Terug
Gepubliceerd op 11/10/2023

2023_RMW_00027 - Retributie -en gebruikersreglement klusjesdienst - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 09/10/2023 - 20:00 Raadzaal De Bron
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Jochen Vermote

Verontschuldigd

Tristan Bruynsteen

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00027 - Retributie -en gebruikersreglement klusjesdienst - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Jochen Vermote
Stemmen voor 9
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_RMW_00027 - Retributie -en gebruikersreglement klusjesdienst - Goedkeuring 2023_RMW_00027 - Retributie -en gebruikersreglement klusjesdienst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement van de klusjesdienst wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.

Onderstaande zaken worden aangepast:

  • De regel van 'maximaal 45 uren hulp' werd geschrapt. 
  • De maximale capaciteit van 80 klanten werd in artikel 3 toegevoegd. 
  • In artikel 4 wordt het soort kleine klusjes verwezen naar het basistuinonderhoud zoals omschreven in artikel 7
  • Voor de uitvoering van een klusje wordt de duurtijd van maximaal 2u per beurt als basisregel ingevoerd. Dit kan, indien ruimte bij de klusjesmedewerker, uitgebreid worden naar maximaal 2 uur extra klusjeshulp. 
  • In de lijst van toegelaten taken werd er een grens van 2m hoogte ingevoerd voor de hagen. 

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

 Doelstelling klusjesdienst
De klusjesdienst van het lokaal bestuur is een ondersteuning bij het zelfstandig thuis wonen en richt zich tot alleenstaanden en tot gezinnen die om een of meerdere redenen (van fysische, psychische en/of sociale aard) niet of onvoldoende zelf kunnen instaan voor het uitvoeren van klussen.  De klusjesdienst omvat niet-wekelijks terugkerende en weinig omvangrijke karweien in en rond de woning waarbij geen gespecialiseerde vakkennis is vereist.

Artikel 2

Doelgroep
Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening geldt dat de aanvrager gedomicilieerd is in de gemeente, thuis woont en voldoet aan één of meerdere criteria:
  • minstens 70 jaar is;
  • 66% invalide is (invaliditeit moet blijken uit een attest van de mutualiteit) of minstens 9 punten scoren (op het attest van de Federale Overheidsdienst Sociale zekerheid);
  • zich in een situatie van maatschappelijke kwetsbaarheid bevindt en een goedkeuring kreeg van het Bijzonder Comité van de Sociale Dienst (BCSD).

Artikel 3

Aanvraag

Elke nieuwe aanvraag wordt chronologisch behandeld. Wanneer de cliënt voor het eerst beroep doet op de klusjesdienst, gaat de maatschappelijk werker van de Thuishulp De Wissel op huisbezoek bij de aanvrager.   De maatschappelijk werker voert een sociaal onderzoek en gaat daarbij na of de cliënt voldoet aan de voorwaarden om gebruik te maken van de klusjesdienst. Wanneer de cliënt daarna nogmaals beroep doet op de klusjesdienst volstaat een eenvoudige aanvraag via telefoon, email of loketbezoek.  Voor alle vragen en problemen neemt de aanvrager contact op met Thuishulp De Wissel.   

Bij overschrijding van de capaciteit van de klusjesdienst (maximaal 80 klanten) wordt een wachtlijst aangelegd waarin voorrang geven wordt aan de meest zorgbehoevenden. Thuishulp De Wissel beslist over de graad van zorgbehoevendheid op basis van sociaal onderzoek.

Artikel 4

Soort klusjes
De klusjesmedewerker voert kleine klusjes uit zoals beschreven in artikel 7. De klusjeshulp is beperkt tot het afgesproken werk. Bijkomende klusjes moeten steeds vooraf aangevraagd worden bij Thuishulp De Wissel.  In bijlage 1 ‘Taken’ vindt u de lijst van toegestane en niet-toegestane klusjes.

