Eind 2017 startte Mirom een dossier op voor de aankoop van drie bewakingscamera’s om in te zetten op handhaving als sluitstuk van een integraal zwerfvuilbeleid. In dit kader werd een samenwerking opgestart tussen de gemeente, de politiezone en Mirom.
Zoals vastgelegd in de overeenkomst, worden de cameralocaties telkens bepaald in samenspraak met de gemeente. Na de plaatsbepaling zorgt Mirom voor de plaatsing van de camera volgens de wettelijke normen, het verwerken van de beelden en de opmaak van de bestuurlijke verslagen. Deze bestuurlijke verslagen worden overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar van de gemeente of politiezone die zorgen voor de verdere afhandeling waarna een beslissing kan genomen worden over een eventuele sanctie.
Om blijvend tegemoet te komen aan de vraag naar extra inzet en om een vlotte opvolging te kunnen garanderen, werd er intussen vanuit Mirom geïnvesteerd in bijkomende camera’s en extra personeel. Dit heeft ervoor gezorgd heeft dat er anno 2023 elf camera’s operationeel zijn in het hele werkingsgebied en een medewerker van Mirom de opleiding tot GAS-vaststeller volgde.
Om effectief vaststellingen te kunnen doen op het grondgebied van de gemeente in het kader van het afvalbeleid, dient hiervoor toestemming gegeven te worden door de gemeenteraad. Er wordt gevraagd om Annick Vanderper aan te stellen als GAS-vaststeller op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle teneinde vaststellingen te kunnen doen.
Mevrouw Annick Vanderper wordt aangesteld als GAS-vaststeller op het grondgebied van Langemark-Poelkapelle teneinde vaststellingen te kunnen doen in het kader van sluikstorten en zwerfvuil.