Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 02:07:14 en eindigt op 02:23:30.
Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 november 2023 wordt goedgekeurd.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen om studieredenen. Dit met onmiddellijke ingang tot en met 10/06/2024.
Decreet Lokaal Bestuur - artikel 71
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen om studieredenen tot en met 10/06/2024.
Ten gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 14
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt (10/06/2024).
Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 68
§ 1. Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad.
Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.
De eerste opvolger, mevr. Sabine Joye, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de eedaflegging van mevr Sabine Joye als raadslid.
Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de 4de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 06/11/2023.
Na vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan door de OCMW-raad, keurt de gemeenteraad het vastgestelde rapport goed.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW werd op 24/11/2023 digitaal bezorgd aan ieder lid van de OCMW-raad.
De OCMW-raad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 vast.
Het reglement van de dienstencheque onderneming De Wissel wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.
1. Algemeenheden
Alle aanvragen tot het verkrijgen van thuiszorg worden gericht aan de dienst Thuishulp De Wissel van het lokaal bestuur: 057/49 08 15 of thuishulp@lp.be
De aanvragen dienen te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur: vooraleer aanspraak te kunnen maken op de gevraagde hulp wordt zo nodig een bezoek gebracht door de maatschappelijk werker teneinde vast te stellen of voldaan wordt aan de veiligheidsvoorwaarden en om de aard van de geboden hulp te bespreken.
2. De uurregeling
Sinds 1/01/2019 werken de thuiszorgmedewerkers flexibel. In het kader van flexibel werken wordt aan de thuiszorgmedewerker gevraagd om hun werkuren te registreren via hun smartphone bij aankomst en vertrek. Teneinde de werkuren te kunnen controleren op onregelmatigheden, kunnen onaangekondigde controles gebeuren. Zo kan het dat de dienst onverwachts op huisbezoek komt.
De hulp kan wekelijks of om de 14 dagen worden vastgelegd. Eenmalige hulp of 1 keer hulp in de maand, wordt niet aangeboden.
De thuiszorg wordt steeds aangeboden in een ononderbroken blok van 3 of 4 uren. Het start en eind uur wordt onderling afgesproken tussen klant en thuiszorgmedewerker.
Tijdens de werkprestaties van 4 uren heeft de thuiszorgmedewerker recht op 10 minuten pauze. U mag een niet-alcoholische drank aanbieden.
De vaste thuiszorgmedewerker zal zelf de klant op de hoogte brengen van geplande afwezigheidsdagen (verlof, feestdagen, vakantieperiodes, enz.).
Bij plotse wijzigingen (bv. ziekte van de thuiszorgmedewerkers, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door de dienst.
Voor problemen met de thuiszorgmedewerkers of in verband met verandering in de aard van de hulp kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke van de thuiszorg.
Problemen die zich voordoen naar aanleiding van het werk worden door de thuiszorgmedewerker besproken met de verantwoordelijke, zodat in onderling overleg naar een oplossing kan gezocht worden.
3. Geplande hulp afzeggen
Indien de hulp niet kan doorgaan dient de klant de verantwoordelijke van de thuisdienst zo snel mogelijk en ten laatste 7 dagen op voorhand telefonisch of schriftelijk te verwittigen.
Indien de thuiszorgmedewerker voor een gesloten deur staat en/of de klant afwezig is zonder tijdig verwittigd te hebben, worden de geplande uren aangerekend via facturatie.
De hulp meer dan 3 keer na elkaar afzeggen, wordt gezien als de hulp stopzetten. Na die periode kan niet gegarandeerd worden dat dezelfde thuiszorgmedewerker op hetzelfde moment opnieuw zal langskomen. Uitzonderingen zoals een ziekenhuisopname kunnen.
Wenst de klant de hulp definitief stop te zetten, dan moet hij/zij contact opnemen met de verantwoordelijke. De opzeggingstermijn is minimaal 14 dagen.
4. Het takenpakket
4.1. Schoonmaken
De thuiszorgmedewerker staat in voor de geregelde schoonmaak van de gezinswoning.
4.2. Wassen en strijken
Een goed functionerende wasmachine, een strijkijzer en strijkplank moeten bij de klant aanwezig zijn.
