Het verslag van de gemeenteraadszitting van 13 november 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 0:03:25 en eindigt op 2:00:10.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 13 november 2023 wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen om studieredenen. Dit met onmiddellijke ingang tot en met 10/06/2024.
Decreet Lokaal Bestuur - artikel 12 1°
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de volgende personen: 1° het gemeenteraadslid dat om studieredenen een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering om studieredenen wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd.
De gemeenteraad neemt kennis van de verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen om studieredenen tot en met 10/06/2024.
Ten gevolge de tijdelijke verhindering van raadslid Tristan Bruynsteen wordt een vervangend raadslid aangesteld.
Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 14
Het gemeenteraadslid dat afstand doet van zijn mandaat, dat van zijn mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt (10/06/2024).
Decreet Lokaal Bestuur - Artikel 68
§ 1. Behalve in geval van toepassing van paragraaf 2, tweede lid, bestaat de raad voor maatschappelijk welzijn uit dezelfde leden als de gemeenteraad.
Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging van de gemeenteraadsleden, vermeld in artikel 6, § 3, en artikel 14, worden de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van rechtswege als geïnstalleerd beschouwd. De rang die de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn innemen is dezelfde als de rang die ze als gemeenteraadslid innemen overeenkomstig artikel 6, § 7.
De eerste opvolger, mevr. Sabine Joye, wenst haar mandaat op te nemen, voldoet aan alle voorwaarden en kan bijgevolg als raadslid aangesteld worden.
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van mevr Sabine Joye als raadslid.
Er wordt een afschrift van deze beslissing overgemaakt ter kennisgeving aan de Gouverneur.
De Sint-Andreaskerk in Bikschote is toe aan een grondige renovatie. De gemeente is eigenaar van de kerk, de kerkfabriek is beheerder. Gemeente en kerkfabriek wensen deze renovatiewerken gezamenlijk uit te voeren. Hiervoor is er in 2017 na het doorlopen van een WINVORM-selectieprocedure een ontwerper geselecteerd. Voor de verdere opmaak van de ontwerp- en aanbestedingsdocumenten en de uitvoering van de werken is het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst wenselijk.
De samenwerkingsovereenkomst legt de rollen en verantwoordelijkheden van beide partijen vast doorheen de verschillende projectfases.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de kerkfabriek Sint-Andreas te Bikschote goed.
De gemeenteraad stelt de 4de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
De 4de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 06/11/2023.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3 werd op 24/11/2023 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 vast.
De gemeenteraad keurt de 4de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW goed.
De 4de aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting met bijkomende documentatie.
In de strategische nota worden de beleidsdoelstellingen en de beleidsopties voor het extern en intern te voeren beleid geïntegreerd weergegeven.
In de financiële nota wordt de financiële vertaling van de beleidsopties van de strategische nota weergegeven en wordt verduidelijkt hoe het financiële evenwicht wordt gehandhaafd.
De toelichting bevat alle informatie die relevant is voor de raadsleden om met kennis van zaken een beslissing te nemen.
De bijkomende documentatie bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 is beschikbaar op de gemeentelijke website www.lp.be.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 werd positief geadviseerd door het Managementteam op 06/11/2023.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 van het OCMW werd vastgesteld door de OCMW-raad op 11/12/2023.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW werd op 24/11/2023 digitaal bezorgd aan ieder lid van de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_4 OCMW goed.
Het vroegere AVEVE gebouw, gelegen in de Boezingestraat 37 te 8920 Langemark-Poelkapelle, staat leeg. Een nieuwe bestemming binnen de gemeente is niet voorzien, daarom wordt voorgesteld om het gebouw onderhands te verkopen.
In de gemeenteraad van 20 maart 2023 werd beslist om het gebouw openbaar te verkopen via Biddit. Er werd echter geen enkel bod uitgebracht. Rekening houdend met de huidige economische omstandigheden en het feit dat via Biddit geen enkel bod werd uitgebracht, werd gevraagd om het schattingsverslag te actualiseren.
Het geactualiseerd schattingsverslag van 25 oktober 2023 voor de verkoop van dit gebouw werd opgemaakt door landmeter D'hallewin en in bijlage toegevoegd.
