Terug
Gepubliceerd op 12/12/2023

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

ma 11/12/2023 - 20:00 OC De Poelkring

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Agendapunten

1.

2023_RMW_00045 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 november 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00045 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 november 2023 - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2023_RMW_00045 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 november 2023 - Goedkeuring

2023_RMW_00045 - Verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 november 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het verslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 november 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd.  Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 02:07:14 en eindigt op 02:23:30.

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het verslag van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 13 november 2023 wordt goedgekeurd.

2.

2023_RMW_00042 - Tijdelijke verhindering raadslid Tristan Bruynsteen - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein
2.

2023_RMW_00042 - Tijdelijke verhindering raadslid Tristan Bruynsteen - Aktename

2023_RMW_00042 - Tijdelijke verhindering raadslid Tristan Bruynsteen - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

De  Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen om studieredenen. Dit met onmiddellijke ingang tot en met 10/06/2024.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur - artikel 71

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt kennis van de verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen om studieredenen tot en met 10/06/2024.

3.

2023_RMW_00043 - Onderzoek geloofsbrieven en aanstellen van opvolgend raadslid Sabine Joye ten gevolge van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein
3.

2023_RMW_00043 - Onderzoek geloofsbrieven en aanstellen van opvolgend raadslid Sabine Joye ten gevolge van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen - Aktename

2023_RMW_00043 - Onderzoek geloofsbrieven en aanstellen van opvolgend raadslid Sabine Joye ten gevolge van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen - Aktename

Motivering

Aanleiding en context

Ten gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen wordt een vervangend raadslid aangesteld.

Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 14
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt (10/06/2024). 

Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 68
§ 1. Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad.
Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.

De eerste opvolger, mevr. Sabine Joye, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur
  • Kennisname van de gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn van 11/12/2023 van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen
  • Antwoord van 1ste kandidaat-opvolger, mevr. Sabine Joye, waarbij zij het mandaat van raadslid wenst op te nemen
  • Onderzoek van de geloofsbrieven van mevr. Sabine Joye
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt akte van de eedaflegging van mevr Sabine Joye als raadslid.

Artikel 2

Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.

4.

2023_RMW_00041 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00041 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW - Vaststelling
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2023_RMW_00041 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW - Vaststelling

2023_RMW_00041 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW - Vaststelling

Motivering

Aanleiding en context

De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de 4de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.

De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.

In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.

In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.

De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.

De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 06/11/2023.

Na vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan door de OCMW-raad, keurt de gemeenteraad het vastgestelde rapport goed.

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW werd op 24/11/2023 digitaal bezorgd aan ieder lid van de OCMW-raad.

Juridische grond
  • Het Decreet Lokaal Bestuur
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen
  • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningenstelsels en de digitale raportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen 
  • Omzendbrief KB-ABB 2019-4 van 3 mei 2019
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De OCMW-raad stelt  de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 vast.

5.

2023_RMW_00044 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00044 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2023_RMW_00044 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

2023_RMW_00044 - Retributie -en gebruikersreglement dienstencheque onderneming De Wissel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement van de dienstencheque onderneming De Wissel wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.

Regelgeving bevoegdheid
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

1. Algemeenheden

Alle aanvragen tot het verkrijgen van thuiszorg worden gericht aan de dienst Thuishulp De Wissel van het lokaal bestuur: 057/49 08 15 of thuishulp@lp.be

De aanvragen dienen te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur: vooraleer aanspraak te kunnen maken op de gevraagde hulp wordt zo nodig een bezoek gebracht door de maatschappelijk werker teneinde vast te stellen of voldaan wordt aan de veiligheidsvoorwaarden en om de aard van de geboden hulp te bespreken.

Artikel 2

2. De uurregeling 

Sinds 1/01/2019 werken de thuiszorgmedewerkers flexibel. In het kader van flexibel werken wordt aan de thuiszorgmedewerker gevraagd om hun werkuren te registreren via hun smartphone bij aankomst en vertrek. Teneinde de werkuren te kunnen controleren op onregelmatigheden, kunnen onaangekondigde controles gebeuren. Zo kan het dat de dienst onverwachts op huisbezoek komt.