4.3. Taken die enkel verricht mogen worden na afspraak met de verantwoordelijke
Deze taken zullen enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden toegestaan en op voorwaarde dat deze taken geen gevaar betekenen voor het personeel.
4.4. Niet toegelaten taken:
5. Boodschappen doen en vergoeding voor dienstverplaatsing
Op vraag van de klant mogen er kleine boodschappen worden gedaan (bijvoorbeeld een brood halen, naar de apotheek gaan, …), maar dat mag niet de hoofdtaak zijn. De hoofdtaak van de thuiszorgmedewerkers is poetsen.
De personeelsleden die in opdracht van de klant/gebruiker met hun eigen voertuig boodschappen moeten doen, kunnen voor de gemaakte kilometers een vergoeding volgens de geldende regelgeving krijgen.
Zij dienen semestrieel hun onkostenafrekening in bij de dienst Thuishulp De Wissel. De vergoeding voor de dienstverplaatsingen worden semestrieel uitbetaald na ontvangst van de individuele afrekening per personeelslid.
De klant zal voor de afgelegde kilometers semestrieel een factuur ontvangen van het lokaal bestuur.6. Materiaal, producten, werkomstandigheden en werkkledij
De producten en materialen, nodig voor de dienstverlening, worden door de klant ter beschikking gesteld van de thuiszorgmedewerkers.
Alle materialen moeten veilig zijn en in goede staat.
Er dient warm water beschikbaar te zijn. De lokalen waar gewerkt wordt, dienen tijdens de winterperiode in de mate van het mogelijke verwarmd te worden.
Er wordt een minimum aan hygiënische omstandigheden vereist.
Indien besmettingsgevaar zou optreden is de klant of de thuiszorgmedewerker verplicht dit te signaleren, dit om de nodige beschermingsmaatregelen te kunnen voorzien. Als de veiligheid van de thuiszorgmedewerker niet gewaarborgd is, kan de dienstverlening tijdelijk of definitief gestopt worden.
Gevaarlijk werk en het gebruik van bijtende producten zoals zoutzuur en ammoniak zijn uitgesloten.
De thuiszorgmedewerker beschikt over een schort, beschermhandschoenen en werkschoenen. Bij de uitvoering van de dienstverlening dient deze werkkledij gebruikt te worden.
7. Betalen met dienstencheques
Er wordt betaald met elektronische dienstencheques. Per gewerkt uur betaalt de klant één dienstencheque. De kostprijs en de geldigheid van de dienstencheques volgt de wettelijke regeling.
Om dienstencheques te kunnen bestellen moet de klant zich eerst inschrijven bij SODEXO. Deze inschrijving is gratis en kan gebeuren via de verantwoordelijke van de thuiszorg.
De klant zal een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer worden toegestuurd. Dit inschrijvingsnummer en het rekeningnummer heeft de klant nodig om cheques te bestellen.
Bij openstaande schuld: na 12 niet betaalde dienstencheques wordt de poetshulp opgeschort. Na betaling van deze openstaande tekorten wordt de poetshulp opnieuw opgestart. Echter kan de dienst niet garanderen dat dezelfde vaste thuiszorgmedewerker opnieuw langskomt.
8. Extra bijdrage
Een erkende dienstencheque onderneming mag bijkomende kosten vragen aan haar klant bovenop de aan te rekenen dienstencheques. Dit kan omdat het bedrag van een dienstencheque niet de omkadering van de poetshulp of administratieve/organisatiekost dekt.
Per half jaar wordt een extra bijdrage van 25 EUR aangerekend indien er minstens 3 keer poetshulp doorging in de afgelopen periode. De facturatie gebeurt na afloop van de 6 maanden, in januari en in juli.
9. Beroepsgeheim
Het personeel is gebonden aan het beroepsgeheim.
De klant mag niet verwachten dat er contacten zijn buiten de diensturen.
10. Ongevallenverzekering
De thuiszorgmedewerker is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de thuiszorgmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. Wij vragen de klant dit in haar plaats te doen wanneer dit voor de thuiszorgmedewerker niet mogelijk is.
De dienst heeft een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ voor het geval de thuiszorgmedewerker schade toebrengt aan de bezittingen van de klant. In dit geval dient de verantwoordelijke op de hoogte gebracht te worden. Er zal een verslag opgemaakt worden dat mee door de klant ondertekend wordt.
