Context
Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:
Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.
Openbaar onderzoek
De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Adviezen
Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet
De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.
1° algemeen belang
De verplaatsing van de rooilijn zorgt ervoor dat:
2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente
De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente. De verlegging past in dit kader (zie 11A). Het nieuwe tracé laat toe om een fietsvriendelijke uitbreiding van de weg te realiseren, zoals het deel dat tijdens de werken aan de dorpskernvernieuwing werd verbreed. Het laat een fietsvriendelijke route tussen het dorpscentrum en het bufferbekken vanwaar kan aangesloten worden op de functionele fietsroutes richting Ieper en Boezinge.
Het juridische tracé sluit maximaal aan op het historische tracé en de kortste weg. Om trage weggebruikers toe te leiden naar een veiliger oversteekpunt op de Melkweg wordt een deel van de toegangsweg naar de aanzuigplek, aangelegd in comfortabeler asfalt.
3° verkeersveiligheid
4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Het te verplaatsen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De verplaatsing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.
Meerwaarde en/of minwaarde
Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).
De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van voetweg 98 (Donkerweg) tussen het bufferbekken langs de Steenbeek en de Melkweg voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 22-660-I-3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.