Het reglement van de dienstencheque onderneming De Wissel wordt aangepast. De aanpassingen zijn in het geel aangebracht in de bijlage.
1. Algemeenheden
Alle aanvragen tot het verkrijgen van thuiszorg worden gericht aan de dienst Thuishulp De Wissel van het lokaal bestuur: 057/49 08 15 of thuishulp@lp.be
De aanvragen dienen te voldoen aan de voorwaarden gesteld door het lokaal bestuur: vooraleer aanspraak te kunnen maken op de gevraagde hulp wordt zo nodig een bezoek gebracht door de maatschappelijk werker teneinde vast te stellen of voldaan wordt aan de veiligheidsvoorwaarden en om de aard van de geboden hulp te bespreken.
2. De uurregeling
Sinds 1/01/2019 werken de thuiszorgmedewerkers flexibel. In het kader van flexibel werken wordt aan de thuiszorgmedewerker gevraagd om hun werkuren te registreren via hun smartphone bij aankomst en vertrek. Teneinde de werkuren te kunnen controleren op onregelmatigheden, kunnen onaangekondigde controles gebeuren. Zo kan het dat de dienst onverwachts op huisbezoek komt.
De hulp kan wekelijks of om de 14 dagen worden vastgelegd. Eenmalige hulp of 1 keer hulp in de maand, wordt niet aangeboden.
De thuiszorg wordt steeds aangeboden in een ononderbroken blok van 3 of 4 uren. Het start en eind uur wordt onderling afgesproken tussen klant en thuiszorgmedewerker.
Tijdens de werkprestaties van 4 uren heeft de thuiszorgmedewerker recht op 10 minuten pauze. U mag een niet-alcoholische drank aanbieden.
De vaste thuiszorgmedewerker zal zelf de klant op de hoogte brengen van geplande afwezigheidsdagen (verlof, feestdagen, vakantieperiodes, enz.).
Bij plotse wijzigingen (bv. ziekte van de thuiszorgmedewerkers, enz.) wordt de klant zo snel mogelijk verwittigd door de dienst.
Voor problemen met de thuiszorgmedewerkers of in verband met verandering in de aard van de hulp kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke van de thuiszorg.
Problemen die zich voordoen naar aanleiding van het werk worden door de thuiszorgmedewerker besproken met de verantwoordelijke, zodat in onderling overleg naar een oplossing kan gezocht worden.
3. Geplande hulp afzeggen
Indien de hulp niet kan doorgaan dient de klant de verantwoordelijke van de thuisdienst zo snel mogelijk en ten laatste 7 dagen op voorhand telefonisch of schriftelijk te verwittigen.
Indien de thuiszorgmedewerker voor een gesloten deur staat en/of de klant afwezig is zonder tijdig verwittigd te hebben, worden de geplande uren aangerekend via facturatie.
De hulp meer dan 3 keer na elkaar afzeggen, wordt gezien als de hulp stopzetten. Na die periode kan niet gegarandeerd worden dat dezelfde thuiszorgmedewerker op hetzelfde moment opnieuw zal langskomen. Uitzonderingen zoals een ziekenhuisopname kunnen.
Wenst de klant de hulp definitief stop te zetten, dan moet hij/zij contact opnemen met de verantwoordelijke. De opzeggingstermijn is minimaal 14 dagen.
4. Het takenpakket
4.1. Schoonmaken
De thuiszorgmedewerker staat in voor de geregelde schoonmaak van de gezinswoning.
4.2. Wassen en strijken
Een goed functionerende wasmachine, een strijkijzer en strijkplank moeten bij de klant aanwezig zijn.
4.3. Taken die enkel verricht mogen worden na afspraak met de verantwoordelijke
Deze taken zullen enkel in uitzonderlijke omstandigheden worden toegestaan en op voorwaarde dat deze taken geen gevaar betekenen voor het personeel.
4.4. Niet toegelaten taken:
5. Boodschappen doen en vergoeding voor dienstverplaatsing
Op vraag van de klant mogen er kleine boodschappen worden gedaan (bijvoorbeeld een brood halen, naar de apotheek gaan, …), maar dat mag niet de hoofdtaak zijn. De hoofdtaak van de thuiszorgmedewerkers is poetsen.
De personeelsleden die in opdracht van de klant/gebruiker met hun eigen voertuig boodschappen moeten doen, kunnen voor de gemaakte kilometers een vergoeding volgens de geldende regelgeving krijgen.