Bepalingen in verband met de verkoop en de voorwaarden:
- Beschrijving van het goed: handelshuis gelegen in de Boezingestraat 37 te langemark-Poelkapelle,
gekend ten kadaster sectie H;
- perceelnummer 0531/02RP0000 en een deel van een perceelnummer 0532Y2P0000, met een oppervlakte van 31 are en 36 ca;
- Wijze van verkoop: onderhandse verkoop via notaris. De verkoopprocedure en de voorwaarden zullen ook voldoende bekendgemaakt worden via de gemeentelijke informatiekanalen;
- Reden verkoop: leegstand en geen nieuwe bestemming in de gemeente;
- Verkoopsvoorwaarden: een instelprijs van € 550.000 (waarde schattingsverslag).
Decreet over het lokaal bestuur.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten.
De gemeenteraad keurt de onderhandse verkoop goed.
Het betreft de verkoop van het handelshuis gelegen in de Boezingestraat 37 te 8920 Langemark-Poelkapelle. Het perceel is kadastraal gekend als Sectie H, perceelnummer 0531/02RP0000 en een deel van een perceelnummer 0532Y2P0000, met een totale oppervlakte van 31 are en 36 ca.
Notaris Ellen Vanslambrouck wordt aangesteld om de verkoop te organiseren en de verkoopakte te verlijden.
De verwerkingsprijzen op de recyclageparken worden aangepast aan de nieuwe aanbestedingen:
Afvalfractie | Prijs 2023 | Prijs 2024 |
Harde plastics / PVC | 270,00 euro per ton | 220,00 euro per ton |
Houtafval | 75,00 euro per ton | 45,00 euro per ton |
Niet recycleerbaar afval | 110,00 euro per ton | 130,00 euro per ton |
De raad keurt het retributiereglement goed:
Artikel 1
Voor een periode ingaand op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2024 wordt een retributie geheven op het gebruik van het recyclagepark.
Artikel 2: Toegang tot het recyclagepark
De toegang gebeurt verplicht door aanmelding met de eID of badge, volgens de voorwaarden zoals bepaald in het aanvoerreglement van het recyclagepark.
Artikel 3: Soorten afvalstoffen
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling.
3.1. Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep):
Elektro (AEEA) |
Elektriciteitskabels |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
Klein gevaarlijk afval: frituurolie, TL-lampen, batterijen, verfafval, motorolie,… |
Kurken |
Matrassen |
Metalen |
Papier-karton |
PMD (verplicht in een PMD-zak) |
Textiel |
3.2. Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep):
|
Retributie |
Asbestcement |
200 euro / 1.000 kg |
Asbestzak (groot) |
2,50 euro / zak |
Asbestzak (klein) |
1,50 euro / zak |
Set PBM's (overall, handschoenen, masker) | 10 euro / set |
Gipsafval |
145 euro / 1.000 kg |
Harde plastic |
220 euro / 1.000 kg |
Houtafval |
45 euro / 1.000 kg |
Niet recycleerbaar afval |
130 euro / 1.000 kg |
Piepschuim (1.500 liter zak)* |
1,35 euro / zak |
Piepschuim |
135 euro / 1.000 kg |
Steenpuin |
25 euro / 1.000 kg |
Tuinafval |
50 euro / 1.000 kg |
Vlak glas |
55 euro / 1.000 kg |
* KMO’s en zelfstandigen
3.3. Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep):
|
Retributie |
Brandbaar grofvuil (particulieren) |
200 euro / 1.000 kg |
Brandbaar grofvuil (KMO’s) |
215 euro / 1.000 kg |
Artikel 4: Vrijstelling
Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/jaar voor volgende categorieën:
Eens de vrijstelling is opgebruikt, kan er nog eens 1.000 kg/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25 euro/1.000 kg. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in artikel 3.
Er geldt eenzelfde vrijstelling per vereniging, mits deze vereniging voldoet aan volgende voorwaarden:
Artikel 5
De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
De vrijstelling geldt per vereniging met een vast lokaal. De leden van de vereniging zijn de natuurlijke personen die jaarlijks worden doorgegeven aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6
De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.
Artikel 7
Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Artikel 8
Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Artikel 9
De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, volgens de Belgische wettelijke bepalingen, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.
Artikel 10
Het gemeentebestuur Langemark-Poelkapelle wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen.
Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact. De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Artikel 11
In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning en worden er 10 euro administratiekosten aangerekend. Na 1 maand volgt een 2de aanmaning en worden de administratiekosten verhoogd met 10 euro. Indien nog niet betaald wordt start het gemeentebestuur de administratieve invordering.
Artikel 12
Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 90 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s van de overleden referentiepersoon.
Artikel 13
De badge kost 10 euro.
Artikel 14
Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
Het verkeer dat uit de Schreiboomstraat komt en de Houthulstseweg wil oprijden, moet voorrang verlenen aan het verkeer op de Houthulstseweg.
De woning Houthulstseweg 59 belemmert in sterke mate het zicht op het verkeer dat uit de richting van Houthulstkomt. Heel wat wagens rijden meteen het fietspad op om een beter zicht op het aankomend verkeer te hebben. Om deze gevaarlijke situatie te vermijden, wordt opgelegd dat het verkeer moet stoppen voor het fietspad en pas dan de Houthulstseweg kan oprijden of oversteken.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft op 24 oktober 2023 gunstig advies gegeven.
Op de Houthulstseweg zijn er geen aanpassingen aan de signalisatie nodig. De voorrangsregeling staat al aangegeven met verkeersborden E9.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het aanvullend verkeersreglement m.b.t. de voorrangsregeling op het kruispunt van de Schreiboomstraat met de Houthulstseweg wordt opgeheven.
Op het kruispunt van de Schreiboomstraat met de Houthulstseweg geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B5
In de Schreiboomstraat in de richting van de Houthulstseweg geldt: het verkeersbord B5 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B7
Het verkeer dat uit de Poperingestraat komt en de Houthulstseweg wil oprijden, moet voorrang verlenen aan het verkeer op de Houthulstseweg.
De woning Houthulstseweg 76 belemmert in sterke mate het zicht op het verkeer dat uit de richting van Houthulstkomt. Heel wat wagens rijden meteen het fietspad op om een beter zicht op het aankomend verkeer te hebben. Om deze gevaarlijke situatie te vermijden, wordt opgelegd dat het verkeer moet stoppen voor het fietspad en pas dan de Houthulstseweg kan oprijden of oversteken.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft op 24 oktober 2023 gunstig advies gegeven.
Op de Houthulstseweg zijn er geen aanpassingen aan de signalisatie nodig. De voorrangsregeling staat al aangegeven met verkeersborden E9.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het aanvullend verkeersreglement m.b.t. de voorrangsregeling op het kruispunt van de Poperingestraat met de Houthulstseweg wordt opgeheven.
Op het kruispunt van de Poperingestraat met de Houthulstseweg geldt: de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B5
In de Poperingestraat in de richting van de Houthulstseweg geldt: het verkeersbord B5 wordt aangekondigd. De bestuurders zullen over 150 meter moeten stoppen en voorrang verlenen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B7
In het centrum van Bikschote geldt binnen de bebouwde kom nagenoeg overal het overeenkomende snelheidsregime van 50 km/u. Enkel in de omgeving van het Bikschooltje, nl. tussen het kruispunt met de Zuidschotestraat en de nrs. 111 / 118 geldt tijdens de begin- en einduren van de school een snelheidsbeperking tot 30 km/u.
De Bikschotestraat is zowel in het IDR-bewegwijzeringsplan voor zwaar vervoer als in het ontwerp-mobiliteitsplan voor de vervoerregio Westhoek een aanrijroute voor zwaar verkeer tussen de Provincieweg (N369) en enkele para-agrarische bedrijven (Milcobel, Dejonckheere NV). In het centrum van Bikschote zijn er geen afgescheiden fietspaden en heel wat overstekende bewegingen vanuit de Zuidschotestraat en Pilkemstraat. Vanuit het dorp komen ook regelmatig klachten over de snelheid van het verkeer dat het dorp doorkruist. Het verkeer op de Bikschotestraat heeft immers voorrang op de zijstraten.
De variabele zone 30 in de schoolomgeving wordt daarom vervangen door een ruimere, permanente zone 30 tussen het kruispunt met de Pilkemstraat en het huisnummer 118.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft op 24 oktober 2023 een gunstig advies gegeven.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het besluit van de gemeenteraad met betrekking tot het instellen van een variabele zone 30 in de schoolomgeving in de Bikschotestraat tussen het kruispunt met de Zuidschotestraat en huisnummer 118, wordt opgeheven.
