Het verslag van de gemeenteraadszitting van 26 juni 2023 wordt ter goedkeuring voorgelegd. Het audiovisuele zittingsverslag kan u bekijken via deze link. De raadszitting start op 01:25:40 en eindigt op 02:47:55.
Het verslag van de gemeenteraadszitting van 26 juni 2023 wordt goedgekeurd.
Tom Thijs architecten bvba schenken de maquette aangaande het project 'Sociaal huis, Langemark-Poelkapelle', gerealiseerd ter gelegenheid van de tentoonstelling 'Composite Presence' (Biënnale Venetië, Z33 Hasselt) aan het lokaal bestuur.
Het gaat om een maquette van het gemeentehuis, die is gestockeerd in 3 kisten:
Het lokaal bestuur staat in voor de stockage van kist 1 en kist 2. Tom Thijs architecten bvba staat in voor de stockage van kist 3.
Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van de maquette.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Zefier werd dhr Jos Meersch aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt echter gevraagd om een volmacht te verlenen aan de secretaris van Zefier (indien hij verhinderd zou zijn aan een medewerker van advocatenkantoor Stibbe of een medewerker van notariskantoor Berquin).
De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
In gevolge het decreet op de intergemeentelijke samenwerking wordt de gemeente Langemark-Poelkapelle uitgenodigd naar de buitengewone algemene vergadering van Cipal op 12 oktober 2023. Deze vergadering van Cipal gaat digitaal door.
Op de agenda van de algemene vergadering :
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De raad keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal goed: agendapunten 1 en 2 van de vergadering (wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal).
De raad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal goed: agendapunt 3 van de vergadering (verplaatsing van de zetel van Cipal).
De raad keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging goed: agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering (andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp).
De raad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten goed: agendapunt 62 van de vergadering.
De raad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten goed: agendapunt 63 van de vergadering.
Voor de algemene vergaderingen van Cipal werd dhr Laurent Hoornaert aangesteld als vertegenwoordiger en dhr Tristan Bruynsteen als plaatsvervangend vertegenwoordiger. Zij worden opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op deze beslissing. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Cipal, infoavdv@cipal.be.
Vanuit het centraal kerkbestuur werden budgetwijzigingen ingediend voor de kerkbesturen van OLV Madonna, OLV Poelkapelle, Sint-Paulus Bekering Langemark en Sint-Andreas Bikschote.
Exploitatietoelage | MJP | Origineel | Wijziging | Totaal |
OLV Madonna | 13.165,74 | 5.710,21 | 0,00 | 5.710,21 |
OLV Poelkapelle | 8.058,00 | 22.500,00 | 0,00 | 22.500,00 |
Sint-Paulus Bekering | 61.550,00 | 41.449,49 | 0,00 | 41.449,49 |
Sint-Andreas Bikschote | 13.756,23 | 11.627,68 | 0,00 | 11.627,68 |
Sint-Juliaan | 9.551,00 | 11.650,79 | 0,00 | 11.650,79 |
Totaal | 106.080,97 | 92.938,17 | 0,00 | 92.938,17 |
Investeringstoelage | MJP | Origineel | Wijziging | Totaal |
OLV Madonna | 120.000,00 | 120.000,00 | -60.000,00 | 60.000,00 |
OLV Poelkapelle | 0,00 | geen cijfers | 26.028,81 | 26.028,81 |
Sint-Paulus Bekering | 0,00 | geen cijfers | 205.000,00 | 205.000,00 |
Sint-Andreas Bikschote | 0,00 | geen cijfers | 60.000,00 | 60.000,00 |
Sint-Juliaan | 0,00 | geen cijfers | 0,00 | 0,00 |
Totaal | 120.000,00 | 120.000,00 | 231.028,81 | 351.028,81 |
Deze wijzigingen zijn budgetneutraal voor het gemeentebestuur. Aangezien het budget verder past in het goedgekeurde meerjarenplan, dient de gemeenteraad enkel akte te nemen van de budgetwijziging.
De raad neemt akte van de budgetwijzigingen voor het jaar 2023 van de kerkbesturen OLV Madonna, OLV Poelkapelle, Sint-Paulus Bekering Langemark en Sint-Andreas Bikschote..
Overeenkomstig artikel 47 van het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten worden de budgetten van de kerkbesturen voor 2024 voorgelegd.
|
Goedgekeurd MJP exploitatietoelage |
Exploitatietoelagen |
Gemeentelijke investeringstoelagen |
Totaal |
OLV Madonna |
13.429,05 |
2.287,53 | 24.000,00 | 26.287,53 |
Gemeente LP 94% |
2.150,28 | |||
Gemeente Houthulst 6% |
137,25 | |||
OLV Poelkapelle | 8.219,00 |
26.989,22 | 24.000,00 |
50.989,22 |
Sint-Paulus Langemark | 62.781,00 |
37.999,42 | 24.000,00 |
61.999,42 |
Sint-Andreas Bikschote |
14.060,37 | 16.804,69 | 24.000,00 | 40.804,69 |
Sint-Juliaan |
9.742,00 |
24.150,56 | 24.000,00 | 48.150,56 |
TOTAAL |
108.231,42 | 108.231,42 | 120.000,00 | 228.231,42 |
De raad neemt kennis van de budgetten 2024 voor de kerkbesturen van Sint-Paulus Langemark, Sint-Andreas Bikschote, OLV Madonna, OLV Poelkapelle en Sint-Juliaan.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de betrokken kerkbesturen, het Bisdom Brugge en de toezichthoudende overheid.
In het kader van zijn opdrachten voor de noodplanning en het crisisbeheer beschikt het Nationaal Crisiscentrum sinds 2011 over een Contact center om bij noodsituaties de bevolking te informeren. Voor de periode 2023-2027 is daartoe een raamcontract afgesloten met de Belgische onderneming WEngage.