De hulp kan wekelijks of om de 14 dagen worden vastgelegd. Eenmalige hulp of 1 keer hulp in de maand, wordt niet aangeboden.

De thuiszorg wordt steeds aangeboden in een ononderbroken blok van 3 of 4 uren. Het start en eind uur wordt onderling afgesproken tussen klant en thuiszorgmedewerker.

Tijdens de werkprestaties van 4 uren heeft de thuiszorgmedewerker recht op 10 minuten pauze. U mag een niet-alcoholische drank aanbieden.

De vaste thuiszorgmedewerker zal zelf de klant op de hoogte brengen van geplande afwezigheidsdagen (verlof, feestdagen, vakantieperiodes, enz.).

Bij plotse wijzigingen (bv. ziekte van de thuiszorgmedewerkers, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door de dienst.

Voor problemen met de thuiszorgmedewerkers of in verband met verandering in de aard van de hulp kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke van de thuiszorg.

Problemen die zich voordoen naar aanleiding van het werk worden door de thuiszorgmedewerker besproken met de verantwoordelijke, zodat in onderling overleg naar een oplossing kan gezocht worden.

Artikel 3

3. Geplande hulp afzeggen

Indien de hulp niet kan doorgaan dient de klant de verantwoordelijke van de thuisdienst zo snel mogelijk en ten laatste 7 dagen op voorhand telefonisch of schriftelijk te verwittigen.

Indien de thuiszorgmedewerker voor een gesloten deur staat en/of de klant afwezig is zonder tijdig verwittigd te hebben, worden de geplande uren aangerekend via facturatie.

De hulp meer dan 3 keer na elkaar afzeggen, wordt gezien als de hulp stopzetten. Na die periode kan niet gegarandeerd worden dat dezelfde thuiszorgmedewerker op hetzelfde moment opnieuw zal langskomen. Uitzonderingen zoals een ziekenhuisopname kunnen. 

Wenst de klant de hulp definitief stop te zetten, dan moet hij/zij contact opnemen met de verantwoordelijke. De opzeggingstermijn is minimaal 14 dagen.

Artikel 4

4. Het takenpakket

4.1. Schoonmaken

De thuiszorgmedewerker staat in voor de geregelde schoonmaak van de gezinswoning. 

  1. De gewone schoonmaak:
  • Stof afnemen, stofzuigen;
  • Vloeren dweilen en/of schuren;
  • Stoep schoonmaken en goot uitvegen;
  • Schoonmaak van bereikbare vensters, ramen en rolluiken die met een huishoudladder bereikbaar zijn;
  • Schoonmaken van het sanitair in de woning;
  • Bed opmaken en verschonen.
  1. Gelegenheidswerken, volgens afspraak en in verhouding en samenhang tot de gewone schoonmaak:
  • Glasgordijnen wassen;
  • Kleine afwas van ’s morgens;
  • Afwassen van deuren en kasten;
  • Boenen van vloeren en meubels;
  • Koper- en zilverpoets;
  • Hoog stof en poetsen van luchters;
  • Schoonmaak van koelkast, oven, diepvries, gasfornuis;

4.2. Wassen en strijken

  • Huishoudelijke was: was uithangen en binnenhalen;
  • Strijken en opbergen van de was.

Een goed functionerende wasmachine, een strijkijzer en strijkplank moeten bij de klant aanwezig zijn.

4.3. Taken die enkel verricht mogen worden na afspraak met de verantwoordelijke

  • Het reinigen van muren (binnen)

Deze taken zullen enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden toegestaan en op voorwaarde dat deze taken geen gevaar betekenen voor het personeel.