In de het centrum van Bikschote, nl. in de Bikschotestraat begrensd door het kruispunt met de Pilkemstraat en het huisnummer 118, worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43 met zonale geldigheid
Het einde van de snelheidsbeperking wordt aangekondigd met de verkeersborden C45
In het centrum van Poelkapelle geldt binnen de bebouwde kom nagenoeg overal het overeenkomende snelheidsregime van 50 km/u. Enkel in de schoolomgevingen van de Nieuwplaats en Wallemolenstraat geldt een snelheidsbeperking tot 30 km/u.
De huidige fietspaden langs de Poelkapellestraat voldoen niet aan de normen van het vademecum fietsvoorzieningen. Op de projectstuurgroep van 19 september 2023 voor de aanleg van gescheiden fietspaden tussen Langemark en Poelkapelle, werd daarom het volgende ontwerp besproken:
de gescheiden fietspaden gaan over in gemengd verkeer met fietssuggestiestroken t.h.v. de Langemarkstraat nrs. 14 en 25
er komt een wegversmalling die toelaat dat de fietsers veilig op de rijbaan kunnen komen t.h.v. Langemarkstraat nr. 25
bij gemengd verkeer geldt een snelheidsbeperking tot 30 km/u.
Deze snelheidsbeperking kan ook nu al ingevoerd worden. De fietspaden in dit deel van de Langemarkstraat zijn aanliggend aan de rijbaan, zonder hoogteverschil. In dit deel van de Langemarkstraat ligt ook het kruispunt met de Schiethoek. Dit is de enige ontsluiting voor gemotoriseerd vervoer voor de nieuwe wijk die daar in volle opbouw is. Door de zone 30 niet op te heffen in de Schiethoek, geldt ze ook in deze nieuwe wijk. Omdat de wijk ook twee ontsluitingen heeft voor voetgangers en fietsers langs de Oude Bosweg en Brugseweg, worden de zoneborden ook daar geplaatst.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft op 24 oktober 2023 een gunstig advies gegeven.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In de zone Langemarkstraat-Schiethoek begrensd door het kruispunt van de Langemarkstraat met de rotonde met de Brugseweg - Guynemerplein en de huisnummers 18/25 inbegrepen wordt volgende maatregel met zonale geldigheid ingesteld: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43 met zonale geldigheid
Deze borden worden herhaald op de kruispunten van de Schiethoek met de Oude Bosweg en de Brugseweg.
In het centrum van Poelkapelle geldt binnen de bebouwde kom nagenoeg overal het overeenkomende snelheidsregime van 50 km/u. Enkel in de schoolomgevingen van de Nieuwplaats en Wallemolenstraat geldt een snelheidsbeperking tot 30 km/u.
In de Wallemolenstraat is dit een variabele zone 30-schoolomgeving, gelinkt aan de begin- en einduren van de lagere school. Omdat er blijvende klachten zijn over de snelheid in dit deel van de Wallemolenstraat, wordt de snelheidsbeperking tot 30 km/u permanent. Deze wordt doorgetrokken in de Schoolstraat, waar de eigenlijke ingang van de school is en hoge snelheden toch niet mogelijk zijn aangezien dit een doodlopend straatje is.
De lagere snelheid moet ook zorgen voor minder geluidsoverlast op de kasseien.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft op 24 oktober 2023 een gunstig advies gegeven.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de invoering van een variabele zone 30-schoolomgeving in de Wallemolenstraat wordt opgeheven.
In de zone Wallemolenstraat-Schoolstraat begrensd door het kruispunt van de Wallemolenstraat met de rotonde met de Brugseweg - Guynemerplein en het kruispunt van de Wallemolenstraat met de Kwellestraat wordt volgende maatregelmet zonale geldigheid ingesteld: het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 30 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43 met zonale geldigheid
De Klerkenstraat werd in 2022 vernieuwd tussen de Beekstraat en de Gistelhofstraat. Daarbij werden de oude betonvakken vervangen door asfalt.
De dubbele rij betonvakken vormde voor veel chauffeurs een visuele afbakening van hun rijvak. Heel wat chauffeurs houden zich nu niet aan hun rijvak. Daarom wordt het midden van de rijbaan aangeduid met een streeplijn. Dit brengt meteen ook de verplichting met zich mee om op de berm te parkeren.