Het Contactcentrum heeft in het verleden zijn nut en effectiviteit al bewezen. Het gaat onder meer om nationale crisissen zoals de terreuraanslagen van 2016, de Covid-crisis en de overstromingen van 2021. Maar deze infrastructuur werd ook meermaals geactiveerd op gemeentelijk of provinciaal niveau, of het nu ging om overstromingen, stroomonderbrekingen, branden of problemen met vervuilde watervoorraden.
Elke lokale overheid die met een noodsituatie geconfronteerd wordt, kan hiervan indien gewenst gebruik maken, en het Contact center op elk moment activeren. Door de permanente stand-by (24/7) is het mogelijk om dit infonummer binnen het uur te openen. Het aantal operatoren kan worden aangepast aan de noden. Deze operatoren worden opgeleid in samenwerking met het NCCN en FOD Volksgezondheid.
Het Nationaal Crisiscentrum en de FOD Volksgezondheid zijn overeengekomen om de mogelijkheid te voorzien om zowel de oproepen ‘Discipline 5’ (algemene informatie) als de oproepen ‘Discipline 2’ (slachtofferinformatie) te behandelen via het Contact center bij noodsituaties. De oproepen ‘D2’ zullen desgevallend behandeld worden door gespecialiseerd personeel, daartoe aangewezen door FOD Volksgezondheid.
Om gebruik te kunnen maken van het Contact center, dient een overeenkomst afgesloten te zijn met WEngage. Die overeenkomst heeft als doel de activerings- en gebruiksomstandigheden van het Contact center bij noodsituaties te omschrijven en bij de activering een snelle authenticatie mogelijk te maken.
De stand-by 24/7 van het Contact center wordt door het NCCN gefinancierd. De ondertekening van de overeenkomst heeft dus geen directe financiële weerslag. Enkel het effectief gebruik van het Contact center als u dit nodig vindt bij een noodbeheer of een oefening valt ten laste van de gemeente.
De gemeenteraad gaat akkoord en tekent in bij het raamcontract van WEngage voor het oprichten van een contactcenter bij noodsituaties.
Het decreet Lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau. Het rapport omvat een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's. Voor de financiële risico's wordt verwezen naar de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025_3
Het verslag bevat ook informatie over het debiteurenbeheer. Er werd een overzicht opgenomen van de fiscale en niet-fiscale vorderingen. Een afschrift van dit rapport wordt ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.
Het financieel rapport is een momentopname. Er wordt gewerkt met de budgetgegevens op 03/07/2023.
Het decreet Lokaal bestuur.
Een afschrift van het financieel rapport werd op 04/08/2023 ter beschikking gesteld van de algemeen directeur.
Het College van Burgemeester en Schepenen en het vast bureau nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 07/08/2023.
De gemeenteraad en de OCMW-raad nemen akte van het financieel rapport van de financieel directeur op 05/09/2023.
De gemeente heft een retributie op het parkeren in een blauwe zone. Het retributiereglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 5 september 2022, wordt uitgebreid met een aantal plaatsen waar kortparkeren wordt toegelaten.
Om de toegankelijkheid van het lokaal bestuur en de lokale handel in de Kasteelstraat te garanderen, wordt een maximale parkeerduur van 1 uur ingevoerd:
Zonder bijkomende vermeldingen op de verkeersborden, geldt de verplichting om de parkeerschijf te plaatsen elke dag tussen 9 en 18 uur. De retributie is niet verschuldigd op zon- en feestdagen en ook niet door personen met een handicap.
Om het kortparkeren te bevorderen bij handelszaken wordt een maximale parkeerduur van 30 minuten ingevoerd op volgende plaatsen langs gemeentewegen:
Op volgende plaatsen langs de gewestweg Brugseweg (N313) wordt om het kortparkeren te bevorderen bij handelszaken ook een maximale parkeerduur van 30 minuten ingevoerd:
Bij het kortparkeren moet een parkeerschijf worden gelegd van maandag tot en met zaterdag, van 8.00 tot 18.30 uur en op zondag van 8.00 tot 12.30 uur. De retributie is niet verschuldigd op wettelijke feestdagen en ook niet door personen met een handicap.
Het overschrijden van de gratis parkeertijd in de blauwe zone werd door het invoeren van deze retributie gedepenaliseerd. De retributie op het parkeren van auto’s in een blauwe zone wordt niet beschouwd als een sanctie, maar wel als een betaling voor een geleverde dienst, namelijk het ter beschikking stellen van een parkeerplaats door de gemeente.
Er wordt voor de periode van 1 oktober 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie gevestigd voor het parkeren van
motorvoertuigen op de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een auto, een vierwielige bromfiets, een driewieler met motor of een vierwieler met motor op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is
en waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.
Onder blauwe zonereglementering verstaat men een zone met beperkte parkeertijd, waar een parkeerschijf die overeenstemt met het door de minister van verkeer bepaalde model moet aangebracht worden op de binnenkant van de voorruit. Indien er geen vooruit is, moet de parkeerschijf worden aangebracht op het voorste gedeelte van de auto.
Artikel 3.1 - tarief
Artikel 3.2 - vrijstelling
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis wanneer de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van de wegcode, is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder 70.2.1.3°.c) van de Wegcode voorkomt, wordt gelijkgesteld met deze speciale kaart.
De retributie wordt ten laste gelegd van de houder van de nummerplaat.
De agenten van de politie van PZ Arro Ieper worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van dit reglement.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig de tijd heeft overschreden die gratis is of als er geen parkeerschijf werd geplaatst en is betaalbaar
door overschrijving op de rekening van de gemeente.
Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit is geplaatst of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, wordt de gebruiker onweerlegbaar
geacht te kiezen voor de betaling van in artikel 3 bedoeld forfaitair tarief.
Bij toepassing van het forfaitaire systeem plaatsen de aangewezen agenten van PZ Arro Ieper een bericht inzake de verschuldigde retributie achter de ruitenwisser van het voertuig, of indien er geen ruitenwissers zijn, op een duidelijke plaats. De retributie moet binnen de 10 kalenderdagen worden betaald.
Dit retributiereglement op het parkeren in blauwe zone treedt in werking op 1 oktober 2023.
Het retributiereglement op het parkeren in blauwe zone dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 september 2022 wordt opgeheven op het ogenblik van de inwerkingtreding van het goedgekeurd reglement.
Vlaanderen streeft ernaar om tegen tegen 2025 een netwerk van 35 000 (semi-)publieke laadpalen ter beschikking hebben voor de verwachte aangroei van het aantal elektrische auto's. De uitrol van publieke laadpunten gebeurt door middel van een concessie-opdracht. Voor Langemark-Poelkapelle is deze aan Total Energies toegewezen.
Burgers en ondernemingen kunnen via een online formulier een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein. Als zezelf geen plaats hebben voor een laadpaal of een bestaand publiek laadstation te veraf is, kunnen ze zo toch een paal op maximaal 250 meter van hun adres verkrijgen.
De bewoner van Markt 27 heeft een publieke laadpaal aangevraagd. De afstand tot de publieke laadpalen bij Den Tap bedraagt 270 m.
Er wordt voorgesteld om een laadpaal en 2 voorbehouden parkeerplaatsen te voorzien tgo. Markt 11. Deze parkeerplaatsen hebben als voordeel:
Het aanvullend politiereglement voor het wegverkeer op de Markt m.b.t. parkeren wordt als volgt aangevuld:
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Vanaf 1 november 2023 worden de openingsuren van het recyclagepark gewijzigd. Het recyclagepark wordt gesloten op donderdag. Er werd geopteerd voor deze dag omdat dit de dag is met het minst aantal bezoekers. De dinsdag en zaterdag zijn de drukste dagen.
De gewijzigde openingsuren van het recyclagepark:
De raad keurt het aanvoerreglement goed:
1. Definities en toepassingsgebied
Artikel 1: Toepasselijke wetgeving
Artikel 2: Definities
Artikel 3
Dit reglement is van toepassing op het recyclagepark Langemark-Poelkapelle, Landetbeekstraat 9, 8920 Langemark-Poelkapelle.
Artikel 4
Door het betreden van het recyclagepark verklaart de bezoeker zich akkoord met de toepassing van onderhavig aanvoerreglement.
2. Openingsuren
Artikel 5
Openingsuren van het recyclagepark
Het brutogewicht van het voertuig van de aanvoerder bedraagt hoogstens 10.000 kg.
Artikel 6
De bezoeker moet ten laatste op het sluitingsuur het recyclagepark hebben verlaten. De toegang tot het park is mogelijk tot 15 minuten voor sluitingstijd.
Artikel 7
De sluitingsdagen van het recyclagepark zijn terug te vinden op de ophaalkalender die jaarlijks door MIROM verspreid wordt en op de website van www.langemark-poelkapelle.be en www.mirom.be.
3. Toegelaten aanvoerders
Artikel 8
Het recyclagepark is toegankelijk voor
Artikel 9
De totale lengte van het voertuig, inbegrepen de eventuele aanhanger, is hoogstens 9 meter.
Artikel 10
Kinderen jonger dan 12 jaar dienen vergezeld te zijn van een volwassen begeleider en mogen niet vrij rondlopen op het recyclagepark.
Artikel 11
Dieren zijn niet toegelaten op het recyclagepark.
Artikel 12
Personen vreemd aan de dienst die geen afvalstoffen aanbrengen, hebben geen toegang tot het recyclagepark.
4. Toegelaten afvalstoffen
Artikel 13
Enkel afvalstoffen geproduceerd binnen de gemeente mogen aangeleverd worden.
Artikel 14
Volgende afvalstoffen worden geaccepteerd:
Artikel 15
De volgende afvalstoffen mogen niet op het recyclagepark aangeboden worden (deze opsomming is niet limitatief):
Artikel 16
Geweigerde afvalstoffen dienen door de aanbrengers terug te worden meegenomen.
5. Aanvoermodaliteiten
Artikel 17
De aangevoerde afvalstoffen dienen vooraf gesorteerd te worden. De bezoeker zal de samengestelde onderdelen (zetels, ramen, …) vooraf demonteren. Het is niet toegelaten om op het recyclagepark onderdelen te demonteren. Ramen, kaders, aquariums die glas bevatten moeten vooraf gedemonteerd worden. Het is niet toegelaten om glas op het recyclagepark te demonteren of kapot te slaan.
Artikel 18
De bezoeker zal zich niet langer dan nodig voor het deponeren van het afval op het recyclagepark ophouden.
Artikel 19
De afvalstoffen moeten door de bezoeker zelf, in het voorziene recipiënt of op de voorziene plaats gedeponeerd worden. Afval dat elders wordt gedeponeerd wordt beschouwd als sluikstorten.
Artikel 20
De bezoeker dient de geldende sorteerregels na te leven en volgt de instructies op van de parkwachter of die vermeld staan op de borden of lichtkrant.
Artikel 21
Tijdens het lossen van de afvalstoffen dient de motor van het voertuig stilgelegd te worden.
Artikel 22
De bezoeker dient alle geldende milieuregels te respecteren. Eventuele lekkages dienen onmiddellijk te worden gemeld en opgeruimd. De bezoeker dient het door hem bevuilde terrein op te kuisen.
