Terug
Gepubliceerd op 12/12/2023

2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 11/12/2023 - 20:00 OC De Poelkring
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Doris Dereyne; Jan Halewyck; Claudine Muylle; Jos Meersch; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Jean-Marie Callewaert; Dominique Vanpeteghem; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Doris Dereyne, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring 2023_RMW_00049 - Retributie- en gebruikersreglement lokaal dienstencentrum De Stek - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 12 december 2022 werd het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek goedgekeurd. Dit reglement was een compilatie van eerdere aparte huishoudelijke reglementen.

Er worden enkele aanpassingen en toevoegingen van diensten voorgesteld:

  • de doelgroep voor het dorpsrestaurant wordt verruimd naar analogie met de doelgroepen van een lokaal dienstencentrum, aan de vastgelegde prijs:
  1. Ouderen (60+)
  2. Mantelzorgers
  3. Kwetsbare doelgroepen
    1. Kwetsbaarheid kan zich op verschillende domeinen situeren: financieel, sociaal, psychisch, ... Het is de taak van de sociale dienst van de zorgcampus om te onderzoeken en beoordelen of een aanvraag past binnen de doelgroep.
    2. Specifieke doelgroepen (vb: alleenstaande ouders) kunnen kennis leren maken met het dorpsrestaurant door gerichte uitnodiging op specifieke evenementen
  • daarnaast wordt het dorpsrestaurant ook nog door enkele interne groepen van gebruikers gebruikt, aan het personeelstarief:
  1. stagiairs
  2. jobstudenten
  • in de cafetaria kan nu ook met Bancontact betaald worden.
  • er kan vervoer met de eigen minibus aangevraagd en voorzien worden voor activiteiten van De Stek op de zorgcampus of op verplaatsing binnen de gemeente. Dit aan €1 per enkele rit.

Juridische grond

Decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De Raad Maatschappelijk Welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

DOELGROEP

Het lokaal dienstencentrum De Stek richt zich in eerste instantie op alle inwoners van Langemark-Poelkapelle, met bijzondere aandacht voor ouderen, kwetsbare personen en mantelzorgers.

Artikel 2

WARME MAALTIJDEN AAN HUIS 

1. Doelgroep  

Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening moet het domicilieadres van de gebruiker in Langemark-Poelkapelle staan en moet hij voldoen aan één van onderstaande voorwaarden:  

  • Minstens 60 jaar zijn; 
  • 66% invalide zijn (invaliditeit moet blijken uit een attest van de mutualiteit of van de FOD sociale zekerheid) of tijdelijk ziek/werkonbekwaam zijn; 
  • Zich in een andere situatie bevinden waardoor men in de onmogelijkheid is om voor de eigen maaltijden in te staan. Deze aanvragen dienen goedgekeurd te worden door het BCSD. 

2. Duur en beëindiging 

Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van     de gebruiker.  De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker. 

3. Tarieven en betaling 

Onderstaande tarieven worden gehanteerd voor een aan huis geleverde maaltijd bestaande uit soep, hoofdgerecht en dessert: 

  • Een warme maaltijd aan huis kost  8,00
  • Een tweede maaltijd aan huis (vb. bij een koppel) kost  7,50 
  • Een tweede maaltijd aan huis op zon- en feestdagen kost € 8,00 
  • Een warme maaltijd op zon- en feestdagen kost  8,50 
  • Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien. 
  • De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties. 
  • De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

4. Algemene bepalingen 

Om de samenwerking zo vlot mogelijk te laten lopen zijn volgende bepalingen en afspraken van kracht:  

  • De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. De levering van de maaltijden gebeurt  door de zorgcampus tussen 10u45 en 13u00. Er moet iemand aanwezig zijn om de maaltijd aan te nemen. Indien niemand aanwezig is, wordt de maaltijd aangerekend. 

  • Er worden minstens 3 maaltijden per week afgenomen. 

  • Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts. 

  • De maaltijdbedeler bezorgt het menu 1 week op voorhand. 

  • Een bestelde maaltijd kan ten laatste de dag voordien geannuleerd worden. Deze melding kan gebeuren via de maaltijdbedeler (met briefje) of telefonisch naar de keuken van de zorgcampus (057/49.08.19) of telefonisch naar de sociale dienst van de zorgcampus (057/49.08.11). 

  • Huisdieren dienen te allen tijde aangelijnd te worden of zich in een aparte ruimte bevinden tot na de levering. De gebruiker is aansprakelijk bij lichamelijke of materiële schade aangericht door het huisdier. 

  • De maaltijden worden warm aan huis geleverd. Om verbranding te vermijden, wordt aanbevolen om voorzichtig te zijn bij het vastnemen en openen van de schaaltjes. 

  • De maaltijden worden aangeboden in ecologisch afbreekbare schoteltjes. Via het systeem van ‘sealen’ wordt op het schaaltje een folie gedrukt die ervoor zorgt dat het schaaltje afgesloten wordt.  

  • Schaaltjes moeten niet afgewassen worden en moeten niet teruggegeven worden. In het schaaltje ligt een plastiek folie die verwijderd kan worden: het schaaltje hoort thuis bij papier en karton, de folie hoort bij het restafval. 

  • Een geleverde maaltijd mag één keer opnieuw opgewarmd worden. Het schaaltje mag in de microgolfoven. 

  • Geleverde maaltijden kunnen ingevroren worden of zijn maximum 3 dagen houdbaar in de koelkast. 

Artikel 3

DORPSRESTAURANT DE STEK 

1. Doelgroep  

Het dorpsrestaurant De Stek richt zich tot de volgende inwoners van Langemark – Poelkapelle die graag, samen met anderen, van een warme maaltijd wensen te genieten, binnen een gemoedelijk kader:

  • ouderen (60+)

  • mantelzorgers

  • kwetsbare doelgroepen

  • Voor iemand die zich niet zelfstandig kan verplaatsen, mag één persoon ter ondersteuning aansluiten in het dorpsrestaurant. 

2. Duur en beëindiging 

Het gebruik van de dienst wordt aangegaan voor onbepaalde duur en kan op elk moment worden stopgezet op initiatief van de gebruiker.  

De zorgcampus kan de overeenkomst éénzijdig beëindigen bij wanbetaling of storend/ongepast gedrag van de gebruiker. 

3. Tarieven en betaling 

  • Een maaltijd in het dorpsrestaurant kost  7,50 op weekdagen en  8,00 op zon -en feestdagen. Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en dessert. Water is gratis te verkrijgen. Alle andere dranken zijn te verkrijgen mits betaling. 

  • Toepassing van een sociaal tarief: Aanvragen sociaal tarief worden toegewezen aan een maatschappelijk werker van de sociale dienst (OCMW). Aan de hand van een financieel onderzoek wordt een positief advies of negatief advies geformuleerd aan het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Het sociaal tarief bedraagt de helft van de normale kostprijs. Het sociaal tarief wordt na 1 jaar herzien.  

  • De gebruiker wordt minstens 30 dagen op voorhand op de hoogte gebracht van eventuele prijsstijgingen en/of indexaties. 

  • De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

  • Vrijwilligers, stagiairs en jobstudenten kunnen aan personeelstarief eten in het dorpsrestaurant op die dagen waarop beroep gedaan wordt op hun hulp. 

4. Vervoer 

Indien gebruikers niet zelfstandig tot in het dorpsrestaurant kunnen geraken, kan gebruik worden gemaakt van vervoer geregeld vanuit de zorgcampus.  

Elke weekdag (uitgezonderd feestdagen) worden mensen thuis opgehaald en na de maaltijd terug naar huis gebracht door een vrijwilliger. 