4.4. Niet toegelaten taken:

  • Taken van een gezinshelpster; toilet toedienen, aankleden, voetverzorging, naai- en herstelwerk;
  • Verzorgende taken: verzorgen van wonden, toedienen van medicatie, helpen met bewegingsoefeningen, enz.…
  • Het begeleiden van gewone dagelijkse wandelingen;
  • Elke vorm van kinderopvang of kinderoppas aan huis;
  • Grote en gevaarlijke werken: schilderen, behangen, onderhoud van dakgoten, poetsen van voertuigen, schoonmaak tuinhuisje, enz.…;
  • Administratieve taken: bankverrichtingen, postverrichtingen, invullen van formulieren, enz.…;
  • Er mag geen werk (bv.: was en strijk) worden meegenomen naar huis;
  • Wassen van plafonds
  • Het wassen van de auto
  • Schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten in een appartement, zo er geen onderhoudscontract bestaat met een andere persoon of dienst;
  • Schoonmaken van zolder en kelder.

Artikel 5

5. Boodschappen doen en vergoeding voor dienstverplaatsing 

Op vraag van de klant mogen er kleine boodschappen worden gedaan (bijvoorbeeld een brood halen, naar de apotheek gaan, …), maar dat mag niet de hoofdtaak zijn. De hoofdtaak van de thuiszorgmedewerkers is poetsen.

De personeelsleden die in opdracht van de klant/gebruiker met hun eigen voertuig boodschappen moeten doen, kunnen voor de gemaakte kilometers een vergoeding volgens de geldende regelgeving krijgen.

Zij dienen semestrieel hun onkostenafrekening in bij de dienst Thuishulp De Wissel. De vergoeding voor de dienstverplaatsingen worden semestrieel uitbetaald na ontvangst van de individuele afrekening per personeelslid. 

De klant zal voor de afgelegde kilometers semestrieel een factuur ontvangen van het lokaal bestuur.

Artikel 6

6. Materiaal, producten, werkomstandigheden en werkkledij

 De producten en materialen, nodig voor de dienstverlening, worden door de klant ter beschikking gesteld van de thuiszorgmedewerkers.

Alle materialen moeten veilig zijn en in goede staat.

 Er dient warm water beschikbaar te zijn. De lokalen waar gewerkt wordt, dienen tijdens de winterperiode in de mate van het mogelijke verwarmd te worden.

Er wordt een minimum aan hygiënische omstandigheden vereist.

Indien besmettingsgevaar zou optreden is de klant of de thuiszorgmedewerker verplicht dit te signaleren, dit om de nodige beschermingsmaatregelen te kunnen voorzien. Als de veiligheid van de thuiszorgmedewerker niet gewaarborgd is, kan de dienstverlening tijdelijk of definitief gestopt worden.

 Gevaarlijk werk en het gebruik van bijtende producten zoals zoutzuur en ammoniak zijn uitgesloten.

De thuiszorgmedewerker beschikt over een schort, beschermhandschoenen en werkschoenen. Bij de uitvoering van de dienstverlening dient deze werkkledij gebruikt te worden.

Artikel 7

7. Betalen met dienstencheques

Er wordt betaald met elektronische dienstencheques. Per gewerkt uur betaalt de klant één dienstencheque. De kostprijs en de geldigheid van de dienstencheques volgt de wettelijke regeling.

Om dienstencheques te kunnen bestellen moet de klant zich eerst inschrijven bij SODEXO. Deze inschrijving is gratis en kan gebeuren via de verantwoordelijke van de thuiszorg.

De klant zal een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer worden toegestuurd. Dit inschrijvingsnummer en het rekeningnummer heeft de klant nodig om cheques te bestellen.

Bij openstaande schuld: na 12 niet betaalde dienstencheques wordt de poetshulp opgeschort. Na betaling van deze openstaande tekorten wordt de poetshulp opnieuw opgestart. Echter kan de dienst niet garanderen dat dezelfde vaste thuiszorgmedewerker opnieuw langskomt.

Artikel 8

8. Extra bijdrage 

Een erkende dienstencheque onderneming mag bijkomende kosten vragen aan haar klant bovenop de aan te rekenen dienstencheques. Dit kan omdat het bedrag van een dienstencheque niet de omkadering van de poetshulp of administratieve/organisatiekost dekt.