Artikel 23
Het is verboden om enige beschadiging aan te brengen aan de omheining, containers, gebouwen, beplantingen of uitrusting.
Artikel 24
Het is verboden om afvalstoffen of andere materialen mee te nemen van op het recyclagepark. Alle gedeponeerde afvalstoffen zijn eigendom van de gemeente Langemark-Poelkapelle. Het is ook niet toegelaten om op het recyclagepark afvalstoffen of andere materialen uit te wisselen met andere bezoekers. Het is verboden de gedeponeerde afvalstoffen te doorzoeken.
Artikel 25
Het is verboden om afval voor de toegangspoorten te deponeren of over de omheining op het recyclagepark te gooien. Dergelijke handelingen worden gelijkgesteld met sluikstorten.
Artikel 26
Het is verboden om giften (geld, drank, voedsel,….) te geven aan de parkwachter.
Artikel 27
Op het recyclagepark geldt een algemeen rookverbod.
6. Werking DIFTAR systeem
Artikel 28
De werking van het diftarsysteem wordt uitgelegd in bijgevoegd schema dat integraal deel uitmaakt van dit aanvoerreglement.
Artikel 29
De bezoeker dient zich correct te registreren en moet op de zuilen de juiste keuzes maken.
Artikel 30
De bezoeker te voet of met de fiets heeft geen voorrang op de voertuigen en moet in de rij aanschuiven. Voordat hij de weegbrug betreedt, moet hij de aangeduide knop indrukken.
Artikel 31
De bezoeker moet zich aan elke zuil identificeren met zijn eID.
Artikel 32
Bij het afwegen van een voertuig op een weegbrug moeten alle inzittenden zich in het voertuig bevinden. Elke aanvoerder dient zijn wagen zorgvuldig te positioneren op de weegbruggen zodat er correct kan afgewogen worden.
Artikel 33
De bezoeker mag het recyclagepark alleen betreden via de ingang en na aanmelding via de zuilen. Het verlaten van het recyclagepark kan enkel door middel van zich aan te melden aan de uitgangszuil.
Artikel 34
Bezoekers met defecte eID of badge worden niet toegelaten, zij moeten eerst hun kaart laten vervangen.
Artikel 35
De retributies worden vastgesteld door de gemeenteraad. De geldende retributieprijzen kunnen geraadpleegd worden op de website www.langemark-poelkapelle.be.
7. Aanvoer met badge
Artikel 36
kunnen toegang krijgen tot het recyclagepark door middel van een badge.
Artikel 37
De badge kan aangekocht worden bij de gemeentelijke milieudienst of via de website
www.langemark-poelkapelle.be of de website www.mirom.be. Pas na ontvangst van de badge kan er aangevoerd worden op het recyclagepark.
8. Aanvoer van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen
Artikel 38
Aanvoerders van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen kunnen tijdens dezelfde openingsuren zoals vermeld in artikel 5 van dit reglement aanvoeren.
Artikel 39
De aangevoerde hoeveelheid mag de normale werking van het recyclagepark niet verstoren.
Artikel 40
Elke aanvoer van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen moet afgewogen worden per afvalstof.
Artikel 41
Voor de aanvoer van vergelijkbaar bedrijfsafval dient de aanvoerder zich bij aankomst aan te melden met de badge en zijn eID.
Artikel 42
De aanvoerder van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen moet steeds over de weegbrug, ook al heeft deze enkel afval uit de groene groep mee.
Artikel 43
Voor de aanvoerders van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen is onderhavig huishoudelijk reglement integraal van toepassing.
Artikel 44
De aanvoerder van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen ontvangt aan de betaalzuil een printerticket, dat geldt als factuur.
Artikel 45
Bij defecten aan de Diftar-toestellen waarbij de weeggegevens niet meer correct kunnen geregistreerd worden, wordt geen verdere aanvoer van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen meer toegelaten.
Artikel 46
Indien door een defect aan de Diftar-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal de parkwachters een zo goed mogelijke schatting maken van de gewichten, zodat deze nog kunnen verrekend worden.
9. Veiligheid
Artikel 47
De maximumsnelheid van de voertuigen op het recyclagepark is beperkt tot 5 km/uur.
Artikel 48
De bezoeker mag de pers niet zelf bedienen. Het deponeren van afval in de pers moet steeds gebeuren vanaf de begane grond. In geen geval mag er gelost worden vanaf een voertuig, trapje, of een ander middel. De bezoeker mag in geen geval de pers beklimmen.
Artikel 49
De bezoeker is verplicht gebruik te maken van de voorziene trappen bij de container om zijn afval in de container te gooien.
Artikel 50
De bezoeker mag de afgebakende KGA-zone niet betreden.
Artikel 51
De bezoeker wordt via dit reglement gewezen op mogelijk struikel- of valgevaar door een gladde bodem (door weersinvloeden, gemorste afvalstoffen, …), door oneffenheden van de verharding, of door gemorste afvalstoffen. De containers kunnen bevuild zijn door gemorste afvalstoffen. De bezoeker zal dan ook de nodige voorzichtigheid aan de dag moeten leggen, en voorzien zijn van gepast schoeisel en kledij.
Artikel 52
De bezoeker wordt er op gewezen dat hij zich kan verwonden bij het uitladen, transporteren en deponeren van afval. De bezoeker zal zelf instaan voor de passende beschermingsmiddelen (handschoenen, werkkledij, veiligheidsbril, …).
Artikel 53
De bezoeker dient voorrang te verlenen aan de vrachtwagens die instaan voor het containertransport. Bij ophaling wordt een werkzone afgebakend. Het is verboden om de werkzone te betreden. Voertuigen die zich binnen de werkzone bevinden, moeten extra voorzichtig zijn en onmiddellijk na het lossen de werkzone verlaten.