Wij vragen ook de factuur van de herstellingen of een bewijs van nieuwe aankoop. Het bewijsstuk mag ook een bestek zijn van herstel - of aankoopkosten.
Indien er schade toegebracht wordt aan de bezittingen van de klant wordt er een schadevergoeding bepaald:
11. Non-discriminatie code
Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden.
Thuishulp De Wissel wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.
12. Praktische afspraken
De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor het beheer van de sleutel.
13. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 05/09/2022.
Op de RMW van 5 september 2023 werd de herwerkte afsprakennota van CDV 't Nest goedgekeurd.
In deze afsprakennota zat een nieuwe paragraaf i.v.m. het organiseren van activiteiten. Deze gaat over uitstappen die georganiseerd worden.
Aangezien dit gaat over het aanrekenen van kosten aan de gebruiker, dient dit nog in een retributiereglement geformaliseerd te worden.
Dit retributiereglement treedt in werking na goedkeuring.
Decreet lokaal bestuur
Binnen het CDV plannen we jaarlijks enkele uitstappen. Onderscheid wordt gemaakt in kleine en grote uitstappen:
INWERKINGTREDING
Dit retributiereglement treedt onmiddellijk in werking.
Op 12 december 2022 werd het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek goedgekeurd. Dit reglement was een compilatie van eerdere aparte huishoudelijke reglementen.
Er worden enkele aanpassingen en toevoegingen van diensten voorgesteld:
Decreet lokaal bestuur
DOELGROEP
Het lokaal dienstencentrum De Stek richt zich in eerste instantie op alle inwoners van Langemark-Poelkapelle, met bijzondere aandacht voor ouderen, kwetsbare personen en mantelzorgers.
WARME MAALTIJDEN AAN HUIS
1. Doelgroep
Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening moet het domicilieadres van de gebruiker in Langemark-Poelkapelle staan en moet hij voldoen aan één van onderstaande voorwaarden:
Zich in een andere situatie bevinden waardoor men in de onmogelijkheid is om voor de eigen maaltijden in te staan. Deze aanvragen dienen goedgekeurd te worden door het BCSD.
2. Duur en beëindiging
Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker. De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker.
3. Tarieven en betaling
Onderstaande tarieven worden gehanteerd voor een aan huis geleverde maaltijd bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert:
De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker.
4. Algemene bepalingen
Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten lopen zijn volgende bepalingen en afspraken van kracht:
De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. De levering van de maaltijden gebeurt door de zorgcampus tussen 10u45 en 13u00. Er moet iemand aanwezig zijn om de maaltijd aan te nemen. Indien niemand aanwezig is, wordt de maaltijd aangerekend.
Er worden minstens 3 maaltijden per week afgenomen.
Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts.
De maaltijdbedeler bezorgt het menu 1 week op voorhand.
Een bestelde maaltijd kan ten laatste de dag voordien geannuleerd worden. Deze melding kan gebeuren via de maaltijdbedeler (met briefje) of telefonisch naar de keuken van de zorgcampus (057/49.08.19) of telefonisch naar de sociale dienst van de zorgcampus (057/49.08.11).
Huisdieren dienen te allen tijde aangelijnd te worden of zich in een aparte ruimte bevinden tot na de levering. De gebruiker is aansprakelijk bij lichamelijke of materiële schade aangericht door het huisdier.
De maaltijden worden warm aan huis geleverd. Om verbranding te vermijden, wordt aanbevolen om voorzichtig te zijn bij het vastnemen en openen van de schaaltjes.
De maaltijden worden aangeboden in ecologisch afbreekbare schoteltjes. Via het systeem van ‘sealen’ wordt op het schaaltje een folie gedrukt die ervoor zorgt dat het schaaltje afgesloten wordt.
Schaaltjes moeten niet afgewassen worden en moeten niet teruggegeven worden. In het schaaltje ligt een plastiek folie die verwijderd kan worden: het schaaltje hoort thuis bij papier en karton, de folie hoort bij het restafval.
Een geleverde maaltijd mag één keer opnieuw opgewarmd worden. Het schaaltje mag in de microgolfoven.