Per half jaar wordt een extra bijdrage van 25 EUR aangerekend indien er minstens 3 keer poetshulp doorging in de afgelopen periode. De facturatie gebeurt na afloop van de 6 maanden, in januari en in juli.

Artikel 9

9. Beroepsgeheim

Het personeel is gebonden aan het beroepsgeheim.

De klant mag niet verwachten dat er contacten zijn buiten de diensturen.

Artikel 10

10. Ongevallenverzekering

De thuiszorgmedewerker is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de thuiszorgmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. Wij vragen de klant dit in haar plaats te doen wanneer dit voor de thuiszorgmedewerker niet mogelijk is.

De dienst heeft een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ voor het geval de thuiszorgmedewerker schade toebrengt aan de bezittingen van de klant. In dit geval dient de verantwoordelijke op de hoogte gebracht te worden. Er zal een verslag opgemaakt worden dat mee door de klant ondertekend wordt. 

Wij vragen ook de factuur van de herstellingen of een bewijs van nieuwe aankoop. Het bewijsstuk mag ook een bestek zijn van herstel - of aankoopkosten.

Indien er schade toegebracht wordt aan de bezittingen van de klant wordt er een schadevergoeding bepaald:

  • Ofwel door de verzekeringsmaatschappij Ethias die verder oordeelt over een eventuele schadevergoeding (rekening houdend met een franchise van € 120). De eventuele terugbetaling kan enkele maanden duren.
  • Ofwel door het lokaal bestuur indien Ethias geen oordeel kan treffen of geen schadevergoeding bepaalt. Het lokaal bestuur onderzoekt het schadegeval en bij het bepalen van een schadevergoeding wordt er door het bestuur een afschrijvingstermijn en een franchise van € 25 gehanteerd. 

Artikel 11

11. Non-discriminatie code

Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden. 

Thuishulp De Wissel wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.

Artikel 12

12. Praktische afspraken

  • De thuiszorgmedewerker mag niet roken tijdens het werk; er mag wel tijdens de pauze gerookt worden in de ruimte door de klant aangewezen.
  • Indien u rookt, vragen we begrip voor een gezonde werkomgeving. De meeste thuiszorgmedewerkers zullen het waarderen als u roken tijdens hun aanwezigheid probeert te vermijden.
  • Drinken van alcohol tijdens het werk is verboden.
  • Werken met muziek kan enkel mits toestemming van de klant.
  • De thuiszorgmedewerkers mogen noch geschenken noch geld aanvaarden; er mag niets uitgeleend of geleend worden.
  • Indien de klant de thuiszorgmedewerker alleen laat in zijn woning dan is dat op eigen verantwoordelijkheid. Bij afgifte van de sleutel is er een afspraak tussen klant en thuiszorgmedewerker. 

De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor het beheer van de sleutel.

  • Wij zorgen ervoor dat meestal dezelfde thuiszorgmedewerkers hulpverleent bij de klant; om organisatorische redenen kunnen er vervangingen of veranderingen gebeuren.
  • De thuiszorgmedewerker mag geen extra uren verrichten.
  • Als de thuiszorgmedewerker geconfronteerd wordt met ongewenste intimiteiten op het werk, zal zij hiervan meteen aangifte doen bij de verantwoordelijke.
  • Het is de wens van het lokaal bestuur Langemark-Poelkapelle dat het personeel op een respectvolle manier wordt behandeld zodat zij ook hun taak op een zorgzame en vriendelijke manier kunnen uitoefenen. 

Artikel 13

13. Inwerkingtreding

 Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 05/09/2022. 

6.

2023_RMW_00048 - Retributiereglement CDV 't Nest - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00048 - Retributiereglement CDV 't Nest - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2023_RMW_00048 - Retributiereglement CDV 't Nest - Goedkeuring

2023_RMW_00048 - Retributiereglement CDV 't Nest - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op de RMW van 5 september 2023 werd de herwerkte afsprakennota van CDV 't Nest goedgekeurd.