Artikel 54
De bezoeker dient de rijrichtingen van het recyclagepark te respecteren.
Artikel 55
De bezoeker dient hoffelijk aan te schuiven in de wachtrij in afwachting van zijn registratie aan de ingangszuil.
10.Toezicht en bevoegdheden parkwachter
Artikel 56
Tijdens de openingsuren staat het recyclagepark permanent onder toezicht van één of meerdere parkwachters.
Artikel 57
De bezoekers dienen nauwgezet en stipt de richtlijnen van de parkwachters en de op het park aangebrachte instructies na te leven.
Artikel 58
De bezoeker is verplicht om op vraag van de parkwachter zijn eID, badge en weegticket te tonen.
Artikel 59
De parkwachter kan de registratie van de gekozen afvalstoffen wijzigen indien blijkt dat deze verkeerd werden aangemeld.
Artikel 60
De parkwachter kan het geregistreerd gewicht van een aanvoer wijzigen wanneer hij vaststelt dat de weging foutief is gebeurd (bijvoorbeeld door in- of uitstappen personen, of andere manipulaties of fouten). De parkwachter zal hiervoor de aanvoer opnieuw afwegen, of indien dit niet meer mogelijk is een zo goed mogelijke raming maken.
Artikel 61
De parkwachter kan bij een openstaande weging en wanneer de bezoeker zich niet meer op het park bevindt, een gewicht zelf invullen. Dit gewicht wordt gebaseerd op een gemiddelde van max. de 5 laatste wegingen van de gekozen afvalstoffengroep/of afvalstof of in functie van de eigen vaststelling van de parkwachter. Indien er geen voorafgaande wegingen zijn en de parkwachter kan geen hoeveelheid opgeven, dan wordt de weging afgesloten met een gewicht van 5 kg.
Artikel 62
Wanneer afvalstoffen in de verkeerde container of plaats worden achtergelaten, kan de parkwachter de bezoeker verplichten dit afval terug te nemen en op de juiste plaats te deponeren. Niet toegelaten afval moet terug mee genomen worden.
Artikel 63
Indien er onvoldoende plaats overblijft, kan de parkwachter verbieden afvalstoffen te lossen. De bezoeker dient deze dan weer mee te nemen.
Artikel 64
Het is de parkwachter toegestaan bezoekers aan de poort te laten wachten in functie van een goede verkeersregeling op het recyclagepark.
Artikel 65
De parkwachter is, om redenen van veiligheid, de goede orde, of andere gegronde redenen, gemachtigd de slagboom te blokkeren om te verhinderen dat een bezoeker het recyclagepark betreedt of het recyclagepark verlaat.
Artikel 66
De parkwachter is gemachtigd problemen, hinderlijk gedrag, misbruik en overtredingen vast te stellen en te rapporteren met het oog op verder gevolg of het toepassen van een sanctie.
11.Sancties
Artikel 67
Het overtreden van het aanvoerreglement kan gesanctioneerd worden met een toegangsverbod op het recyclagepark voor een bepaalde periode. Het toegangsverbod heeft betrekking op al de leden van het betrokken gezin. De duur van het toegangsverbod bedraagt minstens 1 week en hoogstens 1 jaar, en staat in verhouding tot de ernst en de frequentie van de overtreding. Het toegangsverbod wordt opgelegd door de ambtenaar, aangesteld door het college van burgemeester en schepenen. Het toegangsverbod treedt onmiddellijk in, wordt schriftelijk gemeld aan de referentiepersoon van het gezin/contactpersoon aanvrager badge en wordt ondertekend door de burgemeester en de algemeen directeur.
Artikel 68
De persoon die een toegangsverbod werd opgelegd, kan binnen de 30 dagen na ontvangst van het schrijven beroep aantekenen bij het college van burgemeester en schepenen van Langemark-Poelkapelle die de sanctie kan herzien. Zolang de beroepsprocedure loopt blijft het toegangsverbod van toepassing.
Artikel 69
In geval van het foutief deponeren van afvalstoffen kan de overtreder verplicht worden het fout gedeponeerde afval terug op te halen. Bij weigering hiervan kan er een toegangsverbod worden opgelegd.
Artikel 70
Onverminderd de sancties voorzien in de vorige artikels, blijft de overtreder onderworpen worden aan de toepassing van:
12.Slotbepalingen
Artikel 71
Dit reglement wordt van kracht vanaf 1 november 2023. Dit reglement ligt ter inzage in het portiershuisje, en staat op de website van de gemeente Langemark-Poelkapelle.
Project
Een projectontwikkelaar heeft een groepsbouwproject ingediend voor het bouwen van 4 geschakelde woningen en de aanleg van wegenis. Ook de tuinzone en bergingen voor de woningen Brugseweg 122A-B-C wordt aangepast.
Langs een nieuw aan te leggen weg die uitgeeft op de Schoolstraat, komen 4 geschakelde woningen, 4 garages en 2 carports. 2 woningen hebben ook een inpandige carport. 4 bestaande garages maken geen deel uit van het project en blijven ongewijzigd.
Voor de woningen in de Brugseweg 122A-122B-122C worden aangepaste garages met bergingen voorzien die toegankelijk zijn via een private toegangsweg naar de Brugseweg.
Mobiliteit
De nieuwe verkaveling ligt in het centrum van Poelkapelle. Alle voorzieningen liggen binnen wandel- en fietsafstand, net als de hoofdhalte voor het openbaar vervoer aan de kerk.
De 4 bijkomende woningen kunnen ontsluiten zonder dat dit een overmatige belasting voor de Schoolstraat betekent. Voor bezoekers zijn er twee parkeerplaatsen op openbaar domein voorzien. Er is een doorgang voorzien om later ook de site van de school in de Brugseweg te kunnen ontsluiten.
