Terug
Gepubliceerd op 12/12/2023

2023_GR_00138 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 11/12/2023 - 19:30 OC De Poelkring
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Bentein; Lieven Vanbelleghem; Marleen Soete; Robert Barthier; Peter Vantomme; Dominique Cool; Eddy Vanacker; Jean-Marie Callewaert; Jos Meersch; Claudine Muylle; Brecht Bogaert; Leen Louwagie; Nicole Louwagie; Laurent Hoornaert; Doris Dereyne; Dominique Vanpeteghem; Jan Halewyck; Heidi Coppenolle; Sabine Joye; Jochen Vermote

Verontschuldigd

Tristan Bruynsteen

Secretaris

Jochen Vermote

Voorzitter

Koen Bentein

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00138 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Aanwezig

Koen Bentein, Lieven Vanbelleghem, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jean-Marie Callewaert, Jos Meersch, Claudine Muylle, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Doris Dereyne, Dominique Vanpeteghem, Jan Halewyck, Heidi Coppenolle, Sabine Joye, Jochen Vermote
Stemmen voor 19
Doris Dereyne, Marleen Soete, Robert Barthier, Peter Vantomme, Dominique Cool, Eddy Vanacker, Jan Halewyck, Claudine Muylle, Jos Meersch, Brecht Bogaert, Leen Louwagie, Nicole Louwagie, Laurent Hoornaert, Jean-Marie Callewaert, Dominique Vanpeteghem, Heidi Coppenolle, Lieven Vanbelleghem, Koen Bentein, Sabine Joye
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00138 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring 2023_GR_00138 - Gemeentebelasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025, opheffen en opnieuw vaststellen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de indexering van de tarieven van identiteits- en verblijfsdocumenten dient het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2022, opgeheven en opnieuw vastgesteld te worden.  

In bijlage wordt een overzicht opgenomen van de administratieve stukken die kunnen worden afgegeven, met respectievelijk de belasting die per stuk wordt gevraagd.

De voorgestelde aanpassingen zijn opgenomen in de tabel hieronder:


Huidige belastingBelasting vanaf 01/01/2024
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen van minder dan 12 jaar (Kids-ID)
€ 0,70€ 0,30
op de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen vanaf 12 jaar
€ 3,70€ 2,90
op de afgifte van een elektronisch verblijfsdocument voor niet-Belgen € 3,70 € 2,90

Juridische grond

  • Het decreet lokaal bestuur
  • Het artikel 2, §1, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953. Volgens dit artikel geldt het volgende: “De gemeenten worden gemachtigd de retributies te innen welke zijn bestemd tot dekking van hun administratieve kosten, telkens als zij de verblijfsvergunning van een vreemdeling afleveren, vernieuwen, verlengen of vervangen. Die retributies zijn gelijk aan die welke van Belgische onderdanen worden gevorderd voor het afleveren van identiteitskaarten.”
  • De omzendbrief van 19/03/2018 betreffende de procedures en leveringstermijnen van paspoorten en reisdocumenten in België (gewoon, dringend, superdringend).
  • Het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen

Regelgeving bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
<p>De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente Langemark-Poelkapelle heft een belasting op de afgifte van administratieve stukken. Het huidig belastingsreglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 december 2022, voor de aanslagjaren 2023 tot 2025, dient opgeheven en opnieuw vastgesteld te worden voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
De gemeenteraad keurt de tarieven, zoals opgenomen in bijlage, goed.
De belasting valt ten laste van personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente op verzoek of ambtshalve worden uitgereikt.

Artikel 2

De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij niet betaling wordt de belasting ingekohierd en wordt een kohierbelasting.
De aan de belasting onderworpen personen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van één of ander stuk indienen, moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de belasting in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan worden afgegeven.

Artikel 3

De stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit, of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven, zijn van belasting vrijgesteld.

Artikel 4

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaarschrift indienen tegen deze belasting bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. Het moet, op straffe van verval, worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van contante betaling.