De gemeenteraadscommissie Openbare Werken en Verkeer heeft op 24 oktober 2023 gunstig advies gegeven.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In de Klerkenstraat, vanaf de Beekstraat tot aan de wegversmalling bij het begin van de bebouwde kom geldt: het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.3 (onderbroken streep)
De dorpskern van Vijfwege heeft een lange uitloper in de lintbebouwing van de Stadensteenweg (Langemarkstraat in Staden). De bewoners in dit deel klagen zowel over de snelheid als over de trillingen en het geluid van het snel rijdende verkeer op de oude betonweg.
De gemeente Staden wil daarom een al een snelheidsbeperking tot maximum 50 km/u invoeren vanaf de gemeentegrens, nl. het kruispunt met de Filettestraat. De correspendentie met Staden en hun aanvullend verkeersreglement zijn te vinden in bijlage.
Omdat de gemeentegrens voor een deeltje in het midden van de Stadensteenweg loopt, zal ook Langemark-Poelkapelle langs haar kant van de weg dezelfde snelheidsbeperking invoeren.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Het huidige aanvullende verkeersreglement van de Stadensteenweg met betrekking tot de maximumsnelheid in het deel tussen het kruispunt met de Filettestraat en de gemeentegrens met Staden wordt opgeheven.
In de Stadensteenweg vanaf de gemeentegrens met Staden tot het kruispunt met de Filettestraat in de richting van de Houthulstseweg (N301) geldt het is verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C43
In de Kasteelstraat bevindt zich ter hoogte van nr. 39 een parkeerstrook in grasdallen. Auto's parkeren zich echter ook voor deze parkeerstrook waarbij ze de toegang tot de garages van de woningen in de Kasteelstraat 39 en 40 versperren. Omdat de rijbaan daar ruim 5 m breed is, kan daar wettelijk geparkeerd worden.
Er wordt daarom een parkeerverbod ingesteld op de rijbaan voor de parkeerstrook.
Auto's die op of aan de kant van de parkeerstrook parkeren in de richting van de Delhaize, staan altijd onreglementair geparkeerd.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Onderstaande artikel vult het aanvullend verkeersreglement m.b.t. het parkeren in de Kasteelstraat aan:
In de Kasteelstraat vanaf het kruispunt t.h.v. nr. 40 tot aan de parkeerstrook t.h.v. nr. 39 in de richting van het Vijverpark geldt het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GXa
GXb
In de Zonnebekestraat, tussen de Vrije Basisschool en het kruispunt met de Boezingestraat-Poelkapellestraat, kan langs elke kant van de straat geparkeerd worden. Dit kan zowel op de voorziene parkeerstroken (van kruispunt tot nr. 22 en van voor de school tot nr. 23). Af en toe wordt echter ook geparkeerd op de rijbaan in de zone tussen nr. 21 en het kruispunt met de Poelkapellestraat. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties o.w.v. de aanwezigheid van de verkeerslichten met fietssluis even verder op. Het verkeer dat de geparkeerde auto's wil voorbij steken, moet op daarvoor even op het andere rijvak, wat het indraaiend verkeer uit de Boezingestraat verrast. Ook kunnen lange voertuigen (bvb. bussen van de Lijn) zich maar met veel moeite tussen de geparkeerde auto's en de fietssluis plaatsen als het rood is.
Om deze redenen wordt het wettelijk parkeerverbod van 20 m voor de verkeerslichten uitgebreid tot de hele zone tussen het einde van de parkeerstrook voor nr. 23 en het kruispunt.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Onderstaande artikel vult het aanvullend verkeersreglement m.b.t. het parkeren in de Zonnebekestraat aan:
In de Zonnebekestraat vanaf het einde van de parkeerstrook ter hoogte van nr. 23 tot aan het kruispunt met de Poelkapellestraat in de richting van het Markt geldt het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GXa-
Ter hoogte van Klerkenstraat nr. 18 zijn er heel wat dwarsende voetgangers van en naar de sporthal, buitenschoolse kinderopvang, bibliotheek, ontmoetingscentrum Den Tap, kinderopvang Wonderwolkje,...