De kostprijs voor maaltijd én vervoer bedraagt 8,00 EUR (vervoer en maaltijd). De vraag tot ophalen kan tot de dag voordien gesteld worden bij het onthaal (057/49.08.30) of sociale dienst (057/49.08.11) van de zorgcampus. 

5. Algemene bepalingen 

  • Het dorpsrestaurant is elke dag open van 11u30 tot 13u. Soep is vanaf 11u30 ter beschikking, de warme maaltijd vanaf 12u. Er wordt gevraagd om na de maaltijd af te ruimen (bord, bestek en glas). 

  • De maaltijden worden dagelijks bereid door de zorgcampus Langemark-Poelkapelle. Aan het buffet mag de gebruiker zijn hoofdgerecht halen, een keukenmedewerker schept dit uit. Soep mag de gebruiker zelf halen. 

  • Een dieetmaaltijd is mogelijk mits attest van de huisarts. 

  • Er wordt elke maand een menu bezorgd. Deze zijn ook te verkrijgen aan de bar van het dorpsrestaurant en zijn te bezichtigen op het televisiescherm aan de ingang van het woonzorgcentrum. 

  • Vanaf 14u gaat de cafetaria open. Gebruikers van het restaurant kunnen na de maaltijd nog steeds vertoeven in het dienstencentrum voor een spelletje biljart, de krant lezen, gezellige babbel, deelname aan een activiteit van het dienstencentrum, …. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel. 

  • Er wordt gevraagd om telkens de dag voordien voor 16u in te schrijven of te annuleren. Indien het een inschrijving/annulatie voor de maandag betreft, vragen wij dit door te geven voor vrijdag 15u.  

  • Inschrijven of annuleren kan via mail (deboomgaard@lp.be) of telefonisch via het onthaal (057/49.08.30). 

  • Mensen die maaltijden nuttigen in het dorpsrestaurant, kunnen elke maand op de hoogte gebracht worden van het activiteitenaanbod van De Stek. Inschrijven op de nieuwsbrief kan eenvoudig aangevraagd worden bij het onthaal van het woonzorgcentrum. 

Artikel 4

CAFETARIA DE KRUNE  

1. Tarieven en betaling 

Onderstaande prijzen worden gehanteerd in cafetaria De Krune. 

Drank 

Prijs 

Plat water 

0,7 

Bruis water 

0,7 

Cola 

1,8 

Cola zero 

1,8 

Tonisteiner 

2 

Schweppes 

2 

Ice Tea 

2 

Sinaasappelsap 

1,8 

Jupiler 

2 

Jupiler NA 

2 

Palm 

2,2 

Rodenbach 

2,2 

Hoegaarden 

2,5 

Kriek Max 

2,5 

Leffe 

3,30  

Omer 

3,30  

Duvel 

3,30  

Stoute/Pater Pitte 

3,30  

Koffie 

1,8 

Thee 

1,8 

Chocolademelk 

1,8 

Witte/rode wijn 25cl 

5 

Picon 

5 

Porto 

5 

Martini wit 

5 

Cava 20cl 

6 

Chips 

1,20  

Progrestaart 

3 

Cornetto 

2 

 

De betaling gebeurt aan de kassa met cash geld, via Payconiq of bancontact. 

2. Algemene bepalingen 

  • Vanaf 14u gaat de cafetaria open. De cafetaria is open tot 17u00. Een vrijwilliger bedient de mensen aan tafel. 

Artikel 5

GEBRUIK BADKAMER 

De badkamers van het woonzorgcentrum De Boomgaard, met aangepast hulpmateriaal, worden in de namiddag beschikbaar gesteld voor personen buiten het woonzorgcentrum. Dit kan bijvoorbeeld voor de personen van wie de badkamer thuis niet voorzien is van het nodig comfort. De badkamers bevatten o.a. een inloopdouche en een groot met bad met lift. Bij het gebruik van de badkamer kan een externe zorgverlener of familielid meekomen om de gebruiker bij te staan.  

