens vakantieperiode en schoolvrije dagen
Voeding
* Warme maaltijd
Wanneer de kinderen op woensdagmiddag ingeschreven zijn, wordt een warme maaltijd aangerekend van € 2,80. Dit gebeurt niet als de ouders vooraf verwittigen dat de kinderen geen maaltijd hoeven te nemen en hun kinderen over de middag komen ophalen om thuis een maaltijd te nemen. De maaltijd wordt ook aangerekend op vakantiedagen indien het kind aanwezig is over de middag.
Bij medische redenen, voedselintoleranties of geloofsovertuiging wordt gevraagd om zelf alle maaltijden te voorzien, ook het vieruurtje. Zo kunnen geen misverstanden gebeuren bij allergieën. De vervangmaaltijd moet bij voorkeur een warme maaltijd zijn, en geen boterhammen. Ter plaatse is een microgolf aanwezig om de maaltijd op te warmen.
* Tussendoortjes
Op woensdagnamiddag en tijdens vakantiedagen en schoolvrije dagen is er tijd voor een tussendoortje. Je kind brengt een tussendoortje mee, in de opvang wordt geen verkoop van koek en drank gedaan. We streven naar een gezond en gevarieerd aanbod. Kinderen kunnen op elk ogenblik kraantjeswater drinken.
Wie geen tussendoortje meegeeft, kan uitzonderlijk een tussendoortje krijgen in de opvang. Dit wordt aangerekend, de kostprijs bedraagt € 1,00.
* Ontbijt
’s Morgens is het toegestaan om gezond ontbijt met de kinderen mee te geven.
Bijkomende info en afspraken
Indien meerdere kinderen uit hetzelfde gezin op eenzelfde dag aanwezig zijn in de kinderopvang, wordt er 25% korting verleend op de totale ouderbijdrage.
In uitzonderlijke gevallen kan door de sociale dienst van het lokaal bestuur een sociaal tarief of gratis tarief worden toegestaan. Het sociaal tarief is 50% van de ouderbijdrage. Dit wordt enkel toegekend na een sociaal onderzoek van de inkomenssituatie of aan mensen die reeds in budgetbegeleiding of budgetbeheer zijn bij de sociale dienst. Het dossier wordt afzonderlijk behandeld op het Bijzonder comité voor de sociale dienst. De sociale dienst van het lokaal bestuur is te bereiken via sociale.dienst@lp.be, of 057 49 08 36.
Voor speciale activiteiten op woensdagnamiddag, schoolvrije dagen en vakantiedagen wordt de eventuele kostprijs op voorhand meegedeeld.
De ouderbijdragen worden elk jaar geïndexeerd volgens de richtlijnen van Agentschap Opgroeien.
Ieder jaar worden er in de maand juni fiscale attesten afgeleverd aan de ouders die gebruik maakten van de opvang voor kinderen tot 14 jaar. Het attest wordt enkel afgeleverd voor facturen die effectief betaald zijn.
De ouders betalen bij voorkeur via domiciliëring of via overschrijving. Facturen worden verstuurd per mail. Op vraag kan dit per post.
Bij niet betaling van de facturen kan het dossier worden overgemaakt aan de sociale dienst die een sociaal onderzoek doet. Het Bijzonder Comité Sociale Dienst beslist op basis van het sociaal onderzoek of de kinderen van het gezin de opvang ontzegd worden.
Bij het niet-betalen, na het versturen van een laatste kennisgeving, kan de vordering worden overgemaakt aan de deurwaarder in het kader van een minnelijke invordering.
Kinderen moeten om 19u00 ten laatste worden opgehaald. Indien niet, wordt een boete van € 15,00 aangerekend tenzij kan aangetoond worden dat het om een geval van overmacht gaat.
Overzicht procedure uitgaande facturen: deze procedure is gelijklopend aan de andere diensten van het lokaal bestuur Langemark – Poelkapelle:
Documenttoestand | Betalingsuitstel |
Verzending factuur via e-mail | 30 dagen |
Eerste aanmaning via e-mail | 14 dagen |
Tweede aanmaning via aangetekende zending | 14 dagen |
Laatste waarschuwing via e-mail | 7 dagen |
persoonlijk contact via telefoon |
|
Achterstallige factuur wordt geagendeerd op het Vast Bureau | |
Achterstallige factuur wordt doorgegeven aan de deurwaarder |
|
INSCHRIJVING
Algemeen
Nieuwe kinderen worden vooraf ingeschreven. Bij de inschrijving worden de ouders en de kinderen rondgeleid in de opvang. Zij kunnen kennis maken met de begeleidsters. Het huishoudelijk reglement, de schriftelijke overeenkomst en de inlichtingenfiche worden meegegeven, getekend en terugbezorgd. Enkel daarna is de inschrijving definitief. We vragen om wijzigingen steeds tijdig door te geven.
Inschrijven voor de woensdagen, schoolvrije dagen en vakantiedagen gebeurt online via het digitaal platform (ouderportaal.tjek.be). Via mail en via de opvang wordt bekend gemaakt vanaf welke datum kan ingeschreven worden.
Schooldagen
Op gewone schooldagen dient niet vooraf ingeschreven te worden, behalve op woensdag en dit ten laatste dinsdagmorgen om 8u30.
Schoolvrije dagen
Inschrijven kan vanaf 10 dagen voor de schoolvrije dag tot uiterlijk 8u30 de dag voor de schoolvrije dag.
Vakantiedagen
Ouders worden via e-mail uitgenodigd om online via het ouderportaal in te schrijven voor de vakantiedagen. Wanneer de online inschrijvingen afgesloten zijn, kan er nog via e-mail worden ingeschreven tot ten laatste donderdag 8u30 voor de volgende vakantieweek. Bijkomende inschrijving tijdens de lopende vakantieweek is enkel mogelijk in uitzonderlijke situaties (bv. flexibele uurregeling op het werk, bijkomend werkuren moeten presteren op vraag van de werkgever, ziekte binnen het gezin waarbij opvang voor kinderen noodzakelijk is, …).