De Klerkenstraat heeft een verbindende functie tussen Langemark en Madonna. Om de automobilisten hierop attent te maken en de voetgangers voorrang te geven, wordt een zebrapad aangelegd.
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
specifiek voor aanvullende reglementen op het wegverkeer (= politieverordeningen m.b.t. het wegverkeer voor wat betreft permanente of periodieke verkeerssituaties)
decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Onderstaande artikel vult het aanvullend verkeersreglement voor de Klerkenstraat aan.
In de Klerkenstraat ter hoogte van huisnummer 18 geldt: voetgangers moeten de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM76.3
Landbouwprijs Langemark-Poelkapelle
De kandidatuur
De jury
Stemprocedure
De beslissing
Prijs
Timing
De gemeenteraad is akkoord met het inrichten van een Landbouwprijs in Langemark-Poelkapelle.
De gemeenteraad keurt het reglement als volgt goed:
De private verkavelaars B.C.I. en I.C.A. zijn momenteel nog eigenaar van de Vredestraat, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie A, nummers 528P (lot 1, wegenis, 1.273 m²), 528R (lot 2, groenzone, 181 m²), 528S (lot 3, groenzone, 49m²).
De gemeenteraad heeft op 21 december 2015 de rooilijn en het bestek goedgekeurd. De stedenbouwkundige vergunning werd verleend door het college van burgemeester en schepenen op .
De verkavelaar heeft de wegenis en groenzone aangelegd. De verkavelaar wenst de Vredestraat en aangrenzende groenzone nu kostenloos over te dragen aan het gemeentelijk openbaar domein. De groenzone biedt de aangrenzende eigenaars de mogelijkheid om de gronden te ontsluiten en eventueel ook te verkavelen.
Na de overdracht staat de gemeente in voor het verder onderhoud.
De gemeenteraad keurt de akte, opgemaakt door notaris Michaël Mertens, voor de kosteloze grondafstand van de Vredestraat en aangrenzende groenzones goed.
De Vredestraat en aangrenzende groenzones, kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie A, nummers 528P, 528R en 528S, worden toegevoegd aan het openbaar domein.
Context
Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:
Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.
Openbaar onderzoek
De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
De verplaatsing van de rooilijn zorgt ervoor dat:
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De verlegging past in dit kader (zie 11A). Het nieuwe tracé laat toe om een fietsvriendelijke uitbreiding van de weg te realiseren, zoals het deel dat tijdens de werken aan de dorpskernvernieuwing werd verbreed. Het laat een fietsvriendelijke route tussen het dorpscentrum en het bufferbekken vanwaar kan aangesloten worden op de functionele fietsroutes richting Ieper en Boezinge.
Het juridische tracé sluit maximaal aan op het historische tracé en de kortste weg. Om trage weggebruikers toe te leiden naar een veiliger oversteekpunt op de Melkweg wordt een deel van de toegangsweg naar de aanzuigplek, aangelegd in comfortabeler asfalt.
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het te verplaatsen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De verplaatsing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van voetweg 98 (Donkerweg) tussen het bufferbekken langs de Steenbeek en de Melkweg voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 22-660-I-3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.
Naar aanleiding van de indexering van de tarieven van identiteits- en verblijfsdocumenten dient het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2022, opgeheven en opnieuw vastgesteld te worden.
In bijlage wordt een overzicht opgenomen van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.
De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in de tabel hieronder:
Huidige belasting | Belasting vanaf 01/01/2024 | |
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen van minder dan 12 jaar (Kids-ID) | € 0,70 | € 0,30 |
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar
| € 3,70 | € 2,90 |
op de afgifte van een elektronisch verblijfsdocument voor niet-Belgen | € 3,70 | € 2,90 |
De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2022, voor de aanslagjaren 2023 tot 2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld te worden voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
De gemeenteraad keurt de tarieven, zoals opgenomen in bijlage, goed.
De belasting valt ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij niet betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.
De stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven, zijn van belasting vrijgesteld.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van contante betaling.
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool met ingang van 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school/scholen van het basisonderwijs.
Het leerplan Leer Lokaal van OVSG wordt gebruikt in de school van het gemeentelijk basisonderwijs, met name: GBS Bikschooltje.
De gemeenteraad neemt akte.