Zij dienen semestrieel hun onkostenafrekening in bij de dienst Thuishulp De Wissel. De vergoeding voor de dienstverplaatsingen worden semestrieel uitbetaald na ontvangst van de individuele afrekening per personeelslid.
De klant zal voor de afgelegde kilometers semestrieel een factuur ontvangen van het lokaal bestuur.6. Materiaal, producten, werkomstandigheden en werkkledij
De producten en materialen, nodig voor de dienstverlening, worden door de klant ter beschikking gesteld van de thuiszorgmedewerkers.
Alle materialen moeten veilig zijn en in goede staat.
Er dient warm water beschikbaar te zijn. De lokalen waar gewerkt wordt, dienen tijdens de winterperiode in de mate van het mogelijke verwarmd te worden.
Er wordt een minimum aan hygiënische omstandigheden vereist.
Indien besmettingsgevaar zou optreden is de klant of de thuiszorgmedewerker verplicht dit te signaleren, dit om de nodige beschermingsmaatregelen te kunnen voorzien. Als de veiligheid van de thuiszorgmedewerker niet gewaarborgd is, kan de dienstverlening tijdelijk of definitief gestopt worden.
Gevaarlijk werk en het gebruik van bijtende producten zoals zoutzuur en ammoniak zijn uitgesloten.
De thuiszorgmedewerker beschikt over een schort, beschermhandschoenen en werkschoenen. Bij de uitvoering van de dienstverlening dient deze werkkledij gebruikt te worden.
7. Betalen met dienstencheques
Er wordt betaald met elektronische dienstencheques. Per gewerkt uur betaalt de klant één dienstencheque. De kostprijs en de geldigheid van de dienstencheques volgt de wettelijke regeling.
Om dienstencheques te kunnen bestellen moet de klant zich eerst inschrijven bij SODEXO. Deze inschrijving is gratis en kan gebeuren via de verantwoordelijke van de thuiszorg.
De klant zal een inschrijvingsbevestiging en een inschrijvingsnummer worden toegestuurd. Dit inschrijvingsnummer en het rekeningnummer heeft de klant nodig om cheques te bestellen.
Bij openstaande schuld: na 12 niet betaalde dienstencheques wordt de poetshulp opgeschort. Na betaling van deze openstaande tekorten wordt de poetshulp opnieuw opgestart. Echter kan de dienst niet garanderen dat dezelfde vaste thuiszorgmedewerker opnieuw langskomt.
8. Extra bijdrage
Een erkende dienstencheque onderneming mag bijkomende kosten vragen aan haar klant bovenop de aan te rekenen dienstencheques. Dit kan omdat het bedrag van een dienstencheque niet de omkadering van de poetshulp of administratieve/organisatiekost dekt.
Per half jaar wordt een extra bijdrage van 25 EUR aangerekend indien er minstens 3 keer poetshulp doorging in de afgelopen periode. De facturatie gebeurt na afloop van de 6 maanden, in januari en in juli.
9. Beroepsgeheim
Het personeel is gebonden aan het beroepsgeheim.
De klant mag niet verwachten dat er contacten zijn buiten de diensturen.
10. Ongevallenverzekering
De thuiszorgmedewerker is verzekerd voor lichamelijke letsels zowel tijdens de werkuren als op de weg van en naar het werk. Bij ongeval zal de thuiszorgmedewerker de dienst onmiddellijk verwittigen. Wij vragen de klant dit in haar plaats te doen wanneer dit voor de thuiszorgmedewerker niet mogelijk is.
De dienst heeft een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ voor het geval de thuiszorgmedewerker schade toebrengt aan de bezittingen van de klant. In dit geval dient de verantwoordelijke op de hoogte gebracht te worden. Er zal een verslag opgemaakt worden dat mee door de klant ondertekend wordt.
Wij vragen ook de factuur van de herstellingen of een bewijs van nieuwe aankoop. Het bewijsstuk mag ook een bestek zijn van herstel - of aankoopkosten.
Indien er schade toegebracht wordt aan de bezittingen van de klant wordt er een schadevergoeding bepaald:
11. Non-discriminatie code
Elke vorm van discriminatie op basis van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst wordt geweigerd. Er wordt geen rekening gehouden met vragen of wensen van discriminerende aard, en deze zullen indien nodig ook bestreden of bestraft worden.
Thuishulp De Wissel wenst een kwalitatieve dienstverlening te verstrekken die beleefdheid, objectiviteit en onpartijdigheid inhoudt in het belang van de betrokkenen.
12. Praktische afspraken
De thuiszorgmedewerker is verantwoordelijk voor het beheer van de sleutel.
13. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024 en vervangt het reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 05/09/2022.