Geleverde maaltijden kunnen ingevroren worden of zijn maximum 3 dagen houdbaar in de koelkast.
DORPSRESTAURANT DE STEK
1. Doelgroep
Het dorpsrestaurant De Stek richt zich tot de volgende inwoners van Langemark – Poelkapelle die graag, samen met anderen, van een warme maaltijd wensen te genieten, binnen een gemoedelijk kader:
ouderen (60+)
mantelzorgers
kwetsbare doelgroepen
Voor iemand die zich niet zelfstandig kan verplaatsen, mag één persoon ter ondersteuning aansluiten in het dorpsrestaurant.
2. Duur en beëindiging
Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker.
De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker.
3. Tarieven en betaling
Een maaltijd in het dorpsrestaurant kost € 7,50 op weekdagen en € 8,00 op zon -en feestdagen. Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert. Water is gratis te verkrijgen. Alle andere dranken zijn te verkrijgen mits betaling.
Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien.
De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties.
De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker.
Vrijwilligers, stagiairs en jobstudenten kunnen aan personeelstarief eten in het dorpsrestaurant op die dagen waarop beroep gedaan wordt op hun hulp.
4. Vervoer
Indien gebruikers niet zelfstandig tot in het dorpsrestaurant kunnen geraken, kan gebruik worden gemaakt van vervoer geregeld vanuit de zorgcampus.
Elke weekdag (uitgezonderd feestdagen) worden mensen thuis opgehaald en na de maaltijd terug naar huis gebracht door een vrijwilliger.
De kostprijs voor maaltijd én vervoer bedraagt 8,00 EUR (vervoer en maaltijd). De vraag tot ophalen kan tot de dag voordien gesteld worden bij het onthaal (057/49.08.30) of sociale dienst (057/49.08.11) van de zorgcampus.
5. Algemene bepalingen
Het dorpsrestaurant is elke dag open van 11u30 tot 13u. Soep is vanaf 11u30 ter beschikking, de warme maaltijd vanaf 12u. Er wordt gevraagd om na de maaltijd af te ruimen (bord, bestek en glas).
De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. Aan het buffet mag de gebruiker zijn hoofdgerecht halen, een keukenmedewerker schept dit uit. Soep mag de gebruiker zelf halen.
Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts.
Er wordt elke maand een menu bezorgd. Deze zijn ook te verkrijgen aan de bar van het dorpsrestaurant en zijn te bezichtigen op het televisiescherm aan de ingang van het woonzorgcentrum.
Vanaf 14u gaat de cafetaria open. Gebruikers van het restaurant kunnen na de maaltijd nog steeds vertoeven in het dienstencentrum voor een spelletje biljart, de krant lezen, gezellige babbel, deelname aan een activiteit van het dienstencentrum, …. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel.
Er wordt gevraagd om telkens de dag voordien voor 16u in te schrijven of te annuleren. Indien het een inschrijving/annulatie voor de maandag betreft, vragen wij dit door te geven voor vrijdag 15u.
Inschrijven of annuleren kan via mail (deboomgaard@lp.be) of telefonisch via het onthaal (057/49.08.30).
Mensen die maaltijden nuttigen in het dorpsrestaurant, kunnen elke maand op de hoogte gebracht worden van het activiteitenaanbod van De Stek. Inschrijven op de nieuwsbrief kan eenvoudig aangevraagd worden bij het onthaal van het woonzorgcentrum.
CAFETARIA DE KRUNE
1. Tarieven en betaling
Onderstaande prijzen worden gehanteerd in cafetaria De Krune.
Drank | Prijs |
Plat water | 0,7 |
Bruis water | 0,7 |
Cola | 1,8 |
Cola zero | 1,8 |
Tonisteiner | 2 |
Schweppes | 2 |
Ice Tea | 2 |
Sinaasappelsap | 1,8 |
Jupiler | 2 |
Jupiler NA | 2 |
Palm | 2,2 |
Rodenbach | 2,2 |
Hoegaarden | 2,5 |
Kriek Max | 2,5 |
Leffe | 3,30 |
Omer | 3,30 |
Duvel | 3,30 |
Stoute/Pater Pitte | 3,30 |
Koffie | 1,8 |
Thee | 1,8 |
Chocolademelk | 1,8 |
Witte/rode wijn 25cl | 5 |
Picon | 5 |
Porto | 5 |
Martini wit | 5 |
Cava 20cl | 6 |
Chips | 1,20 |
Progrestaart | 3 |
Cornetto | 2 |
De betaling gebeurt aan de kassa met cash geld, via Payconiq of bancontact.