In deze afsprakennota zat een nieuwe paragraaf i.v.m. het organiseren van activiteiten. Deze gaat over uitstappen die georganiseerd worden.

Aangezien dit gaat over het aanrekenen van kosten aan de gebruiker, dient dit nog in een retributiereglement geformaliseerd te worden.

Dit retributiereglement treedt in werking na goedkeuring.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Binnen het CDV plannen we jaarlijks enkele uitstappen. Onderscheid wordt gemaakt in kleine en grote uitstappen:

  • Kleine uitstappen = uitstap met de minibus(-sen)
    • Vervoer wordt niet aangerekend, tenzij er een extra minibus gehuurd moet worden (kostprijs / aantal deelnemers).
    • Inkomgelden of kosten van een gids wordt aangerekend (kostprijs / door het aantal deelnemers). 
    • Koffie en water worden gratis aangeboden want dit zit in de dagprijs verrekend
    • Alle andere zaken (extra drankje, extra versnaperingen) worden doorgerekend (werkelijke kost)
  • Grote uitstappen = uitstap met een grote bus
    • Verschil wordt berekend tussen:
      • Totale kost van de uitstap (vervoer + middagmaal + alle dranken + alle extra’s) 
        • Vervoer: kostprijs / aantal deelnemers
        • Middagmaal: werkelijke kost 
        • Dranken: werkelijke kost
        • Extra’s (bijvoorbeeld: kosten van een gids, inkomgelden,…): werkelijke kost 
      • Dagprijs die wordt betaald in het Nest.


  • Alles wordt betaald door het CDV. Nadien wordt alles doorgerekend via de maandelijkse factuur van onze gebruikers. 

Artikel 2

INWERKINGTREDING

Dit retributiereglement treedt onmiddellijk in werking.

7.

2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring
Aanwezig
Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
7.

2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 12 december 2022 werd het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek goedgekeurd. Dit reglement was een compilatie van eerdere aparte huishoudelijke reglementen.

Er worden enkele aanpassingen en toevoegingen van diensten voorgesteld:

  • de doelgroep voor het dorpsrestaurant wordt verruimd naar analogie met de doelgroepen van een lokaal dienstencentrum, aan de vastgelegde prijs:
  1. Ouderen (60+)
  2. Mantelzorgers
  3. Kwetsbare doelgroepen
    1. Kwetsbaarheid kan zich op verschillende domeinen situeren: financieel, sociaal, psychisch, ... Het is de taak van de sociale dienst van de zorgcampus om te onderzoeken en beoordelen of een aanvraag past binnen de doelgroep.
    2. Specifieke doelgroepen (vb: alleenstaande ouders) kunnen kennis leren maken met het dorpsrestaurant door gerichte uitnodiging op specifieke evenementen
  • daarnaast wordt het dorpsrestaurant ook nog door enkele interne groepen van gebruikers gebruikt, aan het personeelstarief:
  1. stagiairs
  2. jobstudenten
  • in de cafetaria kan nu ook met Bancontact betaald worden.
  • er kan vervoer met de eigen minibus aangevraagd en voorzien worden voor activiteiten van De Stek op de zorgcampus of op verplaatsing binnen de gemeente. Dit aan €1 per enkele rit.
Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

DOELGROEP

Het lokaal dienstencentrum De Stek richt zich in eerste instantie op alle inwoners van Langemark-Poelkapelle, met bijzondere aandacht voor ouderen, kwetsbare personen en mantelzorgers.

Artikel 2

WARME MAALTIJDEN AAN HUIS 

1. Doelgroep  

Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening moet het domicilieadres van de gebruiker in Langemark-Poelkapelle staan en moet hij voldoen aan één van onderstaande voorwaarden:  

  • Minstens 60 jaar zijn; 
  • 66% invalide zijn (invaliditeit moet blijken uit een attest van de mutualiteit of van de FOD sociale zekerheid) of tijdelijk ziek/werkonbekwaam zijn; 
  • Zich in een andere situatie bevinden waardoor men in de onmogelijkheid is om voor de eigen maaltijden in te staan. Deze aanvragen dienen goedgekeurd te worden door het BCSD. 