Artikel 5

Materiaal en gereedschap
De aanvragers zorgen er voor dat alle materialen (verf, behangpapier, afplakband, verfborstels e.d.) ter beschikking zijn. Indien de aanvrager hiervoor onmogelijk zelf kan zorgen, mag de klusjesmedewerker uitzonderlijk zelf de ontbrekende materialen halen. Hiervoor wordt kilometervergoeding en verplaatsingstijd aan de aanvrager aangerekend.
De klusjesdienst gebruikt in hoofdzaak enkel eigen machines en gereedschap (bv. ladder, stelling, grasmachine, ...). Indien het lokaal bestuur niet over het nodige gereedschap beschikt, kan er uitzonderlijk materiaal van de aanvrager gebruikt worden. Beschikken noch het lokaal bestuur, noch de aanvrager over het nodige gereedschap om bepaalde werken uit te voeren, dan kan de aanvrager  gereedschap huren, dat door de klusjesmedewerker wordt opgehaald.  Hiervoor wordt een kilometervergoeding en de verplaatsingstijd aan de aanvrager aangerekend. De kostprijs om het gereedschap te huren, is ten laste van de aanvrager.

Artikel 6

Vergoedingen
Voor de klusjesdienst geldt volgend tarief:
  • € 20 per uur voor cliënten en inwonende gezinsleden, die gerechtigd zijn op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen
  • € 32 per uur voor de anderen
  • Bij financiële problemen is een sociaal tarief, nl. € 12 per uur mogelijk mits goedkeuring door het BCSD.
  • Voor het sneeuwruimen wordt er een forfait aangerekend van €5,- per woning.
  • Per kilometer dat de klusjesdienst doet in kader van de opdracht zoals bepaald in artikel 5, wordt € 1 aangerekend.  De verplaatsing van de gemeentelijke werkplaatsen naar de werkpost of de verplaatsing van werkpost naar werkpost wordt niet aangerekend.
  • Voor het gebruik van gemotoriseerd materiaal (grasmaaier, haagschaar, bosmaaier, e.d.) wordt €6 per uur aangerekend.
  • Voor het gebruik van zwaarder gemotoriseerd materiaal (motoculturen, ...) wordt €8,- per uur aangerekend.
Volgende afspraken gelden:
  • Minimum wordt 1 kwartier klusjeshulp aangerekend.  Daarna wordt elk begonnen kwartier aangerekend. De uren beginnen te lopen zodra de klusjesmedewerker ter plaatse is en stoppen zodra de klus is opgeknapt.
  • Wanneer de klusjesmedewerker in opdracht van de cliënt naar het recyclagepark rijdt dan wordt die verplaatsingstijd aangerekend.
  • Indien een gepland klusje op het afgesproken tijdstip niet kan uitgevoerd worden of indien de gebruiker zonder voorafgaande verwittiging en zonder gegronde reden afwezig is, wordt aan de aanvrager een verplaatsingskost (heen en terug) en een half uur aangerekend.
  • De klusjesdienst zal nooit cash geld of identiteitskaarten van particulieren vragen. Indien ernaar het recyclagepark moet worden gegaan, worden de kosten hiervan op de maandelijkse factuur verrekend. Voor het afval uit de oranje groep krijgt elk gezin jaarlijks een vrijstelling van 1000 kg. De klusjesdienst zal dit bijhouden. Wanneer je aan je jaarlijkse vrijstelling zit, worden deze kosten verrekend via de factuur. Voor de kostprijs van de oranje groep, verwijzen we u graag naar het reglement van het recyclagepark. Wanneer er grote meubels naar het recyclagepark moeten worden gebracht, wordt gevraagd dat er iemand aanwezig is om te helpen met de klusjesmedewerker.

Artikel 7

Uitvoering
De aanvrager wordt voorafgaand geïnformeerd wanneer de klusjesdienst ongeveer langs gaat.  De aanvrager zorgt dat hij (of zijn vervanger) aanwezig is, minstens bij de start van de werkzaamheden. Indien de aanvrager niet aanwezig kan zijn, zorgt hij ervoor dat de klusjesdienst de gevraagde klusjes op een comfortabele manier kan uitvoeren.
De aanvraag wordt uitgevoerd in functie van de weersomstandigheden, de beschikbaarheid van personeel en in rationeel gebruik van de middelen. De klusjesdienst komt niet langs op zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.