Waterhuishouding
Hemelwater en afvalwater worden gescheiden afgevoerd naar de gemengde riolering in de Schoolstraat. Daarnaast wordt sterk ingezet op infiltratie ter plaatse. Een deel van de rijbaan wordt uitgevoerd in een combinatie van betonstraatstenen en grasbetontegels met een centrale infiltratiegoot.
Nutsvoorzieningen
De nutsmaatschappijen werd om advies gevraagd.
Er wordt nieuwe riolering aangelegd door de ontwikkelaar. Fluvius gaat akkoord met het ontwerp en legt enkele voorwaarden op m.b.t. aanpassingen m.b.t. de hellingsgraad van de regenwaterafvoer, het gebruik van niet-scharnierende deksels, toezicht en coördinatievergaderingen. Er dient ook een studievergoeding van 224,06 euro (excl. BTW) betaald te worden.
Er wordt één bijkomend lichtpunt voor de openbare verlichting voorzien. Daarnaast moet ook het elektriciteitsnet uitgebreid worden. De woningen worden niet aangesloten op het aardgasnet. De totale offerte hiervoor bedraagt 15.304,84 euro incl. BTW.
Proximus gaat principieel akkoord met het ontwerp maar zal zijn analyse pas opmaken na het verlenen van de vergunning.
Telenet heeft een offerte opgemaakt van 1.109,04 euro (excl. BTW).
De Watergroep geeft aan dat er een studie en aanpassing van het waternet zal nodig zijn. De ontwikkelaar moet instaan voor:
Veiligheid
De Brandweer geeft een voorwaardelijk gunstig advies. De voorwaarden hebben betrekking op de woningen, niet op het openbaar domein.
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek van 6 maart t.e.m. 4 april 2023, zijn 2 bezwaren ingediend.
Deze bezwaren hebben betrekking op de parkeersituatie in de Schoolstraat en de Brugseweg. Volgens de bezwaren is er nu al een grote parkeerdruk in de Schoolstraat doordat heel wat bewoners hun garage gebruiken als berging i.p.v. als autostalplaats.
Evaluatie
Het woonproject van 4 woningen zorgt voor ongeveer een 48 autobewegingen per dag (schatting: 2 wagens per woning die elk 3 keer per dag in en uit rijden) of ongeveer een bijkomende autobeweging per kwartier. Dit is nauwelijks een extra belasting.
De Schoolstraat 4 ongeveer 4 m breed. Dit betekent dat er niet langs de straat kan geparkeerd worden omdat er steeds 3 m vrije doorgang moet blijven volgens het verkeersreglement. De auto's op foto 3 staan op privaat domein.
In het project zijn 4 carports voorzien die niet als berging gebruikt kunnen worden, net als 2 open parkeerplaatsen langs de straat. Er zijn dus al meer parkeerplaatsen dan in de Schoolstraat.
Het feit dat een privaat perceel nu als informele parking door de buurt gebruikt wordt, geeft deze buurt geen recht om dit verder zo te gebruiken.
De gemeenteraad keurt het wegenisontwerp met bijhorende rooilijn goed.
de gemeenteraad legt de ontwikkelaar volgende lasten op:
Westtoer wenst in iedere gemeente van de Westhoek picknickbanken en rustbanken te plaatsen. Al enige tijd zijn ze op zoek geweest naar een geschikte locatie binnen onze gemeente. Onder hun voorwaarde hebben ze hun oog laten vallen op het aangekochte stuk grond langs de Hoyaardstraat waar een natuurgebied wordt ingericht. Omdat het project voor Westtoer afloopt eind juli en er meer budget over was dan voorzien, willen ze meer investeren in Langemark-Poelkapelle dan voorzien.
Westtoer wenst ons dus fietsnietjes, picknickbanken en ligbanken te schenken en te plaatsen voor een totaal waarde van 7962 euro. aankoop en plaatsing is voor rekening van Westtoer, onderhoud is voor de gemeente voor een periode van minimum 10 jaar. Die banken moeten langsheen een fietsroute worden geplaatst.
Om nog in aanmerking te komen voor dit subsidiedossier dat Westtoer opvolgt, dient Langemark-Poelkapelle akkoord te gaan met hun aanbod en dit te bevestigen in een samenwerkingsovereenkomst.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst in bijlage met Westtoer goed.
De leerlingen van 't Bikschooltje maken voor het zwemonderwijs gebruik van zwembad De Amfoor te Moorslede.
Er wordt een gebruikersovereenkomst afgesloten inzake toegang en gebruik van het zwembad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst inzake toegang en gebruik van het zwembad De Amfoor te Moorslede.
Er zijn enkele algemene wijzigingen aangebracht aan het schoolreglement basisonderwijs en de infobrochure. Beide zijn volledig gebaseerd op de versie van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG).
In bijlage de nieuwe versie van het schoolreglement 2023~2024 en de infobrochure 2023~2024. De wijzigingen werden gemarkeerd met geel. Enkele schooleigen wijzigingen werden gemarkeerd met groen.
De wijzigingen werden voorgelegd en goedgekeurd in het ABC van 19/6/2023 en in de schoolraad van 15/6/2023.
De wijzigingen aan het schoolreglement versie 2023~2024 en de infobrochure 2023~2024 worden goedgekeurd.
Het retributiereglement treedt in werking op 6/9/2023.
Het reglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 5/9/22 wordt opgeheven.
Het huishoudelijk reglement treedt in werking op 1/9/23.
Het reglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 5/9/22 wordt opgeheven.
Het huidige arbeidsreglement is aan actualisatie toe. In de bijlage vindt u de gewijzigde passages in kleur.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laten voldoende ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel.
Dit werd goedgekeurd in het ABC van 19/6/2023.