2. Duur en beëindiging 

Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van     de gebruiker.  De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker. 

3. Tarieven en betaling 

Onderstaande tarieven worden gehanteerd voor een aan huis geleverde maaltijd bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert: 

  • Een warme maaltijd aan huis kost  8,00
  • Een tweede maaltijd aan huis (vb. bij een koppel) kost  7,50 
  • Een tweede maaltijd aan huis op zon- en feestdagen kost € 8,00 
  • Een warme maaltijd op zon- en feestdagen kost  8,50 
  • Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien. 
  • De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties. 
  • De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

4. Algemene bepalingen 

Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten lopen zijn volgende bepalingen en afspraken van kracht:  

  • De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. De levering van de maaltijden gebeurt  door de zorgcampus tussen 10u45 en 13u00. Er moet iemand aanwezig zijn om de maaltijd aan te nemen. Indien niemand aanwezig is, wordt de maaltijd aangerekend. 

  • Er worden minstens 3 maaltijden per week afgenomen. 

  • Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts. 

  • De maaltijdbedeler bezorgt het menu 1 week op voorhand. 

  • Een bestelde maaltijd kan ten laatste de dag voordien geannuleerd worden. Deze melding kan gebeuren via de maaltijdbedeler (met briefje) of telefonisch naar de keuken van de zorgcampus (057/49.08.19) of telefonisch naar de sociale dienst van de zorgcampus (057/49.08.11). 

  • Huisdieren dienen te allen tijde aangelijnd te worden of zich in een aparte ruimte bevinden tot na de levering. De gebruiker is aansprakelijk bij lichamelijke of materiële schade aangericht door het huisdier. 

  • De maaltijden worden warm aan huis geleverd. Om verbranding te vermijden, wordt aanbevolen om voorzichtig te zijn bij het vastnemen en openen van de schaaltjes. 

  • De maaltijden worden aangeboden in ecologisch afbreekbare schoteltjes. Via het systeem van ‘sealen’ wordt op het schaaltje een folie gedrukt die ervoor zorgt dat het schaaltje afgesloten wordt.  

  • Schaaltjes moeten niet afgewassen worden en moeten niet teruggegeven worden. In het schaaltje ligt een plastiek folie die verwijderd kan worden: het schaaltje hoort thuis bij papier en karton, de folie hoort bij het restafval. 

  • Een geleverde maaltijd mag één keer opnieuw opgewarmd worden. Het schaaltje mag in de microgolfoven. 

  • Geleverde maaltijden kunnen ingevroren worden of zijn maximum 3 dagen houdbaar in de koelkast. 

Artikel 3

DORPSRESTAURANT DE STEK 

1. Doelgroep  

Het dorpsrestaurant De Stek richt zich tot de volgende inwoners van Langemark – Poelkapelle die graag, samen met anderen, van een warme maaltijd wensen te genieten, binnen een gemoedelijk kader:

  • ouderen (60+)

  • mantelzorgers

  • kwetsbare doelgroepen

  • Voor iemand die zich niet zelfstandig kan verplaatsen, mag één persoon ter ondersteuning aansluiten in het dorpsrestaurant. 

2. Duur en beëindiging 

Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker.  

De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker. 

3. Tarieven en betaling 

  • Een maaltijd in het dorpsrestaurant kost  7,50 op weekdagen en  8,00 op zon -en feestdagen. Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert. Water is gratis te verkrijgen. Alle andere dranken zijn te verkrijgen mits betaling. 

  • Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien.  

  • De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties. 

  • De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

  • Vrijwilligers, stagiairs en jobstudenten kunnen aan personeelstarief eten in het dorpsrestaurant op die dagen waarop beroep gedaan wordt op hun hulp. 