2. Algemene bepalingen
Vanaf 14u gaat de cafetaria open. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel.
GEBRUIK BADKAMER
De badkamers van het woonzorgcentrum De Boomgaard, met aangepast hulpmateriaal, worden in de namiddag beschikbaar gesteld voor personen buiten het woonzorgcentrum. Dit kan bijvoorbeeld voor de personen van wie de badkamer thuis niet voorzien is van het nodig comfort. De badkamers bevatten o.a. een inloopdouche en een groot met bad met lift. Bij het gebruik van de badkamer kan een externe zorgverlener of familielid meekomen om de gebruiker bij te staan.
De kostprijs bedraagt 3,00 EUR. De badkamer kan gereserveerd worden via het onthaal. De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker.
KAPPER EN PEDICURE
Gebruikers van het lokaal dienstencentrum kunnen gebruik maken van het kapsalon.
De reservaties van het kapsalon verlopen via het onthaal van het woonzorgcentrum. Het kapsalon kan slechts door één kapper/gebruiker op hetzelfde moment gereserveerd worden. Reservaties gebeuren per halve dag of per uur van maandag t.e.m. zaterdag.
Bij gebruik van het kapsalon wordt 2,00 EUR aangerekend.
Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het retributie – en huishoudelijk reglement kapper en pedicure, voorgelegd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2022.
VOLKSTUINTJES
Er zijn 9 volkstuintjes gelegen in de tuin van de zorgcampus, elk met een oppervlakte van 14 m².
Een volkstuintje kan gehuurd worden voor 25 EUR per jaar. In de prijs is het gebruik van tuinmateriaal (wat aanwezig is) en water inbegrepen.
Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement Volkstuintjes zoals goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 maart 2014.
KRANTENHOEK
De krantenhoek is elke dag open van 8u00 tot 20u00 en bevindt zich in de lounge van het woonzorgcentrum. Er worden drie kranten ter beschikking gesteld: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Het Wekelijks Nieuws. De kranten zijn gratis ter beschikking en mogen niet meegenomen worden.
ACTIVITEITEN
1. Recreatieve activiteiten
Bloemschikken 4 keer per jaar | materiaalprijs |
Maandelijkse crea-activiteit | materiaalprijs |
Brei – en handwerkactiviteit 2 wekelijks | Gratis, eigen materiaal mee te brengen |
Naaiatelier 2 wekelijks | Gratis, eigen materiaal mee te brengen |
Quiz 2 tot 4 keer per jaar | 4 EUR per persoon |
Tearoomnamiddag maandelijks (1 warme drank en gebak/zoete lekkernij) | 5 EUR per persoon |
2. Informatieve activiteiten
Meermaals per jaar worden informatieve en sensibiliserende activiteiten aangeboden. Deze activiteiten worden gratis aangeboden aan de deelnemers met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Enkele voorbeelden:
3. Vormende activiteiten
Er wordt samengewerkt met diverse onderwijsinstellingen voor het aanbieden van cursussen. De onderwijsinstelling zorgt voor de facturatie, vanuit het lokaal dienstencentrum wordt hiervoor geen retributie geïnd.
4. Eenmalige activiteiten
Voor eenmalige activiteiten wordt het Vast Bureau gemachtigd om de tarieven te bepalen, waarbij uitgegaan wordt van de reële kostprijs en gestreefd wordt naar een break-even-werking.
5. Vervoer van en naar activiteiten
Er kan vervoer aangevraagd en voorzien worden met de eigen minibus voor activiteiten van De Stek op de zorgcampus of op verplaatsing binnen de gemeente. Dit aan €1 per enkele rit.
INWERKINGTREDING
Het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek, goedgekeurd in de zitting van 12 december 2022, wordt opgegeven.
Dit reglement treedt onmiddellijk na goedkeuring door de raad in werking.
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.