Voorrangsbeleid
Voorrang wordt gegeven in volgende rangorde:
De inschrijving gebeurt volgens datum. Bij overbezetting worden de oudste kinderen indien mogelijk doorverwezen naar sportkamp of speelpleinwerking, of een andere locatie.
ANNULEREN
Schooldagen
Annuleren op woensdagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde warme maaltijd. Annuleren kan tot daags voordien 8u30.
Bij niet tijdige annulatie wordt de maaltijd aangerekend.
Schoolvrije dagen
Annuleren op schoolvrije dagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde plaats en warme maaltijd. Annuleren kan gratis tot daags voordien 8u30.
Bij annulatie vanaf dag ervoor 8u30 wordt er een forfaitaire vergoeding van € 5,00 per kind aangerekend. Annuleren op de dag van de opvang of niet annuleren: gereserveerde opvang en eventueel gereserveerde maaltijd worden aangerekend.
VakantiedagenAnnuleren op vakantiedagen is noodzakelijk in functie van de gereserveerde plaats en warme maaltijd. Annuleren voor vakantiedagen kan gratis tot de donderdag 8u30 voorafgaand aan de week waarin de opvang gereserveerd werd.
Voor niet tijdige annulaties wordt er een forfaitaire vergoeding van € 5,00 per kind aangerekend. Annuleren op de dag van de opvang of niet annuleren: gereserveerde opvang en eventueel gereserveerde maaltijd worden aangerekend.
Hoe annuleren
Annuleren gebeurt steeds via e-mail naar bko@lp.be.
Bij laattijdig annuleren of annuleren op de dag zelf kan er enkel nog kosteloos geannuleerd worden in uitzonderlijke situaties (v.b. flexibele uurregeling op het werk, ziekte binnen het gezin,..). Hiervoor is een attest van de werkgever of de dokter noodzakelijk. Dit attest dient binnen de 7 kalenderdagen bezorgd te worden.
WEDERZIJDSE AFSPRAKEN
Aanwezigheidsregister
In de opvanglocatie is er een aanwezigheidsregister. In het aanwezigheidsregister wordt per dag genoteerd welk kind aanwezig is met de tijd van aankomst en vertrek. De tijdsaanduiding wordt genoteerd met uren en minuten zodat er achteraf geen discussie ontstaat over de totale aanwezigheidsduur per opvangdag.
Breng- en haalmomenten
Kinderen worden steeds afgehaald door hun ouders of personen die hiervoor de schriftelijke toelating krijgen van hun ouders bij de inschrijving van hun kinderen. Indien iemand anders de kinderen afhaalt, moet dit vooraf schriftelijk gemeld worden. Wanneer de kinderen alleen naar huis mogen gaan, dan is schriftelijke toestemming van de ouders noodzakelijk.
Wanneer het kind zijn of haar verblijf in de opvang onderbreekt om deel te nemen aan sport- of culturele activiteiten of om het even welke andere reden, dan moet dit schriftelijk bevestigd worden door de ouders met dag en uur. De opvang kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen tijdens afwezigheid van de kinderen.
De begeleiding van de buitenschoolse opvang verzorgen de verplaatsing van en naar de school en dit zowel ’s morgens als ’s avonds.
Bij het organiseren van gezamenlijke activiteiten gebeurt het vervoer met een bus van De Lijn of een ingehuurde bus.
Reservekledij
De opvang beschikt over reservekledij. Er wordt gevraagd om de kledij zo snel mogelijk gewassen terug te bezorgen.
Verzorging
Wanneer het kind enige verzorgingsproducten nodig heeft wordt het aangeraden om deze zelf te voorzien. Luiers worden meegebracht van thuis. Indien er geen luiers voorzien worden, dan wordt per luier € 0.15 aangerekend.
Ziekte of ongeval
Ingeval van ziekte, ongevallen of onverwachte omstandigheden worden de ouders of de opgegeven noodnummers opgebeld. Indien niemand bereikbaar is wordt een dokter gecontacteerd. Indien een kind te ziek is om naar school te gaan kan het ook niet naar de opvang.
Medicatie
Er wordt geen medicatie toegediend. Uitzonderlijk kan hiervan worden afgeweken. Een koortswerend middel is niet aanwezig in de opvang.
Als een arts een geneesmiddel voorschrijft dat tijdens de opvanguren toegediend moet worden, kan dit alleen als dit geneesmiddel voorzien is van een attest van die arts of of een etiket van de apotheker op de verpakking.
Het attest of etiket bevat volgende informatie:
Zonder bovengenoemd attest kan voorgeschreven medicatie niet worden toegediend in de opvang.
Privacy
Tijdens activiteiten, uitstappen,… worden foto’s genomen van de kinderen. Deze kunnen op facebook worden geplaatst en uitgehangen in de opvang. Op vraag van de ouders kunnen ze ook doorgestuurd worden. Bij inschrijving van uw kind, wordt nagevraagd of u toestemming geeft voor het nemen van foto’s en/of het publiceren van foto’s.
Uw verstrekte persoonsgegevens worden door het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle verwerkt voor de uitvoering van de dienstverlening, volgens de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze gegevens kunnen door andere diensten of overheidsinstanties verwerkt worden indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de dienstverlening.
Voor het privacy beleid verwijzen we naar www.lp.be.
Invoege
Dit reglement treedt in voege op 30/10/2023.
Het reglement dat werd goedgekeurd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12/12/2022 wordt opgeheven.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.