4. Vervoer 

Indien gebruikers niet zelfstandig tot in het dorpsrestaurant kunnen geraken, kan gebruik worden gemaakt van vervoer geregeld vanuit de zorgcampus.  

Elke weekdag (uitgezonderd feestdagen) worden mensen thuis opgehaald en na de maaltijd terug naar huis gebracht door een vrijwilliger. 

De kostprijs voor maaltijd én vervoer bedraagt 8,00 EUR (vervoer en maaltijd). De vraag tot ophalen kan tot de dag voordien gesteld worden bij het onthaal (057/49.08.30) of sociale dienst (057/49.08.11) van de zorgcampus. 

5. Algemene bepalingen 

  • Het dorpsrestaurant is elke dag open van 11u30 tot 13u. Soep is vanaf 11u30 ter beschikking, de warme maaltijd vanaf 12u. Er wordt gevraagd om na de maaltijd af te ruimen (bord, bestek en glas). 

  • De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. Aan het buffet mag de gebruiker zijn hoofdgerecht halen, een keukenmedewerker schept dit uit. Soep mag de gebruiker zelf halen. 

  • Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts. 

  • Er wordt elke maand een menu bezorgd. Deze zijn ook te verkrijgen aan de bar van het dorpsrestaurant en zijn te bezichtigen op het televisiescherm aan de ingang van het woonzorgcentrum. 

  • Vanaf 14u gaat de cafetaria open. Gebruikers van het restaurant kunnen na de maaltijd nog steeds vertoeven in het dienstencentrum voor een spelletje biljart, de krant lezen, gezellige babbel, deelname aan een activiteit van het dienstencentrum, …. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel. 

  • Er wordt gevraagd om telkens de dag voordien voor 16u in te schrijven of te annuleren. Indien het een inschrijving/annulatie voor de maandag betreft, vragen wij dit door te geven voor vrijdag 15u.  

  • Inschrijven of annuleren kan via mail (deboomgaard@lp.be) of telefonisch via het onthaal (057/49.08.30). 

  • Mensen die maaltijden nuttigen in het dorpsrestaurant, kunnen elke maand op de hoogte gebracht worden van het activiteitenaanbod van De Stek. Inschrijven op de nieuwsbrief kan eenvoudig aangevraagd worden bij het onthaal van het woonzorgcentrum. 

Artikel 4

CAFETARIA DE KRUNE  

1. Tarieven en betaling 

Onderstaande prijzen worden gehanteerd in cafetaria De Krune. 

Drank 

Prijs 

Plat water 

0,7 

Bruis water 

0,7 

Cola 

1,8 

Cola zero 

1,8 

Tonisteiner 

2 

Schweppes 

2 

Ice Tea 

2 

Sinaasappelsap 

1,8 

Jupiler 

2 

Jupiler NA 

2 

Palm 

2,2 

Rodenbach 

2,2 

Hoegaarden 

2,5 

Kriek Max 

2,5 

Leffe 

3,30  

Omer 

3,30  

Duvel 

3,30  

Stoute/Pater Pitte 

3,30  

Koffie 

1,8 

Thee 

1,8 

Chocolademelk 

1,8 

Witte/rode wijn 25cl 

5 

Picon 

5 

Porto 

5 

Martini wit 

5 

Cava 20cl 

6 

Chips 

1,20  

Progrestaart 

3 

Cornetto 

2 

 

De betaling gebeurt aan de kassa met cash geld, via Payconiq of bancontact. 

2. Algemene bepalingen 

  • Vanaf 14u gaat de cafetaria open. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel. 

Artikel 5

GEBRUIK BADKAMER 

De badkamers van het woonzorgcentrum De Boomgaard, met aangepast hulpmateriaal, worden in de namiddag beschikbaar gesteld voor personen buiten het woonzorgcentrum. Dit kan bijvoorbeeld voor de personen van wie de badkamer thuis niet voorzien is van het nodig comfort. De badkamers bevatten o.a. een inloopdouche en een groot met bad met lift. Bij het gebruik van de badkamer kan een externe zorgverlener of familielid meekomen om de gebruiker bij te staan.  