De wijzigingen in het arbeidsreglement van het Bikschooltje worden goedgekeurd.
Het retributie - en huishoudelijk reglement wordt aangepast met de te volgen procedure bij niet-betalen van de facturen.
GEGEVENS VAN DE ORGANISATIE EN LOCATIE
De voor- en naschoolse opvang van onze Gemeentelijke Basisschool gaat door in het schoolhuis, aanpalend aan de kleuterschool.
Deze opvang wordt ingericht door het schoolbestuur en de school.
Voor de administratieve kant wordt de regelgeving van het Buitenbeentje gevolgd.
De kinderopvang is er voor onze schoolkinderen van het kleuter- en lager onderwijs. (2,5 – 12 jaar).
De kinderen worden opgevangen en begeleid door:
- Mia Bruneel
- Kristel Deschoenmaeker
- Annick Mingouw
OPENINGSUREN
Voorschoolse opvang: van maandag t.e.m. vrijdag:
vanaf 7u.45 – 8u.15
→ op aanvraag is er mogelijkheid vanaf 7u.00
Naschoolse opvang: maandag, dinsdag, donderdag: 16u.00 – 18u.30
woensdag: 11u.30 – 18u.30
vrijdag: 15u.10 – 18u. 30
Afspraken:
1. Inschrijven voor de opvang gebeurt via de link die wekelijks wordt verstuurd vanuit het secretariaat.
2. Zijn er onverwacht wijzigingen in de gevraagde opvang of hebt u onverwacht dringend toch opvang nodig, dan kunnen de opvangmensen gecontacteerd worden. Zij zorgen er dan onderling voor dat de opvang verzekerd is. Tijdens de opvanguren kunt u de opvang bereiken op 051 54 27 21, tijdens de schooluren op 051/54 54 27.
Bij noodgevallen: 0492/36 25 89
3. Kinderen die na school niet tijdig worden afgehaald, worden automatisch doorverwezen naar de kinderopvang. Deze opvanguren worden aangerekend. Ook de kinderen die ’s morgens té vroeg aan de schoolpoort staan, worden naar de betalende opvang doorverwezen. De schoolpoort gaat open om 8u15.
PRIJS – BETALING
Er wordt een bedrag aangerekend van € 1,35 per begonnen halfuur per kind. (conform BKO Langemark), Indien meerdere kinderen uit hetzelfde gezin gelijktijdig aanwezig zijn in de kinderopvang wordt er 25% korting verleend op de totale ouderbijdrage.
De betaling gebeurt via overschrijving die u maandelijks ontvangt.
Sociaal tarief: In uitzonderlijke gevallen kan door het OCMW een sociaal tarief worden toegestaan. Dit wordt enkel toegekend na een sociaal onderzoek van de inkomenssituatie of aan mensen die reeds in budgetbegeleiding of budgetbeheer zijn in het OCMW. Het dossier wordt afzonderlijk behandeld op het Bijzonder comité voor de sociale dienst. Het sociaal tarief bedraagt 50% van de ouderbijdrage.
In uitzonderlijke gevallen kan ook een gratis tarief worden toegekend. Het dossier wordt ook afzonderlijk behandeld op het Bijzonder comité voor de sociale dienst.
Bij niet-betaling van facturen wordt onderstaande procedure gevolgd. Deze procedure is gelijklopend aan de andere diensten van het lokaal bestuur Langemark – Poelkapelle.
DOCUMENT | BETALINGSUITSTEL |
Verzending factuur via e-mail | 30 dagen |
Eerste aanmaning via e-mail | 14 dagen |
Tweede aanmaning via aangetekende zending | 14 dagen |
Laatste waarschuwing via e-mail | 7 dagen |
Persoonlijk contact via telefoon |
|
Achterstallige factuur wordt geagendeerd op het College van Burgemeester en schepenen |
|
Achterstallige factuur wordt doorgegeven aan de deurwaarder |
|
WAT TE DOEN OP VRIJE SCHOOLDAGEN OF PEDAGOGISCHE STUDIEDAGEN?
Indien er op vrije dagen of pedagogische studiedagen opvang nodig is voor uw kind, kunt u contact opnemen met de Buitenschoolse opvang Buitenbeentje te Langemark op 057/49 09 55 of 0478/ 32 74 06.
BEGELEIDING VANUIT DE OPVANG
De kinderen in de voorschoolse opvang worden door de begeleidster naar de speelplaats van de school gebracht.
Naschools, om 16u.00/11u.30/15u.10, worden de kinderen door de begeleidster opgehaald in de school.
De kinderen worden steeds afgehaald door hun ouders of personen die hiervoor de schriftelijke toestemming hebben gekregen van de ouders bij de inschrijving van hun kind(eren). Indien toch iemand anders de kinderen komt afhalen, dient dit vooraf schriftelijk gemeld te worden. Dit kan via de begeleidsters van de opvang of aan de kleuterjuf/klastitularis/directeur.
Wanneer de kinderen alleen naar huis mogen gaan, vragen we hiervoor ook een schriftelijke toestemming van de ouders. Onderbreking van de opvang (vb. sportactiviteit, teken- of muziekschool) dient schriftelijk gemeld door de ouders.
De opvang kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor gebeurlijke ongevallen tijdens de afwezigheid van de kinderen.
HUISREGELS
- ’ s Morgens begeleiden de ouders zelf hun kinderen naar de opvang of krijgen lagere schoolkinderen van thuis de toestemming alleen naar de opvang te komen.
De kinderen die reeds vroeg in de opvang aanwezig zijn, kunnen er hun boterhammetje en/of drankje nuttigen. Voor kinderen die na 7u.45 in de opvang komen, mag er niet verwacht worden dat de meegebrachte boterhammen volledig zullen opgegeten zijn voor het vertrek naar de school en dit door tijdsgebrek.