Voor tuinonderhoud doet de klusjesmedewerker een vaste ronde waarin om de 2 weken het basisonderhoud wordt gedaan. Is het onderhoud niet nodig in deze week volgens de klant, dan zal de klusjesmedewerker automatisch 2 weken later opnieuw langskomen.
Onder basis onderhoud wordt begrepen:
  • Gras maaien
  • Trimmen van grasboorden
  • Vegen of blazen van vuil
  • Onkruid verwijderen
De uitvoering van een klusje mag maximaal 2 uur per beurt duren. Indien de klusjesmedewerker aangeeft dat er ruimte is, dan kunnen maximaal 2 uur extra gepresteerd worden.

Grotere taken in de tuin kunnen worden uitgesteld door de klusjesmedewerker tot hij iedereen bediend heeft, zoals bosmaaien van niet onderhouden tuinen, snoeiwerk, scheren van hagen, …
 

Tijdens de zomermaanden heeft tuinonderhoud prioriteit. Andere klusjes worden indien mogelijk uitgesteld tot in de winter. Bij dringende klusjes kan doorverwezen worden naar een andere dienst of zelfstandige.

Artikel 8

Deontologie en veiligheid
Alle personeelsleden zijn gebonden door het beroepsgeheim. Zij mogen geen geld, zakgeld of geschenken aanvaarden, zelfs niet bij testament. Tijdens de werkuren mag de klusjesmedewerker geen alcoholische drank gebruiken. GSM-gebruik door de klusjesmedewerker is enkel toegelaten om de dienst te contacteren.
De klusjesmedewerker mag geen gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken uitvoeren. Hij moet in hygiënische en veilige omstandigheden kunnen werken. Hij mag geen producten gebruiken waarvan de etiketten niet meer leesbaar, onvolledig of producten die uit de originele verpakking gehaald zijn.
Voor werken die risico inhouden (bv. Werken boven de begane grond of een vaste vloer, werken met machines, werken aan onveilige binnenhuisinstallaties, gebruik van chemische producten) kan de klusjesdienst beslissen om deze niet uit te voeren.
De temperatuur in de woning of in de lokalen waar moet gewerkt worden, moet aangepast zijn en gebruik van warm water moet mogelijk zijn.


Artikel 9

Niet-naleving reglement
Het schepencollege heeft - op advies van Thuishulp De Wissel - het recht hulp van de klusjesdienst tijdelijk te schorsen of definitief te ontzeggen,  bij niet-naleving van het reglement of bij niet betaling binnen 1 maand van de ontvangen factuur.


Artikel 10

Toezicht en controle op de klusjeswerken
In het kader van een goede opvolging en afhandeling van de klusjes kan een afgevaardigde van het  lokaal  bestuur  toezicht en controle uitoefenen op de klusjeswerken, uitgevoerd door de klusjesmedewerkers bij de gebruiker.


Artikel 11

Non discriminatie code
Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst,  nationale  of etnische afstamming,  leeftijd,  seksuele  geaardheid,  burgerlijke  staat, geboorte,  vermogen,  geloof  of  levensbeschouwing, politieke overtuiging,  taal,  huidige  of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden.
De klusjesdienst wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.


Artikel 12

Verzekering
De klusjesmedewerker is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de klusjesmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. De aanvrager zal dit in zijn plaats doen als dit voor de klusjesmedewerker niet mogelijk  is.  
Het lokaal bestuur heeft een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid.  Wanneer de klusjesmedewerker tijdens de uitvoering  van zijn taak schade aanricht, moet Thuishulp De Wissel onmiddellijk verwittigd worden om aangifte te doen bij de verzekeringsmaatschappij.  De beschadigde stukken dienen bewaard tot afhandeling van het schadegeval. De verzekeringsmaatschappij oordeelt over een eventuele schadevergoeding.


Artikel 13

Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 12/12/2022.