De kostprijs bedraagt 3,00 EUR. De badkamer kan gereserveerd worden via het onthaal. De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

Artikel 6

KAPPER EN PEDICURE 

Gebruikers van het lokaal dienstencentrum kunnen gebruik maken van het kapsalon. 

De reservaties van het kapsalon verlopen via het onthaal van het woonzorgcentrum. Het kapsalon kan slechts door één kapper/gebruiker op hetzelfde moment gereserveerd worden. Reservaties gebeuren per halve dag of per uur van maandag t.e.m. zaterdag.

Bij gebruik van het kapsalon wordt 2,00 EUR aangerekend. 

Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het retributie – en huishoudelijk reglement kapper en pedicure, voorgelegd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2022.

Artikel 7

VOLKSTUINTJES 

Er zijn 9 volkstuintjes gelegen in de tuin van de zorgcampus, elk met een oppervlakte van 14 m².  

Een volkstuintje kan gehuurd worden voor 25 EUR per jaar. In de prijs is het gebruik van  tuinmateriaal (wat aanwezig is) en water inbegrepen.  

Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement Volkstuintjes zoals goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 maart 2014. 

Artikel 8

KRANTENHOEK 

De krantenhoek is elke dag open van 8u00 tot 20u00 en bevindt zich in de lounge van het woonzorgcentrum. Er worden drie kranten ter beschikking gesteld: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Het Wekelijks Nieuws. De kranten zijn gratis ter beschikking en mogen niet meegenomen worden.  

Artikel 9

ACTIVITEITEN 

1. Recreatieve activiteiten 

Bloemschikken 4 keer per jaar 

materiaalprijs 

Maandelijkse crea-activiteit 

materiaalprijs 

Brei – en handwerkactiviteit 2 wekelijks 

Gratis, eigen materiaal mee te brengen  

Naaiatelier 2 wekelijks 

Gratis, eigen materiaal mee te brengen  

Quiz 2 tot 4 keer per jaar 

4 EUR per persoon 

Tearoomnamiddag maandelijks (1 warme drank en gebak/zoete lekkernij) 

5 EUR per persoon  

 

2. Informatieve activiteiten  

Meermaals per jaar worden informatieve en sensibiliserende activiteiten aangeboden. Deze activiteiten worden gratis aangeboden aan de deelnemers met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. 
 
Enkele voorbeelden: 

  • Informatiemiddag voor mantelzorgers 
  •  Activiteit in het kader van valpreventie 
  • Infomomenten verzorgd door externen zoals Huis van de Mens, mutualiteit, …  
  • Contactkoor 
  •  … 

3. Vormende activiteiten  

Er wordt samengewerkt met diverse onderwijsinstellingen voor het aanbieden van cursussen. De onderwijsinstelling zorgt voor de facturatie, vanuit het lokaal dienstencentrum wordt hiervoor geen retributie geïnd.  

4. Eenmalige activiteiten  

Voor eenmalige activiteiten wordt het Vast Bureau gemachtigd om de tarieven te bepalen, waarbij uitgegaan wordt van de reële kostprijs en gestreefd wordt naar een break-even-werking. 

5. Vervoer van en naar activiteiten

Er kan vervoer aangevraagd en voorzien worden met de eigen minibus voor activiteiten van De Stek op de zorgcampus of op verplaatsing binnen de gemeente. Dit aan €1 per enkele rit.

Artikel 10

INWERKINGTREDING

Het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek, goedgekeurd in de zitting van 12 december 2022, wordt opgegeven. 

Dit reglement treedt onmiddellijk na goedkeuring door de raad in werking.

8.

2023_RMW_00046 - Vragen en antwoord - Aktename

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote
Secretaris
Jochen Vermote
Voorzitter
Koen Bentein
8.

2023_RMW_00046 - Vragen en antwoord - Aktename

2023_RMW_00046 - Vragen en antwoord - Aktename
Regelgeving bevoegdheid
De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn neemt akte.