- Kinderen die naar de naschoolse opvang moeten, doen dit onder begeleiding van de opvangbegeleidster.
- De kinderen mogen een vieruurtje (boterham, koek, wafel, yoghurt of fruit) meebrengen dat genuttigd kan worden in de opvang.
- In de opvang is er geen snoep toegelaten en is er een gedoogbeleid inzake dranken: water, melk, chocomelk en fruitsap zijn toegelaten (dit zowel ’s morgens, de woensdagmiddag, als om 16u.00).
- De kinderen die op woensdagmiddag blijven, brengen zelf een maaltijd mee. Er worden dus geen warme maaltijden aangeboden.
- Er wordt geen speelgoed meegebracht van thuis naar de opvang.
- De kinderen van het lager krijgen de kans hun huistaken te maken in de naschoolse opvang in een aparte ruimte. Ouders die willen dat hun kind het huiswerk thuis maakt, laten dit schriftelijk weten.
- De kinderen houden zich aan de afspraken en richtlijnen van de begeleidsters. Ook wat betreft het gebruik van materiaal, maken van huistaken, vieruurtje, … Respect voor de begeleidsters is een must zowel voor ouders als voor de kinderen.
- Opzettelijke beschadiging van speelgoed of materiaal door de kinderen moet door de ouders worden vergoed.
- Bij het niet naleven van het reglement kunnen de kinderen verdere toegang tot de opvang geweigerd worden.
OUDERPARTICIPATIE
- Bij veranderingen in de opvang dienen de ouders dit tenminste 1 dag op voorhand schriftelijk mee te delen aan de begeleidsters, kleuterleidster of klasjuffen.
- De ouders dienen de opvang te verwittigen (rechtstreeks op 051/54 57 21) indien het kind wegens ziekte niet aanwezig zal zijn tijdens de gevraagde opvang. Bij niet verwittigen, wordt toch € 1,35 per aangevraagd halfuur aangerekend.
- De kinderen worden ten laatste opgehaald om 18u30. Zoniet, wordt een boete van € 15 aangerekend.
-Bij niet-naleven van het reglement kan de toegang tot de opvang ontzegd worden.
- Ieder jaar worden er fiscale attesten afgeleverd aan de ouders die gebruik maakten van de opvang voor kinderen tot 12 jaar. Dit geldt enkel voor facturen die effectief werden betaald in het voorgaande kalenderjaar.
Dit reglement treedt in voege op 6/9/2023.
Het reglement dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 1/7/19 wordt opgeheven.
Het lestijdenpakket 2023~2024 wordt voorgelegd aan de GR ter goedkeuring. Het lestijdenpakket werd eerder al goedgekeurd door het ABC op 19/6/2023 en de schoolraad op 15/6/2023.
Lestijdenpakket is als bijlage toegevoegd.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs
Het lestijdenpakket 2023~2024 wordt goedgekeurd.
Professionalisering verhoogt competenties en de handelingsbekwaamheid van het schoolteam. Dit zowel door begeleiding, ondersteuning en nascholing door externe organisaties als door ‘Interne’ professionalisering: observatiebezoeken (collegiale visitaties), informele gesprekken met collega-leraren, professionele literatuur ... In bijlage is het professionaliseringsplan voor het schooljaar 2023~2024 toegevoegd. Het is hoofdzakelijk i.f.v. het nieuwe leerplan LeerLokaal dat ingaat op 1/9/2025. Er zijn 2 schooljaren 'inloopperiode' waardoor er 5 halve pedagogische studiedagen zijn i.p.v. 3. Dit werd aangevraagd door OVSG aan AGODI.
Het kwaliteitsdecreet van 8 mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling de 1ste verantwoordelijke is voor de kwaliteit van het onderwijs dat ze verstrekt. Technologische vernieuwingen, een groeiende diversiteit, de uitdaging van het inclusief onderwijs … creëren een continue zoektocht naar manieren om kwaliteitsvol onderwijs te (blijven) realiseren.
Het professionaliseringsplan 2023~2024 wordt goedgekeurd.
Opvallend beeld langs de Langemark-Poelkapelse wegen deze zomer, heel weelderig groeiende wegbermen met oa weelderig bloeiende en uitzaaiende distels in de grotendeels niet gemaaide kant (zie bijgevoegde foto van 20 juli)
Het weer kan de overheid niet kiezen en iedereen is natuurlijk blij dat het dit jaar wel eens redelijk normaal heeft geregend, maar blijkbaar is er door het schepencollege voor de periode 2023-2025 wel gekozen voor een ander regime maaien van wegbermen. In het vorige maairegime (2020-2022) bestond de eerste maaibeurt voor de meeste werkposten uit het maaien van de wegbermen aan beide zijden, incl het maaien van neus aan de buitenkant van de gracht, waarbij de eerste maaibeurt plaats vindt in juni, een tweede in september. In 2022 werd om budget redenen en omwille van de droogte beslist om éénmalig de tweede maaibeurt te beperken tot enkel de straatkant.
Paar kopies uit de lastengunning van 2020-2022
In het nieuwe maairegime dat verschillende keren in CBS besproken is in voorjaar 2023 is plots gekozen om in juni enkel de wegberm aan de straatzijde te doen (al was de daling in de baangracht ook gedaan) en in een tweede maaibeurt in augustus dan te maaien tot en met de neus aan de buitenkant tegen 1 september (al is dat op 29/8 zeker nog niet uitgevoerd, enkel de schuine kant aan de straatkant is gemaaid en dan nog niet overal).
Vragen hierbij
Het agendapunt, toegevoegd door CD&V, met als titel "maaien van wegbermen" wordt besproken.
De gemeenteraad neemt akte.