Terug
Gepubliceerd op 12/12/2023

2023_GR_00141 - Verplaatsen van voetweg nr. 98 (Donkerweg) langs het bufferbekken - beraadslaging over het te verplaatsen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing

Gemeenteraad
ma 11/12/2023 - 19:30 OC De Poelkring
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote

Verontschuldigd

Tristan Bruynsteen

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00141 - Verplaatsen van voetweg nr. 98 (Donkerweg) langs het bufferbekken - beraadslaging over het te verplaatsen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 10
Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Claudine Muylle, Jos Meersch, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Heidi Coppenolle, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 9
Doris Dereyne, Marleen Soete, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Dominique Vanpeteghem, Lieven Vanbelleghem
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00141 - Verplaatsen van voetweg nr. 98 (Donkerweg) langs het bufferbekken - beraadslaging over het te verplaatsen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing 2023_GR_00141 - Verplaatsen van voetweg nr. 98 (Donkerweg) langs het bufferbekken - beraadslaging over het te verplaatsen tracé en voorlopige vaststelling van het bijhorende rooilijnplan - Ter beslissing

Motivering

Aanleiding en context

Context

Het tracé van voetweg 98 (Donkerweg) heeft zich in de loop van de jaren verlegd t.a.v. het tracé zoals het in de atlas van de buurtwegen (1841) opgenomen is:

  • de brug over de Steenbeek ligt nu zo'n 50 m westelijker
  • het oude tracé liep een stuk langs de linkeroever en door een privaat perceel.

Door de verplaatsing van de brug lopen het gebruikte tracé en de wettelijke voetweg niet langer met elkaar gelijk. De rooilijn wordt met de realiteit in overeenstemming gebracht. Het tracé wordt ook een stuk fietsvriendelijker door de bochten af te ronden.

Openbaar onderzoek

De opheffing zal onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Adviezen

Tijdens het openbaar onderzoek zal advies gevraagd worden aan de deputatie van West-Vlaanderen en aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Toetsing aan de principes uit het gemeentewegendecreet

De aanvraag tot gedeeltelijke opheffing van voetweg 98 wordt in dit besluit verder getoetst aan de principes van het gemeentewegendecreet.

1° algemeen belang

De verplaatsing van de rooilijn zorgt ervoor dat:

  • de Donkerweg een meer fietsvriendelijke verbinding wordt tussen de Markt en de functionele fietsroutes langs de Ieperstraat-Melkweg-Vrijbosroute
  • het huidige tracé en de wettelijke rooilijnen met elkaar overeenkomen, wat verder onderhoud vergemakkelijkt

2° motivering vanuit een globale visie op trage wegen in de gemeente

De milieuraad heeft een adviesnota gemaakt over de trage wegen in de gemeente.   De verlegging past in dit kader (zie 11A). Het nieuwe tracé laat toe om een fietsvriendelijke uitbreiding van de weg te realiseren, zoals het deel dat tijdens de werken aan de dorpskernvernieuwing werd verbreed. Het laat een fietsvriendelijke route tussen het dorpscentrum en het bufferbekken vanwaar kan aangesloten worden op de functionele fietsroutes richting Ieper en Boezinge.

Het juridische tracé sluit maximaal aan op het historische tracé en de kortste weg. Om trage weggebruikers toe te leiden naar een veiliger oversteekpunt op de Melkweg wordt een deel van de toegangsweg naar de aanzuigplek, aangelegd in comfortabeler asfalt.

3° verkeersveiligheid

  • het nieuwe tracé is grotendeels auto-arm.
  • enkel ter hoogte van de vulplaats aan het bufferbekken kan er in droge periodes een conflict zijn. Naast het wettelijke tracé is er echter voldoende verharding aanwezig om veilig kruisen mogelijk te maken.
  • richting de Vrijbosroute zal een deel van de oprit/afrit naar de vulplaatsen een meer fietsvriendelijke verharding krijgen zodat de Melkweg niet langer moet gedwarst worden ter hoogte van de bocht waar de zichtbaarheid van en op het aankomend verkeer beperkt is.

4° gemeentegrensoverschrijdend perspectief

Het te verplaatsen tracé ligt volledig op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle. De verplaatsing heeft geen impact op het wegennet van andere gemeenten.

Meerwaarde en/of minwaarde

Het op te heffen tracé is al meer dan 30 jaar niet meer in gebruik. Er is dan ook geen financiële impact van de opheffing van de voetweg (artikel 28 §2 van het gemeentewegendecreet).

Juridische grond

  • het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt het ontwerp van grafisch plan van tot gedeeltelijke opheffing en verplaatsing van voetweg 98 (Donkerweg) tussen het bufferbekken langs de Steenbeek en de Melkweg voorlopig vast.
Dit plan werd opgemaakt door landmeter Dries D'Hallewin en heeft als referentie 22-660-I-3.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de bekendmaking van dit besluit en het organiseren van een openbaar onderzoek.