De kostprijs bedraagt 3,00 EUR. De badkamer kan gereserveerd worden via het onthaal. De betaling gebeurt maandelijks via een factuur met overschrijvingsformulier. Betaling via domiciliëring is mogelijk. De factuur wordt binnen de 30 dagen vereffend door de gebruiker. 

Artikel 6

KAPPER EN PEDICURE 

Gebruikers van het lokaal dienstencentrum kunnen gebruik maken van het kapsalon. 

De reservaties van het kapsalon verlopen via het onthaal van het woonzorgcentrum. Het kapsalon kan slechts door één kapper/gebruiker op hetzelfde moment gereserveerd worden. Reservaties gebeuren per halve dag of per uur van maandag t.e.m. zaterdag.

Bij gebruik van het kapsalon wordt 2,00 EUR aangerekend. 

Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het retributie – en huishoudelijk reglement kapper en pedicure, voorgelegd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2022.

Artikel 7

VOLKSTUINTJES 

Er zijn 9 volkstuintjes gelegen in de tuin van de zorgcampus, elk met een oppervlakte van 14 m².  

Een volkstuintje kan gehuurd worden voor 25 EUR per jaar. In de prijs is het gebruik van  tuinmateriaal (wat aanwezig is) en water inbegrepen.  

Voor praktische afspraken wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement Volkstuintjes zoals goedgekeurd op de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 19 maart 2014. 

Artikel 8

KRANTENHOEK 

De krantenhoek is elke dag open van 8u00 tot 20u00 en bevindt zich in de lounge van het woonzorgcentrum. Er worden drie kranten ter beschikking gesteld: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Het Wekelijks Nieuws. De kranten zijn gratis ter beschikking en mogen niet meegenomen worden.  

Artikel 9

ACTIVITEITEN 

1. Recreatieve activiteiten 

Bloemschikken 4 keer per jaar 

materiaalprijs 

Maandelijkse crea-activiteit 

materiaalprijs 

Brei – en handwerkactiviteit 2 wekelijks 

Gratis, eigen materiaal mee te brengen  

Naaiatelier 2 wekelijks 

Gratis, eigen materiaal mee te brengen  

Quiz 2 tot 4 keer per jaar 

4 EUR per persoon 

Tearoomnamiddag maandelijks (1 warme drank en gebak/zoete lekkernij) 

5 EUR per persoon  

 

2. Informatieve activiteiten  

Meermaals per jaar worden informatieve en sensibiliserende activiteiten aangeboden. Deze activiteiten worden gratis aangeboden aan de deelnemers met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. 
 
Enkele voorbeelden: 

  • Informatiemiddag voor mantelzorgers 
  •  Activiteit in het kader van valpreventie 
  • Infomomenten verzorgd door externen zoals Huis van de Mens, mutualiteit, …  
  • Contactkoor 
  •  … 

3. Vormende activiteiten  

Er wordt samengewerkt met diverse onderwijsinstellingen voor het aanbieden van cursussen. De onderwijsinstelling zorgt voor de facturatie, vanuit het lokaal dienstencentrum wordt hiervoor geen retributie geïnd.  

4. Eenmalige activiteiten  

Voor eenmalige activiteiten wordt het Vast Bureau gemachtigd om de tarieven te bepalen, waarbij uitgegaan wordt van de reële kostprijs en gestreefd wordt naar een break-even-werking. 

5. Vervoer van en naar activiteiten

Er kan vervoer aangevraagd en voorzien worden met de eigen minibus voor activiteiten van De Stek op de zorgcampus of op verplaatsing binnen de gemeente. Dit aan €1 per enkele rit.

Artikel 10

INWERKINGTREDING

Het retributie- en gebruikersreglement van LDC De Stek, goedgekeurd in de zitting van 12 december 2022, wordt opgegeven. 

Dit reglement treedt onmiddellijk na goedkeuring door de raad in werking.